بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت چیست؟

آیا در فکر برعهده گرفتن یک نقش مدیریتی هستید؟ یا می‌خواهید شخصی را برای مدیریت سازمان خود استخدام کنید و دوست دارید بدانید که بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت چیست؟ برای انتخاب یک فرد لایق برای مدیریت باید یک سری فاکتور‌ها و ویژگی‌ها را در نظر بگیرید. اینکه بگوییم صرفاً فقط یک تیپ شخصیتی خاص بهترین ویژگی‌ها را برای مدیریت دارد، کار دشواری است، اما می‌توان انواع ویژگی‌های یک فرد که برای نقش مدیریت کارآمد و تواناست را شناسایی کرد و نام برد. به طور کلی برخی افراد این مهارت‌ها را به صورت طبیعی در وجود خود دارند یا توسعه می‌بخشند درحالیکه برخی دیگر برای کسب و توسعه آن‌ها باید آموزش ببینند. برای رسیدن به بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت باید ببینید آن شخص چقدر از این ویژگی و فاکتور‌ها را در وجود خود دارد.

استخدام یک مدیر و انجام کار مدیریتی کار بسیار مهمی است. برای مثال استخدام یک مدیر که کارمندان خود را درک می‌کند و به آن‌‌ها گوش می‌دهد می‌تواند محیط کاری مثبت‌تری ایجاد کند و رضایت کارکنان باعث کارآیی بیش‌‌تر آن‌ها شود و برعکس مدیریت بد می‌تواند باعث کاهش روحیه کارکنان و جا‌به‌جایی یا حتی ترک کار شود. شما می‌توانید با جستجو و توسعه ویژگی‌های زیر در مدیران از این امر جلوگیری کنید، پس در ادامه این متن با مجموعه ماروم همراه باشید.

فهرست مطالب

مدیران باید دارای چه تیپ شخصیتی باشند؟

برای تعیین تیپ‌های شخصیتی یک سری آزمون‌ها نیز وجود دارند و خیلی از افراد چه برای رسیدن به تیپ شخصیتی خود و یا حتی در برخی سازمان‌ها برای استخدام نیرو از آن‌ها استفاده می‌کنند مانند آزمون شخصیت شناسی مایرز-بریگز MBTI، نئو، disk و … اما برای پاسخ دادن به سوال خودمان درباره‌ی بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت لازم نیست حتما این آزمون‌ها را انجام دهیم یا آن‌ها را بدانیم هرچند که دانستن درباره‌شان خوب است اما باید گفت که همه ما تعدادی ویژگی داریم که ما را برای مدیریت مناسب‌تر یا بدتر می‌کند و در این قسمت می‌رویم سراغ همین ویژگی‌هایی که باید در شخصیت یک فرد برای مدیریت باشد.

کدام تیپ شخصیتی برای مدیریت بهتر است؟

 به طور کلی می‌توانیم بگوییم که این‌ها برخی از ویژگی‌هایی هستند که می‌خواهید در یک مدیر ببینید:

  • انگیزه قوی برای انجام کارها
  • تمایل به گرفتن تصمیمات سخت، از جمله تصمیماتی که حتی ممکن است خوشایند نباشند (مثل قطع برنامه‌ای که نتایج مورد نیاز را به ارمغان نمی‌آورد یا اخراج یک کارمند محبوب که در سطح مورد نیاز عمل نمی‌کند)
  • تمایل به گفت‌وگوهای ناخوشایند و دشوار
  • اشتیاق برای دریافت نظرات دیگران و گشودگی برای دریافت اطلاعات جدید و یادگیری از جمله پیام‌هایی که شنیدن آن‌ها ممکن است سخت باشد.
  • خودآگاهی و توانایی تنظیم احساساست خود به گونه‌ای که باعث ناامیدی یا استرس و درام در سایر کارکنان نشود.
  • حداقل یک درک اولیه از روان انسان، اینکه انسان‌ها ربات نیستند داشته باشد. مردم به لحن شما به همان اندازه کلمات شما توجه می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند.

و دیگر ویژگی‌هایی که در ادامه به تفصیل برای شما توضیح خواهیم داد تا برایتان روشن تر شود و راحت‌تر بتوانید تشخیص دهید بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت کدام است.

14 ویژگی مناسب برای مدیریت

1_ رهبری: مدیران مسئول هدایت کارکنان با تمامی چالش‌ها هستند. این به این معنی است که خیلی از تصمیم‌گیری‌ها بر عهده آن‌هاست، درنتیجه باید روحیه رهبری بالایی داشته باشند تا بتوانند گروه را در شرایط مختلف درجهت هدف تعیین شده به درستی پیش ببرند.

2_ قاطعیت: یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت قاطع بودن است، یک مدیر موفق باید قاطع باشد و نظرات خود را با اطمینان ارائه دهد، بتواند ازآن‌ها دفاع کند وافرادی که مخالف آن نظرات هستند را متقاعد کند.

3_ پذیرا بودن: یک مدیر باید نشان دهد که پذیرای ایده‌های کارکنان خود و یادگیری چیزهای جدید است. مشتاق برای یادگیری بیشتر است و خود را کامل و همه‌چیزدان تصور نکند و منعطف باشد.

4_ امانتداری: ایجاد اعتماد یک عامل کلیدی برای به وجود آوردن یک محیط کاری مثبت است. وقتی کارکنان چیز محرمانه‌ای به مدیر می‌گویند باید به حریم خصوصی آن‌ها احترام گذاشته شود و کسی با خبر نشود. وقتی کارمندان به مدیر خود اعتماد کنند در ارائه ایده‌های خود اطمینان بیشتری خواهند داشت و تیم نوآورتر و خلاق‌تر می‌شود و درنتیجه پیشرفت بیشتری می‌کند.

5_ نگرش مثبت: مدیران نقش کلیدی در حفظ روحیه کارکنان خود دارند. هر شغلی با موقعیت‌های سختی همراه است، اما یک مدیر عالی به جای ترساندن از شرایط منفی، به کارمندان خود کمک می‌کند تا روحیه خود را حفظ کنند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا در جهت رسیدن به اهداف تلاش کنند و بر مشکلات غلبه کنند. مدیری را تصور کنید که با هر مشکلی بهم می‌ریزد و کنترل خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند آرامش خود و تیمش را حفظ کند او در واقع الگوی دیگر کارکنان است درنتیجه آن‌ها هم روحیه خود را می‌بازند و کار یا کند پیش می‌رود یا متوقف می‌شود که این به ضرر تیم است.

6_ داشتن درک اجتماعی و همدلی: یک مدیر همدل نشان می‌دهد که درک یکدیگر برای کار به عنوان یک تیم بسیار مهم است. داشتن همدلی نشان دهنده سطح بالایی از هوش هیجانی و یک عنصر مهم در ارتباط با کارمندان است. آن‌ها انسان‌هایی هستند که گاهی با فرسودگی مواجه می‌شوند در نتیجه یادگرفتن همدلی با کارکنان کمک می‌کند تا یک مدیر تشخیص دهد که حجم کاری کارمندانش بیش از حد است که از عهده آن‌ها برنمی‌آیند. سپس می‌تواند قبل از اینکه بیش از حد خود را تحت فشار قرار دهند از آن‌ها حمایت کند. کارمندان زمان زیادی را صرف کار می‌کنند و انرژی زیادی می‌گذارند بنابراین باید بدانند که شرکت می‌تواند در صورت نیاز به آن‌ها کمک کند.

7_ توانایی ایجاد انگیزه در محیط کار: مدیران باید بدانند که چه چیزی باعث انگیزه هر یک از کارکنان می‌شود تا آن‌ها برای آمدن به محل کار هیجان داشته باشند. هر یک از کارکنان شخصیت و علایق متفاوتی دارند حال یا می‌توان علایق مشترک آن‌ها را پیدا کرد و روی آن تمرکز کرد به طور مثال دادن مرخصی تشویقی یا ایجاد انگیزه برای هر یک طبق علاقه آن شخص باشد.

8_ تعیین هدف: توانایی تعیین اهداف نیز یکی از مهم ترین ویژگی‌های بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت است. مدیران باید هدف گذاری صحیح را بلد باشند و از طریق آن همسویی ایجاد کنند. یک تیم و مجموعه باید هدف مشترک و مشخصی داشته باشد تا همه همسو و در راستای آن تلاش کنند در نتیجه تعیین هدف درست و توضیح درست و واضح آن برای کارمندان بسیار امر مهمی است.

9- حل تعارض: گاهی اوقات در کارگروهی درگیری ایجاد می‌شود، زیرا هر یک از افراد گروه دارای شخصیت‌ها و ایده‌های متفاوتی هستند. یک مدیر خوب باید بتواند به دیدگاه همه گوش دهد و وقتی همه طرف‌ها شنیده شدند می‌تواند راه‌حل خود را برای حل تعارض و درگیری ارائه دهد. بعضی وقت‌ها کارکنان خودشان درمورد تعارض‌های پیش آمده اطلاع نمی‌دهند بلکه خود مدیر باید از آن‌ها آگاه شود و قبل از اینکه مشکل بزرگتر شود آن را حل کند.

10_ مسئولیت پذیری: هیچ کارمندی کامل نیست و این شامل مدیر نیز می‌شود. مدیران نیز مجاز به اشتباه هستند و ممکن است کاری را اشتباه انجام دهند اما نکته مهم، پذیرش اشتباه است نه خود اشتباه. این به کارمندان هم یاد می‌دهد تا درصورت اشتباه کردن به جای سرزنش عوامل دیگر خود مسئولیت اشتباهشان را بپذیرند. اعتراف به اشتباهات موجب درس گرفتن از آن‌ها نیز می‌شود.

11_ داشتن مهارت ارتباطی: داشتن ارتباط درست نیز از دیگر ویژگی‌های بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت است. مدیران زمان زیادی را صرف صحبت کردن با مردم و کارکنان و اطلاع رسانی می‌کنند در نتیجه باید دارای مهارت ارتباطی خوبی باشند تا بتوانند اطلاعات را به درستی انتقال دهند و تأثیرگذار باشند و بتوانند به درستی آموزش دهند.

12_ داشتن هوش هیجانی: مدیران باید توانایی مدیریت احساسات و حفظ آرامش را داشته باشند. این توانایی حتی به مدیران امکان متوجه شدن ناامیدی کارکنان هنگامیکه با مشکلات شخصی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند می‌دهد. این خود از ویژگی‌های بسیار مهم و کمک کننده در بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت است.

13_ داشتن مهارت کار تیمی: یک مدیر علاوه‌بر مدیریت سایر اعضا باید خودش را نیز یکی از اعضای تیم بداند و باید بتواند با دیگر اعضا مشارکت فعال داشته باشد. با دیگر اعضای تیم همسو باشد و در راستای وظایف خود و هدف تیم تلاش کند.

14_ منصف بودن: و اما آخرین ویژگی بهترین تیپ شخصیتی برای مدیریت را که در اینجا برای شما بازگو میکنیم انصاف داشتن یک مدیر است. یعنی اینکه در تصمیماتش همه جوانب را در نظر بگیرد، خودکامه و غیرمنعطف نباشد و تنها از روی علاقه و خواست شخصی خود تصمیم نگیرد و نفع تیمی را درنظر بگیرد، تصمیماتش خیلی غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنتظره نباشد تا کمتر موجب رنجش و ناامیدی کارکنان شود.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که هیچ شخصیتی به طور کامل دارای تمام ویژگی‌های مثبت برای یک زمینه خاص نیست بلکه در کنار ویژگی‌های مثبت یک سری ویژگی‌های منفی هم وجود دارد اما چون نقاط مثبت در یک شخص بیشتر است ما همان را شخصیت مناسب برای آن کار در نظر می‌گیریم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *