آیا ایرانیان افراد شادی هستند؟

شادی شاخصی از پیشرفت جامعه بشری و رفاه در جهان محسوب می‌شود، شادی مولفه‌های مختلفی دارد، اما بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، از مهم‌ترین مولفه‌های شادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد و از طریق آن میزان شاد بودن جوامع  افراد را سنجید.

درآمد: این مولفه نشان می‌دهد که ما چقدر قدرت خرید داریم.

سلامت جسمانی: که با سلامتی در بدو تولد و امید به زندگی اندازه‌گیری می‌شود.

حمایت اجتماعی: به این معنی که اگر در مشکل بودید، آیا اقوام یا دوستانی دارید که بتوانید هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید به شما کمک کنند یا خیر؟

آزادی در انتخاب زندگی: آیا از آزادی خود در انتخاب کاری که در زندگی خود انجام می‌دهید راضی هستید یا ناراضی؟

سخاوت :آیا در ماه گذشته به یک موسسه خیریه کمک مالی کرده‌اید؟

تصور از فساد : فساد در سراسر دولت گسترده است یا نه؟ و آیا فساد در مشاغل گسترده است یا خیر؟

تأثیرات مثبت : آیا احساسات زیر را در طول روز دیروز تجربه کردید؟ خوشبختی؟ خنده؟ لذت؟

اثرات منفی : آیا در طول روز دیروز احساسات زیر را تجربه کردید؟ نگران بودن؟ غمگینی؟ عصبانیت؟

بر اساس این مولفه‌ها، در گزارش سال 2020، ایران در بین 153 کشور در رتبه 118 قرار دارد، که کمی بالاتر از پنجک “ناشادترین” است. نمرات این شاخص برحسب دسته‌بندی در بین کشورها رتبه‌بندی شده است. البته ایرانیان در مولفه سخاوت و سلامت بدو تولد نسبت به آمارها اوضاع بهتری داشته‌اند. در حالی که تاثیرات منفی آمار بسیار بالایی داشته است و بر همین اساس تاثیرات و تجارب مثبت هم کمتر بوده‌اند و احساس ناشاد بودن را افزایش داده‌اند، از طرفی کم بودن حمایت اجتماعی دریافت شده در شرایط سخت و بالا بودن میزان فساد عمومی ادراک شده باعث شده ایرانیان افراد ناشادتری باشند.

علاوه بر این‌ها ، احساس عدم آزادی در انتخاب زندگی، ایران را در قلمرو منفی بیشتری قرار می‌دهد. و در آخر مولفه درآمد پس از تحریم‌ها بسیار کاهش یافته که این خود باعث کاهش احساس شادی در افراد شده است.

سطح شادی در ایران و ایرانیان پائین است و این می‌تواند زمینه‌ساز اختلالات و بیماری‌های روانی زیادی بشود و سلامت روان را به خطر بیاندازد. بهتر است هر فرد مراقب سلامت روان خود باشد و تا می‌تواند در زمیته حمایت اجتماعی بکوشد. برای کنترل استرس و اضطراب و کنترل سلامت روان خود از راهنمایی متخصصین کمک بگیرد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *