افسردگی پسا مهاجرت و مشکلات آن

در مقالات گذشته‌ی ماروم، درباره‌ی افسردگی مفصلا صحبت کرده‌ایم اما در این مقاله قصد داریم نوعی دیگر از افسردگی را به شما ارائه دهیم:

همه‌ی افراد ممکن است زمان‌هایی را در ناراحتی سپری کنند، اما تنها زمانی می‌توانیم نام افسردگی را بر آن بگذاریم که:

  1. خلق پائین و افسرده به مدت دوهفته‌ی مداوم وجود داشته باشد.
  2. به مدت دوهفته از چیزی لذت نمی‌برید و نمی‌خواهید کاری را انجام دهید.

تحقیقات نشان داده‌است که افراد پس از اینکه به کشور جدیدی مهاجرت می‌کنند، تا مدتی بعد احساس کرختی و بی‌رمقی به همراه نوعی از خلق‌تیره را تجربه می‌کنند.

مهاجرت و زندگی در کشوری که جدید است و زبان و فرهنگ متفاوت دارد، لحظاتی بسیار استرس‌آور و پرتغییر را ایجاد می‌کند، و این ممکن است افسردگی‌ پسا مهاجرت را به‌وجود بیاورد.

فهرست:

علائم افسردگی پسا مهاجرت چیست؟

این نوع از افسردگی علاوه بر دومورد اصلی که در قبل عنوان شد، بر موارد دیگری نیز تاثیر می‌گذارد:

  1. احساسات
  2. نحوه‌ی تفکر
  3. رفتارها
  4. جسم

احساس ناراحتی

یکی از علائم افسردگی پسا مهاجرت تجربه هیجانات منفی است و ممکن است زمان‌های زیادی را گریه کنید، احساس پوچی می‌کنید و حس می‌کنید بهتر است زندگی‌تان پایان بیابد.

افکار منفی در افسردگی پسا مهاجرت

افکارمنفی در افسردگی پسا مهاجرت

افرادی که افسردگی پسا مهاجرت را تجربه می‌کنند، دچار مشکلاتی در تمرکز و حواس می‌شوند و نوعی فراموشی در آن‌ها پدیدار می‌شود. اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند و افکارمنفی به آن‌ها هجوم می‌آورد.

رفتارها

افراد افسرده‌ بعد از مهاجرت، از نظر رفتاری نیز تغییراتی را حس می‌کنند، آن‌ها ترجیح می‌دهند کسی را ملاقات نکنند و در انزوا بمانند، به آسانی از کوره در می‌روند و آستانه‌ی تحریک‌پذیری آن‌ها پایین می‌آید، خواب و خوراکشان به طرز قابل توجهی افزایش یا کاهش می‌یابد.

علائم جسمی افسردگی پسا مهاجرت

خستگی، گیجی، کاهش انرژی، سردرد، کمردرد، همه علائم جسمانی است که در یک فرد افسرده‌ پسا مهاجرت می‌تواند بروز پیدا کند.

در صورتی که این علائم را داشتید، فوراً برچسب افسرده به خود نزنید بلکه به متخصص مراجعه کنید تا به نتیجه‌ی درست‌تری از شرایط خود برسید.

چگونه افسردگی پسا مهاجرت را می‌توان مدیریت کرد؟

وقتی به کشور جدیدی مهاجرت می‌کنید موقعیت‌های استرس‌آور و جدید اما پرچالش زیادی را تجربه می‌کنید، ممکن است این تجربه برای شما انزوا را به همراه بیاورد و انزوا مسئله‌ای است که همه نمی‌توانند به خوبی با آن کنار بیایند.
حتی گاهی چون تصوراتان از مهاجرت این بوده است که سرشار از لحظات خوش است و حالا که درحال تجربه‌ی آن هستید و برای آن تلاش زیادی کرده‌اید باید خوشحال باشید، این احساسات منفی و سخت را نمی‌توانید به راحتی با بقیه درمیان بگذارید.
در این‌جا نکاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید این شرایط را مدیریت کنید:

ارتباط خود را با خانه و دوستان وطن اصلی‌تان حفظ کنید.

احساس جدا شدن از فرهنگ و وطن بسیار دشوار است و این احساس زمانی شدیدتر می‌شود که احساس کنید از زندگی شخصی‌ای هم که قبلا داشته‌اید، از دوستان و خانواده‌تان هم دور افتاده‌اید!

اما در عصر تکنولوژی، حفظ ارتباط با زندگی شخصی قبلی تا حد خوبی قابل جبران است. احتمالا با اپ‌های تماس تصویری آشنا هستید و به آن‌ها نمی‌پردازیم، اما لازم است به این نکته اشاره کنیم که لازم است برای استفاده از این برنامه‌ها برای ارتباط خانواده و دوستانتان وقت خوبی را بگذارید و یک الی دوساعت در روز را برای انجام این تماس‌ها اختصاص دهید. ممکن است زمان زیادی به نظر برسد اما لازم است که تا آن‌جا که می‌شود با آن‌ها صحبت بکنید تا احساس تنهایی در افسردگی پسا مهاجرت و زندگی جدید به حداقل برسد.

لازم است برای این‌کار برنامه‌ی منظمی را داشته باشید، چراکه همه بتوانند زمان خود را با آن تطبیق دهند و آن‌ را به یک برنامه‌ی روزمره تبدیل کنند. مخصوصا اینکه در مهاجرت‌هایی که به کشورهای دور انجام می‌شود چالش اختلاف زمانی هم وجود دارد.

علاوه بر آن نقطه‌ی امیدی ثابت می‌شود که هر وقت ناراحت بودید به شما انگیزه دهد.

راه‌هایی که شما را به ریشه‌تان متصل می‌کند، انجام دهید.

علاوه بر تماس‌های منظم با خانواده، هرگز از گوش دادن موسیقی، دیدن فیلم‌ها و خواندن کتاب‌های مربوط به زبان مادری‌تان غافل نشوید. این کار باعث اتصال شما به ریشه‌هایتان می‌شود و احساس خوبی را در شما منتشر می‌کند.
و آخرین راه پیشنهادی ما برای متصل ماندن به ریشه‌تان استفاده از غذاهای کشورتان است، مکان‌هایی را پیدا کنید که غذا و تنقلات کشورتان را بفروشد و یا دستور غذاهای محبوب‌تان را بگیرید و آن‌ها را برای خود بپزید. طعم غذاهای خانه به رفع دلتنگی و مدیریت افسردگی پسا مهاجرت شما کمک می‌کند.

جامعه آشنای خودتان را پیدا کنید.

پیدا کردن جامعه هم‌وطنان در کشوری دیگر کار ساده‌ای نیست اما ممکن است، اگر بتوانید یک دوست قابل اعتماد دیگر هم پیدا کنید برای شروع کافی‌ست تا به مرور آن‌را توسعه دهید. در تحقیقاتی که روی دانش‌جویانی که دچار افسردگی پسا مهاجرت شده‌بودند انجام شد، این مورد از نظر آن‌ها محبوب‌ترین و نجات‌بخش‌ترین راه اعلام شد. اگر در محل تحصیل‌تان موفق به این کار نشده‌اید می‌توانید به مجموعه‌های ورزشی یا هنری رجوع کنید و یا از پلتفرم‌ها استفاده نمایید.

مراجعه به مشاور را فراموش نکنید.

درصورتی که احساس کردید به درک شدن بیشتر نیاز دارید و عملکرد شما مختل شده‌است حتما به یک متخصص رجوع کنید، معمولا دانشگاه‌ها مراکز مشاوره‌ی رایگانی دارند که خدمات خوبی ارائه می‌دهند، اما اگر بحث تفاوت فرهنگ و زبان نتواند محیط خوبی را برای درک شدن ایجاد کند، می‌توانید از مراکز مشاوره‌ی آنلاین با کشور خودتان ارتباط برقرار کنید. گاهی همین که بدانید رنج شما، رنج طبیعی و رایج است و همراه شدنش با تغییرات وسیع مهاجرت دور از انتظار نیست، اما گذراست، خود مرهم می‌شود.

در مراسم مخصوص آن کشور شرکت کنید.

همان‌طورکه لازم است شما به ریشه‌های خود متصل باشید، لازم است که به فرهنگ و سنت‌‌های کشور و زندگی جدیدتان هم نزدیک شوید. چرا که قرار است لحظات زیادی را در آن تجربه کنید و باید با آن‌جا و مردمان‌شان آشناتر شوید.

کلام پایانی:

مواردی که دربالا به آن اشاره شد از جمله مؤثرترین روش‌هایی است که شما را در روزهای اولیه‌ی ورودتان به کشور جدید و برای مدیریت افسردگی پسا مهاجرت یاری می‌کند. اما درعین‌حال به تعداد آدم‌ها ممکن است راه‌های مختلفی وجود داشته باشد اما همین که خودتان را رها نکنید و در روزهایی که از همه دور شده‌اید و خودتان را دارید بیش ‌از پیش مراقب خودتان باشید و سعی کنید در حال بد نمانید و راه نجات بخش مخصوص خودتان را پیدا کنید.

آیا به تازگی مهاجرت کرده‌اید؟ از تجربیات خود درباره علائم افسردگی پسا مهاجرت و راه های درمان آن با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *