چرا دختران بیش‌تر به سمت رشته روان‌شناسی می‌روند؟

فرصت‌های شغلی زنان در حوزه روانشناسی در چند دهه اخیر، به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌است و زنان بیش‌تری نیز وارد این عرصه شده‌اند. در حالی که در سال‌های گذشته تنها حدود 30 درصد از دکترای روانشناسی به زنان اعطا شده‌است، این تعداد در سال‌های اخیر به 75 درصد افزایش یافته است. به صورت کلی زنان بیش‌تر به رشته روان‌شناسی رو می‌آورند.

اما چرا دختران و زنان بیشتر جذب این رشته می‌شوند؟

شاید بتوان نام دیگر رشته روان‌شناسی را رشته «زندگی» گذاشت و این باعث می‌شود که زنان به‌طور متوسط ​​بیشتر جذب آن شوند. تقریباً مردان بیشتر جذب رشته‌های مهندسی می‌شوند. این تا حدودی به دلیل تفاوت های جزئی در توانایی‌های مغزی غالب افراد در دو جنس ​​است – مردان به طور متوسط ​​​​منطق ویژه بهتری دارند و زنان توانایی زبانی بالاتری دارند.

علاوه بر این‌ها، به تأثیر هورمون‌ها بر رفتار مربوط می‌شود. اکسی‌توسین، هورمون پیوند در زنان غالب است. این باعث ایجاد علاقه به حوزه اجتماعی و هوش اجتماعی اولیه می‌شود. البته، همه این‌ها به طور کلی در این باره صحبت می‌کنند و حتما استثناهای زیادی وجود خواهد داشت، اما این تفاوت‌های هورمونی بیولوژیکی، تا حدی رشدی، به طور کلی دلیل جذب مردان و زنان به حرفه‌های مختلف (به طور متوسط) است.

اگر بخواهیم دلیل رو آوردن بیشتر زنان به رشته روان‌شناسی را در سطح فرهنگ کشورها و از نظر تکاملی بررسی کنیم، این اتفاق تا حدی نتیجه شیوع و رشد متخصص شدن افراد در شغل و نقش‌هایشان بوده است. اما قابل توجه است که در جوامع سنتی‌تر، تخصص در نقش و متخصص شدن در واقع کمتر است. حتی امروزه، تعداد زنانی که متخصص شده‌اند و به دنبال علاقه خودشان رفته‌اند، مثلاً در هند که کشور سنتی‌تری است ،کمتر از غرب است.

زیرا در کشورهایی که از نظر اقتصادی در سطح پائین‌تری هستند، برای بقای بیشتر یادگیری چند مهارت اهمیت بیشتری دارد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *