6 راه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

درحالی که هیچ راه تضمینی برای جلوگیری از سوء‌مصرف مواد مخدر و الکل وجود ندارد، کارهایی وجود دارد که همه می‌توانند برای جلوگیری از سوء‌مصرف مواد انجام دهند. در اینجا 6 راه اصلی برای جلوگیری از سوء‌مصرف مواد ذکر شده‌است.

1. درک چگونگی ایجاد سوء مصرف مواد

 سوء‌مصرف مواد با موارد زیر شروع می‌شود:

  • استفاده از داروهای اعتیادآور (غیر‌قانونی یا تجویزی) برای اهداف تفریحی.
  • با هربار مصرف مواد به دنبال مسمومیت باشید.
  • سوء‌استفاده از داروهای تجویزی.

2. از وسوسه و فشار همسالان بپرهیزید.

از پذیرفتن درخواست‌های دوستان یا اعضای خانواده که شما را برای استفاده از مواد تحت فشار قرار می‌دهند، اجتناب کنید و دوستی‌ها و روابط سالمی ایجاد کنید.
اغلب گفته می‌شود “ما بیش‌تر شبیه کسانی می‌شویم که اطراف خود احاطه کرده‌ایم”، به این معنی که اگر اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که مواد مخدر و الکل مصرف می‌کنند، احتمال بیش‌تری وجود دارد که این کار را انجام دهید. فشار همسالان بخش عمده‌ای از زندگی نوجوانان و بزرگسالان است. اگر می‌خواهید عاری از مواد مخدر بمانید، راه خوبی برای نه گفتن ایجاد کنید، بهانه خوبی فراهم کنید یا از قبل برنامه‌ریزی کنید تا فشار همسالان را خنثی نگه‌دارید.

3. برای اختلالات روانی کمک بگیرید.

بیماری روانی و سوء‌مصرف مواد اغلب دست به دست هم می‌دهند. اگر با یک بیماری روانی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال استرس پس‌از سانحه سر و کار دارید، باید از یک درمانگر یا مشاور کاربلد کمک بگیرید. یک متخصص، مهارت‌های مقابله‌ای سالم را برای کاهش علائم شما بدون روی آوردن به مواد مخدر و الکل به شما ارائه می‌دهد.

4. عوامل خطر را بررسی کنید.

به سابقه خانوادگی بیماری روانی و اعتیاد خود نگاه کنید، چندین مطالعه نشان داده است که این بیماری می‌تواند در خانواده ریشه داشته باشد، اما قابل پیشگیری است. هرچه بیشتر از عوامل خطر بیولوژیکی، محیطی و فیزیکی خود آگاه باشید، احتمال بیش‌تری برای غلبه بر آن‌ها خواهید داشت.

5. مهارت‌های جایگزین را یاد بگیرید.

  مردم اغلب زمانی که چیزی در زندگی آن‌ها از بین رفته یا دیگر برای آن‌ها کار نمی‌کند، به مواد مخدر و الکل روی می‌آورند. تمرین مهارت‌های مدیریت استرس می‌تواند به شما کمک کند بر این عوامل استرس‌زای زندگی غلبه کنید و به شما کمک می‌کند تا زندگی متعادل و سالمی داشته باشید.

6. اهداف و رویاهای آینده خود را توسعه دهید.

تنظیم اهداف و آرزوها، به شما کمک می‌کند تا روی آن‌چه می‌خواهید تمرکز کنید و به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که مواد مخدر و الکل به سادگی می‌تواند مانع شما شود و شما را از دستیابی به اهداف‌تان باز دارد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *