ورزش بر روی مغز تائیر می‌گذارد، اما شدت آن مهم است!

همه ما می‌دانیم و پژوهش‌ها هم این نکته را تائید کرده‌اند که ورزش چقدر برای مغز ما مهم است، اما اینکه دقیقا منظورمان از ورزش کردن چیست برای بسیاری سوالی بدون جواب بوده است. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تاثیر ورزش با شدت زیاد و همچنین ورزش با شدت کم بپردازیم.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه بون آلمان انجام شد تاثیر ورزش کردن شدید و با شدت کم روی مغز بررسی شد. در این مطالعه از 25 ورزشکار داوطلب خواسته شد تا بر روی یک تردمیل که سرعت آن در حال افزایش بود بدوند.

آن‌ها در روزهای مجزا ورزش‌هایی با شدت کم و زیاد را انجام داده و قبل و بعد از انجام ورزش به وسیله‌ی تصویربرادری عملکردی مغز ارتباط بخش‌های مختلف مغز آنها مورد بررسی قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد که ورزش با شدت کمتر به صورت مثبتی بر روی شبکه‌های مغز اثر گذاشته و منجر به بهبود کنترل شناختی و همچنین توجه می‌شود. ورزش‌هایی ساده هم‌‌چون راه رفتن و تمرینات کششی توانایی عملکردی مغز را بیش‌تر کرده و قدرت فرد برای تمرکز جهت حل مسئله را بیش‌تر می‌کند.

بنابراین ورزشی مانند یوگا نه تنها روز ما را بهتر کرده بلکه با ارتقای عملکردهای شناختی قدرت تمرکز ما را افزایش داده و منجر به بهبود خلاقیت ما می‌شود.

اما ورزش شدید چطور؟! برای مثال کسی که ورزش بوکس کار می‌کند چه؟ آیا او نیز می‌تواند از فایده‌های ورزش سود ببرد؟ ورزش با شدت بیش‌تر نیز می‌تواند برخی از عملکرد‌های مغز را بهتر سازد.

برای مثال توانایی فرد برای کنترل احساساتش بیشتر خواهد شد. همچنین ورزش با شدت بیشتر ارتباط مغز با ماهیچه‌ها و عملکردهای رفلکسی و همچنین هماهنگی عصبی عضلانی را افزایش می‌دهد.

نکته ی جالب‌تر اینکه ورزش باعث آزاد شدن موادی همچون لاکتات، کورتیزول، فاکتورهای رشد عصبی، اندورفین و سایر انتقال دهنده‌های عصبی شود. که تمامی این مواد تغییر(و احتمالا بهبود) عملکرد مغز بلافاصله پس از ورزش کردن را توجیه می‌سازند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *