درک بی میلی افراد مبتلا به اوتیسم در برقراری تماس چشمی با دیگران

یکی از مشخصه‌های اختلال طیف اوتیسم، ASD، عدم تمایل به تماس چشمی با دیگران در شرایط طبیعی است. اگرچه تماس چشمی بخش بسیار مهمی از تعاملات روزمره است، دانشمندان در مطالعه مبانی عصبی تعامل اجتماعی با تماس چشمی در ASD به دلیل ناتوانی در تصویربرداری همزمان از مغز دو نفر محدود شده‌اند.

با این حال، با استفاده از یک فناوری نوآورانه که امکان تصویربرداری از دو فرد را در شرایط زندگی طبیعی فراهم می‌کند، محققان دانشگاه ییل مناطق خاصی از مغز را در ناحیه جداری پشتی مغز مرتبط با علائم اجتماعی اوتیسم شناسایی کرده‌اند. این مطالعه که در 9 نوامبر در ژورنال PLOS ONE منتشر شد، نشان می‌دهد که این پاسخ‌های عصبی به تماس با چهره و چشم ممکن است نشانگر زیستی برای تشخیص ASD و همچنین آزمایشی از اثربخشی درمان‌های اوتیسم ارائه دهد.

عدم تمایل به ارتباط چشمی در اختلال اوتیسم

جوی هیرش، نویسنده همکار، می‌گوید: «مغز ما تشنه اطلاعات درباره افراد دیگر است و ما باید بدانیم که چگونه این مکانیسم‌های اجتماعی در زمینه یک دنیای واقعی و تعاملی هم در افراد بدون اختلال اتیسم و هم در افراد مبتلا به ASD عمل می‌کنند.»

تیم ییل، به رهبری هیرش و جیمز مک‌پارتلند، پروفسور هریس در مرکز مطالعات کودک ییل، فعالیت مغز را در طی تعاملات اجتماعی کوتاه بین جفت‌های بزرگسال که هر یک شامل یک شرکت‌کننده معمولی و یک فرد مبتلا به ASD بود با استفاده از طیف‌سنجی عملکردی نزدیک به مادون قرمز (یک روش تصویربرداری عصبی نوری غیر تهاجمی) تجزیه و تحلیل کردند. روی سر هر دو شرکت‌کننده کلاه‌هایی با حسگرهای زیادی تعبیه شد که نور را به مغز ساطع می‌کرد و همچنین تغییرات سیگنال‌های نوری را با اطلاعات مربوط به فعالیت مغز در حین نگاه چهره و تماس چشم به چشم ثبت کردند.

محققان دریافتند که در طول تماس چشمی، شرکت‌کنندگان مبتلا به ASD به طور قابل توجهی فعالیت خود را در ناحیه‌ای از مغز به نام قشر جداری پشتی در مقایسه با افراد بدون ASD کاهش دادند. علاوه بر این، هر چه علائم اجتماعی کلی ASD که توسط امتیازات ADOS  ( برنامه مشاهده تشخیصی اوتیسم، ویرایش دوم) اندازه‌گیری می‌شود، شدیدتر بود، فعالیت کمتری در این ناحیه مغز مشاهده شد. فعالیت عصبی در این نواحی بین شرکت‌کنندگان معمولی در طول تماس واقعی چشم به چشم، اما نه در حین نگاه کردن به چهره ویدیویی، مشاهده شد. این افزایش در جفت عصبی در ASD مشاهده نشد که با مشکلات در تعاملات اجتماعی سازگار است. هیرش گفت: «ما در حال حاضر نه تنها درک بهتری از نوروبیولوژی اوتیسم و ​​تفاوت‌های اجتماعی داریم، بلکه از مکانیسم‌های عصبی اساسی که ارتباطات اجتماعی معمولی را ایجاد می‌کنند نیز آگاه شده‌ایم».

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *