مهرطلبی

چگونه از زندگی کردن به صورتی که دیگران می‌خواهند دست بکشیم و زندگی مورد نظر خود را آغاز کنیم. نیاز ما به خشنود کردن معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود. ما کاری خوشایند انجام می‌دهیم و تقویت مثبت دریافت می‌کنیم. با این حال، این میل به راضی کردن دیگران اغلب از بین می‌رود اما در مواردی حتی تا پایان عمر همراه ما می‌ماند و ما همیشه در تلاش برای کسب رضایت دیگران و دریافت مهر آنها هستیم.

ممکن است دوستی داشته باشید که نیازهای خود را کنار بگذارد تا نیازهای دیگران را برآورده کند. این دوست به دلایلی که شامل ترس از طرد شدن، ناامنی‌ها، نیاز به مورد پسند شدن است، باید دیگران را راضی کند. اگر از جلب رضایت دیگران دست بردارد، فکر می‌کند همه او را رها خواهند کرد و مورد بی‌مهری قرار خواهد گرفت. یا ممکن است از شکست بترسد. اگر از جلب رضایت دیگران دست بردارد، دیگران را ناامید می‌کند و فکر می‌کند که منجر به تنبیه یا عواقب منفی خواهد شد. در اغلب موارد مهرطلبی و باج گیری عاطفی کل زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهترین تعریف مهرطلبی این است که فرد دچار مهرطلبی نیاز زیادی به توجه و مورد مهر قرار گرفتن دارد که ناشی از محرومیت عاطفی در سال‌های اول زندگی است و او تلاش بی‌وفقه برای پر کردن این خلاء در زندگی خود می‌کند.

بسیاری از مراجعین پس از سال‌ها ارجح دانستن آرامش دیگران و در یک کلام مهرطلب بودن ،  مملو از احساس گناه، اضطراب، افسردگی، از دست دادن، غم و اندوه، و رنجش هستند. اما چگونه می‌توان طلسم را شکست و برای خود زندگی کرد؟ در ادامه گام‌هایی ساده را با هم بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

چگونه از مهرطلبی رها شویم؟

برای رهایی از مهرطلبی گام‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

  1. مشخص کنید که چه حوزه‌ها و روابط کلیدی در زندگی شما، اهمیت بیشتری دارد.
  2. شروع به گفتگو با کسانی کنید که تمام مدت در تلاش برای کسب مهرشان هستید. به آنها بگویید که در تلاش برای تغییر شرایط هستید. افراد بیشتر از آنچه فکر می‌کنید به این موضوع روی خوش نشان می‌دهند مگر اینکه خود اختلالاتی مثل خودشیفتگی داشته باشند. فراموش نکنید که این تغییر مربوط به آنها نیست. این در مورد شماست.
  3. از این به بعد، وقتی کسی از شما چیزی می‌خواهد که غریزه را برای خشنود کردن تحریک می‌کند، به سادگی بگویید: “می‌توانم درباره آن فکر کنم؟” به آنها زمان مشخصی بدهید تا به درخواست آنها پاسخ دهید. اغلب اوقات، اگر بتوانیم به خودمان فضایی بدهیم، می‌توانیم عقب‌نشینی کنیم و واقعاً آنچه را که می‌خواهیم انجام دهیم.
  4. وقتی زمان کافی را به خود اختصاص دادید، به آنها بگویید که چه تصمیمی گرفته‌اید.
  5. این ممکن است مهم‌ترین گام باشد: به خودتان اجازه دهید که با گرفتن این تصمیم کمی احساس ناراحتی کنید.
  6. شما باید به اطرافیان خود بگویید که نمی‌توانید در همان سطحی که بودید به آنها کمک کنید یا دیگر نمی‌توانید بخشی از پویایی ناسالمی که زمانی بخشی از آن بودید باشید. در ادامه شما باید به خودتان اجازه دهید که با ناراحتی‌هایی که با نارضایتی دیگران به وجود می‌آید، کنار بیایید، با این امید که در پایان روز از اینکه زندگی واقعی خود را زندگی کرده‌اید احساس رضایت خواهید داشت.
  7. نیاز به دوست داشتن همه را کنار بگذارید. این «رها کردن» را به‌عنوان یک جهش بزرگ به سوی احاطه کردن خود تنها با کسانی ببینید که شما را برای شما دوست دارند.
ویژگی‌های افراد مهرطلب

ویژگی‌های افراد مهرطلب

شما ممکن است ویژگی‌های یک فرد دچار مهرطلبی را تشخیص دهید. آنها به عنوان افراد بیش از حد مشتاق برای کمک کردن به نظر می‌رسند. آنها این کار را انجام می‌دهند زیرا نیاز دارند که شما به آنها نیاز داشته باشید.

افراد دچار اختلال مهرطلبی دارای ویژگی‌هایی هستند که عبارتند از:

  • ارزش خود پایین دارد.
  • نیازهای دیگران را برآورده می‌کند.
  • نیازهای خودش را تضعیف می‌کند.
  • با جریانی که دیگران دیکته می‌کنند پیش می‌رود.
  • در کل خیلی موافق است.
  • ادعایی نمی‌کند.
  • به ندرت نه می‌گوید.
  • وقتی به دیگران خدمت می‌کند، احساس ارزشمندی می‌کند.
  • برای تحسین دیگران بیش از حد ارزش قائل است.
  • وقتی نیازی به عذرخواهی نیست ببخشید می‌گوید.
  • زمانی که مقصر نیست، تقصیر را می‌پذیرد.
  • برای عیب دیگران بهانه می‌آورد.
  • خودآگاهی کمی دارد.

به عبارتی فرد دچار مهرطلبی زندگی و خواست خود را فدای زندگی و خواست دیگران می‌کند.

ریشه مهرطلبی چیست؟

فرد مهرطلب از طرد شدن یا شکست می‌ترسد که ممکن است ریشه در روابط اولیه داشته باشد. کودکی که محبت شرطی از پدر و مادر دریافت می‌کند مستعد مهرطلبی در آینده است. این کودک ممکن است مجبور شده باشد محبت والدینش را جلب کند، یا والدینش از نظر عاطفی در دسترس نبودند، یا والدین ناسازگار داشته است. به هر حال مهرطلبی تلاشی برای پر کردن کمبود و خلاء کودکی است که متاسفانه هرگز هم پر نمی‌شود.

آیا افراد مهرطلب به دنبال تایید دیگران هستند؟

آیا افراد مهرطلب به دنبال تایید دیگران هستند؟

تلاش برای گرفتن تایید از دیگران، ویژگی بارز افراد مهرطلب است. این شخص می‌خواهد اطمینان حاصل کند که برای اطرافیانش اهمیت دارد. او به دنبال تایید از درون نیست، بلکه آن را در هر جای دیگری جستجو می‌کند. او می‌خواهد که همه او را بشناسند و قبول کنند. در اکثر موارد، اگر او احساس ‌کند که دوستش دارید، می‌تواند آرامش داشته باشد و خودش را نیز دوست داشته باشد.

آیا مردم مهرطلب احساس ناامنی دارند؟

بله، آنها تا حد زیادی ناامن هستند. آنها می‌خواهند مورد پسند واقع شوند، احساس کنند دیگران به کمکشان نیاز دارند، قدردانی دیگران را ببینند و احساس مفید بودن کنند. آنها به تفکر مستقل متکی نیستند و اعتماد به نفس لازم برای انجام این کار را ندارند. اغلب آنها حتی احساس خود را هم نمی‌دانند. اگر دیگران را راضی نکنند، نگران عدم تایید و طرد شدن هستند. خلاصه اینکه احساس ناامنی دائمی و ترس از تنها ماندن همیشه همراه‌شان است.

آیا افراد دچار مهرطلبی از تعارض اجتناب می‌کنند؟

فرد مهرطلب از خشم و مشاجره دوری می‌کند. راضی نگه داشتن دیگران هدف است و تعارض به این معناست که او در آن هدف شکست خورده‌ است. این فرد حتی ممکن است تا آنجا پیش برود که نقش صلح‌جوی بین دیگرانی که در تعارض هستند را بازی کند. به این امید که خود را مثبت و موثر جلوه دهد.

آیا افراد دچار مهرطلبی دروغ‌های سفید می‌گویند؟

ممکن است دوستی داشته باشید که بیش از حد می‌بخشد. او می‌خواهد شما را از اطلاعاتی که ممکن است برایتان مضر باشد، نجات دهد. به جای گفتن تمام حقیقت، ممکن است یک نسخه اصلاح شده درباره خود، دریافت کنید. به طور کلی، او نمی‌خواهد احساسات شما را جریحه‌دار کند زیرا نمی‌خواهد برای شما ناراحتی ایجاد کند. او احساس واقعی خود را به اشتراک نمی‌گذارد.

آیا افراد دچار مهرطلبی دروغ‌های سفید می‌گویند؟

آیا همه افرادی که به دیگران کمک می‌کنند دچار مهرطلبی هستند؟

تفاوت مهرطلبی با مهربانی در این است که افراد دست به خیری که مادی و معنوی به دیگران کمک می‌کنند، از عزت نفس سالم برخوردارند، آنها ارزش‌های خود را می‌شناسند و می‌دانند چه چیزی به آنها معنا می‌بخشد. فرد دچار مهرطلبی، عزت نفس بالایی ندارد. آنها به نیازهای دیگران توجه می‌کنند، زیرا نیازهای عاطفی آنها را برآورده می‌کند. علاوه بر این، آنها دائماً نگرانند که دیگران چه فکری در موردشان می‌کنند. آنها از روی عشق یا خیرخواهی دیگران را راضی نمی‌کنند، بلکه از ترس این کار را انجام می‌دهند.

آیا افراد دچار مهرطلبی احساس می‌کنند مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند؟

اغلب، کسانی که در کنار فرد مهرطلب هستند ممکن است حتی متوجه نشوند که این شخص در حال انجام هر گونه فداکاری است.  در نتیجه مردم ممکن است ناخواسته از افراد مهرطلب سوء استفاده کنند. آنها آنقدر با رفتار فرد مهرطلب آشنا هستند و عادت کرده‌اند که به نظرشان عادی می‌رسد.

چه کسی افرادی را که دچار مهرطلبی هستند شکار می‌کند؟

در برخی مواقع افرادی هستند که از فرد مهر طلب سواستفاده می‌کنند. برخی شخصیت‌ها مانند شخصیت خودشیفته از این افراد استفاده می‌کند و  روی احساس ناامنی فرد مهر طلب سرمایه گذاری می‌کند.  بسیاری از مردم مهرطلب از کاری که انجام می‌دهند بی‌خبرند. اغلب، آنها حتی نمی‌دانند که چه می‌خواهند یا نیازهایشان چیست. به همین دلیل برای آنها دشوار است که خودشان را در اولویت قرار دهند. افراد مهر طلب ارزش خود را به کاری که برای دیگران انجام می‌دهند گره می‌زنند. در واقع، انجام کارها برای دیگران باعث می‌شود که افراد دچار مهرطلبی احساس مهم بودن کنند. آنها نیاز به تحسین و تمجید دارند.

چگونه مهرطلبی را از بین ببریم؟

اگر مهرطلب هستید، باید خودتان را بشناسید. دانستن اینکه چه کسی هستید و برای چه چیزی ارزش قائل هستید، دری را برای درک بهتر باورها، احساسات و نیازهای خود باز می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا با مقداری شفقت سالم نسبت به خود برای خودتان ارزش قائل شوید.

نکته دیگر این است که همه باید مرزها را بشناسند. دانستن اینکه چه زمانی باید نه گفت و چه زمانی بله، سخت نیست. شما متوجه خواهید شد که آیا نیازها و درخواست‌های دیگران در محدوده منطقی است یا خیر و خواهید آموخت که شما مسئول احساسات و واکنش‌های دیگران نیستید. افراد زندگی شما به زودی متوجه خواهند شد که مرزهای شما کجاست.

چگونه مهرطلبی را درمان کنیم؟

درمان اختلال مهرطلبی کمی زمان بر است و داشتن این نگاه که با یکی دو جلسه درمان بیماری مهرطلبی که اغلب ریشه در کودکی دارد اتفاق می افتد،  غیر واقع بینانه است. با این وجود می‌توانید در ابتدا موارد زیر را انجام دهید و در صورتی که موفق به ایجاد تغییر نشدید از یک درمانگر با تجربه در این حوزه کمک بگیرید.

  • ابتدا به نیازهای خود فکر کنید.
  • نیت خود را بررسی کنید، بپرسید چرا می‌خواهید به دیگران کمک کنید.
  • بررسی کنید که آیا چیزی باعث رفتار کمکی شما می‌شود یا خیر
  • منتظر بمانید تا فرد درخواست کمک کند.
  • سعی کنید از دیگران کمک بخواهید.

سخن پایانی

مهرطلبی در روانشناسی مفهومی است که از نظر اغلب روانشناسان ریشه در کودکی فرد دارد. نوع دلبستگی کودک و چگونگی پاسخگویی والدین به نیازهای کودک در سال های اول زندگی عوامل موثر در ایجاد مهرطلبی است. ما در ماروم آماده کمک به شما هستیم تا بر مهرطلبی غلبه کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *