قرار ملاقات

قرار ملاقات


حضور صد در صدی در قرار ملاقات!

نسبت به خود و آن‌چه می‌خواهید، احساس بهتری داشته باشید.

ذهن‌آگاهی، توجه به لحظه‌ جاری، بدون هیچ قضاوتی، مفهومی که ریشه در مفاهیم خودیاری دارد و راه حلی است برای اغلب مشکلات، از اضطراب گرفته تا اختلالات مرتبط با خوردن. این مفهوم چگونه می‌تواند به بهبود کیفیت روابط شما کمک کند؟ این مقاله را مطالعه کنید و درباره رفتارهای مناسب در قرار ملاقات بیشتر بدانید.

یک قرار ملاقات همراه با ذهن‌آگاهی، چگونه قراری است؟

در زمینه دوستی و روابط، ذهن‌آگاهی به قرار ملاقات با روشی آگاهانه و فعال اشاره دارد. به این معنا که درباره‌ی آنچه می‌خواهید انجام دهید و آنچه که هستید آگاه باشید. این با تعیین مرزهای مورد نظر و استقبال از تمامی اتفاق‌ها مرتبط می‌باشد و در عین حال با تبادل احساسات مثبت و دریافت پاسخ، ممکن می‌شود. در مقابل، برخی از افراد دقیقاً عکس این عمل می‌کنند و جز گشت و گذار در صفحات مجازی و دوست یابی اینترنتی کاری نمی‌کنند. این سری از افراد اغلب از اینکه نمی‌توانند دوستی پیدا کنند شکایت می‌کنند در حالی که از این نکته غافل هستند که خودشان این فرصت‌ها را نادیده می‌گیرند. برخی دیگر از آن‌ها نیز، در قرار ملاقات با افراد جدید، بدون هیچ توجهی، به فرد مقابل گوش نمی‌دهند و یک مکالمه‌ی واقعی و با کیفیت را تجربه نمی‌کنند.

راهکارهایی برای داشتن قراری ذهن آگاهانه

چه می‌توان کرد؟ راهبردهای بسیاری وجود دارد تا به شما کمک کند، در یک قرار ملاقات با ذهن‌آگاهی حضور داشته باشید. اگر شما نیز با در این باره مشکل دارید و احساس می‌کنید به جایی نمی‌رسید، راهبردهای زیر را با دقت بخوانید، نکات آن را استخراج کنید و در قرارهای خود، ذهن‌آگاهانه‌تر عمل کنید.

تعیین یک هدف

انتظار شما از این قرار ملاقات چیست؟ یا به تعبیری تجربه‌ی خروجی این قرار، برای شما چیست؟ روشن بودن اینکه به دنبال چه چیزی هستید، به شما کمک می‌کند تا آگاهی بیشتری در قرار خود داشته باشید. اگر به دنبال رابطه بلند مدت هستید، این هدف را در نظر داشته باشید و در اپلیکیشن‌های دوست‌یابی، به دنبال آن نباشید. اما اگر هدف شما صرفاً آشنایی ساده و موارد دیگر است، با در نظر داشتن این هدف، حواستان به نکات لازم باشد.

رفتار مناسب در قرار ملاقات
رفتار مناسب در قرار ملاقات

چشم‌اندازهای کوتاه مدت

درباره‌ی چشم‌اندازی که برای قرار خود دارید، آگاه باشید. به جای توجه به عوامل محیطی و نگاه کردن به همه جا، حواستان را جمع کنید و ارزیابی کنید که این قرار چه اندازه با اهدافی که انتخاب کرده‌اید، همسو می‌باشد. اغلب، ملاقات فرد مورد نظر از طریق دوست‌های مشترک، می‌تواند بهترین روش برای شناخت باشد.  به این علت که می‌توانید از قبل، اطلاعات بیشتر در مورد آن شخص کسب کنید. اگر موارد مورد نظر شما در موقعیت قرار آشناییتان، روشن نشود، بهتر است موقعیت‌های متفاوت دیگری را که بیشتر منعکس کننده‌ هستند را امتحان کنید. برای مثال، رفتن به کتابخانه می‌تواند موقعیت مناسبی برای شما ایجاد کند تا افراد با علایق مشترک با خودتان را شناسایی کنید. یا اگر به غذا علاقه دارید، فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها یا جشنواره‌های مختلف، می‌تواند برای شما این فرصت را فراهم کند تا با افراد زیادی آشنا شوید.

استفاده از تکنولوژی

در عصر حاضر، بهتر است تکنولوژی را از فرصت‌های ممکن، حذف نکنید و آن را نادیده نگیرید. گزینه‌های متعددی وجود دارد که برای داشتن یک قرار ذهن‌آگاهانه به شما کمک کند. سایت‌ها و نرم‌افزارهای متفاوت، برای شما فرصت آشنایی با افراد بیشتری را فراهم می‌کنند. اما باید به این توجه کنید که آگاهانه تصمیم بگیرید. بالا و پایین کردن صفحات مجازی، شما را به هدف مورد نظرتان نمی‌رساند. موارد مهم را در نظر داشته باشید و بر آن‌ها تمرکز کنید.

احساسات خوب

به نظر ساده است، اما وقتی با کسی قرار می‌گذارید، مهم است که احساسات مثبت نیز داشته باشید. اگر این مدت ناموفق بوده‌اید، احتمالاً افکار منفیتان بر قرار آشنایی شما تاثیر گذاشته است. سعی کنید خونگرم، گشوده و شاد باشید. شما همواره باید با ذهنی گشوده به این باور داشته باشید که فردی که با او قرار ملاقات گذاشته‌اید می‌تواند ویژگی‌های مثبتی داشته باشد و به فرد خاصی در زندگی شما تبدیل شود. سعی کنید ویژگی‌های مثبت قرار ملاقات خود را پیدا کنید و اجازه دهید روی شادتان، بدرخشد و نمایان شود. حتی اگر در نهایت برنده نشوید، از مسیر خودتان لذت خواهید برد.

شنونده‌ خوبی باشید

چند دفعه در یک قرار ملاقات بوده‌اید و متوجه شده‌اید که شخص مقابل به آنچه شما می‌گویید توجه نمی‌کند؟ تمرین کنید که در قرار ملاقات، شنونده‌ی فعالی باشید. آگاه بودن به این شکل، هم به شما و هم به کیفیت بهتر قرار ملاقتتان کمک می‌کند. در واقع با این شیوه، شما اعلام می‌کنید که قدردان قرارتان هستید و این موقعیت برای شما جذابیت دارد و از این طریق از لحظات جاری نیز لذت خواهید برد. سؤالات زیادی بپرسید و درباره‌ی مواردی که نمی‌دانید، به دنبال توضیح و تبادل نظر باشید. از حواس پرتی پرهیز کنید و با گوشی تلفن و سایر موارد سرگرم نشوید.

محدودیت تعیین کنید.

بخشی از یک قرار ملاقات با ذهن‌آگاهی، نیازمند تعیین مرزهایی برای خودتان می‌باشد. اگر محدودیت و مرز نداشته باشید، احتمالاً چارچوبی برای سنجیدن فرد مقابل نیز نخواهید داشت و در نتیجه نخواهید توانست تصمیم بگیرید که آیا آن فرد برای شما مناسب است یا نه؟ بدانید که دوست دارید چگونه با شما رفتار شود و هیچگونه رفتار خارج از چارچوب تعیین شده‌ی خود را نپذیرید. رفتار کردن به این شیوه، به شما کمک خواهد کرد تا بهزیستی و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. اگر فردی چندین دفعه از حد و مرزهای شما فراتر رفت، او را مطلع سازید و بگویید که چنین شیوه‌ای مورد پسند شما نیست. به همین شیوه، درباره‌ی خودتان نیز عمل کنید. به خود اجازه ندهید تا به سرعت مسیر مشترکی را آغاز کنید (چه هیجانی و چه فیزیکی)، اجازه ندهید تا به سرعت و قبل از شناخت کامل، وابسته شوید. اولین قرار ملاقات، بسیار مهم است، با دوستانتان درباره‌ی مشکلات خود مشورت کنید و در اولین قرار ملاقات، درباره‌ی رویاها، احساسات و برنامه‌های آینده خود، صحبت کنید.

از شکایت پرهیز کنید.

مشابه با انتقال احساسات خوب، هنگام قرار ملاقات شکایت نکنید. احساس ترحم ایجاد نکنید. درباره‌ی پیام‌هایی که در قرار ملاقاتتان منتقل می‌کنید، آگاه باشید. آیا علاقه‌ی خود را نشان می‌دهید یا مدام در حال مقایسه هستید؟ هنگام قرار، محترمانه و با ادب رفتار کنید. مگر در مواردی که اوضاع آنطور که باید پیش نرفته باشد و نشان دادن خشم و مخالفت ضروری باشد. شکایات و گلایه‌ها را برای خود نگه دارید.

بازتاب دهنده باشید.

احتمالاً آسان باشد که بی وقفه با جریان قرار ملاقات همراه شوید و به این توجه نکنید که چرا اوضاع خوب یا بد پیش می‌رود. مقداری از زمان را برای تأمل و بازبینی اختصاص دهید. آیا شما نسبت به اهدافتان ذهن‌آگاهی داشتید؟ آیا به چارچوب‌های خود پایبند بودید؟ آیا احساسات مثبت را منتقل کردید و شنونده‌ی خوبی بودید؟ آیا احساسات مشترکی دریافت کردید؟ آیا فرد مقابل به شما احترام گذاشته؟ لیست بلندی از سؤالات را از خود بپرسید و حتی می‌توانید پاسخ‌های خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. مهم‌تر از همه، هرگز درباره‌ی ادامه ندادن و خداحافظی با فرد مقابل، نگران نباشید. قرار نیست همه با معیارهای شما سازگار باشند.

با یکدیگر ذهن‌آگاه باشید.

وقتی بعد از مدت‌ها با شخصی که مورد علاقه‌ی شماست، قرار ملاقات داشتید، با یکدیگر تمرین ذهن‌آگاهی انجام دهید. یکدیگر را در پیاده‌روی همراهی کنید، با یکدیگر مدیتیشن کنید. برای مدتی در موقعیت‌های مناسبی باشید که بتوانید بر وقایع تمرکز کنید و از محیط پیرامون خود آگاه باشید. اگر شما ذهن‌آگاهی را از زندگی روزمره خود به رابطه‌یتان منتقل کنید، احتمال رضایت از زندگی و وقایع مثبت نیز برای شما افزایش خواهد یافت.

رفتار مناسب در قرار ملاقات
رفتارهای مناسب

عدم پذیرش را قبول کنید.

خیلی طبیعی است که به نتیجه نرسید و فرد مقابلتان دیگر نخواهد در مسیر آشنایی با شما همراه باشد. سعی کنید این عدم پذیرش را درک کنید و آن را به خودتان ربط ندهید. از این حقیقت آگاه باشید که همه برای یکدیگر مناسب نیستند و فرد مقابل حق دارد که آزادانه تصمیم بگیرد. اگرچه عدم پذیرش هیچ موقع احساس خوشایندی ندارد، اما این موضوع را به خود ربط ندهید و آن را قدمی بدانید در مسیر پیدا کردن شخصی که برای شما مناسب است.

پس از مطالعه‌ی این نکات، به این واقعیت توجه داشته باشید که قرار ملاقات آگاهانه فرصتی است تا از آن برای آموختن و رشد کردن استفاده کنید تا در وقت مناسب، شریک سازگار با خواسته‌هایتان را پیدا کنید. سعی کنید تا از این سفر لذت ببرید و تجارب آموزنده‌ی آن را در آغوش بگیرید. با کمک گرفتن از ذهن‌آگاهی، احساس پایداری از خود را در فراز و نشیب‌های این مسیر حفظ کنید. رعایت چنین مواردی به شما کمک می‌کند تا از پس این قرارهای آشنایی بر آیید و در صورت ملاقات با شخص مناسب برای شما، در عین اینکه سرسخت هستید، گشوده عمل نمایید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *