چند دلیل مهم برای مراجعه به زوج ‌درمانگر که تا به حال نمی‌دانستید

 آمار نشان می‌دهد که بیشترین عامل در تعارضات زناشویی درک نشدن از سوی همسر است، معمولا همسران در جلسه مشاوره از این مسئله شکایت دارند که نمی­توانیم  با هم گفتگو کنیم یا وقتی حرف می‌زنیم سو تفاهم پیش می‌آید و او چیز دیگری برداشت می‌کند و…

بنابراین درک نشدن مسئله مهمی است که سبب بروز بسیاری مسائل دیگر چون احساس تنهایی، کناره گرفتن از رابطه و کم کردن فعالیت‌های مشترک حتی در خصوص اموری که حضور و تصمیم هر دو نفر یعنی زن و شوهر لازم است، همچنین می­تواند سبب کمرنگ شدن عواطف و به مرور زمان سردی عاطفی و… شود.

همین موارد، دلایلی هستند که همسران برای مراجعه به زوج درمانگر تصمیم می‌گیرند و وقتی در جریان زوج درمانی بر این مسائل متمرکز می‌شویم به مرور زمان شاهد تغییرات در رابطه خود خواهند بود.

به همین جهت در این مقاله بر این هدف هستیم تا به عوامل مختلفی بپردازیم که در نزدیکی میان همسران به عنوان مانع عمل می‌کند و یا هر آنچه همسران برای ارتقا کیفیت رابطه خود بهتر است در روابط خود به کار ببرند، اما نمی­دانند و به نوعی اشاره خواهیم داشت به مهارت ارتباط موثر در رابطه همسران و یا مهارت حل تعارض که نقش بسیار مهم و کلیدی در تمام نکات مطرح شده ایفا می­کند.

از شما دعوت می­کنم تا در مجموعه ماروم همراه ما باشید تا ضمن بهره بردن از منابع آموزشی موجود، از وجود متخصصین زوج‌درمانگر ما نیز بهره‌مند شوید. 

فهرست مطالب

تعارضات در رابطه عاطفی چه زمانی شروع می‌شوند؟

همیشه رابطه بر اساس یکسری جذابیت‌ها و عوامل و عواطف مثبت شکل گرفته و شروع می‌شود. اما با گذشت زمان کم‌کم متوجه نشانه‌هایی در رابطه‌مان می‌شویم که شاید اوایل با تصور اینکه کوچک هستند آنها را نادیده‌ می‌گیریم تا بتوانیم بیشتر از حال خوب ارتباط میانمان استفاده کنیم اما بعد از مدتی در می‌یابیم که نه تنها آن مسائل بزرگ شده‌اند بلکه از کیفیت و مقدار حال خوب و احساس لذت در میان ما کاسته شده و همان طور که اشاره کردیم با فهرستی از مسائل روبه رو هستیم که:

  • همدیگر را درک نمی‌کنیم.
  • صحبتها به نتیجه نمی‌رسد.
  • جز روزمرگی ارتباط خاصی با هم نداریم.
  • چون حوصله نداریم به رابطه جنسی‌ مان هم خیلی بها نمی­دهیم.
  • خیلی وقت است مثل قدیما نیستیم.
  • دیگه امیدی ندارم که میشه اوضاع را تغییر داد.

گاهی هر آنچه از دستمان بر­آید انجام می­‌دهیم تا بتوانیم اندازه‌ه­ای رابطه‌مان را بهبود ببخشیم اما به نظر هیچ تغییری در آن نمی­‌بینیم و این سبب دلسردی بیشتر در ما می­شود، چه بسا گاهی فکر می­کنیم تنها راه می­تواند جدایی باشد، گاهی هم چیزهایی مثل حضور فرزند یا حتی بعضی ویژگی­‌های مثبت در وجود همسرمان به ما این اجازه را نمی­‌دهد که به این جدایی فکر کنیم.

از زبان بسیاری از مراجعینم می­شنوم که از طرفی این همه سال تلاش و ساختن زندگیمان چطور با طلاق همه چیز نابود خواهد شد و از طرفی، دیگر نمی­توانیم همدیگر را بفهمیم، گفتگو کنیم یا باعث آرامش هم باشیم.

بنابراین نکته بسیار قابل توجه این است که تعارضات و اختلاف نظر­ها یک شبه شکل نمی­‌گیرند و همچون ذره‌ه­ای آب وقتی که بر بافت کاغذی ریخته می­‌شود در همان نقطه باقی نمی­‌ماند و تمام بافت کاغذ را از بین می­برد، آنها در تمام ابعاد زندگی وارد شده و تحت تاثیر خود قرار می­دهند، بنابراین لازم است به نشانه‌های هشدار آگاه باشیم و به محض رویارویی با آنها گام‌های لازم را آگاهانه و هوشمندانه برداشته و در صورت مراجعه به زوج درمانگر را فراموش نکنیم.

دلایل مراجعه به زوج درمانگر

نشانه‌های هشدار تعارضات در رابطه عاطفی:

  • بحث پیش می‌آید و به ظاهر هم تمام می­شود ولی احساس غم ناراحتی در وجود من می‌­ماند.
  • به جای گفتگو می­خواهم زودتر بحث تمام شود.
  • احساس می­کنم شنیده نشدم یا درک نشدم.
  • نمی­توانم بدون دغدغه و نگرانی از پیامد حرف­هایم در آینده، فکر یا احساسی را که تجربه می­کنم، به اشتراک بگذارم.
  • تعداد بحث­ها و اختلاف نظر­ها در مقایسه با گذشته افزایش پیدا کرده.

مراجعه به زوج درمانگر برای حل تعارضات در رابطه عاطفی

بعد از مراجعه به زوج درمانگر، درمانگر در جلسات ابتدا تلاش می­کند تا به این مسئله دست یابد که چگونه رابطه به این نقطه رسیده است؟ او تلاش می­کند نشانه‌های هشدار و اینکه از چه زمانی در رابطه شکل گرفتند را بیابد، همین طور در طول ارزیابی به دنبال این است که زن و شوهر هر کدام چگونه به این نشانگان پاسخ داده­اند.

در حقیقت او چرخه­‌ای را در تعامل آنها می­یابد که متخصصان زوج درمانگر آن را چرخه معیوب رابطه می­‌نامند. در گام بعد درمانگر تلاش می­کند تا همسران بتوانند این چرخه را در تعامل خود ببینند که این قدم اولین گام در درمان آنها خواهد بود.

به مرور آنها درخواهند یافت که مسایل میان آنها نه تنها ناشی از الگوی ناصحیح چرخه است بلکه به این مهم دست خواهند یافت که من و همسرم متحدانه می‌توانیم برای اصلاح آن در جریان درمان حرکت کنیم.

به مرور آنها می‌­آموزند چگونه می­توانند به شیوه­ای جدید با همدیگر تعامل کارآمد داشته باشند تا بتوانند در کنار یکدیگر احساس آرامش و امنیت لازم را داشته و در عین حال شاهد گفتگوهای مفید و موثر با هم باشند.

رابطه ما خوب است فقط...

  1. گاهی بعضی از زوجین دلیل مراجعه به زوج درمانگر را یک مسـئله می­‌دانند، آنها معتقدند که ما با هم خوب هستیم و فقط به یک مسئله خاص اشاره می­کنند که سر آن به اتفاق نظر نرسیده­اند و یا نمی‌­توانند این مسیر گفتگوی موثر را همانند سایر گفتگوهای میان‌شان پیش ببرند و به نتیجه برسند. برای مثال ممکن است به مسائلی چون تصمیم برای مهاجرت، ویا اقدام برای باردار شدن خانم.
  1. گاهی ممکن است بر سر مسائلی باشد، که تفاوت باورهای بنیادین در آنها مانع از درک طرف مقابل شده و این مانع را شکل می­‌دهد. برای مثال در مورد میزان و کیفیت فعالیت اجتماعی و شغلی خانم که هر کدام از آنها باور خاص خود را دارند.
  1. گاهی مسئله­‌ای که آنها بیان می­کنند تنها ناشی می­‌شود از تفاوت‌­های شخصیتی که در بسیاری موارد تنها درک این تفاوت می­تواند راه­حل بهبود اوضاع باشد. برای مثال خانم در زمان تجربه استرس و نگرانی شاید نیاز به حضور و همراهی طرف مقابل دارد، این در حالی است که آقا در همان شرایط و تجربه استرس و نگرانی تمایل به سکوت، تنهایی و تفکر دارد تا بتواند از این طریق راه­حل عبور از آن شرایط را بیابد تا به ارامش برسد، بر خلاف خانم که بر این باور است که اول باید به آرامش برسد تا بتواند موقعیتی را فراهم کند برای یافتن راه­حل موثر.

راهکار زوج درمانگر برای حل این مشکلات چیست؟

در این شرایط آنچه یک زوج درمانگر انجام می­دهد ابتدا بررسی کیفیت رابطه زن و شوهر در سایر ابعاد زندگی آنهاست تا بتواند الگوهای ارتباطی کارآمد را میان آنها شناسایی کند آنگاه با ارزیابی و کمک به همسران در درک آنچه در میان آنها در چنین موقعیت­هایی رخ می­دهد به آنها کمک می­کند تا به شیوه­ جدیدی بر پایه ابراز احساست عمیق­تر و بیان آنچه در فکر آنهاست، با همدیگر تعامل سازگارانه تری را شکل دهند.

ما درکنار یکدیگر خوب هستیم اما...

  • گاهی بعضی از زوج­ها اشاره می­کنند که ما خوب هستیم و احساس خوبی داریم، اما هر چند وقت یکبار کیفیت رابطه‌مان تحت تاثیر مسائل و مشکلات بیرونی، مثل فشار کار قرار می­گیرد.
  • در جلسات ارزیابی در مواردی می­­بینیم که همسران به ابزار و موارد مراقبت از یک رابطه آگاهی کافی و لازم را ندارند، به همین جهت رابطه آنها در عین خوب بودن می­تواند آسیب­ پذیر باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که رابطه همچون نوزادی است که به توجه و مراقبت نیاز دارد و در غیر این صورت آسیب خواهد دید.

روند جلسات درمانی بعد از مراجعه به زوج درمانگر

درمانگر در این شرایط می­تواند ضمن ارزیابی این مسئله که آنها چگونه و چقدر در مواقع معمول از رابطشان مراقبت می­کنند، در مورد چگونگی مراقبت از کیفیت رابطه در شرایط ناهموار و یا دشوار زندگی و همین طور به طور کلی،  در جلسات زوج درمانی همراه آنها باشد تا بتوانند در این زمینه مهارت‌های خود را ارتقا ببخشند.

مهم ترین دلایل مراجعه به زوج درمانگر چیست؟

مهم ترین دلایل مراجعه به زوج درمانگر چیست؟

در اولین جلسه مراجعه به زوج درمانگر، او تلاش می­کند تا بدون قضاوت و همدلانه مسئله را از زبان هر کدام از شما گوش دهد، همین طور زوج­درمانگر در یک جلسه فردی با هر کدام از زن و شوهر تلاش می­کند تا نسبت به شما، تجاربی که به کمک آنها در حال حاضر برای زندگیتان گام بر­می‌دارید و موارد دیگر شناخت به دست بیاورد.

درمانگر در این فرایند الگویی که سبب تخرب این رابطه می­شود و یا مانع از رشد و بهبود کیفیت رابطه است را می­یابد.

در قدم بعد با کمک به همسران در درک این الگو به آنها می­آموزد که هیچ کدام مقصر نیستید بلکه در جریان این الگو یا چرخه مخرب رابطه شما دچار آسیب می­شود.

آنها از درمانگر می­‌آموزند چگونه بدون قضاوت و خشم وعصبانیت، نارحتی و گلایه­مندی خود را از نگاه خود بیان کنند به جای سرزنش طرف مقابل، که این یکی از مهم‌ترین قدمها در ارتباط موثر است.

بعد از آن به همسران کمک می­کند تا بتوانند از مسیری جدید در کنار هم و بر علیه چرخه معیوب قدم برداشته و گفتگو کنند، در این مسیر آنها به تجربه‌­ای متفاوت دست خواهند یافت که از جنس احساس رضایت و آرامشی است که بدان نیاز داشتند.

بعد از آن درمانگر در جلسات درمان همسران را حمایت می­کند تا بتوانند این مدل تعامل جدید را به زندگی شخصی خود و بدون حضور درمانگر وارد کنند. این زمان درمانگر، جلسات زوج درمانی را پایان داده و این درحالی است که همسران می‌­دانند می‌­توانند هر زمان نیاز داشتند تا با درمانگر خود مشورت داشته باشند می­توانند دوباره به جلسات زوج درمانی بازگردند.

آنچه انتظار می­رود، بعد از مراجعه به زوج درمانگر و اتمام دوره زوج درمانی در زندگی خود تجربه کنید به نیاز و دلایل و اهدافی که به واسطه آنها به زوج درمانگر مراجعه کرد­ه‌­اید بستگی دارد. اما به طور کلی  شما دیگر می­توانید موانع ارتباطی خود را بشناسید، به این و آگاهی دست می­یابید که معنای رفتار خود و همسرتان را درک کنید و یا برای درک بهتر آن با هم به گفتگو بنشینید.

روی احساسات خود شناخت پیدا کرده و آنها را به شیوه­ای درست و مناسب ابراز می­کنید، برای مثال دیگر ناراحتی خود را به زبان خشم فریاد نمی­زنید، نگرانی خود را از آسیب دیدن رابطه با سکوت و فاصله گرفتن از همسرتان نشان نمی­دهید و یا می­توانید احساساتی که در وجودتان شکل می­گیرند را شناسایی کنید و در مورد آن و نیازهایتان در آن زمان با همسر خود  گفتگو کنید.

تمامی این موارد از نکات کلیدی در بهبود کیفیت رابطه همسران است که به طور معمول به کمک متخصص زوج درمانگر می­توانید به آنها دست یابید.

 

ما در بنیاد روانشناسی ماروم با حضور متخصصان برجسته در این زمینه و همین طور ارائه کارگاه‌های آموزشی همراه شما هستیم.

 

معرفی نویسنده: رفیعه السادات شهیدی

معرفی نویسنده: رفیعه السادات شهیدی

کارشناسی و کارشناسی ارشد رو در رشته مشاوره و راهنمایی گذروندم.
در زمینه رشد فردی، مهارت‌‌های زندگی و ارتباطی آموزش‌ دیدم و دوره‌های متعددی رو گذروندم؛
چرا که معتقدم در نقش یک درمانگر نیاز به آموزش دیدن و به روز نگه داشتن دانشم یک نیاز اساسی است.
در حال حاضر در زمینه رشد فردی، ترمیم ارتباط با خود و مشاوره پیش از ازدواج، زوج درمانی، شکست عاطفی و روابط خانوادگی به عنوان درمانگر فعالیت دارم.

شما تا به حال کدام یک از مشکلاتی که در مقاله عنوان شد را تجربه کرده‌اید؟ برای حل مشکلات‌تان چه اقدامی انجام داده‌اید؟ از تجربیات خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *