تأثیر خنده در سلامت روان

خنده بهترین دوا است. به اشتراک گذاشتن یک خنده با دیگران خوشایند است، اما آیا می‌دانستید که در واقع می‌تواند سلامت شما را هم بهبود بخشد؟ 

خنده دارویی قوی است و افراد را به گونه‌ای به هم نزدیک می‌کند که باعث ایجاد تغییرات مثبت فیزیکی و عاطفی در بدن می‌شود. کمی در اطرافیان خود دقت کنید آیا کسی هست که به محض شنیدن نامش صدای خنده‌هایش را به یاد بیاورید و حضورش در جمع همیشه همراه با شادی باشد؟ اگر هست قدرش را بدانید. سعی کنید خودتان هم او را در این رفتار الگو قرار دهید. 

ماروم در این مقاله تلاش می‌کند تأثیر خنده بر سلامت جسم و روان و همچنین تأثر خنده بر روابط بین فردی را مطرح کند، تا انگیزه بهره بردن از خنده را در شما بیشتر کند.

فهرست مطالب

خنده چطور عمل می‌کند؟

خنده سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می‌بخشد، خلق و خوی شما را تقویت می‌کند، درد را کاهش می‌دهد و از شما در برابر اثرات مخرب استرس محافظت می‌کند. هیچ چیز سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر از یک خنده خوب برای بازگرداندن تعادل ذهن و بدن شما کار نمی‌کند. شوخ طبعی بارهای شما را سبک، امید را القا و شما را به دیگران متصل می‌کند. 

یک تأثیر دیگر خنده این است که شما را ثابت، متمرکز و هوشیار نگه می‌دارد. همچنین به شما کمک می‌کند عصبانیت را رها کنید و زودتر ببخشید. توانایی خندیدن آسان و مکرر منبع فوق العاده‌ای برای غلبه بر مشکلات، تقویت روابط شما و حمایت از سلامت جسمی و روانی است. 

مهم‌تر از همه، خنده این داروی گرانبها سرگرم‌کننده، رایگان و آسان برای استفاده است. در کودکی صدها بار در روز می‌خندیدیم، اما در بزرگسالی، زندگی جدی‌تر و خنده‌ها نادرتر است. با جستجوی فرصت‌های بیشتر برای شوخ طبعی و خنده، می‌توانید تأثیر خنده را ملاحظه کرده و سلامت روانی خود را بهبود بخشید، حتی طول عمر خود را بیشتر کنید.

تأثیر خنده بر سلامت

  1. تأثیر اصلی خنده این است که کل بدن را آرام می‌کند. یک خنده خوب و صمیمانه تنش و استرس فیزیکی را از بین می‌برد و تا 45 دقیقه بعد از آن عضلات شما را آرام می‌کند.
  2. خنده هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد و سلول‌های ایمنی و آنتی‌بادی‌های ضد عفونت را افزایش می‌دهد، بنابراین مقاومت شما در برابر بیماری‌ها را بهبود می‌بخشد.
  3. خنده باعث ترشح اندورفین شده و اندورفین باعث ایجاد حس کلی خوب می‌شود. خنده حتی می‌تواند به طور موقت درد را تسکین دهد.
  4. تأثیر خنده در محافظت از قلب بسیار مهم است. خنده عملکرد عروق خونی را بهبود می‌بخشد و جریان خون را افزایش می‌دهد، که می‌تواند از شما در برابر حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی محافظت کند.
  5. تأثیر خنده بر لاغری را فراموش نکنید. خنده کالری می‌سوزاند. جایگزینی برای رفتن به باشگاه نیست، اما یک مطالعه نشان داد که خندیدن به مدت 10 تا 15 دقیقه در روز می‌تواند تقریباً 40 کالری بسوزاند.
  6. خنده، بار سنگین خشم را سبک می‌کند. هیچ چیز به اندازه یک خنده مشترک خشم و درگیری را از بین نمی‌برد. نگاه کردن به جنبه‌های خنده‌دار می‌تواند مشکلات را کم اهمیت‌تر کند و شما را قادر می‌سازد که توانایی رویارویی‌ بدون تحمل تلخی یا رنجش را داشته باشید.
  7. خنده حتی ممکن است به شما کمک کند تا بیشتر زندگی کنید. یک مطالعه در نروژ نشان داد افرادی که دارای حس شوخ طبعی قوی هستند بیشتر از افرادی که زیاد نمی‌خندند، زندگی می‌کنند. این تفاوت به ویژه برای کسانی که با سرطان مبارزه می‌کردند قابل توجه بود.

تأثیر خنده و طنز در سه بعد جسمانی، سلامت روانی و اجتماعی

تأثیر خنده بر سلامت

تأثیر خنده بر سلامت جسمانی

  • ایمنی را تقویت می‌کند.
  • هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد.
  • درد را کاهش می‌دهد.
  • عضلات شما را شل می‌کند.
  • از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

تأثیر خنده بر سلامت روان

  • شادی و شوق به زندگی می‌افزاید.
  • اضطراب و تنش را کاهش می‌دهد.
  • استرس را از بین می‌برد.
  • خلق و خو را بهبود می‌بخشد.
  • تاب‌آوری را تقویت می‌کند.

تأثیر خنده بر روابط اجتماعی

  • روابط را تقویت می‌کند.
  • دیگران را به سمت ما جذب می‌کند.
  • کار تیمی را تقویت می‌کند.
  • به خنثی کردن درگیری کمک می‌کند.
  • پیوند گروهی را ترویج می‌دهد.

8 تاثیر خنده بر سلامت روان چیست؟

  • خنده حال شما را خوب می‌کند و این احساس مثبت حتی پس از فروکش کردن خنده در شما باقی می‌ماند.
  • شوخ طبعی به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های دشوار، ناامیدی‌ها و از دست دادن‌ها دیدگاهی مثبت و خوش‌بینانه داشته باشید.
  • یک تأثیر خنده، دادن شهامت و قدرت به شماست تا منابع جدیدی از معنا و امید پیدا کنید. حتی در سخت‌ترین زمان‌ها، یک خنده یا حتی یک لبخند ساده می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.
  • خنده واقعا مسری است فقط شنیدن خنده مغز شما را تقویت می‌کند و شما را آماده می‌کند تا لبخند بزنید و به سرگرمی و عامل خنده بپیوندید.
  • تحت تأثیر خنده احساسات ناراحت‌کننده متوقف می‌شود. وقتی می‌خندید نمی‌توانید احساس اضطراب، عصبانیت یا غمگینی کنید. خنده به شما کمک می‌کند آرام شوید و انرژی خود را افزایش دهید.
  • تحت تأثیر خنده دیدگاه شما تغییر می‌کند و به شما امکان می‌دهد موقعیت‌ها را در نوری واقعی‌تر و احساس تهدیدکنندگی کمتر ببینید.
  • تحت تأثیر خنده فاصله روانی ایجاد می‌شود، که می‌تواند به شما کمک کند از احساس غرق شدن جلوگیری کنید.
  • خنده شما را به دیگران نزدیکتر می‌کند که می‌تواند تأثیر عمیقی بر تمام جنبه‌های سلامت روانی شما داشته باشد.

چگونه خندیدن می‌تواند روابط را تقویت کند؟

بیان یک جوک نیمی از لذت است. در واقع، بیشتر خنده‌ها از شنیدن جوک‌ها ناشی نمی‌شود، بلکه صرفاً از گذراندن وقت با دوستان و خانواده ناشی می‌شود. این جنبه اجتماعی است که نقش مهمی در مزایای سلامتی خنده دارد. شما نمی‌توانید از خندیدن با دیگران لذت ببرید مگر اینکه زمانی را برای تعامل واقعی با آن‌ها اختصاص دهید.

خنده مشترک یکی از مؤثرترین ابزارها برای شاداب نگه داشتن روابط است. همه اشتراک‌گذاری‌های عاطفی پیوندهای قوی و پایداری را ایجاد می‌کند، اما به اشتراک گذاشتن خنده به شادی، سرزندگی و انعطاف‌پذیری می‌افزاید. تحت تأثیر خنده رنجش‌ها، اختلاف نظرها و دردها التیام می‌یابند. خنده افراد را در مواقع سخت متحد می‌کند.

شوخ طبعی با برانگیختن احساسات مثبت و تقویت ارتباط عاطفی، روابط ما را تقویت می‌کند. وقتی با هم می‌خندیم، یک پیوند مثبت ایجاد می‌شود. این پیوند به عنوان یک محافظ قوی در برابر استرس، اختلاف نظر و ناامیدی عمل می‌کند. شوخ طبعی و خنده در روابط به شما امکان می‌دهد:

  • خودجوش‌تر و خود انگیخته‌تر باشید.
  • حالت تدافعی را کنار بگذارید. تحت تأثیر خنده کینه‌ها، قضاوت‌ها، انتقادها و شک‌ها را فراموش ‌کنید.
  • احساسات واقعی خود را بیان کنید. به احساسات اجازه دهید تا آشکار شوند.
  • از شوخ طبعی برای حل اختلافات و تنش در رابطه خود استفاده کنید.

خنده ابزار قدرتمندی برای مدیریت تعارض و کاهش تنش در زمانی است که احساسات شدید می‌شوند. چه با شریک عاشقانه، چه با دوستان و خانواده یا همکاران، می‌توانید یاد بگیرید که از طنز استفاده کنید تا اختلافات را برطرف کنید، سطح استرس همه را کاهش دهید و به گونه‌ای ارتباط برقرار کنید که به جای عمیق‌تر شدن اختلافات، روابط را تقویت کنید.

چگونه خندیدن می‌تواند روابط را تقویت کند؟

6 راهکار برای اینکه خنده بیشتری را وارد زندگی خود کنید

خنده حق اصلی شماست. نوزادان در هفته‌های اول زندگی شروع به لبخند زدن می‌کنند و چند ماه پس از تولد با صدای بلند می‌خندند. می‌توانید در هر مرحله از زندگی خندیدن را دوباره یاد بگیرید. 6 راهکار برای شروع وجود دارد:

  1. لبخند: لبخند آغاز خنده است و مانند خنده مسری است. وقتی به کسی نگاه می‌کنید لبخند زدن را تمرین کنید. به جای اینکه به تلفن همراه خود نگاه کنید، به مردم نگاه کنید و به افرادی که در خیابان از کنارشان رد می‌شوید، شخصی که قهوه صبحگاهی برایتان سرو می‌کند یا همکارانی که با آن‌ها در آسانسور مشترک هستید، نگاه کنید و لبخند بزنید. آن وقت به تأثیر خنده بر دیگران توجه کنید، شگفت‌زده خواهید شد.
  2. نعمت‌هایتان را بشمارید: به معنای واقعی کلمه یک لیست تهیه کنید. ساده در نظر گرفتن جنبه‌های مثبت زندگی، شما را از افکار منفی که مانع خنده می‌شوند، دور می‌کند. وقتی در حالت غم و اندوه هستید، برای رسیدن به خنده باید مسیرهای بیشتری را طی کنید.
  3. وقتی صدای خنده را می‌شنوید، به سمت آن حرکت کنید: اغلب، مردم از به اشتراک گذاشتن چیزی خنده‌دار بسیار خوشحال می‌شوند زیرا به آن‌ها فرصتی می‌دهد تا دوباره بخندند و از طنزی که در آن پیدا می‌کنند، جسم و روان خود را تغذیه کنند.
  4. وقت خود را با افراد بشاش و بازیگوش بگذرانید: این‌ها افرادی هستند که به راحتی می‌خندند و به طور معمول طنز را در رویدادهای روزمره پیدا می‌کنند. به دنبال افرادی باشید که دوست دارند بخندند و دیگران را بخندانند و تأثیر خنده را ببینید.
  5. طنز را وارد گفتگو کنید: از مخاطب خود بپرسید: «خنده‌دارترین اتفاقی که امروز برای شما افتاده چیست؟».
  6. می‌توان بدون تجربه یک رویداد خنده‌دار خندید و خنده شبیه سازی شده می‌تواند به همان اندازه واقعی مفید باشد. برای افزودن خنده شبیه‌سازی شده به زندگی خود، گروه‌های یوگای خنده یا خنده درمانی را جستجو کنید.

ایجاد فرصت برای خندیدن و تجربه تأثیر خنده

1)یک فیلم خنده‌دار، برنامه تلویزیونی یا ویدیویی تماشا کنید.

2)دوستان یا همکاران را به یک تئاتر کمدی دعوت کنید.

3) صفحات خنده‌دار را در فضای مجازی بخوانید.

4) به دنبال افراد بامزه باشید.

5)یک جوک خوب یا یک داستان خنده‌دار را به اشتراک بگذارید.

6) بخش طنز کتابفروشی را بررسی کنید.

7)  میزبان دوستان خود شوید.

8) با حیوان خانگی بازی کنید.

9) به کلاس «یوگای خنده» بروید.

10) با بچه‌ها شوخی کنید.

11)  یک کار شاد انجام بدهید.

12) برای فعالیت‌های سرگرم کننده وقت بگذارید.

نکاتی برای تقویت حس شوخ طبعی

یک عنصر ضروری برای تقویت حس شوخ طبعی و تجربه تأثیر خنده این است که یاد بگیرید خود را خیلی جدی نگیرید. همه ما هر از گاهی کارهای احمقانه انجام می‌دهیم. به جای احساس خجالت یا حالت تدافعی، نقص‌های خود را در آغوش بگیرید. 

برخی از وقایع در زندگی غم‌انگیز هستند و فرصتی برای خنده نیستند. آن‌ها در منطقه خاکستری زندگی معمولی قرار می‌گیرند. اما باز هم در هر شرایطی می‌توان عاملی برای خندیدن پیدا کرد به جز سوگ که باید به خود فرصت دهید تا فقدان را بپذیرید و بعد از آن باز هم با یادآوری خاطرات خوشایند می‌توان لبخند زد و از عزیز از دست رفته یاد کرد.

چگونه حس شوخ طبعی خود را توسعه دهیم؟

  • به خودتان بخندید: لحظاتی که خرابکاری کردید را با عزیزانتان به اشتراک بگذارید. بهترین راه برای اینکه خودتان را کمتر جدی بگیرید، همین است.
  • به موقعیت‌ها بخندید: در موقعیت بد به دنبال طنز بگردید و طنز و پوچی زندگی را کشف کنید، به قول حضرت مولانا ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ. وقتی اتفاق منفی می‌افتد، سعی کنید آن را به یک حکایت طنز تبدیل کنید که باعث خنده دیگران شود و از تأثیر خنده بهره ببرید.
  • اطراف خود را با یادآوری احاطه کنید تا سبک شوید: یک اسباب بازی را روی میز یا ماشین خود نگه دارید. یک پوستر خنده‌دار در دفتر خود قرار دهید. محافظ صفحه نمایش کامپیوتری را انتخاب کنید که شما را بخنداند. عکس‌های خانوادگی را در حال تفریح قاب کنید.
  • چیزهای خنده‌داری که اتفاق می‌افتد را به خاطر بسپار: اگر اتفاق جالبی افتاد یا جوک یا داستان خنده‌داری شنیدید که واقعاً دوستش دارید، آن را یادداشت کنید یا برای کسی بگویید.
  • روی منفی‌ها تمرکز نکنید: از افراد منفی دوری کنید و به اخبار، سرگرمی‌ها یا گفتگوهایی که شما را غمگین یا ناراحت می‌کند، نپردازید. بسیاری از چیزها در زندگی خارج از کنترل شما هستند. به ویژه رفتار دیگران.
  • کودک درون خود را پیدا کنید: سعی کنید از کودکان تقلید کنید. آنها در بازی کردن و خندیدن به چیزهای معمولی متخصص هستند. تأثیر خنده در صورت اغلب کودکان نمایان است.
  • با استرس مقابله کنید: استرس می‌تواند مانع بزرگی برای شوخ‌طبعی و خنده باشد. یکی از تکنیک‌های عالی برای کاهش استرس در لحظه این است که از خاطره‌ای مورد علاقه استفاده کنید که همیشه باعث لبخند زدن شما می‌شود.
  • یک روز را بدون خنده نگذرانید: به آن مانند ورزش یا صبحانه فکر کنید و سعی کنید هر روز چیزی را پیدا کنید که باعث خنده شما شود.
ایجاد فرصت برای خندیدن و تجربه تأثیر خنده

استفاده از شوخ طبعی برای غلبه بر چالش‌ها و بهبود زندگی

توانایی خندیدن، بازی و تفریح نه تنها زندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند مشکلات را حل کنید، با دیگران ارتباط برقرار کنید و خلاقانه‌تر فکر کنید. زندگی چالش‌هایی را به ارمغان می‌آورد که می‌توانند حال خوب را از شما بگیرند یا به بازیچه‌ای برای تخیل شما تبدیل شوند و نشخوارفکری به همراه داشته باشند. وقتی دچار مشکل می‌شوید و خود را خیلی جدی می‌گیرید، فکر کردن خارج از چارچوب و یافتن راه‌حل‌های جدید می‌تواند سخت باشد. 

اما وقتی با مشکل بازی می‌کنید، اغلب می‌توانید آن را به فرصتی برای خلاقانه فکر کردن تبدیل کنید. به نظر می‌رسد بازی با مشکلات به طور طبیعی برای کودکان اتفاق می‌افتد. هنگامی که آن‌ها گیج یا ترسیده‌اند، مشکلات خود را به یک بازی تبدیل می‌کنند و این کار به آن‌ها احساس کنترل و فرصتی برای آزمایش راه حل‌های جدید می‌دهد.

به مثال زیر دقت کنید. شخصی که مشکلات روزمره را حل کرده و از طریق تأثیر خنده و بازی آن‌ها را تغییر داده‌ است.

خانمی کارت‌های تبریک طراحی می‌کرد، شغلی که قبلاً عاشقش بود، اما اکنون احساس می‌کرد به یک امر عادی تبدیل شده است. دو دختر کوچک که عاشق طراحی و نقاشی بودند در همسایگی او زندگی می‌کردند. او دختران را دعوت کرد تا با تمام لوازم هنری او بازی کنند. در ابتدا او فقط تماشا می‌کرد، اما به مرور زمان به آنها ملحق شد. تحت تأثیر خنده و رنگ‌آمیزی با دختران کوچک زندگی او متحول شد. نه تنها به تنهایی و کسالت او پایان داد، بلکه تخیل او را برانگیخت و به شکوفایی آثار هنری او کمک کرد.

سخن پایانی

درست است که برخی افراد انگار با شوخ طبعی متولد می‌شوند و نقش ژنتیک مشهود است اما این بدان معنا نیست که قابل یادگیری نیست. در واقع فقط چند بار ورود خنده به زندگی و تجربه تأثیر خنده آنقدر خوشایند خواهد بود که هر فردی را به سمت ادامه این شیوه سوق خواهد داد. به مرور با تکرار و رفت و آمد با افراد شاد بخشی از سبک زندگی خواهد شد. در این مقاله هم سعی شد راهکارهایی برای ورود هر چه بیشتر طنز و تأثیر خنده به زندگی شما عزیزان ارائه شود.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

شما چه اندازه خنده و شادی را در سلامت جسمی و روانی موثر می‌دانید؟ از تجربیات خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *