تقلید، ظرفیت همدلی را نسبت به افراد دارای ناتوانی جسمی تقویت می‌کند

برخی از مردم در همدلی با افرادی که ویژگی‌های متفاوتی دارند، مانند ناتوانی‌های جسمی، مشکل دارند. در این پژوهش فرض شده که افراد بدون معلولیت با تقلید از حرکات افراد دارای معلولیت، می‌توانند ظرفیت همدلی در برابر مشکلات را بهبود بخشند. برای ارزیابی این فرضیه، از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی برای اندازه‌گیری الگوهای فعالیت عصب ۲۶ شرکت‌کننده سالم استفاده شد، این اتفاق در شرایطی افتاد که آنها با اتخاذ دیدگاه خود، مشکلات افراد مبتلا به همی پلژی را احساس کردند.

همدلی با افراد دارای ناتوانی جسمی

شرکت کنندگان در ابتدا حرکات دست همی پلژیک را که در کلیپ‌های ویدئویی نشان داده شده بود، تقلید یا مشاهده کردند. پس از آن، ویدیوها مجدداً مشاهده شد و دشواری‌های آنها رتبه‌بندی شد. تجزیه و تحلیل نمرات درجه بندی ذهنی نشان داد که شرکت کنندگان پس از تقلید از حرکات همی پلژی، مشکلات همی پلژی را بهتر از مشاهده ساده آنها احساس می‌کردند. در رویکرد اعتبارسنجی متقاطع، اطلاعات مربوط به تأثیر تقلید بر همدلی با مشکلات در الگوهای فعال‌سازی خاص مناطق مغزی درگیر در سیستم نورون آینه‌ای و همدلی شناختی در مقایسه با سایر شرایط نشان داده شد. رویکرد طبقه‌بندی متقابل، الگوهای فعال‌سازی متمایز را در نواحی مغز درگیر در همدلی عاطفی و شناختی، در حالی که فرد حرکات همی پلژیک را تقلید یا احساس می‌کند، شناسایی کرد. این نشان داد که بازنمایی مشترک مربوط به این دو نوع همدلی بین تقلید و احساس حرکات همی پلژیک وجود دارد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل شباهت بازنمایی نشان داد که الگوهای فعالیت در قشر کمربندی قدامی با همدلی عاطفی مرتبط با ارزیابی ذهنی حرکات همی پلژیک، مرتبط است. یافته‌های پژوهش در نهایت نشان می‌دهد که تقلید از حرکات افراد مبتلا به همی پلژی، پاسخ همدلانه عاطفی را تحریک می‌کند و پاسخ همدلانه شناختی را نسبت به آنها بهبود می‌بخشد. پاسخ همدلانه عاطفی همچنین ارزیابی ذهنی را به مشکلات همی پلژی مرتبط می‌کند، که به‌ویژه توسط تجربه تقلید تعدیل شده بود. تقلید از حرکات افراد دارای معلولیت احتمالاً ظرفیت همدلی را از هر دو جنبه عاطفی و شناختی تقویت می‌کند.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *