Indoor shot of of cheerful woman covers face with red textbook, has joyful expression, being in high spirit as reads her favourite story, likes fiction, spends leisure with hobby, isolated on white


شخصیت، همان واقعیتی است که ما را می‌سازد، همان چیزی که هستیم. در واقع شخصیت، بر تمامی ابعاد زندگی ما اثر می‌گذارد، از انتخاب‌های ما گرفته تا نحوه‌ی تعامل ما با اطرافیان، خانواده و دوستان، همه و همه توسط شخصیت ما شکل می‌گیرند. اما سؤال اینجاست که چه عواملی بر شخصیت ما اثر می‌گذارد؟ آیا ما می‌توانیم شخصیت خود را تغییر دهیم؟ یا ویژگی‌ها و صفات شخصیتی در طول زندگی ثابت هستند؟

همانطور که می‌دانیم، شخصیت یکی از موضوع‌های جذاب است که در روانشناسی بسیار مورد توجه قرار گرفته. به لطف همه‌ی پژوهش‌هایی که درباره‌ی این موضوع انجام گرفته و نظریه پردازان این حوزه، اطلاعات زیادی درباره‌ی شخصیت در دسترس است؛ از عوامل تأثیرگذار بر شخصیت گرفته تا چگونگی اثرگذاری شخصیت بر جنبه‌های مختلف زندگی.

در این مقاله برای شما، درباره‌ی چند حقیقت جذاب و خواندنی مرتبط با شخصیت، اطلاعاتی آماده کردیم.

ترتیب تولد، بر شخصیت تأثیر می‌گذارد.

احتمالاً شما نیز این را شنیده باشید که ترتیب تولد بر شخصیت اثرگذار است. اغلب اینطور می‌گویند که فرزندان اول، به نسبت مسئولیت‌پذیری بیشتری دارند و رهبران بهتری هستند، در حالی که فرزندان آخر؛ مسئولیت‌پذیری کمتری دارند و در زندگی واکنش‌های تکانشی بیشتری دارند. اما سؤال اینجاست که چقدر می‌شود به این کلیشه‌ها اعتماد کرد؟

برای دهه‌های طولانی، روانشناسی عامه، تأثیر نظم و ترتیب تولد را بر شخصیت، تبلیغ می‌کرد؛ اما شواهد چندان مستحکمی در این خصوص تا همین چند وقت اخیر، در دسترس نبوده. چند مطالعه‌ی تجربی نشان داده است که مواردی همچون ترتیب تولد و تعداد اعضای خانواده، می‌تواند بر شخصیت اثرگذار باشد. حتی در یکی از پژوهش‌ها، نتایج نشان دهنده‌ی این بود که ترتیب تولد می‌تواند بر انتخاب شریک عاطفی یا دوستان نیز مؤثر باشد. فرزندان اول تمایل به رابطه با فرزندان اول و فرزندان کوچک نیز، تمایل به ارتباط با فرزندان کوچک دارند. اما باید بگوییم که مجله PNAS، گزارش می‌کند که کلیشه‌ها و باورهای رایج درباره‌ی فرزندان اول و آخر، چندان منطقی و هماهنگ با شواهد علمی نیست.

در این مطالعه تعداد زیادی از افراد، از کشورهای مختلفی مثل، انگلیس، آمریکا و آلمان، مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران علاوه بر اینکه به دنبال رابطه‌ی بین ترتیب تولد و هوش بودند؛ رابطه‌ی بین 5 عامل اصلی شخصیت را نیز با ترتیب تولد، بررسی کردند. در این پژوهش، افراد به صورت خود گزارش دهی، اطلاعاتی را درباره‌ی برون‌گرایی، روان‌رنجوری، موافقت، وظیفه شناسی و گشودگی، ارائه کردند. نتایج مبنی بر این بود که رابطه‌ی زیادی بین ترتیب تولد و این عوامل وجود ندارد؛ البته وجود رابطه‌ای هرچند اندک، ضرورت پژوهش بیشتر در این حوزه را نشان می‌دهد.

شخصیت نسبتاً پایدار است.

فکر می‌کنید شخصیت شما در طول زمان تغییر می‌کند یا ویژگی‌های اصلی شخصیت شما، در سنگ حک شده‌اند؟ در طول مطالعاتی، نتایج نشان دهنده‌ی این بود که برخی از ویژگی‌های اساسی شخصی، در طول زندگی پایدارند. سه جنبه که به نظر می‌رسد در طول زمان، تغییر بیشتری دارند، سطح اضطراب، صمیمیت و گشودگی نسبت به تجربه‌هاست. به گفته‌ی پژوهشگر این حوزه پل کاستا[1]، شخصیت نسبتاً با افزایش سن ثابت می‌ماند.

او در مقاله‌ای در نیویورک تایمز اینطور می‌گوید: “آنچه که در طول زندگی تغییر می‌کند، نقش‌های شما و مسائلی است که برایتان اهمیت دارد. ممکن است شما فکر کنید که با گذشت زمان شخصیتتان تغییر کرده، اما در واقع آنچه تغییر می‌کند، عادت‌ها، قدرت و توانایی، مسئولیت و شرایط شماست؛ نه شخصیتتان. “ اخیراً پژوهشگران گزارش کرده‌اند که برخی از صفات در طول عمر؛ کاهش یا افزایش می‌یابند. به عنوان مثال به نظر می‌رسد برونگرایی و روان رنجوری، کاهش و موافقت و وظیفه‌شناسی افزایش می‌یابند. گشودگی نسبت به تجربه، در دوران بلوغ  اولایل بزرگسالی به اوج خود می‌رسد و در سنین بالاتر کاهش می‌یابد.

صفات شخصیتی با برخی از بیماری‌ها مرتبط هستند.

در گذشته باور بر این بوده که، چند ویژگی خاص شخصیتی؛ با برخی از بیماری‌ها در ارتباط هستند.  به عنوان مثال، خصومت و پرخاشگری، اغلب با بیماری قلبی همراه هستند. اما مشکل اینجا بود که اگرچه در برخی از پژوهش‌ها این ارتباط وجود داشت، در برخی دیگر از پژوهش‌ها این مورد گزارش نمی‌شد. به همین علت برخی از پژوهش‌ها با تکنیک‌های آماری معروف به فراتحلیل، نتایج مطالعات قبلی را مورد بررسی قرار دادند. نتایج اینطور بود که برخی از ارتباطات بین ویژگی‌های روانرنجوری و بیماری‌ها، نادیده گرفته شده است. علاوه بر این در پژوهشی دیگر، خجالتی بودن با طول عمر کوتاه مرتبط است.

[1] Paul T. Costa

پنج ویژگی اصلی شخصیت

موضوع ویژگی‌های شخصیتی و تعداد آن‌ها، همواره مورد بحث قرار گرفته است. روانشناسان قدیمی همچون گوردون آلپورت، تعداد صفات شخصیتی را بسیار زیاد می‌دانستند، در حالی که کتل، 16 مورد از صفات شخصیتی را معرفی کرد. با گذشت زمان، امروزه پژوهشگران از نظریه 5 عاملی شخصیت حمایت می‌کنند. این 5 بعد شخصیت شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درون‌گرایی/ برون‌گرایی
  • توافق/ عدم توافق
  • با وجدانی / عدم وجدان
  • روان‌ رنجوری
  • گشودگی

ترجیحات و انتخابات شخصی

احتمالاً عجیب نباشد که بدانید شخصیت می‌تواند ترجیحات شخص شما را شکل دهد، نکته‌ی عجیب اینجاست که بدانید تا چه اندازه این اثرگذاری عمیق و زیاد است. از انتخاب دوست گرفته تا سلیقه‌ی شما در انتخاب موسیقی، همه و همه مواردی هستند که تحت تأثیر شخصیت منحصر به فرد شما شکل می‌گیرند. به تعبیری دقیق‌تر، تمامی انتخاب‌ها در زندگی روزمره‌ی شما از شخصیتتان نشأت می‌گیرد. برای مثال، احتمالاً برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات به خود افتخار کنید، چرا که به نظرتان همه‌ی عوامل را به دقت بررسی کرده‌اید، اما واقعیت این است که حتی در انتخابات سیاسی نیز، شخصیت؛ نقش قوی را ایفا می‌کند.

یک مطالعه که  توسط محققان دانشگاه تورنتو انجام شده، نشان دهنده‌ی این است که افرادی که خود را محافظه کار می‌دانند، نظم شخصی بیشتری دارند و افرادی که خود را لیبرال می‌دانند، همدلی بیشتری دارند. بنابراین، این ویژگی‌های شخصیتی، می‌تواند تأثیر به سزایی در انتخاب و ترجیحات سیاسی افراد داشته باشد.

پروفایل فضای مجازی و شخصیت فیس بوک

وقتی به هویت آنلاین افراد فکر کنید، احتمالاً تصور کنید که همه‌ی افراد سعی دارند نسخه‌ی ایده آلی از خود حقیقیشان را ارائه دهند. به هرحال همه‌ی ما می‌دانیم که در فضای مجازی، این ما هستیم که انتخاب می‌کنیم چه بخشی از خود را به اشتراک بگذاریم. ما می‌توانیم بهترین نسخه از عکس‌های خود را منتشر کنیم و نظرات خود را اصلاح کنیم. به طرز شگفت‌آوری، یک پژوهش اینطور گزارش می‌کند که پروفایل افراد در فیس بوک، می‌تواند به خوبی شخصیت حقیقی افراد را منتقل کند. در یک مطالعه، پژوهشگران با بررسی پروفایل 236 نفر از دانشجویان و انجام آزمون‌های شخصیت و سنجش ویژگی‌های شخصیتی این افراد، این موارد را با یکدیگر مقایسه کردند. این اطلاعات به افراد ارزیاب ارائه شد و نکته‌ی جالب اینجا بود که این ارزیابان می‌توانستند بر اساس مشخصات فیس بوک افراد، شخصیت مرتبط با او را اعلام کنند. یکی از نویسندگان این پژوهش معتقد است که نشان دادن شخصیت در فضای مجازی، به دو شکل منجر به محبوبیت این فضا می‌شود. اول اینکه افراد می‌توانند با استفاده از اطلاعاتی که در پروفایل خود به اشتراک می‌گذارند، خود را به سایر افراد معرفی کنند و نیاز به ارتباط با دیگران را ارضا کنند. نکته‌ی دوم اینکه افرادی که پروفایل را مشاهده می‌کنند، اعتماد بیشتری به اطلاعات بدست آورده از این فضا خواهند داشت و این به طور کلی منجر به بیشتر شدن اعتماد در کل سیستم خواهد شد.

 

اختلالات شخصیت

برآوردها حاکی از آن است که 9.1 درصد از بزرگسالان در ایالت متحده، حداقل یک وضعیت از اختلالات شخصیتی را تجربه می‌کنند. پژوهشگران تعدادی از عواملی که منجر به اختلالات شخصیتی می‌شود را شناسایی کرده‌اند، این عوامل به ویژه در اختلال شخصیت وسواسی و اختلال شخصیت مرزی پررنگ هستند.

  • ژنتیک
  • روابط با همسالان
  • حساسیت بالا
  • بدرفتاری کلامی
  • آسیب در دوران کودکی

حیوانات خانگی و شخصیت شما

آیا شما برای نگه داری از یک حیوان خانگی، سگ را انتخاب می‌کنید یا گربه را؟ طبق یک پژوهش، پاسخ شما به این سؤال، اطلاعات مهمی درباره‌ی شخصیتتان نشان می‌دهد. در یک مطالعه که با حضور 4500 نفر از افراد صورت گرفت، این سؤال از افراد پرسیده شد. همچنین 5 عامل اصلی شخصیتی این افراد نیز توسط آزمون‌های شحصیت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش‌ نشان داد که افرادی که خود را به عنوان دوستدار سگ معرفی می‌کنند بیشتر برون‌گرا هستند و برای رضایت دیگران اشتیاق بیشتری دارند. در حالی که افرادی که گربه را انتخاب کردند، بیشتر درون‌گرا و کنجکاو هستند. پژوهشگران این پژوهش این نتایج را بسیار حائز اهمیت می‌دانند چرا که می‌تواند در درمان توسط حیوان خانگی، کاربرد زیادی داشته باشد.

در این مقاله، برای شما نکات خواندنی درباره‌ی شخصیت را مرور کردیم، شناخت شخصیت می‌تواند نقش بسیار مهمی در عملکرد شما داشته باشد، اگر به دنبال شناختی بیشتری از خودتان هستید، پیشنهاد ما به شما، آزمون‌های روانشناختی ماروم است.

منابع

  1. Rohrer JM, Egloff B, Schmukle SC. Examining the effects of birth order on personalityProc Natl Acad Sci USA. 2015;112(46):14224-9. doi:10.1073/pnas.1506451112
  2. Goleman, D. Personality: Major Traits Found Stable Throughout Life.The New York Times. Published June 9,1987.
  3. Costa PT, Mccrae RR, Löckenhoff CE. Personality across the life spaAnnu Rev Psychol. 2019;70:423-448. doi:10.1146/annurev-psych-010418-103244
  4. Friedman HS, Booth-Kewley S. The “disease-prone personality”: a meta-analytic view of the constructAmerican Psychologist. 1987;42:539–555. doi:10.1037//0003-066x.42.6.539
  5. Cavigelli SA, Mcclintock MK. Fear of novelty in infant rats predicts adult corticosterone dynamics and an early deathProc Natl Acad Sci USA.2003;100(26):16131-6. doi:10.1073/pnas.2535721100
  6. Angier, N. Even among animals: leaders, followers and schmoozersThe New York Times. Published April 6, 2010.
  7. Hirsh JB, Deyoung CG, Xiaowen xu, Peterson JB. Compassionate liberals and polite conservatives: associations of agreeableness with political ideology and moral valuesPers Soc Psychol Bull. 2010;36(5):655-64. doi:10.1177/0146167210366854
  8. Back MD, Stopfer JM, Vazire S, et al. Facebook profiles reflect actual personality, not self-idealizationPsychol Sci. 2010;21(3):372-4. doi:10.1177/0956797609360756
  9. Science Daily. Facebook profiles capture true personality, according to new psychology research. Published December 1, 2009.
  10. National Institute of Mental Health. Personality disorders. Updated November 2017.
  11. American Psychological Association. What causes personality disorders?.
  12. Gosling, S. D., Sandy, C. J., & Potter, J. Personalities of self-identified “dog people” and “cat people.”Anthrozoös.2010;1-23, 213-222. doi:10.2752/175303710X12750451258850
به این مطلب امتیاز دهید
5/5

صفحه رسمی بنیاد روانشناسی ماروم را در اینستاگرام دنبال نمایید

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *