احساس بی ارزشی

احساس بی ارزشی


احساس پوچی و بی‌ارزشی؛ اغلب شامل احساس ناامیدی و بی‌­اهمیتی است. چنین احساساتی در موارد زیاد، یکی از علائم رایج افسردگی است، اما می­‌تواند ناشی از عواملی چون عزت نفس پایین، بی­‌توجهی، سوء مصرف مواد، تروما یا موقعیت­‌های دشواری باشد که تهدیدی برای خود به وجود می­‌آورد. احساس بی ارزشی می‌­تواند پریشانی قابل توجهی را به دنبال داشته باشد و عملکرد بهنجار را در زندگی روزمره دشوار ­سازد. احتمالاً هنگامی که حس کنید هیچ چیز از آنچه انجام می‌­دهید درست نیست و یا هیچ کدام از تلاش­‌هایتان، در شما تغییری ایجاد نمی­‌کند؛ پیگیری و کوشش برای رسیدن به اهدافتان نیز دشوار باشد. به همین دلیل، بسیار مهم است که راه­‌هایی برای مدیریت این احساسات دشوار پیدا کنیم و در صورت لزوم، در جستجوی دریافت کمک باشیم.

احساس بی‌ارزشی می­‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. شیوه­ی تربیت، تجارب اجتماعی، شیوه­‌های روشنگری، رویدادهای آسیب­زا و وضعیت سلامت روانی همه و همه از عواملی هستند که ممکن است در این امر نقش داشته باشند. برخی دیگر از عللی که ممکن است با چنین احساساتی درگیر باشد عبارتند از:

 

آسیب در دوران کودکی

شما ممکن است تجارب منفی در کودکی داشته باشید که اثرات طولانی مدت آن­ها همراه شما باشد. محرومیت، سوء استفاده و بدرفتاری­‌ها همه و همه می­‌توانند در بروز احساس بی‌ارزشی نقش داشته باشند. کودکانی که به شدت توسط والدین یا سایر مراقبان مورد انتقاد قرار می­‌گیرند، ممکن است این احساسات بی‌توجهی را با خود در بزرگسالی به همراه داشته باشند. پژوهش‌­ها نشان می‌­دهد که این آسیب‌­های اولیه بین فردی، با احساسات بی‌ارزشی و پوچی در آینده ارتباط دارد.

 

مقصر دانستن خود، هنگام رویدادهای منفی

ممکن است شما وقایع منفی را به عملکرد یا ویژگی­‌های خود نسبت دهید. افرادی که اینطور عمل می­‌کنند و رویدادهای منفی زندگی خود را ناشی از دلایل درونی می‌­دانند، احتمالاً بیشتر علائم افسردگی را تجربه می­‌کنند و احساس بی‌ارزشی، خواهند داشت.

 

 انتقادهای گذشته

همه­ ما در موقعیت­‌های گذشته مورد انتقاد قرار گرفته­‌ایم. موقعیت­هایی که احساس خوبی نداشتیم و توسط دیگران نقد شده­‌ایم. چنین شرایطی می­‌تواند احساساتی را در ما ایجاد کند که انگار هیچ ارزشی نداریم.

 

ناتوانی در کنترل و مدیریت استرس

ممکن است با کنار آمدن با استرس مشکل داشته باشید. استرس، چه حاد و چه مزمن، می­‌تواند ادراک فرد از خودش را تحت تأثیر قرار دهد و به برداشت فرد از خود آسیب وارد کند. یک شکست در زندگی، مثل مشکلات مالی، تجربه­ی طلاق یا از دست دادن شغل، هم می‌­توانند باعث استرس شما شوند و هم برای شما احساس بی‌ارزشی را به دنبال داشته باشند.

 

نشانه­‌های از یک وضعیت سلامت روانی

شما ممکن است در یک موقعیت خاص روانی باشید. اختلالات خلقی مانند شرم، احساس گناه، ناامیدی و بی‌ارزشی شناخته می‌­شوند. چنین نشانه‌­هایی، پریشانی ایجاد می­‌کنند و مدیریت فعالیت­‌های روزمره را ناممکن و دشوار می‌­سازند.

احساس بی‌ارزشی
احساس بی‌ارزشی

 

آنچه شما می­‌توانید انجام دهید.

اگر احساس بی ارزشی و پوچی می­‌کنید، گام­‌های کوچک و عملی وجود دارند که می­‌توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.  در ادامه چند نکته‌­ای که به شما کمک می­‌کنند ارائه می­‌شود:

 

  • با مهربانی با خود صحبت کنید.

افرادی که احساس بی‌ارزشی دارند، اغلب دچار افکار منفی و گفت­و­گو با خود هستند. اگرچه شاید چالش برانگیز باشد اما سعی کنید با مهربانی با خود رفتار کنید. وقتی متوجه افکار منفی خود می­‌شوید، به دنبال راهی برای تغییر آن افکار به شیوه مثبت یا واقع­‌بینانه­‌تر باشید. به جای اینکه فکر کنید که “من هرگز قادر به انجام آن نخواهم بود”، بهتر است بگویید “من می­توانم هر روز کارهای کوچک انجام دهم تا پیشرفت کنم”.

 

  • حواستان به مواقعی که احساس بی ارزشی به شما ضربه می­زند، باشد.

برخی اوقات این احساسات منفی در پاسخ به موقعیت­های مشخص، افکار، تجارب یا حتی افراد مختلف، پدید م‌ی­آیند. حواستان به این باشد که این احساسات چه زمانی آغاز می­شوند، چه اتفاقی باعث پدید آمدن آن­ها می­‌شود و چه نوع افکاری ممکن است در شکل­گیری آن­ها نقش داشته باشند. این یکی از راه­‌های کمک کننده برای مبارزه با نشخوار افکار منفی است، آنچه که خود می­تواند در افزایش احساس بی‌کفایتی نقش داشته باشد.

 

  • یک دفترچه برای شکرگزاری داشته باشید.

احساس بی‌ارزش بودن، هنگامی رخ می­‌دهد که متوجه شوید زندگی خود را به صورت غیرمنصفانه­‌ای با زندگی دیگران مقایسه می­‌کنید. به جای افتادن در دام این مسیر که صرفاً به کمبودهای خود توجه کنید، یک دفترچه برای سپاسگزاری در نظر بگیرید و روزانه زمان اندکی را صرف شکرگزاری از داشته­‌هایتان را انجام دهید و به چیزهایی که قدردان آن هستید فکر کنید. تمرکز بر این افکار، شما را دربرابر افکار منفی محافظت می‌­کند و از پیامدهای منفی مقایسه یا حسادت دور می‌­سازد.

 

  • برای شخص دیگری، کاری انجام دهید.

گاهی اوقات که احساس بی‌ارزشی دارید، تمرکز بر چیز دیگری جز خودتان، می­‌تواند به شما کمک کند. پژوهش­‌ها نشان می‌­دهند مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی داوطلبانه یا کمک به افراد نیازمند، اثرات مثبتی بر شادی و بهزیستی خواهد داشت. کمک به دیگران، به شما کمک می­‌کند تا احساس تعلق و هدف بیشتری داشته باشید.

 

  • یک نرم افزار سلامت روان را امتحان کنید.

نرم افزارهای موبایلی بسیاری هستند که برای بهبود سلامت روان اختصاص داده شده‌­اند. برخی از برنامه‌­ها ممکن است ابزارهایی مثل پذیرش مثبت، آموزش ذهن آگاهی یا تمرینات شناختی – رفتاری را ارائه دهند که به شما در تشخیص و تغییر الگوهای فکری منفی، کمک کند.

 

چگونه می­‌توان کمک گرفت؟

مهم است که به خاطر داشته باشید که احساس بی‌ارزشی، ممکن است نشانه‌­ای از یک اختلال روانی زمینه­‌ای باشد. اگر چنین احساساتی پایدار و ناراحت کننده هستند و یا سازگاری با کارهای روزمره را دشوار می‌­سازند با اطرافیان خود صحبت کنید یا از متخصص در این حوزه کمک بگیرید. متخصص احتمالاً از شما درباره­ی علائمی که تجربه می­‌کنید بپرسد یا از شما بخواهد که پرسشنامه­‌ای برای اضطراب یا افسردگی پر کنید. حتی شاید لازم باشد تا برای اطمینان خاطر بیشتر، نیاز به بررسی‌­ها و معاینه­‌های پزشکی باشد. شاید حتی شما تمایل داشته باشید تا روان‌درمانی آنلاین را نیز تجربه کنید. پژوهش‌­ها نشان می‌­دهد که درمان آنلاین نیز می­‌تواند همانند درمان رو در رو تاثیرگذار باشد. درمان آنلاین می‌­تواند راهی در دسترس و آسان برای کمک گرفتن از خدمات سلامت روانی باشد. سرویس­‌های که درمان آنلاین را ارائه می‌­دهند از تنوع بالایی در خدمات، قیمت و چگونگی برگزاری جلسات درمانی، برخوردارند. در بسیاری از موارد، گزینه­‌هایی همچون چت آنلاین، ارتباط تصویری، ایمیل و تلفن را شامل می­‌شوند.

ماروم نیز با ارائه برخی از این خدمات، شما را در این مسیر یاری می‌­کند.

با توجه به آنچه گفته شد، همه­ ما احتمالاً در برخی از مواقع؛ احساس بی‌ارزش بودن داشته‌­ایم. با این حال، اگر چنین احساساتی با دوام، مزمن و فراگیر باشند، می‌­توانند به مشکل جدی تبدیل شوند. خبر خوب این است که راهکارهایی وجود دارد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم. علاوه براین کمک‌­های تخصصی نیز می­‌تواند به ما کمک بیشتری کند. افسردگی در طول زمان، بدتر می­‌شود، بنابراین کمک گرفتن از متخصصان به شما کمک می‌­کند تا با کاهش احساس بیهودگی؛ قبل از بروز علائم، اختلال را کنترل کنید. ماروم به عنوان یک مجموعه علمی و با تیمی متخصص، در این مسیر همراه شماست. قبل از اینکه دیر بشود اقدام لازم را انجام دهیم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *