6 راهکار ساده برای اینکه به شریکتان نشان دهید، حواستان است!

6 راهکار ساده برای اینکه به شریکتان نشان دهید، حواستان است!


این 6 تغییر کوچک، می‌­تواند اثرات بزرگی بر رابطه­ شما داشته باشد. شما و شریکتان شاید در اکثر مواقع با یکدیگر کنار بیایید، سازگار باشید و جز در موارد پیش پا افتاده و به ندرت با یکدیگر بحث کنید. داشتن یک زندگی تقریباً ثابت و آرام و پیش رفتن در یک مسیر مشخص، شاید کمتر این سؤال را برای شما ایجاد کند “که آیا می­توان از این هم بهتر پیش رفت”؟ با این حال باید بدانیم که داشتن چنین رابطه‌هایی با ریتم ثابت و مشخص می‌­تواند جنبه­‌های منفی خود را نیز داشته باشد. اگر مدت­‌هاست از خود نپرسیده‌­اید که آیا می­‌توانید برای شریکتان بهتر از این باشید، یا اگر شریکتان هیچ تمایلی برای انحراف از مسیر ثابت و گام برداشتن به سمت تغییر ندارد، این مقاله را مطالعه کنید.

به طرز شگفت­‌آوری، چنین عدم تمایلی می‌­تواند ریشه در همان مسیر با ثبات باشد! به این شکل که نه تنها تلاشی نمی­‌کنید و به یکدیگر این موارد را گوشزد نمی‌­کنید، بلکه به دنبال هیچ راهی برای وسعت بخشیدن به احساسات خود هم نیستید. در واقع، شما از حاشیه­ امن خود خارج نمی­‌شوید و تا حد امکان، از نواحی بحث برانگیز که می­‌دانید ممکن است اختلافاتی را به دنبال داشته باشد، دور می­مانید. به هر اندازه که از پذیرش و رویارویی با آن تنفر داشته باشید و از آن جلوگیری کنید، امکان این وجود دارد که یک یا هردوی شما خسته شوید یا رابطه‌هایی کسل کننده را داشته باشید.

طبق نتایج آخرین پژوهش­‌های دانشگاه کارولینای شمالی درباره روابط، هنگامی که شریکان عاطفی، در روابط عاطفی اجتناب می­‌کنند و برای به حداقل رساندن تعارض، تلاشی ندارند؛ رابطه آن­ها سرزندگی و انرژی خود را از دست می­‌دهد. زوجین در عوض، بهتر است به دنبال رویکرد مثبتی باشند که محرک­‌های مثبت را طلب ­کنند و به آن­ها پاسخ ­دهند. با تلاش فعالانه برای ایجاد فرصت­‌های جدید در جهت ساختن تجارب مثبت، زوجین باید شانس بیشتری برای لذت بردن از همراهی با یکدیگر را داشته باشند، نه اینکه صرفاً در حالت خنثی و باثبات حرکت کنند. چارچوب زیربنایی مطالعات دان و همکاران، موضوعی تحت عنوان “فرضیه­ واکنش پذیری رو به بالا” است. طبق این دیدگاه، افرادی که انگیزه­ بالایی دارند، در رفتارهای مثبت بیشتری با شریکشان، مشارکت دارند و لحظات شیرین و خوشایندی را رقم می­زنند که به نوبه خود همچون یک گلوله برفی بزرگ شود و در نهایت سبب رضایت بیشتری از رابطه خواهد شد.

راهکار ساده برای بهبود رابطه با شریکتان
6 راهکار ساده

اثر گلوله برفی

این اثر گلوله برفی به این شکل است که رفتارهای یکی از زوجین، در طرف مقابل این درک را ایجاد می‌­کند که شریک من، حواسش به رابطه هست و از رابطه مراقبت می­‌کند. احساسات خوب متقابل در هردوی آن­ها، در طول مدت این تعاملات مثبت، ایجاد می­‌شود.  هنگامی که شما از مسیر خود خارج می­‌شوید با این هدف که برای شریکتان بهتر باشید، شما در حال انجام چیزی فراتر از خوب بودن هستید! شما به این نحو با شریکتان ارتباط برقرار می­‌کنید که حواستان به سلامت روان او نیز هست، چیزی که می‌­تواند سیگنال قوی با این معنا باشد که شما از رابطه مراقبت می‌­کنید. علاوه بر این، هردوی شما از مزایای هیجانی و هیجانات مثبت این مسیر، بهره مند خواهید شد. همانطور که دان و همکاراش می­‌گویند: “هر دو فرد درگیر در این تعاملات، تجارب عاطفی مثبت و پیامدهای ارتباطی قابل توجهی را تجربه می­‌کنند، صرف نظر از نقشی که در رابطه دارند”. با استفاده از اطلاعات مربوط به زوج‌­های جوان، که روابط بلند مدتی را تجربه کرده‌اند، نویسندگان UCN فرضیه واکنش­‌پذیری رو به بالا را در آزمایشگاه و دنیای واقعی آزمایش کرده‌­اند. در دو مطالعه­ اول، تیم پژوهشی از افراد خواستند که یک کار مثبت که شریکشان برای آن­ها انجام داده را به خاطر آورند. در مطالعه­ دوم، از آنها خواسته شد که یک موقعیت در زندگی واقعی مانند آزمودنی‌­ها و دستورالعمل­‌هایی را با آنها به اشتراک بگذارند که رویدادی مثبت که اخیراً اتفاق افتاده بوده و به صورت مستقیم با شریکشان ارتباط ندارد، مانند چیزی شبیه به دریافت خبر خوب برای خودشان. چنین فعالیت و بررسی دقیق، توسط یک ناظر به صورت مثبت ارزیابی می­‌شد. این زوجین همچنین به مدت 14 روز، پرسشنامه‌­ای را درباره­ وقایع روزمره تکمیل کردند و پژوهشگران توضیحات مختصری از آن­ها را یادداشت می‌­کردند. تیم پژوهشی، بعداً این رویدادها را بر اساس درجه قدردانی کد گذاری کردند. یافته­‌های کلیدی هر سه پژوهش با نشان دادن این واقعیت که زوجینی که انگیزه­ بالاتری دارند و در واقع تجارب خوشایند و هیجانات مثبتی را دارند، از فرضیه واکنش­‌پذیری رو به بالا برخوردار بودند. این تاثیرات توسط شرکای آن­ها نیز مورد توجه قرار گرفت که به نوبه­ خود، به خوبی نشان­‌دهند­ه­ اثرات متقابل پاسخ­‌های هیجانی مثبت بود.

بنابراین جست­جوی لحظات شیرین با شریک زندگیتان، نه تنها موجب افزایش احساسات مثبت در شما می‌­شود، بلکه باعث می­‌شود همسرتان نیز از این رویدادها لذت ببرد. همانطور که نویسندگان این پژوهش نتیجه گرفتند؛ ” لحظات مثبت اجتماعی برای زوجین با رویکرد انگیزشی مثبت، به طور بالقوه‌­ای افزایش می‌­یابد، علاوه براین نشان­ده‌نده‌­ی این است که شرکای آن­ها، این واکنش­‌پذیری عالی را مشاهده می­‌کنند و پیامدهای مثبت آن، به صورت پاداشی برای رابطه مفید است”.  

شواهد حاصل از مطالعه UCN نشان دهنده‌­ی اهمیت بازبینی و توجه به رابطه در جهت ایجاد و به دست آوردن تجارب مثبت، به جای اجتناب و فرار است. با این جهت‌­گیری، احتمالاً تأثیر مثبت اقدامات خود را بر افزایش رضایت شریک خود از زندگی را متوجه شده و بدانید که این کارها تا چه اندازه در افزایش هیجانات مثبت، هردوی شما اثر گذار می­‌باشد.

براساس پژوهش‌های دان و همکاران، در ادامه 6 گام ساده‌ که می‌توانند برای رابطه‌ی شما پیامدهای مفیدی را به دنبال داشته باشند ارائه می‌شود:

1- برای گوش دادن به نگرانی‌های شریکتان، وقت بگذارید. به شریک خود بگویید که شنیدن آن‎چه او را می‌رنجاند برای شما مهم است، حتی مواردی که شاید به نظر برسد بسیار ساده و پیش پا افتاده‌اند. شاید فقط نیاز باشد روزنامه‌های روی میز را مرتب کرده و آن‌ها را نامرتب رها نکنید!

2- در فعالیت‌های مختلف با شریکتان همراه شوید، فعالیت‌هایی که شاید چندان مورد علاقه‌ی شما نباشند. به عنوان مثال شاید شما خیلی پیاده روی طولانی را دوست نداشته باشید، اما همسرتان هر شب به پیاده روی برود. بهتر است که موافق همراهی با او باشید، حتی اگر دو یا سه بار این اتفاق بی‌افتد. حتی ممکن است متوجه شوید که به این کار علاقه دارید و همراهی با همسرتان برای شما لذت بخش است.

3- وقتی اتفاق خوب و مثبتی برای شما می‌افتد، شریکتان را نیز در جریان آن بگذارید. آنچه در پژوهش‌ها نیز تأیید شده، توجه به جزئیات و بزرگ‌نمایی وقایع مثبت، می‌تواند اثرات مثبتی بر زوجین داشته باشد. شاید اغراق انگارانه به نظر برسد، اما رفتار به اشتراک‌گذاری خبرهای خوب، به شریکتان این حس را القا می‌کند که نظر او درباره‌ شما، برایتان اهمیت دارد.

4- چند دقیقه‌ای از روز را به رفتارهایی اختصاص دهید که به کمک کردن به شریکتان صرف می‌شود. یک مثال ساده از این رفتار می‌تواند پر کردن بطری آب همسرتان، هنگامی که برای خروج از خانه و رفتن به کار عجله دارد.

5- به شریکتان کمک کنید تا به اهداف خود برسد. رفتارهایی را انجام دهید که شریکتان را به اهدافش نزدیک کند نه اینکه باعث دوری او از آن‌ها شود. اگر می‌دانید که شریکتان در تلاش برای کاهش وزن است، با او همراه شوید و به جای تهیه غذاهایی با کالری‌های بالا، برای خرید و تهیه غذاهای سالم وقت بگذارید.

6- کارهایی را برای شریکتان انجام دهید، که فقط خودتان قادر به انجام آن‌ها هستید. در کنار انجام کارهای ساده مثل توجه به همسرتان قبل از رفتن به کار، کارهایی را که در آن ماهر هستید نیز برای او انجام دهید. از تخصص و مهارت‌های خود برای همسرتان استفاده کنید. گاه این مهارت می‌تواند دوختن دکمه‌ کت او باشد، گاه حل کردن اختلال در برنامه‌ ایمیل‌هایش.

راهکارهای ساده برای ازتباط بهتر با شریکتان
راهکارهای ساده برای ازتباط بهتر با شریکتان

بسیار اهمیت دارد که به یاد داشته باشید بخشی از آنچه در اثرات مثبت این راه‌های ساده برای بهبود تجارب مثبت در رابطه‌ شما نقش دارد، توانایی شما در انتقال احساسات مثبت در فرآیند زندگی است. کمک کردن بی‌رغبت یا چارچوب‌های ذهنی بدون اشتیاق، بیشترین تلاش‌های شما برای نشان دادن قدردانی‌ یا مفید بودن را نیز نفی می‌کند. از این‌ها گذشته، نکته‌ی کلیدی مطالعه دان و همکاران، رویکرد انگیزه آزمودنی‌ها هنگام انجام دادن رفتارهای مربوط به لحظات شیرین بود.

به طور خلاصه، یافتن شادی و لذت در کوچکترین کارها، چه کارهایی که شما شروع می‌کنید و چه کارهایی که دریافت می‌کنید، می‌تواند نقش مهمی در زندگی شما داشته باشد و به هر یک از شما اجازه دهد که در زندگی روزمره خود به خودشکوفایی بیشتری برسید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *