ازدواج سفید چیست؟

زندگی مشترک بدون ازدواج اتفاقی است که در ایران تحت عنوان ازدواج سفید از آن نام برده می‌شود. زندگی مشترک قبل از ازدواج واژه‌ای برای Cohabitation در انگلیسی به معنای زندگی با هم یا هم‌باشی است. در بسیاری کشورها زمانی تابو محسوب می‌شد. با این حال، با گذشت زمان رایج‌تر و پذیرفته‌شده‌تر شده است. در واقع برای برخی زوج‌ها این فکر ایجاد می‌شود که اگر شریک عاطفی من همیشه کنارم است و همه چیز خوب پیش می‌رود، پس می‌توانیم این نوع ازدواج را انتخاب کنیم و با هم زندگی کنیم اما اینکه چرا ازدواج رسمی انتخاب نمی‌شود جای تأمل دارد.

این مقاله به بررسی برخی از عواملی که هنگام تصمیم‌گیری برای زندگی با شریک زندگی خود قبل از ازدواج یا همان ازدواج سفید باید در نظر گرفته شود، می پردازیم. همچنین مسائلی را مطرح خواهیم کرد که این انتخاب می‌تواند به همراه داشته باشد و علاوه بر دختر و پسر خانواده‌ها را درگیر کند.

فهرست مطالب

دلایل گرایش به زندگی مشترک قبل از ازدواج چیست؟

در بررسی علل گرایش جوانان به ازدواج سفید موارد متعددی نقش دارد. عدم مسئولیت‌پذیری یکی از دلایلی است که توجه به آن شاید در تصمیم‌گیری شما تغییر ایجاد کند. مشکلات مالی، سنجیدن و محک زدن رابطه، عدم اعتقاد به ازدواج، رسیدن به شناخت بیشتر پیش از ازدواج از دلایل دیگری است که می‌توان نام برد.

عواملی که باید در این نوع رابطه درنظر گرفته شوند

دلایل شما برای تمایل به ازدواج سفید چیست؟

1) دلایل شما برای تمایل به ازدواج سفید چیست؟

اولین عاملی که باید در نظر بگیرید انگیزه شما برای زندگی مشترک با شریکتان یا همان ازدواج سفید است. شرکایی که به دلیل راحتی مالی یا برای آزمایش رابطه خود این تصمیم را می‌گیرند ممکن است در درازمدت از تصمیم خود رضایت کمتری داشته باشند و به نوبه خود ممکن است در نهایت ازدواج نکنند.

این برخلاف زوج‌هایی است که به دلیل تمایل واقعی خود برای گذراندن زمان بیشتر با هم، عمداً زندگی خود را در هم می‌آمیزند و تصمیم می‌گیرند با هم زندگی کنند که در این موارد اغلب ازدواج رسمی را انتخاب می‌کنند. شما باید بخواهید در مورد شریک زندگی خود بیشتر بدانید و رابطه خود را پیشرفت دهید. اجازه ندهید تصمیم شما از روی ترس گرفته شود.

2) سن و مرحله زندگی شما

سن و مرحله زندگی از دیگر ملاحظات مهم است. قبل از اقدام به ازدواج سفید به یکدیگر فضایی برای زندگی تنها یا با دوستان بدهید، به طوری که هر یک قادر به تجربه طیفی از موقعیت‌های زندگی مستقل و همتا قبل از متعهد شدن به زندگی با یکدیگر باشد.

3) مکالمات شما با شریکتان

مهم است که تصمیم عمدی و برنامه ریزی شده برای ازدواج سفید گرفته شود، به جای اینکه به راحتی و بدون برنامه به زندگی مشترک بپردازید. سر خوردن به سمت زندگی مشترک می‌تواند خطرناک باشد زیرا تصمیمات و مکالمات مهمی را که باعث مشکلات بیشتری در مسیر می‌شود، دور می‌زند.

به عنوان مثال، ممکن است به آرامی شروع به گذراندن زمان بیشتری در خانه خود یا شریکتان کنید و فکر کنید که منطقی است که با هم به دلیل راحتی یا انگیزه مالی به یک خانه بروید. سپس ممکن است به این نوع رابطه فکر کنید زیرا مدت زیادی با هم زندگی کرده‌اید، زمان زیادی را برای شریک زندگی خود صرف کرده‌اید و فکر می‌کنید که در این مرحله از زندگی خود نتوانید شخص دیگری را پیدا کنید. در نهایت اگر اصرار به انتخاب زندگی مشترک قبل از ازدواج علارغم معایبش دارید مهم است که آگاهانه تصمیم بگیرید که با هم زندگی کنید و با شریک زندگی خود در مورد ترتیبات مالی صحبت کنید، چه کسی مسئول حفظ چه چیزی است و چگونه فضا برای ترکیب ارزش‌ها و باورهای افراد اختصاص داده می‌شود.

پیامدهای ازدواج سفید چیست؟

نقل مکان با شریک زندگی خود می‌تواند پیامدهای مهمی برای رابطه شما داشته باشد. برخی از این موارد در زیر بیان می‌شود.

  • افزایش تعهد

قبل از ازدواج سفید، فرصت‌های بیشتری برای تنهایی وجود دارد. اگر دعوا کردید، عصبانی هستید یا از یکدیگر ناامید هستید، همیشه می‌توانید به خانه خود بازگردید.

این نوع رابطه به معنای متعهد شدن به خوبی‌ها و بدی‌های یکدیگر است. هر یک از شما متعهد می‌شوید که در روزهای خوب و بد کنار هم باشید هرچند که این تعهد فقط در کلام است و به صورت رسمی ثبت نشده است.

  • افزایش سرمایه گذاری

ازدواج سفید به این معنی است که شما در حال سرمایه‌گذاری بیشتر در رابطه هستید. گام پیشرو بعدی بعد از نقل مکان معمولاً یک تعهد رسمی‌تر مانند ازدواج یا در عوض، اگر همه چیز درست نشد، جدایی است. جدایی‌ها پس از زندگی مشترک بسیار پیچیده‌تر است.

  • افزایش اعتماد

زندگی مشترک همچنین به این معنی است که شما متعهد می‌شوید که قسمت‌هایی از خود را که ممکن است تا این مرحله از رابطه پنهان مانده است به یکدیگر نشان دهید. شما در معرض خطر آسیب‌پذیری قرار می‌گیرید و تمام عادات عجیب و غریب خود را فاش می‌کنید.

شما باید به شریک زندگی خود اعتماد کنید و این تعهد را با این اطمینان انجام دهید که رابطه شما نه تنها زنده خواهد ماند، بلکه پس از شناختن این بخش‌ها از یکدیگر قوی‌تر خواهد شد.

مزایا و معایب ازدواج سفید

در بسیاری کشورها ازدواج سفید به سرعت در حال افزایش است و برای توضیح علت این افزایش یکسری مزایایی مطرح می‌شود که در کنار معایب زندگی مشترک قبل از ازدواج در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. البته که در مطالعه این مزایا و معایب حتما باید فرهنگ و مذهب یک جامعه در نظر گرفته شود.

مزایای زندگی مشترک قبل از ازدواج

  • مزیت زندگی مشترک قبل از ازدواج این است که بیاموزید چگونه زندگی مشترک خود را بدون فشارهای داخلی و خارجی ناشی از ازدواج دنبال کنید. برای بسیاری، ازدواج به معنای تعهدی است که به راحتی قابل جبران نیست. وزن ناشی از این تعهد، به ویژه از جانب اعضای خانواده یا دوستان، می‌تواند مشکلات یا درگیری‌هایی را که ممکن است در یک رابطه ایجاد شود، منحرف کند.
  • مزیت زندگی مشترک بدون ازدواج این است که می‌توانید بیشتر در مورد یکدیگر بیاموزید، توانایی مشترک خود را در حل مشکلات تقویت کنید و روابط و توانایی خود را برای کنترل عوامل استرس زا بهبود بخشید، که می‌تواند اعتماد بیشتری را در تصمیم شما برای ازدواج ایجاد کند.

معایب و مشکلات زندگی مشترک قبل از ازدواج

ازدواج سفید و مشکلات آن باید با در نظر گرفتن فرهنگ و مذهب و باورهای خانواده‌ها بررسی شود و ممکن است تعداد آن خیلی بیشتر از مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود باشد اما این موارد در همه کشورها دیده می‌شود.

  • یکی مشکلات زندگی مشترک قبل از ازدواج تمایل برخی از زوج‌ها به تعهد کمتر نسبت به یکدیگر است. در واقع عدم ثبت ازدواج این ذهنیت را ایجاد می‌کند که رابطه می‌تواند فاقد تعهد لازم برای یک زندگی مشترک سالم باشد.
  • افرادی که تصمیم به ازدواج سفید دارند ممکن است انتظارات متفاوتی نسبت به شریک زندگی خود در مورد این نقل مکان داشته باشند. اگر یکی از طرفین عقاید غیر متعارف‌تری در مورد ازدواج داشته باشد می‌تواند منجر به چالش‌هایی شود، در حالی که ممکن است شریک دیگر انتظار داشته باشد در ادامه ازدواج اتفاق بیوفتد.
  • مهم است که معنای شروع زندگی مشترک پیش از ازدواج برای هر یک از شرکا در نظر گرفته شود، به خصوص اگر این حرکت به عنوان راهی برای به تعویق انداختن تعهد برای یک شریک باشد.
  • استانداردهای زندگی مشترک پیش از ازدواج با شریک زندگی معمولاً پایین‌تر از استانداردهایی است که افراد برای ازدواج دارند و همین مسأله می‌تواند باعث شود برخی افراد از وقت و انرژی که برای برای زندگی مشترک گذاشته‌اند، پشیمان شوند، اگر در نهایت منجر به ازدواج نشود.

آیا زندگی مشترک با احتمال طلاق بیشتر مرتبط است؟

ممکن است فکر کنید که سوال در مورد ارتباط بین ازدواج سفید و طلاق از مدت‌ها قبل حل شده است، اما محققان دهه‌ها در مورد آن گیج بودند و این گیجی همچنان ادامه دارد. بخشی از این موضوع که چرا اینقدر مورد توجه قرار می‌گیرد به این دلیل است که اکثریت قریب به اتفاق مردم بر این باورند که زندگی مشترک قبل از ازدواج باید شانس موفقیت را بهبود بخشد، حتی اگر تحقیقات این باور را تایید نکرده باشد.

در سال 2018، مایکل روزنفلد و کاترینا روسلر مطالعه‌ای را منتشر کردند که با اجماع فزاینده در جامعه‌شناسی مبنی بر اینکه زندگی مشترک قبل از ازدواج دیگر با احتمال طلاق همراه نیست، تناقض داشت.  روزنفلد و روسلر نشان دادند که ارتباط بین ازدواج سفید و طلاق در طول سال‌ها به هیچ وجه کاهش نیافته است. آنها استدلال کردند که مطالعات قبلی که هیچ ارتباط منفی را نشان نمی‌داد، بر اساس نمونه‌هایی بود که در آنها افراد مدت زمان خیلی زیادی از زندگی مشترکشان نمی‌گذشت تا خطر افزایش طلاق را کاملاً نشان دهند.

روزنفلد و روسلر همچنین در مطالعه سال 2018 مسأله جدیدی را نشان دادند: زندگی مشترک قبل از ازدواج با خطر کمتر طلاق در سال اول ازدواج اما خطر بالاتر پس از آن همراه بود. آنها این یافته را در پرتو تئوری‌های تجربه تفسیر کردند و خاطر نشان کردند که ازدواج سفید می‌تواند به زوج‌ها در همان ابتدای ازدواج کمک کند، زیرا تطبیق کمتری با ازدواج و به‌ویژه زندگی مشترک وجود دارد. اما آنها دریافتند که این مزیت کوتاه مدت است. در دراز مدت سایر عوامل مرتبط مانند اینکه چگونه زندگی مشترک می‌تواند پذیرش طلاق را افزایش دهد، نمایان می‌شود.

آیا زندگی مشترک با احتمال طلاق بیشتر مرتبط است؟

تفاوت نگاه مردان و زنان به ازدواج سفید

در برخی کشورها مانند امریکا تقریباً نیمی از 20 ساله‌هایشان با این جمله موافق بودند که “شما فقط زمانی با کسی ازدواج می‌کنید که او ابتدا موافقت کند با شما زندگی کند تا بتوانید بفهمید که آیا واقعاً با شما کنار می‌آید یا خیر.” حدود دو سوم از پاسخ دهندگان گفتند که معتقدند زندگی مشترک قبل از ازدواج راه خوبی برای جلوگیری از طلاق است.

این طرز فکر با تجربه در تضاد است. زوج‌هایی که قبل از ازدواج با هم زندگی می‌کنند، تعهد کمتری دارند، از ازدواج خود رضایت کمتری دارند و احتمال طلاق بیشتر است. نتایج منفی مانند این “اثر زندگی مشترک” نامیده می‌شود. عواملی مانند مذهب، تحصیلات یا سیاست نیز می‌توانند بر زندگی مشترک و در نهایت ازدواج تأثیر بگذارند.

یکی از عوامل هم خانگی بدون ازدواج این است که با گذراندن شب‌های بیشتر در کنار یکدیگر به‌تدریج به سمت زندگی مشترک می‌روند، نه تصمیم‌گیری آگاهانه بر اساس رابطه. محققان این را “لغزش، نه تصمیم‌گیری” می‌نامند.

محققان دریافتند که علل گرایش جوانان به ازدواج سفید بین زنان و مردان متفاوت است. زنان به زندگی مشترک به عنوان گامی به سوی ازدواج نگاه می‌کنند. برعکس، مردان آن را راهی برای آزمایش رابطه یا به تعویق انداختن تعهد می‌دانستند. این تفاوت در دیدگاه، منجر به کاهش سطح تعهد حتی پس از ازدواج می‌شود. زوج‌ها توافق دارند که استانداردهای آنها برای شریک زندگی در ازدواج سفید کمتر از یک همسر است.

اگرچه ممکن است زندگی با هم سرگرم‌کننده و مقرون به صرفه باشد، اما برخی آرزو می‌کنند که سال‌ها را صرف رابطه‌ای نمی‌کردند که اگر با هم زندگی نمی‌کردند، فقط چند ماه به طول می‌انجامید.

اکثر تحقیقات نشان می‌دهد، زوج‌هایی که با تعهد کم زندگی می‌کنند و از آن به عنوان یک آزمون استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر یک رابطه ضعیف و در نهایت جدایی هستند.

سخن پایانی

اگر شما و شریک زندگی‌تان به زندگی مشترک قبل از ازدواج فکر کرده‌اید، باید قبل از اینکه وارد یک خانه شوید، از انگیزه‌های خود مطمئن شوید، در حالی که آماده هستید تا خود را در معرض آنها قرار دهید. فراموش نکنید که یکی از دلایل عمده و غیر قابل انکار در مورد انتخاب ازدواج سفید عدم تمایل به مسئولیت‌پذیری است. تصمیم‌گیری در این مورد باید با در نظر گرفتن عواقب آن باشد. 

در واقع هر تصمیمی در هر زمینه‌ای باید با آگاهی و داشتن اطلاعات درست گرفته شود نه از سر هیجان یا مد شدن رویه‌ای خاص. اینکه نگاهی واقع‌بینانه داشته باشیم و بپذیریم که زندگی مشترک قبل از ازدواج الگویی از زندگی است که از غرب به ما رسیده و حتی در کشورهای غربی تأثیر‌گذاری آن بر طلاق مطالعه شده و نتایج مطلوب در دراز مدت را نشان نمی‌دهد. 

جدای از مغایر بودن ازدواج سفید با مسائل مذهبی، زندگی مشترک قبل از ازدواج در فرهنگ ما بخصوص در نسل قبل پذیرفته شده نیست و اغلب والدین زوج‌های جوان که ازدواج سفید را انتخاب می‌کنند رضایت چندانی از این تصمیم ندارند. همچنین آسیب‌های بیشتری متوجه خانم خواهد بود. 

با همه این توضیحات تصمیم با شماست در صورت انتخاب ازدواج سفید با وجود همه معایب و عواقب آن مهم است که در مورد مسائل مالی، مسئولیت‌ها، انتظارات برای آینده و سایر جنبه‌های مهم رابطه با طرف مقابل قبل از شروع زندگی مشترک بدون ازدواج صحبت کنید.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

نظر شما درباره ازدواج سفید چیست؟ آیا ازدواج سفید در کشور و فرهنگ ما پسندیده است؟ چرا تمایل به ازدواج سفید این روزها بیشتر شده است؟دیدگاه‌ خود را با ماروم در میان بگذارید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *