حفظ روابط بین فردی

انسان ذاتاً اجتماعی است. ارتباطاتی که ما با دیگران ایجاد می‌کنیم برای سلامت اجتماعی، عاطفی و جسمی‌مان حیاتی است. دانستن چگونگی حفظ روابط بین‌ فردی می‌تواند به شما کمک کند تا یک سیستم حمایتی بسازید که انرژی لازم برای کنار آمدن با چالش‌های زندگی را فراهم کند.

این مقاله به مواردی می‌پردازد که می‌توانید برای حفظ روابط بین‌ فردی با عزیزان، دوستان، همکاران و دیگران در زندگی خود انجام دهید. همچنین به این موضوع می‌پردازد که چرا این روابط بسیار مهم هستند و وقتی پایان یافتند چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

فهرست:

رابطه بین فردی یعنی چه؟

رابطه بین فردی یک ارتباط اجتماعی یا وابستگی بین دو یا چند نفر است. روابط بین فردی می‌تواند شریک زندگی شما، عزیزان، دوستان نزدیک، آشنایان، همکاران و غیره را شامل شود که ارتباطات اجتماعی در زندگی شما را تشکیل می‌دهند.

برای داشتن روابط بین فردی بهتر چه باید بکنیم؟

رابطه بین فردی یعنی چه؟

1- درهای وجودتان را به‌روی دیگران باز کنید.

برای ایجاد و حفظ پیوندهای قوی با دیگران، باید در مورد به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات با یکدیگر یک داد و ستد متقابل وجود داشته باشد. دیگران باید با شما گشوده باشند، اما شما نیز باید مایل باشید که درهای وجودتان را به‌روی دیگران باز کنید و جزئیات مربوط به تجربیات، احساسات و نظرات‌تان را به اشتراک بگذارید.
به هرحال، از طریق این اشتراک‌گذاری متقابل است که با یک‌دیگر آشنا می‌شوید. این فرآیند که به عنوان خودافشایی شناخته می‌شود، پیوندها را ایجاد می‌کند و صمیمیت بین افراد را عمیق‌تر می‌کند.
در نظر بگیرید که اگر کسی که برای‌تان مهم است، اطلاعات مهمی را در مورد اتفاقاتی که در زندگی‌اش می‌افتد با شما به اشتراک نگذارد، چه احساسی خواهید داشت. ممکن است احساس کنید که آن‌ها به شما اعتماد ندارند یا شما را دوست صمیمی نمی‌دانند.
راه دادن دیگران همیشه آسان نیست! با اشتراک‌گذاری اطلاعاتی در مورد خودتان، به آن‌ها نشان می‌دهید که به آن‌ها اعتماد دارید و از آن‌ها مراقبت می‌کنید – و به آن‌ها فرصت می‌دهید که در ازای آن همان مراقبت را به شما نشان دهند.
برای حفظ روابط بین فردی، روی یادگیری گشوده بودن با افراد زندگی خود کار کنید. به خودتان اجازه دهید آسیب‌پذیر باشید. به دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید به مردم اجازه دهید تا خود “واقعی” شما را بشناسند.

2- مرزها را حفظ کنید.

باز بودن به این معنی نیست که باید به دیگران دسترسی نامحدود به افکار، احساسات یا زمان خود بدهید. مرزهای سالم نیز پایه حیاتی هر رابطه قوی است. نه تنها تعیین این مرزها بلکه اجرای آن‌ها نیز مهم است.
مرز را می‌توان به عنوان چیزی تعریف کرد که شما مایل به پذیرش در یک رابطه هستید. این مرزها بیانگر ارزش‌ها، انتظارات و محدودیت‌های شما هستند.
یک مرز در روابط بین‌ فردی شما ممکن است مانند داشتن محدودیت در زمان گذراندن وقت با هم یا انتظارات برای این‌که چه زمانی در کنار یکدیگر باشید. همچنین می‌تواند شامل این باشد که چقدر می‌خواهید از نظر احساسی، فیزیکی و حتی دیجیتالی درباره خود به اشتراک بگذارید.
این مرزها در روابط شما با دیگران مهم هستند، اما برای رابطه شما با خودتان نیز مهم هستند.
این مهم است که دیگران به مرزهای شما احترام بگذارند، اما برای شما به همان اندازه مهم است که به مرزهای آنها احترام بگذارید. احترام به این مرزها نشان می‌دهد که شما به ارزش‌ها، اهداف، احساسات و نیازهای یک‌دیگر اهمیت می‌دهید.

3- شنونده خوبی باشید.

ارتباط خوب در هر رابطه‌ای ضروری است، اما مهم است که به یاد داشته باشید که برقراری ارتباط خوب مستلزم توانایی گوش‌دادن است.

گوش‌دادن فعال شامل درگیر شدن با آن‌چه شریک مکالمه شما می‌گوید می‌باشد. شما فقط ساکت نمی‌شوید و به آن‌ها اجازه نمی‌دهید حرف‌های‌شان را بزنند، بلکه به حرف‌هایشان فکر می‌کنید، آن‌چه را که گفته‌اند تعبیر می‌کنید تا نشان ‌دهید که دارید گوش می‌دهید، و سوالاتی که ممکن است داشته باشید را می‌پرسید.

گوش‌دادن نشان می‌دهد که شما اهمیت می‌دهید. نشان می‌دهد که شما درگیر زندگی طرف مقابل هستید و به حرف‌های او علاقه‌مند هستید.

گوش‌دادن راهی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد شخص مقابل است. هم‌چنین به شما این امکان را می‌دهد که حمایت و اعتبار عاطفی را ارائه دهید، که می‌تواند باعث شود طرف مقابل، برای شما به‌عنوان یک دوست و محرم ارزش قائل شود.

گوش دادن فعال به چه معناست؟

نکاتی برای گوش دادن فعال:

  • حرف طرف مقابل را قطع نکنید!
  • از ابراز نظر یا قضاوت خودداری کنید!
  • ارتباط چشمی خوب را حفظ کنید!
  • سوالات باز بپرسید.
  • آن‌چه را که طرف مقابل گفته است بیان‌کنید.
  • احترام نشان دهید.

برای حفظ روابط بین‌ فردی، باید به دیگران نیز احترام بگذارید. این بدان معنا نیست که شما باید با هر چیزی که آن‌ها می‌گویند موافق باشید یا آن‌چه را که می‌خواهند انجام دهید. با این‌حال، به این معنی است که باید نشان‌دهید که برای احساسات، نظرات، زمان و علایق آن‌ها ارزش قائل هستید.

هنگام نشان دادن احترام در روابط بین‌فردی، باید:

  • از تحقیر چیزهایی که از آن‌ها لذت می‌برند بپرهیزید.
  • به تعهداتی که نسبت به آن‌ها داده‌اید عمل کنید.
  • وقت‌شناس باشید.
  • مراقب احساسات آن‌ها باشید.
  • به آن‌ها گوش دهید، حتی اگر مخالف هستید. 

4- همدل باشید.

تعریف همدلی این است که بتوانید خود را به جای دیگران بگذارید و احساس کنید که آن‌ها چه احساسی دارند. این بدان معناست که شما چیزها را از منظر آن‌ها می‌بینید و درد آن‌ها را طوری احساس می‌کنید که گویی درد آن‌ها متعلق به خودتان است.

همدلی روابط بین‌ فردی را با روش‌های مختلفی تقویت می‌کند. وقتی نشان می‌دهید که احساس دیگری را درک کرده‌اید، به طرف مقابل کمک می‌کند تا احساس تعلق داشته‌باشد. این به دیگران کمک می‌کند تا احساس کنند درک شده‌اند، و این درک به عنوان پایه‌ای برای اعتماد و نزدیکی در یک رابطه عمل می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که همدلی علاوه بر تقویت روابط، مهربانی، همکاری و رفتارهای حمایت کننده را نیز تقویت می‌کند و سلامت‌روان را بهبود می‌بخشد. 

دیگر نکات مهم در حفظ روابط بین فردی:

  • جلب اعتماد کنید و لایق اعتماد باشید.
  • تلاش کنید نشان دهید که اهمیت می‌دهید.
  • مهارت‌های شنیدن خود را بهبود بخشید.
  • چیزهایی از خودتان را به اشتراک بگذارید.
  • بازخورد را بپذیرید.
  • صادق باشید.
  • احساسات آن‌ها را تایید کنید.
اهمیت روابط بین فردی

چرا روابط بین فردی مهم است؟

تحقیقات نشان داده است که روابط بین‌ فردی می‌تواند فواید مهمی برای سلامت جسمی و روانی داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:
مبارزه با تنهایی.

  • افزایش تاب آوری در برابر استرس.
  • کاهش خطر افسردگی و خودکشی.
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی.
  • بهبود طول عمر.

وقتی روابط بین‌ فردی قوی دارید، ممکن است انگیزه‌ی بیش‌تری برای انجام رفتارهایی داشته باشید که برای سلامتی شما مفید است. تحقیقات نشان داده‌است که افرادی که بیش‌تر در روابط اجتماعی شرکت می‌کنند، احتمالا رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و اجتناب از سیگار کشیدن دارند. 

وقتی روابط پایان می یابد

همه روابط بین فردی سالم نیستند و گاهی اوقات ممکن است لازم باشد یک رابطه سمی یا دردناک را رها کنید. علاوه بر این، طول‌ عمر برخی از روابط صرفا به دلیل ماهیت ارتباط محدود می‌شود – برای مثال، رابطه شما با یک همکار، متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا معلم ممکن است بر اساس تغییرات مختلف در زندگی شما به پایان برسد.

سایر روابط ممکن است به دلایل مختلفی از جمله جدایی، طلاق، نقل مکان یا مرگ پایان یابد. به یاد داشته باشید که تجربه طیف وسیعی از احساسات، از جمله غم، عصبانیت یا اندوه، هنگام پایان یک رابطه طبیعی است. اگر پس‌از پایان یک رابطه بین‌ فردی دچار مشکل هستید، با درمانگر خود صحبت کنید.

کلام پایانی

توانایی حفظ روابط بین‌ فردی نقش مهمی در سلامت جسمی و عاطفی شما دارد. در مورد ویژگی‌هایی که در روابط‌تان بیش‌ترین ارزش را برای شما دارند – مانند اعتماد، احترام، دوستی، مهربانی و صداقت- فکر کنید و روی نشان‌دادن همان فضایل به دیگران کار کنید.
در حالی که گرفتار شدن در مشغله‌های زندگی روزمره می‌تواند آسان باشد، عادت کنید که زمان خود را صرف پرورش و محافظت از روابط خود با افرادی کنید که بیش‌ترین اهمیت را دارند. کمی زمان، توجه و تلاش می‌تواند تضمین کند که به مردم حمایت لازم را می‌دهید و در عوض همان حمایت را دریافت می‌کنید. 

درباره رابطه بین فردی چه می‌دانید؟ از تجربیات خود درباره اتمام روابط سمی با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *