راه‌ های کمک به فرد مضطرب چیست؟

با توجه به حجم بالای عوامل استرس‌زا در زندگی امروز این سوال ممکن است برای بسیاری پیش آید که چگونه به فردی که اضطراب دارد، کمک کنیم؟ بسیاری از ما نمی‌دانیم چگونه فردی را که در پریشانی روانی یا عاطفی است، حمایت کنیم بنابراین داشتن مهارت‌هایی برای شناسایی و حمایت از فردی که در تنش است بسیار مهم است. در برخی شرایط کمک یک متخصص ضروریست بخصوص زمان‌هایی که اضطراب در عملکرد فرد اختلال ایجاد کرده است. شما می‌توانید با کمی مطالعه تا ملاقات فرد با متخصص در مدیریت تنش او را یاری دهید. به نکات زیر توجه کنید:

  • به حرف فرد گوش دهید.
  • پذیرا باشید و قضاوت نکنید.
  • با رفتارتان احساس اطمینان و اعتماد در فرد ایجاد کنید.
  • محدودیت‌های خود را به عنوان یک کمک‌کننده بدانید
  • از منابع سلامت روان موجود در جامعه خود استفاده کنید.

در ادامه به بررسی بیشتر اقداماتی که شما می‌توانید در جهت کمک به فرد مضطرب انجام دهید، خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

چگونه به فرد مضطرب کمک کنیم؟

زمانی که یکی از عزیزانمان دچار اضطراب می‌شود باید بدانیم که با افراد مضطرب چگونه رفتار کنیم در اینجا به مهمترین موارد اشاره شده است:

  • به او فشار نیاورید

برای کمک به فرد مضطرب سعی کنید او را تحت فشار قرار ندهید. صبور باشید، به خواسته‌های وی گوش دهید و کارها را با سرعتی انجام دهید که برایش خوب است. سرعت و اصرار حتی می‌تواند اضطراب او را بدتر کند.

“آنچه به فرد کمک می‌کند آرامش و پذیرش است، نه تلاش برای از بین بردن آن با استدلال “عقلانی” یا “منطقی”.

  • سعی کن بفهمی

    برای کمک به فرد مضطرب تا جایی که می‌توانید درباره اضطراب کسب اطلاعات کنید. می‌توانید از او بپرسید که اضطراب چگونه بر زندگی روزمره‌اش تأثیر می‌گذارد و چه چیزی آن را بهتر یا بدتر می‌کند. نکته این است که:

“مهربان باشید، قضاوت نکنید. به او اطلاع دهید که می گذرد و شما آنجا هستید.”

  • بپرسید چگونه می‌توانید کمک کنید

برای کمک به فرد مضطرب به او در موقعیت‌های دشوار کمک کنید، با آرامش صحبت کنید یا با او تمرینات تنفسی انجام دهید. با پرسیدن از او به آنچه نیاز دارد یا چگونه می‌توانید کمک کنید. دانستن اینکه فردی در اطراف وجود دارد که می‌داند در صورت شروع احساس ترس یا وحشت چه کاری انجام دهد، می‌تواند به او کمک کند احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشد.

“به من یادآوری می‌کند که نفس بکشم، از من می‌پرسد که چه نیازی دارم.”

  • برای کمک گرفتن از آنها حمایت کنید

اگر فکر می‌کنید که اضطراب دوست یا یکی از اعضای خانواده شما برای او مشکل‌ساز شده است، می‌توانید با صحبت با یک پزشک عمومی یا درمانگر او را تشویق کنید که به دنبال درمان باشد. می‌توانید پیشنهاد دهید که در درمان آنها را همراهی کنید و در اتاق انتظار منتظر بمانید.

چگونه به فرد مضطرب کمک کنیم؟

زندگی با افراد مضطرب و مراقبت از خود

گاهی کمک به فرد مضطرب واقعاً چالش برانگیز است اگر گاهی اوقات احساس می‌کنید خسته هستید، تنها نیستید. مهم است که مراقب سلامت روان خود باشید و بعد به فکر کمک به فرد مضطرب.

  • حد و مرزها را تعیین کنید. مهم است که محدودیت‌های خود را بشناسید.
  • اگر می‌توانید نقش مراقبتی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. سعی کنید به تنهایی این کار را انجام ندهید.
  • در مورد احساس خود با دیگران صحبت کنید. صحبت در مورد احساسات خود با فردی که به او اعتماد دارید، می‌تواند به شما کمک کند که احساس حمایت کنید.
  • برای خودتان حمایت پیدا کنید مانند گروه دوستان

زندگی با همسر مضطرب

در صورتی که با همسری مضطرب زندگی می‌کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سعی نکنید تغییر دهید و یا مانند وسیله‌ای که خراب شده تعمیر کنید. همسر شما فقط به درک و عشق شما نیاز دارد. او دوست دارد مطمئن باشد که شما هستید.
  • از احساساتش غافل نشوید گفتن جملاتی مثل اینکه تو مشکلی نداری نشان از عدم درک شماست و اضطراب را بدتر می‌کند.
  • احساس امنیت برای همسر خود ایجاد کنید در مواقع شدیدی که او حمله پنیک را تجربه می‌کند نیز اول باید سوال کنید که دوست دارد دستش را بگیرید و بعد که اجازه داد اگر خواست تماس فیزیکی بیشتری با وی برقرار کنید مهم حس امنیت است. با آرامش و صدای آرام با او حرف بزنید.
  • برای کمک به فرد مضطرب به هیچ وجه از سلامت و روابط خود برای حمایت از همسر مضطربتان نزنید و مراقب سلامت جسم و روان خود باشید.
  • از سوال کردن نترسید اضطراب در طول زمان تغییر می‌کند و باید از احساس طرف مقابل خود و شرایطش آگاه باشید تا هم به او هم به خودتان کمک بیشتری کنید.

هفت راه برای کمک به فرد مضطرب

ابتدا باید بدانید که اضطراب یک ویژگی انسانی است، نه یک نقص. بسیاری از ما هر از گاهی مضطرب می‌شویم، زیرا این یک احساس کلی مفید است که به ما کمک می‌کند تا تهدیدات بالقوه را ببینیم، در حالی که مستعد بودن به اضطراب ممکن است یک عیب به نظر برسد، در واقع مفید است که برخی افراد در یک جمعیت محتاط‌تر باشند. با این حال، گاهی اوقات افراد الگوهایی از مقابله با اضطراب را دارند که مفید نیست. آنها بیش از حد فکر می‌کنند (نشخوار فکری در مورد گذشته یا نگرانی در مورد آینده)، از هر چیزی که باعث اضطراب آنها می‌شود اجتناب می‌کنند، و از راهبردهای جبرانی استفاده می‌کنند – مانند بسیار کمال‌گرا بودن برای اجتناب از احساس یک شیاد در محل کار.

 این الگوهای مقابله اضطراب آنها را به طور موقت کاهش می‌دهد اما در طولانی مدت آن را افزایش می‌دهد. در حالی که دیدن رنج این افراد ناراحت‌کننده و ناامید‌کننده است، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به فرد مضطرب انجام دهید.

1. درک تفاوت در نحوه بروز اضطراب

به دلیل تکامل، ما می‌توانیم به ترس با جنگ، فرار یا یخ زدن پاسخ دهیم. برای افراد مختلف، یکی از این پاسخ‌ها معمولاً غالب است. مثلا فردی به جای برخورد با چیزهایی که باعث می‌شود او احساس استرس و وحشت کند، یخ می‌زند و منفعل است. دیگری بیشتر به جنگیدن گرایش دارد و اگر استرس داشته باشد تحریک‌پذیر، می‌شود.

وقتی می‌دانید که اضطراب به گونه‌ای طراحی شده است که ما را در حالت حساسیت به تهدید قرار دهد، درک فردی که احساس ترس (یا استرس) دارد و با تحریک‌پذیری یا حالت تدافعی رفتار می‌کند، آسان‌تر است. در کمک به فرد مضطرب زمانی که آن فرد از نزدیکانتان باشد، می‌توانید الگوهای او را یاد بگیرید و در موقعیت تنش‌زا به او کمک کنید.

2. حمایت خود را با ترجیحات و سبک دلبستگی آنها مطابقت دهید

در کمک به فرد مضطرب بهتر است از فرد بپرسید که چه نوع حمایتی را ترجیح می‌دهد. با این حال، از تحقیقات می‌دانیم افرادی که سبک دلبستگی اجتنابی دارند احتمالاً به حمایت عملی ملموس بهترین پاسخ را می‌دهند.

سایر افراد به احتمال زیاد حمایت عاطفی را ترجیح می‌دهند، به ویژه آنهایی که به طور ایمن دلبسته هستند، گفتن جملاتی مانند “این سخت است اما ما یکدیگر را دوست داریم و با هم از آن عبور خواهیم کرد.” می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما زمانی که رابطه بسیار نزدیکی با کسی دارید، می‌توانید بر اساس درک دقیق الگوهای اضطراب فرد مورد علاقه خود، از او حمایت کنید.

3. راه‌هایی بیابید تا از هر بینشی که در مورد اضطراب خود دارند استفاده کنید

اگر فرد مورد علاقه شما بینشی در مورد اضطراب خود دارد، می‌توانید به او کمک کنید تا تشخیص دهد که الگوهای اضطراب محورش در چه زمانی رخ می‌دهد. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به اضطراب سلامتی ممکن است منطقاً بداند که رفتن هر هفته به پزشک برای آزمایش‌های متعدد غیرضروری است، اما او نمی‌تواند به خود کمک کند. اگر کسی که دوستش دارید در مورد اضطراب خود بینش ندارد بهتر است او را تشویق کنید تا به یک روانشناس بالینی متخصص در درمان اضطراب مراجعه کنند.

4. کمک به فرد مضطرب تا افکار خود را تعدیل کند

در کمک به فرد مضطرب از تکنیک‌هایی استفاده کنید که می‌تواند برای افرادی که از اضطراب رنج می‌برند مفید باشد.

به طور معمول، افراد مضطرب یک سوگیری طبیعی نسبت به فکر کردن در مورد بدترین سناریوها دارند. برای کمک به آنها در این مورد، می‌توانید از یک تکنیک شناخت درمانی استفاده کنید که در آن از آنها بخواهید سه سوال را در نظر بگیرند:

  • بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟
  • بهترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد چیست؟
  • واقع بینانه‌ترین یا محتمل‌ترین چیست؟

اگر کسی که دوستش دارید مضطرب است که ساعت‌ها پیش قرار بود از والدینش چیزی بشنود، اما نشنیده‌اند، می‌توانید به او پیشنهاد دهید بدترین، بهترین و محتمل‌ترین توضیح را برای عدم ارتباط در نظر بگیرد.

مراقب باشید که بیش از حد به فرد مورد علاقه خود اطمینان ندهید که ترس او محقق نخواهد شد. تاکید بر توانایی مقابله آنها مفیدتر است. به عنوان مثال، اگر آنها نگران حمله پانیک در هواپیما هستند، می‌توانید بگویید: “این بسیار ناخوشایند و ترسناک خواهد بود، اما شما با آن کنار می‌آیید.”

5. فقط پشتیبانی ارائه دهید.

اجتناب یکی از ویژگی‌های اصلی اضطراب است، بنابراین گاهی اوقات ممکن است با انجام کارهایی برای عزیزان اجتنابی‌مان «کمک» کنیم و ناخواسته اجتناب آنها را تغذیه کنیم. به عنوان مثال، اگر هم اتاقی مضطرب شما تماس‌های تلفنی را فوق العاده استرس‌زا می‌بیند و شما در نهایت این کار را برای او انجام می‌دهید، اجتناب او بیشتر خواهد شد.

یک اصل کلی خوب که باید به خاطر داشت این است که حمایت به معنای کمک به کسی است که به خودش کمک کند، نه انجام دادن کارها برای او. یک استثنا ممکن است زمانی باشد که اضطراب فردی با افسردگی شدید همراه باشد. اگر نتواند خود را از رختخواب بیرون بیاورد، در این شرایط به طور موقت  هر کاری را که برای زنده ماندن وی لازم است انجام دهید.

6. اگر فردی مشکل اضطراب جدی‌تری دارد، از انگ زدن به او خودداری کنید

برای افرادی که مشکلات جدی‌تری دارند چه کنیم؟ در کمک به فرد مضطرب افرادی که مواردی مانند اختلال هراس، افسردگی آمیخته با اضطراب، استرس پس از سانحه، یا تفکر وسواسی (از جمله افکار مربوط به اختلالات خوردن) را تجربه می‌کنند، ممکن است ترس داشته باشند که به معنای واقعی کلمه دیوانه شوند. کمک به آنها ممکن است فراتر از توانایی شما باشد، اما هنوز هم می‌توانید از بسیاری جهات حمایت کنید. هنگامی که فردی اضطراب قابل توجهی را تجربه می‌کند، مفید است که به او اطمینان دهید که درک کلی شما از او تغییر نکرده است.

گاهی اوقات، افرادی که مشکلات اضطراب مزمن دارند، علاقه‌ای به تغییر ندارند. برای مثال، ممکن است با فردی دوست باشید که آگورافوبیا و یا اختلال خوردن دارد، اما وضعیت او طولانی مدت و پایدار است. در این موارد می‌توانید آن شخص را بپذیرید تا احساس انزوا نکند.

زندگی با افراد مضطرب و مراقبت از خود

7. مراقب خودت هم باش

توجه داشته باشید که هدف شما کمک به فرد مضطرب است، نه درمان فرد یا رهایی از اضطراب. مسئولیت‌پذیری بیش از حد در واقع نشانه‌ای از اضطراب است، پس مطمئن شوید که خودتان در این دام نیفتید.

برای کمک به فرد مضطرب به خاطر داشته باشید که نیازی نیست حمایت شما مستقیماً روی اضطراب متمرکز شود. به عنوان مثال، ورزش برای اضطراب بسیار مفید است. بنابراین شاید بتوانید به سادگی پیشنهاد دهید که با هم پیاده روی کنید یا در کلاس یوگا شرکت کنید. همچنین خوب است که محدودیت‌هایی برای پشتیبانی خود قائل شوید. یک مکالمه 20 دقیقه‌ای بدون استرس در حین پیاده روی به احتمال زیاد مفیدتر (و کمتر خسته کننده) از یک بحث دو ساعته ماراتن است.

کلام پایانی

اضطراب بسیار آزاردهنده است در عین حال که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند اما حقیقتاً می‌تواند مهمترین و زیباترین لحظات فرد را نابود کند. روش های کمک به رفع اضطراب در برخی موارد برای عموم مردم قابل یادگیری است و شما می‌توانید با کاربرد انواع آنها مانند تکنیک‌های تن‌آرامی، مراقبه و ذهن آگاهی در زندگی روزمره مدیریت استرس را به دست گیرید. در برخی موارد کاربرد تکنیک‌ها بدون روان‌درمانی در حد مطلوب مؤثر نخواهد بود در چنین مواردی کمک گرفتن از یک متخصص حوزه اختلالات اضطرابی می‌تواند در زندگی شما تغییر زیادی را ایجاد کند.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

نظر شما درباره راه‌های کمک به فرد مضطرب و ارتباط با افراد مضطرب چیست؟ از تجربیات خود برای ماروم بنویسید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *