علت گاز گرفتن کودکان

کودکان نوپا دوست‌داشتنی‌ترین کارها را انجام می‌دهند: بغل‌های غیرمنتظره، جیغ زدن با خنده و در آغوش گرفتن شما وقتی خسته هستند. اما همانطور که هر والدین یک کودک نوپا به شما خواهند گفت، آنها کارهای نه چندان دوست داشتنی نیز انجام می‌دهند، مانند لگد زدن، جیغ زدن یا گاز گرفتن. گاز گرفتن در کودکان در این سن بسیار رایج است، اما هنوز هم گاهی اوقات می‌تواند ناامید کننده و دشوار باشد. در این مقاله به نحوه کمک به مهار این نوع رفتار و همچنین دلایل آن خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

نگاهی کلی به علت گاز گرفتن کودکان

  • کودکان خردسال برای آزمایش و کشف محیط خود گاز می‌گیرند. نوزادان چیزهایی را در دهان خود می‌گذارند تا از طریق چشیدن و لمس کردن، کشف کنند و یاد بگیرند. در 6 تا 12 ماهگی، گاز گرفتن، نیشگون گرفتن و کشیدن مو نیز به نوزادان کمک می‌کند تا علت و معلول را تشخیص دهند. این راهی برای شناخت دنیای آنهاست. به عنوان مثال، کودک شما را گاز می‌گیرد و سپس نگاه می‌کند تا ببیند چه خواهید کرد. اگر بخندید یا آن را به بازی تبدیل کنید، ممکن است دوباره آن را امتحان کند تا ببیند آیا همان واکنش را نشان می‌دهید یا خیر. اگر عصبانی می‌شوید، ممکن است کودک شما مجذوب واکنش شما شود و باعث شود او بخواهد دوباره آن را امتحان کند! همچنین نوزادان هنگام دندان درآوردن گاز می‌گیرند زیرا لثه‌هایشان درد می‌کند.
  • کودکان نوپا ممکن است به دلیل هیجان، عصبانیت، ناراحتی یا آسیب دیدگی گاز بگیرند، نیشگون بگیرند یا بکشند. گاهی اوقات آنها به این دلیل رفتار می‌کنند که کلماتی برای بیان این احساسات ندارند. یا ممکن است این کار را به عنوان راهی برای جلب توجه شما انجام دهند. برخی از کودکان نوپا ممکن است گاز بگیرند، نیشگون بگیرند یا بکشند، زیرا دیده‌اند که بچه‌های دیگر این کار را انجام می‌دهند یا بچه‌های دیگر این کار را با آنها انجام داده‌اند. آنها همچنین گاهی این کار را زمانی که با کودک دیگری دعوا می‌کنند انجام می‌دهند.
  • علت گاز گرفتن کودکان نوپا و نوزادان گاهی موارد زیر است:
  1. احساس سر و صدا، نور یا فعالیت بیش از حد کنند.
  2. نیاز به فرصت برای بازی فعال‌تر داشته باشند.
  3. احساس خستگی یا گرسنگی کنند.

علت گاز گرفتن کودکان چیست؟

گاز گرفتن در اوایل کودکی بسیار رایج است. دلیل گاز گرفتن کودکان متعدد است و نوزادان و کودکان نوپا به دلایل مختلفی مانند دندان درآوردن یا کشف یک اسباب بازی یا شی جدید با دهان خود گاز می‌گیرند. همانطور که آنها شروع به درک علت و معلول می‌کنند، ممکن است فردی را گاز بگیرند تا ببینند آیا می‌تواند واکنشی نشان دهد یا خیر.  

علت گاز گرفتن کودکان گاهی جلب توجه است. ناامیدی، خشم و ترس احساسات قوی هستند و کودکان نوپا مهارت‌های زبانی برای برقراری ارتباط با احساسات خود ندارند. در عوض، آنها ممکن است گاز بگیرند به عنوان راهی برای گفتن: “به من توجه کن!” یا “من این را دوست ندارم!” کودکان نوپا همچنین گاهی یاد می‌گیرند که گاز گرفتن می‌تواند به عنوان ابزاری برای دسترسی به یک موردِ مورد نظر استفاده شود. 

گاز گرفتن در پسرها کمی شایع‌تر است و معمولا بین اولین و دومین سالگرد تولد اتفاق می‌افتد. ضعف زبان می‌تواند علت گاز گرفتن کودکان باشد و با بهبود زبان، گاز گرفتن کاهش می‌یابد.

چه چیزی می‌تواند به بچه‌ها کمک کند گاز نگیرند؟

والدین باید یک قانون تحمل صفر برای گاز گرفتن داشته باشند؛ در خانه، مهدکودک و جاهای دیگر. اگر این اتفاق افتاد، علت گاز گرفتن کودکان هر چه باشد، حتماً فوراً با آن برخورد کنید. دفعه بعد که فرزندتان گاز گرفت، این مراحل را امتحان کنید:

مرحله 1: آرام و محکم باشید.

مقاوم باشید. همیشه قانون “بدون گاز گرفتن” را تقویت کنید. با قاطعیت ” گاز گرفتن نه” را به کودک خود بگویید. آن را ساده و آسان برای درک یک کودک نوپا نگه دارید.  روشن کنید که گاز گرفتن اشتباه است، اما تا زمانی که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ نشده است از توضیحات طولانی بپرهیزید. حفظ آرامش تا حد امکان به حل سریع‌تر وضعیت کمک می‌کند.

مرحله 2: به قربانی آرامش دهید.

توجه خود را به فردی که فرزندتان گاز گرفته معطوف کنید، به خصوص اگر کودک دیگری باشد. در صورت وجود جراحت، محل را با آب و صابون تمیز کنید. اگر محل گاز گرفتن عمیق است یا خونریزی دارد، مراقبت‌های پزشکی را دریافت کنید.

مرحله 3: در صورت نیاز، قربانی را راحت بگذارید.

اغلب، کودکان نوپا متوجه نمی‌شوند که گاز گرفتن آسیب می‌زند. تسلی دادن به کودکی که از صدمه زدن به کسی احساس ناراحتی می‌کند، مشکلی ندارد. یک کودک نوپا بزرگتر پس از گاز گرفتن از دوستش ممکن است دلش بخواهد دلجویی  یا عذرخواهی کند. اما اگر از این رفتار برای جلب توجه استفاده می‌کند، نیازی نیست این رفتار را با دادن آرامش و توجه تقویت کنید.

مرحله 4: پیشنهادهای جایگزین.

وقتی همه چیز آرام شد، جایگزین‌هایی را برای گاز گرفتن پیشنهاد کنید، مانند استفاده از کلمات “نه”، “ایست” و “این مال من است” . به عنوان مثال، به کودک خود نشان دهید که چگونه به یک همسال نزدیک شود و سپس برای درخواست یک مورد بگوید «لطفا». همانطور که مهارت‌های زبانی رشد می‌کند، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا راه‌های بهتری برای ابراز احساسات دشوار پیدا کند. اگر به کمک نیاز دارید، یک روانشناس یا مشاور یا متخصص رفتار می‌تواند راه‌هایی را برای مدیریت احساسات قوی و ابراز احساسات به شما و فرزندتان آموزش دهد.

مرحله 5: علت گاز گرفتن کودکان هر چه باشد، حواس پرتی با بچه های این سن معجزه می‌کند.

اگر سطح احساسات و انرژی در حال افزایش است یا کسالت در او ایجاد شده است، به او کمک کنید تا توجه او را به یک فعالیت مثبت‌تر، مانند رقصیدن با موسیقی، رنگ آمیزی، یا بازی کردن، هدایت کنید.

مرحله 6: از تقویت مثبت استفاده کنید.

به جای پاداش دادن با توجه به اقدامات منفی، سعی کنید وقتی فرزندتان خوب رفتار می‌کند، او را تحسین کنید. می‌توانید برای تقویت جایگزین‌های مثبت برای گاز گرفتن، جمله‌ای مانند: «از نحوه استفاده از کلماتت خوشم می‌آید» یا «من دوست دارم به آرامی بازی کنی» بگویید.

مرحله 7: برنامه ریزی از پیش.

کودکان نوپا ممکن است راحت‌تر باشند و تمایلی به گاز گرفتن نداشته باشند، اگر بدانند در موقعیت‌های جدید یا پر انرژی چه انتظاری دارند. اگر گاز گرفتن در مهد کودک اتفاق می‌افتد، بهتر است کودک خود را در محیطی آرام‌تر و کوچک‌تر قرار دهید.

نظم و انضباط معمولاً ضروری نیست، زیرا بیشتر بچه‌ها متوجه نمی‌شوند که گاز گرفتن ضرر دارد. هرگز به کودکی که گاز گرفته است ضربه نزنید یا او را گاز نگیرید، زیرا این کار به کودک می‌آموزد که این رفتار خوب است. اگر این مراحل را امتحان کردید و این رفتار متوقف نشد، ممکن است تایم اوت‌ها کمک کنند. کودکان نوپا بزرگ‌تر می‌توانند برای آرام شدن به یک مکان تعیین‌شده برای استراحت مانند صندلی آشپزخانه یا پله‌ها بروند. به عنوان یک قانون کلی، حدود 1 دقیقه برای هر سال راهنمایی خوبی برای تایم اوت است یعنی کودک دو ساله دو دقیقه باید در محل استراحت باشد. ممکن است لازم باشد کودک نوپای خود را در زمان استراحت تحت نظر داشته باشید، اما مراقب باشید که به او توجه نکنید. کودک شما باید قبل از ترک محل استراحت، آرام و ساکت باشد.

دلیل گاز گرفتن کودک

گاز گرفتن (مناسب 6 ماه تا 3 سال)

همانطور که کودکان خردسال رشد می‌کنند، به احتمال زیاد چیزهایی را در دهان خود می‌گذارند یا دیگران را گاز می‌گیرند. اکثر کودکان مرحله‌ای را می‌گذرانند که در آن کودک یا بزرگسال دیگری را گاز می‌گیرند. آنها نمی‌دانند که اگر کسی را گاز بگیرند صدمه خواهند زد. همانطور که کودک شما رشد می‌کند، کلمات و مهارت‌های بیان احساسات خود را یاد می‌گیرد.

دلایل گاز گرفتن کودکان عبارتند از:

  • دندان درآوردن می‌تواند علت گاز گرفتن کودک شیرخوار باشد، علت گاز گرفتن کودک هنگام شیر خوردن نیز می‌تواند همین مسأله باشد.
  • کاوش در اشیا و افراد. علت گاز گرفتن کودک این است که نوزادان و کودکان نوپا از دهان خود برای کاوش استفاده می‌کنند.
  • علت گاز گرفتن کودکان زیر دو سال و پیش از صحبت کردن ناامیدی، هیجان‌زدگی یا عصبانیت است و اینکه کلماتی برای بیان خود ندارند.
  • علت گاز گرفتن کودکان جستجوی ارتباط با یک بزرگسال است.
  • گاهی علت گاز گرفتن مادر توسط کودک خستگی بیش از حد کودک است.
  • در پاسخ به اینکه علت گاز گرفتن بچه ها چیست یکی از پاسخ‌های رایج جواب دادن به رفتار پرخاشگرانه کودک دیگر است.
  • علت گاز گرفتن کودکان کپی کردن دیگران است.
  • علت گاز گرفتن کودکان این است که نگران یا مضطرب در مورد تغییر در زندگی خود مانند یک نوزاد جدید یا نقل مکان هستند.
  • علت گاز گرفتن کودکان این است که علاقه‌مند به واکنشی که دریافت می‌کنند و درک نمی‌کنند باعث درد می‌شود، هستند.

واکنش درست والدین وقتی کودک گاز می‌گیرد

بدون در نظر گرفتن اینکه علت گاز گرفتن کودک چیست ، از کتک زدن و تنبیه بدنی خودداری کنید. ممکن است فکر کنید که این رفتار را متوقف می‌کند، اما به نیازهای کودک شما پاسخ نمی‌دهد. شما باید در مورد علت گاز گرفتن کودکان کنجکاو باشید و با او ارتباط برقرار کنید. از اسباب بازی‌های دندانی استفاده کنید. به آرامی به فرزندتان بگویید که گاز گرفتن افراد ایراد دارد. او را در آغوش بگیرید یا با هم داستان بخوانید. وقتی می‌بینید که فرزندتان با شما، کودک دیگر یا بزرگسال مهربان است، از او تمجید کنید. آنها یاد خواهند گرفت که این رفتاری است که شما می‌خواهید ببینید.

واکنش درست والدین وقتی کودک گاز می‌گیرد

واکنش والدین نسبت به کودک آسیب دیده باید چه باشد؟

اگر کودک شما کودک دیگری را گاز می‌گیرد یا او را آزار می‌دهد، آرام بمانید و سریعا با عذرخواهی از کودک و والدین دیگر وارد شوید. همچنین می‌توانید در مورد احساس کودک دیگر نظر دهید برای مثال، “سام گریه می‌کند چون گاز گرفتن درد دارد. اگر نسبت به کودک دیگر توجه و نگرانی نشان دهید، می‌تواند به کودک شما کمک کند تا در مورد همدلی بیاموزد. 

در مرحله بعد، کودک خود را از موقعیت خارج کنید و در صورت نیاز به کودک نوپا کمک کنید تا آرام شود. بسته به اینکه کودک دیگر چقدر ناراحت است، یک یادداشت کوتاه یا پیامک به والدین برای ابراز تأسف نیز ممکن است کمک کند. صحبت در مورد گاز گرفتن، نیشگون گرفتن و کشیدن مو با کودکان نوپا در زمانی که هر دو آرام هستید می‌تواند کمک کند. نکته کلیدی این است که از زبانی استفاده کنید که کودکتان آن را بفهمد و با علت گاز گرفتن کودکان آشنا باشید. 

خوب است که با صحبت در مورد اتفاقات قبل از اینکه فرزندتان به کودک دیگر آسیب برساند، شروع کنید. این به شما فرصت می‌دهد که موقعیت را از دیدگاه فرزندتان ببینید و در مورد احساسات او بشنوید. مثلاً آیا بحثی پیش آمد یا فرزندتان از چیزی ناراحت بود؟ گام بعدی صحبت در مورد راه بهتری برای پاسخگویی است، مانند درخواست کمک از یک بزرگتر یا استفاده از کلمات برای بیان احساسات. همچنین، اگر بچه‌ها به کسی صدمه بزنند، ممکن است احساس ناراحتی یا ترس کنند، بنابراین صحبت کردن می‌تواند به آنها کمک کند تا این احساسات را کنترل کنند.

سخن پایانی

گاز گرفتن در نوزادان و کودکان نوپا رایج است، اما زمانی که بچه‌ها حدود 3 یا 4 سال دارند باید متوقف شود. اگر از این سن فراتر رفت، نیاز به بررسی بیشتر دارد. در این شرایط اگر رها شود به نظر می‌رسد بدتر می‌شود و با سایر رفتارهای ناراحت کننده رخ می‌دهد، با متخصصین ماروم درباره کودک خود صحبت کنید. با هم می‌توانید علت گاز گرفتن کودکان و راه‌های مقابله با آن را بیابید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *