رابطه چند مهری

آیا می‌دانید پلی آموری یعنی چه؟ به طور خلاصه، polyamory عمل برقراری روابط صمیمانه با بیش از یک نفر به طور همزمان است. بسیاری از مردم بر این باورند که هر فردی باید به دنبال یک هم روحی واحد باشد که به غیر از او به هیچ کس دیگری نیاز نداشته باشد. بسیاری دیگر معتقدند که هر فرد باید حداقل در یک زمان فقط یک شریک عاشقانه داشته باشد. اما دیگران فکر نمی‌کنند که یک فرد می‌تواند تمام نیازهای رابطه‌شان را برآورده کند، بنابراین ترجیح می‌دهند شرکای زیادی داشته باشند. 

چند همسری، یا غیرتک همسری توافقی، عمل برقراری روابط صمیمی متعدد، خواه جنسی یا فقط عاشقانه، با آگاهی و رضایت کامل همه طرفین درگیر است. پلی اموری معمولاً به جنسیت اختصاصی ندارد. هر کسی می‌تواند چندین شریک از هر جنسیتی داشته باشد. یک فرد چند مهری ممکن است چندین شریک عاشقانه داشته باشد. از سوی دیگر، چند همسری شامل ازدواج با چندین شریک است. تعدد زوجات منحصراً روابطی را توصیف می‌کند که افراد در آن ازدواج کرده‌اند.

پلی آموری اغلب به صورت خصوصی انجام می‌شود و ممکن است حتی از دوستان نزدیک و خانواده مخفی بماند. در این مقاله با این نوع روابط بیشتر آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

تاریخچه و قوانین مربوط به چند مهری

بسیاری از کشورها به افراد اجازه نمی‌دهند چندین همسر قانونی داشته باشند.

به این ترتیب، برای برخی از افراد چندهمسری ازدواج آنها توسط دولت به رسمیت شناخته نمی‌شود. به عبارت دیگر، این یک ازدواج عملی است و نه یک ازدواج قانونی. در برخی کشورها، از جمله کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، تعدد زوجات قانونی است. در کشورهای دیگر، تعدد زوجات غیرقانونی است اما جرم نیست. در کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، تعدد زوجات غیرقانونی و جرم انگاری شده است. در جاهایی که تعدد زوجات قانونی است، عمدتاً فقط چند همسری برای آقایان قانونی است  به عبارت دیگر، مردان می‌توانند چند همسر داشته باشند، اما زنان نمی‌توانند چند شوهر داشته باشند.

تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که شرکای چنین روابطی پیوندهای خود را به همان اندازه افراد متاهل رضایت بخش و رضایت بخش می‌دانند و به همان اندازه از آنها خوشبختی می‌گیرند. اما چالش‌های جدی نیز وجود دارد: روابط چندشاخه‌ای نیازمند باز بودن، رضایت، اعتماد، مهارت‌های ارتباطی، مرزهای روشن و احترام متقابل است. احساس حسادت ممکن است به وجود بیاید، به خصوص زمانی که یک شریک جدید به این رابطه می‌پیوندد، و بحث در مورد نحوه تربیت فرزندان نیز می‌تواند ارتباطات را مختل کند.

آیا چند مهری یک گرایش جنسی است؟

از نظر قانونی، چند مهری به عنوان یک گرایش به رسمیت شناخته نمی‌شود. اما این سوال که آیا باید باشد یا نه موضوع بحث‌های زیادی است. مطمئناً، بسیاری از افراد در روابط چند مهری بر این باورند که این جهت‌گیری آنهاست و هسته اصلی آن‌هاست چنین افرادی اغلب گزارش می‌دهند که قبل از اینکه به رابطه چند مهری وارد شوند در تلاش برای یافتن رضایت در روابط دونفره بوده‌اند این افراد روابط چند مهری را یک انتخاب شخصی یا سبک زندگی می‌بینید.

چرا مردم رابطه چند مهری را انتخاب می‌کنند؟

چرا مردم رابطه چند مهری را انتخاب می‌کنند؟

افراد چند مهری را به دلایل زیادی انتخاب می‌کنند. برخی با اکراه با آن موافقت می‌کنند تا شریک زندگی خود را راضی کنند در حالی که در برخی از زوج‌ها  آن را بخشی از جنگ قدرت می‌دانند. اما به طور کلی، شرکای جنسی که چند مهری را انتخاب می‌کنند، در آن فرصت‌هایی برای رشد، به‌ویژه رشد جنسی، و همچنین راهی برای تعمیق ارتباط خود از طریق معرفی تجربیات تازه، متنوع، امیدوارانه و سرگرم‌کننده می‌بینند.

پلی آموری برای مردان بهتر است یا زنان؟

چند مهری اغلب برای زنان درگیری نامطلوب تلقی می‌شود و  البته ممکن است این مورد در روابط چندهمسری که فقط یک مرد را شامل می‌شود، صادق باشد، به طور کلی، زنان درگیر در غیرتک همسری توافقی، قدرت ارتباطی بیشتر و انتخاب بیشتر را گزارش می‌دهند. زنان چند مهری نسبت به مردان چند مهری بیشتر رهبری سازمان‌ها و جوامع حامی پلی‌آموری را برعهده دارند و تحقیقات نشان می‌دهد که چند مهری در کشورهایی که زنان استقلال سیاسی و مالی بیشتری دارند، شیوع بیشتری دارد.

چه ویژگی‌های شخصیتی در افراد چند مهری وجود دارد؟

تحقیقات محدودی در مقیاس بزرگ در مورد ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و چند مهری انجام شده است، اما مطالعات مرتبط نشان می‌دهد برخی ویژگی‌ها مانند گشودگی به تجربه جدید بالاتر است، اما ویژگی وظیفه‌شناسی در افراد چند مهری پایین‌تر است. افرادی که وظیفه‌شناسی بالایی دارند، معمولاً سازمان یافته و محتاط هستند، در حالی که افرادی که در این ویژگی پایین هستند تمایل کمتری به انحصار رابطه نشان می‌دهند. به هر حال نیاز به پژوهش‌های بیشتری در مورد روابط چند مهری نیاز است تا بتوان به برخی از ویژگی‌های این افراد پی برد.

پلی آموری چگونه است؟

برخی از افراد چند مهری یک رابطه اولیه دارند و درگیر روابط گاه به گاه می‌شوند، اما بیشتر آنها روابط ثانویه را با رضایت شریک اصلی خود، که معمولاً به او متعهد هستند، آغاز می‌کنند. معرفی یک شریک ثانویه مستلزم آن است که زوج اصلی بر روی مجموعه‌ای از شرایط توافق کنند، مانند زمان، تاریخ و نوع صمیمیت مجاز. تحقیقات نشان داده است که علیرغم عوارض، پلی آموری مزایایی از رضایت بیشتر و کمک بیشتر در مراقبت از کودک تا افزایش تعهد رابطه را می‌تواند به همراه داشته باشد.

شریک زندگی‌تان خواهان عدم تک همسری است

وقتی شریک زندگی شما خواهان عدم تک همسری است و شما نمی‌خواهید، این می‌تواند یک چالش تهدید کننده رابطه باشد. زوج‌درمانگران دریافته‌اند که این موقعیت‌ها اغلب شامل آخرین تلاش‌های همسر برای نجات یک رابطه یا جستجوی بهانه‌ای برای رهایی از آن می‌شود. اما زمانی که این خواسته مطرح می‌شود و گشودگی طرف مقابل به این موضوع دیده می‌شود ممکن است بتواند رابطه چند مهری شکل گیرد.

تهدیدها در روابط چند مهری چیست؟

انرژی رابطه جدید، یا NRE، یک تهدید رایج برای روابط چند مهری است. در این سناریو، یک شریک جدید وارد یک رابطه پلی‌آموری می‌شود که هیجان، شیفتگی و درخششی را به ارمغان می‌آورد و شریک اصلی درازمدت آن را تهدیدکننده می‌داند. پلی آموریست‌های باتجربه برای NRE آماده می‌شوند و آن را جبران می‌کنند: شریکی که فرد جدید را وارد می‌کند ممکن است به خود یادآوری کند که توجه بیشتری را به شریک طولانی مدت خود اختصاص دهد، در حالی که دیگری ممکن است صبور باشد و متعهد به رابطه طولانی مدت خود بماند تا زمانی که NRE از بین برود و رابطه بزرگ‌تر آنها شکل جدیدی به خود می‌گیرد.

منظور از عدم تعهد در یک رابطه چند مهری چیست ؟

این یک افسانه است که روابط پلی آموری مبتنی بر تعهد نیست. به عنوان مثال، چند وفاداری یک شکل رایج از چند همسری است که در آن همه شرکای درگیر متعهد می‌شوند که از نظر جنسی با یکدیگر انحصار داشته باشند و معشوقی خارج از گروه نداشته باشند. با این حال، مانند هر کس دیگری، شرکای روابط غیرتک همسری خیانت می‌کنند و چنین خیانت‌هایی به همان اندازه جدی هستند که ازدواج را تهدید می‌کنند. پیوندهای چند عاطفی، درست مانند سایرین، بر پایه اعتماد بنا شده‌اند و به وفاداری عاطفی و صداقت بستگی دارند.

ازدواج‌های باز شادتر هستند؟

در کل، بسیاری از مردم نمی‌توانند تصور کنند که رابطه با چند شریک می‌تواند مردم را خوشحال کند: همین ایده که یک شریک متعهد با شخص دیگری بخوابد، غیر قابل قبول است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که در روابط پلی آموری هستند در واقع، اغلب از ترتیبات خود کاملاً راضی هستند. آنها همان سطوح رضایت از رابطه را با شرکای خود و همچنین رضایت جنسی بالا گزارش می‌دهند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که چنین افرادی مهارت‌های ارتباطی بهتر، سطح اعتماد بالاتر و تمایل کمتری به حسادت نسبت به افراد دیگر دارند.

آیا حسادت در روابط چند عشقی رایج است؟

برخی از افراد واقعاً احساس حسادت نمی‌کنند، اگرچه احتمالاً نادر هستند و چنین افرادی بیشتر از سایرین در پلی آموری احساس رضایت می‌کنند. با این حال، محققانی که چند عشقی را مطالعه می‌کنند، دریافتند که حسادت در چنین روابطی به وجود می‌آید، شاید به همان اندازه که در روابط دیگر وجود دارد، اما شرکای پلی آموری تمایل بیشتری به برخورد با این احساس دارند تا اینکه آن را سرکوب کنند یا اجازه دهند که خشم را تحریک کند.

معایب بالقوه پلی آموری چیست؟

معایب پلی آموری

چندین چالش ذاتی در پلی آموری وجود دارد. این پیچیدگی ممکن است افرادی را از برآوردن نیازهای چندین شریک خسته کند، به چالش بکشد و ناامید کند. هنگامی که جابجایی شریک زندگی زیاد است، کودکان ممکن است عصبانی شوند یا احساس عمیق از دست دادن را تجربه کنند. کودکان همچنین ممکن است احساس کنند که بیش از حد تحت نظارت هستند، زمانی که چندین بزرگسال در زندگی آنها حضور دارند. اگر شرکا در مورد قوانین مربوط به ارتباط خاص خود، یک چالش رایج، روشن نباشند، می تواند منجر به آسیب رساندن به احساسات یا تخریب رابطه شود.

آیا بزرگ شدن در یک خانواده چند همسری برای کودک ضرر دارد؟

در مطالعات متعدد مشخص شده است که کودکان خانواده‌های چندهمسر در اکثر معیارهای سلامتی و موفقیت مثل فرزندان خانواده‌های تک همسر عمل می‌کنند. یک عامل کلیدی این است که چگونه والدین در مورد چند همسری خود با فرزندان خود صحبت می‌کنند و صراحت و صداقت مناسب با سن، همراه با درک روشنی از جایگاه هر بزرگسال در زندگی خود توصیه می‌شود.

سخن پایانی

اینکه پلی آموری خوب است یا بد و یا برای چه کسانی بهتر است سوال‌هایی کلی است که نیاز به پژوهش‌های زیادی دارد و باید مسائل فرهنگی و اعتقادی افراد در آن در نظر گرفته شود. به طور کلی این روابط چالش‌های زیادی به همراه دارد و افرادی که از تعامل اجتماعی لذت می‌برند، به طور همزمان عاشق بیش از یک نفر شده‌اند، میل جنسی بالایی دارند و برای تجربیات جدید آماده هستند، معمولاً در پلی آموری رضایت بیشتری پیدا می‌کنند. اما به طور قابل توجهی، غیرتک همسری توافقی بیشتر از ازدواج تک همسری به کار و تلاش نیاز دارد، زیرا شامل برآوردن نیازهای متغیر و متعدد بیش از یک فرد در یک زمان است.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *