Confused lovely female teenager holds chin, looks thoughtfully aside, has dark hair, wears striped sweater, isolated over white background with copy space for advertisement. Thoughtful woman indoor


آیا من باید به مشاوره‌ی پیش از ازدواج بروم؟ دلایل ارزشمندی که شما را برای استفاده از مشاوره‌ی پیش از ازدواج ترغیب می‌کند.

پژوهش‌ها دلایل قانع‌کننده‌ای را آشکار می‌کنند تا درباره‌ی مزایای مشاوره‌ی پیش از ازدواج، بیشتر بدانیم.

از اینجا شروع کنیم!

قرار و تاریخ عقد را مشخص کردید، سالن مورد نظرتان را رزرو و حلقه‌‌ی خود را خریدید. کارت دعوت مراسم خود را برای دوستان و آشنایانتان فرستادید و همه چیز برای داشتن یک مراسم باشکوه، آماده است. کلی انرژی، زمان و هزینه صرف برگزاری مراسم کردید و منتظر آن مراسم رویایی هستید که مثل ندارد! اما سؤال اینجاست که چقدر از این زمان، انرژی و هزینه را برای رسیدن به رابطه‌ی ایده‌آلی که قرار است تا پایان عمر همراه شما باشد، صرف کرده‌اید؟! پاسخ شما به این سؤال، بسیار مهم است، چرا که قرار است مسیر رابطه‌ی آینده‌ی شما را تعیین کند. تا انتها این مقاله را مطالعه کنید و درباره‌ی مزایای مشاوره‌ی پیش از ازدواج بیشتر بدانید.

برای بسیاری از افراد، لیست طولانی و پایان ناپذیرِ وظایف قبل از ازدواج، از هماهنگی کارهای مراسم گرفته تا تهیه‌ی لوازم مختلف، عاملی می‌شود که حواسشان را از موارد مهم‌تر پرت می‌کند. شلوغی و دغدغه‌های زیادی که تمامی ندارند. اینجاست که زوجین فراموش می‌کنند که این روزها، می‌توانند زیربنای سفر دو نفره‌ای باشد که قرار است مدت‌ها ادامه داشته باشد. روز عروسی شما می‌آید و می‌رود، مراسم و دغدغه‌ی انتخاب سالن، فقط به مدت کوتاهی در خاطرتان خواهد ماند، اما آنچه که قرار است همراه شما باشد، لحظه‌های دونفره‌ی شما با همسرتان است. لحظه‌هایی که شاید بخاطر بی توجهی شما به ابتدای مسیر، شاید آنطور که همیشه آرزو داشتید پیش نرود.

مشاوره‌ی پیش از ازدواج، می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا شما و شریک عاطفیتان را برای زندگی دو نفره آماده کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مشاوره‌ی پیش از ازدواج، می‌تواند روشنی بخش مسیر دو نفره‌ی زندگی تأهلی باشد. چراکه نه تنها به شما مهارت‌های ارتباطی و حل تعارض را می‌آموزد، بلکه کیفیت رابطه‌ی دو نفره‌ی شما را افزایش می‌دهد و اینجاست که احساس رضایت بیشتری نیز خواهید داشت. جالب است بدانید که زوجینی که از مشاوره‌ی پیش از ازدواج استفاده می‌کنند، دید واقع‌بینانه‌تری به زندگی تأهلی خواهند داشت و در رابطه‌ی زوجی خود، متعهدتر خواهند بود. علاوه بر این، زوجینی که از مشاوره‌ی پیش از ازدواج استفاده می‌کنند، در قیاس با گروه مقابل؛ سازگاری بهتری با زندگی تأهلی دارند و به نحو بهتری می‌توانند با چالش‌های این فصل از زندگیشان کنار بیایند.

اگرچه مشاوران، درمانگران ازدواج و خانواده، متخصصان و حتی مبلغان دینی رویکرد متفاوتی به مشاوره‌ی پیش از ازدواج دارند و هر یک از منظر خاص خود به این موضوع نگاه می‌کنند، اما باید گفت که رسالت و هدف مشاوره‌ی پیش از ازدواج در همه‌ی موارد یکسان است! کمک به زوجین برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و حرف زدن با یکدیگر، در کنار پرورش تمامی مهارت‌های ضروری برای ورود به یک رابطه‌ی متعهدانه‌ی مادام العمر. در ادامه برای شما درباره‌ی تعدادی از مزایای مشاوره‌ی پیش از ازدواج که به روابط زوجی کمک می‌کنند، نکاتی را مرور می‌کنیم:

1 - تقویت مهارت‌های ارتباطی و حل تعارض

  • یکی از موارد مهمی که ضرورت مشاوره‌ی پیش از ازدواج را پر رنگ می‌کند، مشکلات در برقرار روابط سازگارانه است. اغلب ما هنگام تعارض یا اختلاف نظر و یا حتی موضوعی که به لحاظ عاطفی ما را آزرده خاطر می‌کند، به قدری در مهارت‌های ابرازی و ارتباطی مشکل داریم که شاید حتی تلاش ما برای بهبود اوضاع، به گونه‌ای معکوس عمل کند و اوضاع نه تنها بهتر شود بلکه مشکلات بیشتری نیز رقم بخورد. مشاوره‌ی پیش از ازدواج، دقیقاً در همین مواقع به شما کمک خواهد کرد. به این معنا که با آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان و حل تعارض، ابزارهای برقراری یک رابطه‌ی پخته را به شما خواهد داد و در هنگام رویارویی با چالش‌های زندگی تأهلی به شما کمک خواهد کرد که سازگارانه اوضاع را مدیریت نمایید.

2 - درک و شناخت بهتر تفاوت‌ها و ارزش‌ها

  • تصور کنید که شما همیشه دوست داشتید که دور از هیاهوی شهر بزرگ، به یک شهر آرام بروید و آنجا زندگی کنید، اما متوجه می‌شوید که همسرتان دقیقاً خواسته‌ای متفاوت با شما دارد و علاقمند به زندگی در شهر بزرگ است. واکنش شما چیست؟ چگونه با این شرایط ادامه می‌دهید؟ آیا سکوت می‌کنید و همراه می‌شوید؟ اگر با سکوت ادامه دهید احتمالاً در ادامه به تعارض برسید و نتوانید شرایط را خوب مدیریت کنید. اگرچه باید بدانیم که گاهی اختلاف عقیده در رابطه اجتناب ناپذیر است، اما نکته‌ی مهم اینجاست که اختلافات و باورهای خود را با صراحت و صداقت بیان کنیم و از آن‌ها فرار نکنیم، بلکه آن‌ها را فرصتی بدانیم برای رشد و احیای روابطمان. مشاوره‌ی پیش از ازدواج به شما و شریکتان کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای مقابله با این چالش‌ها را داشته باشید و بتوانید با سازش و همکاری مؤثر زندگی دو نفره‌ی خوبی برای خود و شریکتان، بسازید.

3- درک و شناخت بهتر سبک و نیازهای ارتباطی

  • زوجی را تصور کنید که خانم، هنگام استرس و اضطراب، نیاز به تنهایی و خلوت با خود دارد و در مقابل، آقا نیاز دارد تا با کسی در این خصوص صحبت کند. در چنین مثالی، هنگامی که آقا در شرایط استرس‌زایی قرار می‌گیرد، واکنش خانم چه خواهد بود؟ از آنجایی که خانم فکر می‌کند که برای رفع استرس باید تنهایی را انتخاب کرد، همسرش را تنها خواهد گذاشت و نتیجه این می‌شود که آقا احساس تنهایی خواهد داشت و نسبت به بی‌توجهی همسرش، آزرده خاطر خواهد شد. گاهی اوقات ازدواج همانند این است که دو فردی که با زبان کاملاً متفاوت صحبت می‌کنند، زیر یک سقف باشند و باهم زندگی کنند. مشاوره‌ی پیش از ازدواج می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا به شما نشان دهد که سبک و نیازهای ارتباطی همسرتان چگونه است و بهتر است که چگونه با او ارتباط بگیرید. در واقع مشاوره‌ی پیش از ازدواج، انتظارات شما و شریکتان را شفاف می‌کند، شیوه‌ی ابراز عشق و یا حتی انتظاراتی که از همسرتان هنگام تعارض دارید را برایتان وصف می‌نماید.

4- تجربه‌ی کار مشترک و تیمی

  • یکی از عواملی که برای ازدواج موفق بسیار اهمیت دارد، مهارت‌های کار تیمی و اشتراکی است. اینکه اوایل زندگی مشترک و در شرایط سخت و هنگام رویارویی با مشکلات، چگونه کنار هم هستید و چقدر به یکدیگر کمک می‌کنید، نشان دهنده‌ی الگوهای بعدی است که در ادامه‌ی زندگی برای حل مشکلات، به کار خواهید گرفت. مشاوره‌ی پیش از ازدواج، می‌تواند اولین هدف مشترک و متعهدانه‌ای باشد که شما همراه هم آن را انجام می‌دهید. فرصتی که می‌تواند به شما در پیشرفت مهارت‌ها و برقراری رابطه‌ای که زیربنای محکمی برای کار تیمی مشترکتان است، کمک کند.

5- ایجاد حس معنای مشترک

  • ازدواج فراتر از زیر یک سقف بودن، پس انداز کردن، بچه آوردن و نوشتن لیست اقلامی است که باید ماهانه تهیه کرد، می‌باشد! ازدواج به معنای باهم بودن است. به شکلی که حتی از تنهایی نیز، بهتر باشد! ازدواج در واقع ساختن یک خانواده‌ای است که متعلق به خودتان باشد. ازدواج یعنی بودن با کسی که شما را عاشقانه دوست دارد، حتی اگر در بدترین حالت خودتان باشید! مشاوره‌ی پیش از ازدواج به شما دید واقع‌بینانه‌ای از اهدافتان می‌دهد. اینکه قرار است کنار هم به چه چیزی برسید؟ اصلاً هدفتان از ازدواج چیست؟

 

خلاصه...

مشاوره‌ی پیش از ازدواج ابزاری قدرتمند است و به شما کمک می‌کند تا مجهز وارد مسیر سفر دو نفره‌ی خود شوید. این تجهیزات همان مهارت‌های ارتباطی و حل تعارضی است که به رشد رابطه‌ی شما کمک می‌کنند. بنابراین چقدر خوب است که در کنار همه‌ی کارهای متفاوتی که برای ازدواجتان انجام می‌دهید، از این تجهیزات نیز استفاده کنید و از مسیر دو نفره‌ی رابطه‌ی خود نهایت لذت را ببرید و خانواده‌ای را بسازید که در تلخی و شیرینی زندگی کنار هم هستند و یکدیگر را حمایت می‌کنند.

بنیاد روانشناسی ماروم، با جمعی از بهترین متخصصین کشور، در این مسیر همراه شماست، فقط کافی است برای خرید پکیج ترمیم و پایش رابطه،  وارد لینک زیر شوید.

 با کلیک بر روی آیکون زیر پیج بنیاد روانشناسی ماروم را برای جدیدترین اخبار و راهبرد ها در اینستاگرام دنبال کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *