هدف

هدف در زندگی


 یافتن هدف، کلید داشتن زندگی بهتر برای شماست…

به نظر می­‌رسد ترکیبی از داشتن یک شغل موفق، خانواده صمیمی و یک شبکه­ اجتماعی قوی، مواردی است که برای زندگی کامل، مورد نیاز است. با این وجود، حتی اگر کسی بتواند تمامی این موارد را به دست آورد، باز هم انگار چیزی را در زندگی گم کرده است و نمی­داند که هدفش در زندگی چیست؟ “یافتن هدف خود” چیزی فراتر از یک کلیشه یا رویایی است که دست نیافتنی باشد. داشتن هدف در واقع ابزاری برای زندگی بهتر، شادتر و سالم‌­تر است که تعداد کمی از افراد به فکر استفاده از آن هستند. در واقع تعداد کمی از بزرگسالان، هدف روشن و مشخصی برای زندگی خود دارند.

چرا در زندگی نیاز به هدف دارید؟

طبق نتایج یک پژوهش در سال 2010، افرادی که سطح بالایی از بهزیستی روانشناختی داشتند، در زندگی با هدف بودند، احساس کنترل و ارزشمندی را تجربه می­‌کردند، امید به زندگی بیشتری را نیز گزارش کردند. سایر پژوهشگران نیز به این نتیجه رسیدند که بهزیستی می­‌تواند از سلامت نیز محافظت کند. همچنین پژوهش‌­هایی گزارش می­‌کنند داشتن هدف در زندگی با پیامدهای زیستی مثبت همچون کاهش خطر حمله قلبی و سکته، زوال عقل و بهبود کیفیت خواب در ارتباط است. در مطالعه دیگری که در سال 2016 منتشر شد نتایج مبنی بر آن بود که افرادی که هدف زندگی دارند، درآمد بیشتری نسبت به افرادی که در کارشان معنایی ندارند، به دست می‌­آورند. بنابراین خبر خوب این است که شما مجبور نیستید میان داشتن ثروت و زندگی معنادار، یکی را انتخاب کنید. احتمالاً هر چقدر بیشتر هدف داشته باشید، پول بیشتری را نیز بدست خواهید آورد. با تمام این مزایا، واضح است که یافتن هدف و معنا در زندگی بسیار اهمیت دارد. اما باید بدانید که هدف و معنا، چیزی نیست که بتوان به سرعت آن را پیدا کرد! این فرآیند نیاز به بازبینی خود، گوش دادن به حرف دیگران و یافتن محلی است که اشتیاق را در شما برمی­انگیزاند.  هفت راهبرد زیر، به شما در مسیر یافتن هدفتان کمک می­‌کند تا زندگی معنادارتری را تجربه کنید.

اهدای زمان، پول یا استعداد

اگر صرفاً یک عادت خاص باشد که با استفاده از آن بتوانید به یافتن هدف زندگی خود کمک کنید، چیزی نیست جز کمک کردن به دیگران. پژوهشگران در دانشگاه فلوریدا و استنفورد به این نتیجه رسیدند که شادی و داشتن معنا، علی رغم داشتن هم­پوشانی، با یکدیگر تفاوت دارند. شادی با گیرنده بودن ارتباط بیشتری دارد، در حالی که معنا، بیشتر با هدیه دادن و دهنده بودن مرتبط است. بخشنده بودن در ارتباطات، عموماً با داشتن یک زندگی هدفمندتر، ارتباط بیشتری دارد. از رفتارهای نوع دوستانه مانند فعالیت­‌های داوطلبانه، اهدای مالی، یا صرفاً کمک روزانه به اطرافیان گرفته تا کارهای کوچک دیگر مثل به اشتراک گذاشتن وعده­های غذایی با افراد دارای مشکل مالی و یا کمک کردن به همسایه؛ همه و همه می‌­توانند احساس شما را برای داشتن زندگی معنادار افزایش دهند.

هدف در زندگی
هدف زندگی

گوش دادن به بازخوردها

اغلب پیدا کردن مواردی که بدان­ها شور و اشتیاق دارید دشوار است. از این گذشته، احتمالاً دوست دارید که در زندگی کارهای مختلفی را انجام دهید و آن­چه که در زندگی دوستش دارید به قدری در شما ریشه دوانده که متوجه نمی­‌شوید اهمیت آن­ها چقدر است. خوشبختانه دیگران می­‌توانند به شما در این باره بینش دهند. این فرصت مناسبی است که در حال حاضر اشتیاق و هدف زندگی خود را به اطرافیان نشان دهید، بدون اینکه حتی متوجه باشید! احتمالاً تصمیم بگیرید که با دیگران ارتباط برقرار کنید و از آن­ها بپرسید که چه چیزی را به یاد آن­ها می‌­آورید و هنگامی که در ذهنشان تداعی می­شوید، درباره شما چه فکری می‌­کنند. یا بخواهید هنگامی که فردی درباره شما نظری می­دهد و شما را بررسی می­کند از حرف­هایش نکته بردارید! دیدن “خود”از نگاه دیگران و توجه به بازخوردهای اطرافیان، به شما کمک می­کند تا اهداف و معنایتان را در زندگی بهتر بشناسید و متوجه شوید که چه کارهایی شما را بر سر ذوق می­آورد!

خود را با افراد مثبت محاصره کنید!

به قول معروف، شما براساس اطرافیانتان شناخته می­‌شوید. شما چه اشتراکاتی با انسان­های اطراف خود دارید؟ به اعضای خانواده یا همکارانتان که موظف به دیدن آن­ها هستید فکر نکنید. درباره­ آن­هایی فکر کنید که برای گذرندان وقت خود با آن­­ها بیرون از محل کار و خانواده، انتخابشان می­‌کنید. بررسی افرادی که وقتتان را با آن­ها می‌­گذرانید می­‌تواند اطلاعات خوبی به شما بدهد. اگر اطراف شما را افراد مثبت احاطه کردند و تغییرات مثبتی را رقم می­زنند، شما نیز احتمالاً از این تغییرات الهام می­گیرید و از انرژی آن­ها استفاده می­کنید. از طرف دیگر، اگر افراد نزدیک به شما، افراد منفی هستند و شما را به پایین می­کشند، بهتر است کمی تغییر کنید. احساس اشتیاق و هدفمندی، هنگامی که اطرافیان علاقمند به فعالیت­های مثبت نیستند بسیار دشوار است.

با افراد جدید، ارتباط بگیرید.

هنگامی که در مترو هستید یا به انتظار دوست خود نشسته‌­اید، بالا و پایین کردن صفحات مجازی بسیار آسان است! اما بهتر است اینکار را متوقف کنید و در عوض اطراف را تماشا کنید و با افراد دیگر صحبت کنید. سر صحبت را با آن­ها باز کنید و درباره­ی پروژه‌­ها وتفریح­هایشان بپرسید. اگرچه شاید در ابتدا صحبت با فردی غریبه خارج از دایره اجتماعی شما، کاری دشوار باشد اما این کار شما را با جهان اطرافتان و فرصت­های مختلف موجود در آن بیشتر آشنا می‌­سازد. ممکن است فعالیت­‌های جدید یا مکان­های نویی را برای بازدید و جستجوگری پیدا کنید و چنین فعالیت­‌هایی می­‌توانند کلیدی برای یافتن هدف زندگی شما در زندگی باشند.

علایق خود را کاوش کنید.

آیا موضوعی وجود دارد که شما به طور مرتب در به روز رسانی فیس بوک یا توییتر خود درباره آن صحبت کنید؟ آیا مرتباً متن­هایی با موضوع‌ای مشخص به اشتراک می­گذارید؟ آیا در اینستاگرام تصاویری از شما وجود دارد که در حال انجام یک فعالیت خاص مثل باغبانی باشید؟ مکالمات رودررو با سایر افراد را در نظر بگیرید. بیشتر درباره چه موضوعی صحبت می­کنید؟ صحبت کردن درباره تاریخ را دوست دارید؟ یا به اشتراک گذاشتن نکاتی در جهت کاهش مصرف و هزینه­‌های زندگی؟  آنچه که دوست دارید درباره آن صحبت کنید و آنچه که از به اشتراک گذاشتن آن در فضای مجازی لذت می­برید، ممکن است منبع خوبی برای شناختن مسیری باشند که شما را به هدفتان در زندگی نزدیک می­کند.

حواستان به بی‌­عدالتی‌­هایی که شما را آزار می‌­دهد باشد.

بسیاری از مردم حیوانات خانگی خود را وسیله­ای می­‌دانند که به کمک آن، بی‌عدالتی‌­های جهان اطراف را نادیده بگیرند. آیا چیزی وجود دارد که فکر کردن به آن شما را به شدت ناراحت کند و این مسئله تا حد زیادی شما را آزار دهد؟ این ممکن است راحتی حیوانات، یک مسئله حقوقی یا سازمان حمایت از کودکان باشد. شاید فکر این که شهروندان سالخورده، تعطیلات خود را به تنهایی سپری می­‌کنند، یا دغدغه برای مصرف­کنندگان مواد، شما را آزرده خاطر کند و رسیدگی کم به آن­ها برایتان ناراحتی به دنبال داشته باشد. ضرورتی ندارد که شما تمام وقت به هدف زندگی خود بپردازید. اگرچه که احتمالاً شغل شما، در شما انگیزه ایجاد کند و شما را به شوق آورد، با این حال باید بدانید که، صرفاً پول را نمی­شود هدیه داد، بلکه گاهی اختصاص دادن زمان و توجه به دغدغه‌­ها برای زیباتر شدن جهان نیز، می­‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

به دنبال آنچه که دوست دارید انجام دهید باشید.

در آن سوی ماجرا، صرفاً فکر کردن درباره آنچه دوست دارید انجام دهید، می­تواند به شما در یافتن هدف زندگی کمک کند. آیا شما کاملاً عاشق نمایش موزیکال هستید؟ مهارت شما در این زمینه می­‌تواند به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد و با اجرای یک نمایش زنده برای کودکان، آن­ها را با هنر آشنا کند. آیا تجزیه و تحلیل اطلاعات برای شما جذاب است؟ این مهارت می‌­تواند منجر به یک سرمایه گرانب‌ها شود. مهارت، استعداد و علایق روی میزتان را در نظر داشته باشید. سپس درباره­ی این فکر کنید که چگونه می­‌توانید این علاقه را به معنا تبدیل کنید.

توجه داشته باشید یافتن معنا چیزی نیست که در چند روز یا چند هفته صورت پذیرد، این امر، فرآیندی است به مدت مسیر زندگی شما و در لحظه­ حاضر شما می­‌توانید یک قدم به سویش بردارید. همچنین ممکن است متوجه شوید که هدفتان در زندگی با گذشت زمان تغییر کند. شاید در جوانی حیوانات برای شما اهمیت داشتند اما الان به دنبال جنگیدن با جرم‌­های انسانی و کم کردن این موارد باشید. علاوه براین شما می­‌توانید بیشتر از یک هدف نیز داشته باشید. به خاطر داشته باشید که هدف زندگی شما لزوماً به این معنی نیست که کاری را که انجام می‌­دهید تغییر دهید. بلکه باید نوع نگاه خود را به ماجرا تغییر دهید. به عنوان مثال اگر شما موهای افراد را کوتاه می‌­کنید به این فکر کنید که هدفتان در زندگی، زیبا ساختن دیگران است. اگر سرپرست و مدیر مدرسه هستید، هدفتان در زندگی فراهم آوردن محیطی است که به کودکان کمک می‌­کند تا درس یاد بگیرند. گاهی نیاز دارید کاری را که انجام می­دهید متوقف سازید و درباره­ی مسیرتان تأمل کنید، که آیا مسیری که می­روید در راستای هدفتان می­باشد؟ اگر اینگونه نباشد، می­‌توانید مسیرتان را تغییر دهید. حواستان باشد که مسیر رسیدن به هدف، پر از پیچ و خم، چراغ­‌های توقف و فراز و نشیب­‌ها است.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *