ذهن آگاهی یا مایندفولنس

آیا شما هم دنبال پاک کردن ذهنتان یا متمرکز شدن فقط بر یک چیز هستید؟ این همان تعریف مایندفولنس یا ذهن آگاهی است. ذهن‌آگاهی درلغت بسیار ساده و صریح بیان ‌می‌شود و اشاره به این دارد که ذهن کاملاً بر آنچه در حال وقوع است، آنچه در حال انجامش هستید و یا فضایی که در آن در حرکت هستید، توجه دارد. ممکن است به نظر مورد بیهوده‌ای بیاید اما واقعیت این است که ما از لحظه حال فاصله داریم و موضوع آزاردهنده دقیقاً همین است. ذهن ما پرواز می‌کند، ارتباط با جسممان را از دست می‌دهیم و خیلی زود غرق در افکار وسواسی در مورد آنچه اتفاق افتاده و یا در آینده اتفاق خواهد افتاد، می‌شویم و این ما را مضطرب خواهد کرد.

البته هنوز هم هر چقدر از ذهن آگاهی فاصله گرفته باشیم، ذهن‌آگاهی حاضر و آماده است تا ما را برگرداند جایی که هستیم، کاری که می‌کنیم و احساسی که داریم. اگر می‌خواهید بدانید که ذهن آگاهی چیست، بهتر است مدتی آن را بکار گیرید. به دلیل اینکه توضیحش در لغت کمی پیچیده می‌شود و شما در کتاب‌ها، سایت‌ها، پادکست‌ها و ویدیوها تفاوت‌های جزئی پیدا خواهید کرد.

فهرست:

ذهن آگاهی به چه معناست؟

ذهن آگاهی یک توانایی اساسی در ماست تا به طور کامل در لحظه حضور داشته باشیم. از جایی که هستیم و کاری که انجام می‌دهیم کاملاً آگاه باشیم نه اینکه واکنش بیش از حد و ناراحتی زیاد به آنچه در اطرافمان اتفاق می‌افتد، نشان دهیم. ذهن‌‌آگاهی توانایی است که در همه‌ی انسان‌ها وجود دارد و نیاز نیست آن را به وجود آوریم فقط کافیست به آن دسترسی پیدا کنیم.

انواع تمرین‌های ذهن‌ آگاهی

در حالی که ذهن‌ آگاهی ذاتی است و همه ما آن را به صورت بالقوه در درونمان داریم، می‌توانیم با تکنیک‌های درست آن را بالفعل و تقویت کنیم. به چند مثال توجه کنید:

  1. مراقبه‌های نشستن، راه رفتن، ایستادن، حرکت کردن حتی تمرین دراز کشیده که البته اغلب منجر به خوابیدن می‌شود (منظور از چنین تمرین‌های این است که با تمرکز بر جزییات آن فعالیت در لحظه حال انجام شود. شما می‌توانید همه فعالیت‌های روزانه را به صورت مایندفول یا ذهن آگاه انجام دهید به طور مثال در مراقبه راه رفتن بر تنفس، چگونگی حرکت‌ بخش‌های مختلف پا، تماس با زمین، چگونگی سطحی که روی آن قدم بر می‌دارید و … باید تمرکز کنید).
  2. وارد کردن یک مکث در زندگی روزمره
  3. ادغام تمرین‌های مراقبه با سایر فعالیت‌ها مانندیوگا و ورزش.

مزایای تمرین‌های ذهن‌ آگاهی چیست؟

زمانی که مراقبه انجام می‌دهیم اگر بر مزایای آن متمرکز شویم کمکی نخواهد کرد، اما وقتی که فقط تمرین می‌کنیم فارغ از قضاوت و پیش‌بینی نتیجه، خواهیم دید که مزایا به قوت خودشان باقیست. وقتی که ما ذهن‌ آگاه هستیم، استرس را کاهش می‌دهیم، عملکرد را بالا می‌بریم، بینش پیدا می‌کنیم، ذهنمان را به صورت اگاهانه زیر نظر داریم و به حال خوب دیگران توجه می‌کنیم. مراقبه ذهن‌‌آگاهی به ما فرصتی می‌دهد تا از قضاوت و کنجکاوی در مورد آنچه در ذهنمان می‌گذرد رها شده و با مهربانی و گرمی با تجارب خودمان و دیگران روبه‌رو شویم.

8 واقعیت در مورد ذهن‌ آگاهی

  1. ذهن‌ آگاهی چیزی مبهم و بیگانه نیست بلکه برای ما آشناست چون در واقع آن چیزی است که ما به طور طبیعی انجام می‌دهیم و درون ماست. ذهن‌‌آگاهی شکل‌های بسیار زیادی به خودش می‌گیرد و نام‌های زیادی دارد.
  2. ذهن‌‌ آگاهی یک کار اضافه بر سازمان نیست. ما همین الان هم ظرفیت حضور در لحظه را داریم و نیازی به تغییر در آنچه هستیم، نیست. اما می‌توانیم با یکسری تمرین ساده این توانایی ذاتی را به روزرسانی کنیم تا برای خودمان، عزیزانمان، دوستانمان، همسایه‌هایمان، همکارانمان و سازمان و ارگانی که ما بخشی از آن هستیم، مفید بودنش را ثابت کنیم.
  3. نیاز نیست خودتان را تغییر دهید. هر راهکاری که از ما بخواهد تا آنچه هستیم را تغییر دهیم و تبدیل به فرد دیگری شویم محکوم به شکست خواهد بود. ذهن‌‌آگاهی بهترین ما را به عنوان یک انسان شناسایی می‌کند و پرورش می‌دهد.
  4. ذهن‌آگاهی پتانسیل این را دارد تا به یک پدیده اجتماعی تبدیل شود.
  5. هر کسی قادر به انجام آن است. تمرین های ذهن‌ آگاهی توانایی‌های ذاتی انسان را پرورش می‌دهد و نیاز نیست باورهای فرد تغییر کند. همه می‌توانند از مزایای آن استفاده کنند و آن را یاد بگیرند.
  6. ذهن‌آگاهی راه و رسم زندگی است. ذهن‌آگاهی چیزی فراتر از یک تمرین است بلکه چیزی است که آگاهی و اهمیت دادن به آنچه انجام می‌دهید را به همراه دارد و استرس‌های غیر لازم را کم می‌کند. در نهایت حتی کمترین میزان تمرین‌های آن شرایط زندگی را بهتر از قبل می‌کند.
  7. ذهن‌آگاهی روشی است که شواهد علمی برایش وجود دارد. نیاز نیست ذهن‌آگاهی را تبدیل به یک اعتقاد کنیم. اما علم و تجربه هر دو مزایای زیادی را نشان می‌دهند که بر سلامت، شادابی، کار و روابط ما اثر مثبت دارد.
  8. ذهن‌آگاهی جرقه‌ای برای نوآوری و خلاقیت است. هر حالی که ما با افزایش انعطاف ناپذیری و غیر قابل پیش بینی بودن دنیای اطرافمان هر روز درگیر هستیم ذهن‌آگاهی می‌تواند به ما کمک کند تا مؤثرتر، قابل انعطاف‌تر و کم هزینه‌تر با مشکلات بی امان برخورد کنیم.

ذهن آگاهی فقط در سر شما اتفاق نمی‌افتد

وقتی ما به ذهن آگاهی و تن‌آرامی فکر می‌کنیم، در واقع در مورد افکارمان فکر می‌کنیم: ما قرار است برای آنچه در سرمان می‌گذرد، کاری کنیم. این رویکرد به نظر می‌آید حالتی شناور ایجاد می‌کند مثل اینکه نمی‌توانیم راه برویم بلکه فقط تکان می‌خوریم. مراقبه‌ها در بدن شروع شده و پایان می‌یابند و شامل متمرکز شدن بر اینکه کجا هستیم وچه کار می‌کنیم، می‌شوند. همه‌ی اینها با آگاه بودن از بدن می‌تواند اتفاق بیفتد. بدن ما دارای یک ریتم درونی است که اگر به آن فرصت دهیم به آرامش یافتن کمک می‌کند.

مبحث ذهن آگاهی بسیار مفصل است و برای شناختن آن، بهترین گزینه این است که پس از دانستن اطلاعات پایه، مدت زمانی آن را مهمان زندگی روزمره خود کنید. هرچند که در خلقت ما ذهن‌آگاهی خودش صاحبخانه است و در طول زندگی پرتنش امروز ما حق میزبانی را ادا نکردیم. اما برای برگشتن به طبیعت خود و بالفعل شدن این قدرت بالقوه نیاز به ممارست در تمرین‌ها دارید. در مقاله‌های بعدی ماروم در طی کردن تک تک قدم‌ها برای تسلط بر ذهن‌آگاهی در کنار شما خواهیم بود.

نظرتان درباره ذهن آگاهی چیست؟ تا به حال درباره آن شنیده بودید. در قسمت کامنت منتظر تجربیات شما از تمرینات ذهن آگاهی هستیم.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *