چگونه خودمان را تسکین دهیم؟

بیشتر مردم به اینکه خود را چگونه تسکین دهند، به عنوان یک مهارت فکر نمی‌کنند. با این حال، خودتسکین‌دهی یک توانایی قدرتمند و یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است که می‌توانید یاد بگیرید.

برای بسیاری، خودتسکین‌دهی به‌طور طبیعی به‌وجود می‌آید، زیرا این افراد، آن‌را به طور تجربی از والدین خود آموخته‌اند. این مهارت در والدینی که فرزندان خود را هنگامی که احساسات منفی را تجربه می‌کنند،  به خوبی آرام می‌کنند، به سادگی و به طور خودکار اتفاق می‌افتد.

خوشبختانه یادگیری خودتسکین‌دهی پیچیده یا دشوار نیست و با تمرین و تکرار می‌توان آن‌را آموخت و به کار بست.

نکته‌ای که در یادگیری این مهارت مطرح می‌شود این است که، از آنجایی که هر انسانی منحصر به فرد است، چیزهایی که برای شما آرامش‌بخش خواهند بود، مختص شما خواهند بود.

4 گام برای یادگیری خود آرام بخشی

فهرستی از فعالیت‌های احتمالی که فکر می‌کنید ممکن است برای شما آرامش بخش باشد تهیه کنید. این فهرست به شما کمک می‌کند تا برای روزهای سخت آماده باشید و در صورت نیاز آن‌ها را امتحان کنید.

مراقب احساسات شدید خشم، غم و اندوه یا هر احساس دیگری که خیلی دردناک است و نمی‌توان آن‌را مدیریت کرد باشید. هر زمانی که آن‌ها را تجربه کردید، فرصت استفاده از موارد این لیست فرا می‌رسد.

استراتژی‌های مختلف را در زمان‌های مختلف امتحان کنید، زیرا استراتژی‌های مختلف ممکن است در موقعیت‌های مختلف و با احساسات متفاوت کار کنند. یک استراتژی را امتحان کنید و اگر جواب نداد، دیگری را امتحان کنید.

اگر یکی از استراتژی‌های شما خوب نیست، آن را علامت‌گذاری کنید. موارد جدید را همانطور که به ذهن‌تان می‌رسد اضافه کنید.

شاید یکی‌از راه‌های مفید این است که به دوران کودکی خود فکر کنید. چه چیزی شما را در کودکی آرام می‌کرد؟ در اوایل زندگی بزرگسالی چطور؟ شاید قبلاً مواردی را پیدا کرده باشید که برای شما مفید است.

مطمئن شوید که هر استراتژی که به لیست خود اضافه می‌کنید سالم است. از خوردن، خرج‌کردن، نوشیدن یا هر چیزی که زیاده روی محسوب می‌شود خودداری کنید و به خاطر داشته باشید که ما به دنبال اجتناب از تجربه یک احساس به طور کلی نیستیم. اجتناب فقط یک احساس را قدرتمندتر می‌کند. ما سعی می‌کنیم به اندازه‌ای این احساس را آرام کنیم که بتوانید آن را تحمل کنید و در مورد آن‌چه احساس می‌کنید و چرا به آن فکر می‌کنید، بپردازید. این نوع از مدیریت، احساس را اکنون و برای همیشه کاهش می‌دهد.

در زیر چند نمونه از راهبردهای خود تسکین‌دهنده سالم وجود دارد که توسط دیگران شناسایی و به طور موثر مورد استفاده قرار گرفته است. از طریق این لیست بروید و مواردی را که به وضوح برای شما کار نمی‌کنند حذف کنید. سپس مواردی را که برای شما موثر است را به آن اضافه کنید.

لیست را در دسترس داشته باشید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

نمونه‌هایی از خود تسکین دهنده‌ها

  • در مورد آنچه احساس می‌کنید بنویسید.
  • حمام آب‌گرم یا دوش بگیرید.
  • یک ساز را بیاموزید.
  • به موسیقی دلخواهتان گوش فرادهید.
  • به ماشین خود برسید.
  • ورزش‌های محبوبتان را انجام دهید.
  • یک دستور غذایی خلاقانه یا سالم بپزید.
  • سودوکو یا جدول کلمات متقاطع را حل کنید.
  •  حیوان خانگی خود در آغوش بگیرید.
  • با یک کودک بازی کنید.
  • مسیر زیبایی را انتخاب کنید و در آن قدم بزنید، مقصد مهم نیست.
  • روی چمن‌ها دراز بکشید و ابرها را تماشا کنید یا ستاره‌ها را بشمارید.
  • خانه یا ماشین خود را تمیز کنید.
  • به یک دوست زنگ بزنید.
  • به سینما بروید.
  • در سکوت بنشینید و از پنجره بیرون را نگاه کنید.
  • مدیتیشن کنید.

روش‌های دیگر خود تسکین دهی

صحبت با خود:

خودگویی فوق‌العاده قدرتمند و همه‌کاره است. شما می‌توانید آن‌را در هر مکانی در هر زمان انجام دهید. در مورد آن‌چه احساس می‌کنید یا علت آن در ذهن خود با خودتان صحبت کنید. حقایق ساده و صادقانه‌ای را به خود یادآوری کنید که به شما تعادل و دیدگاه می‌دهد. امکانات برای شما بی‌پایان و منحصر به فرد است:

“این فقط یک احساس است و احساسات برای همیشه دوام نمی آورند”

“هرکسی میتونه اشتباه کنه”

“تو تمام تلاشت را کردی”

“من از این موضوع یاد خواهم گرفت. سپس، آن‌را پشت سرم می‌گذارم”

گریه:

یک مطالعه (Sharman, et al., 2020) پاسخ‌های فیزیولوژیکی آزمودنی‌ها به استرس را قبل و بعد از گریه اندازه‌گیری کرد و دریافت که گریه به شما کمک می‌کند تا تعادل بیولوژیکی را حفظ کنید و ضربان قلب شما را در هنگام ناراحتی تنظیم می‌کند.

هیچ‌کس نباید از احساسات قوی خود فرار کند. در تمام زندگی خود به توانایی تسکین خود نیاز خواهید داشت. اگر در خانواده‌ای بزرگ شده‌اید که از نظر عاطفی غفلت می‌کند، می‌توانید همین الان به خودتان بیاموزید که این کار را انجام دهید. گریه کن، راه برو، آواز بخوان، با خود حرف بزن. لیست خود را نگه دارید و به مرور زمان آن را تغییر دهید. این مهارت قدرتمند شما را از سختی‌ها عبور می‌دهد و شما را انعطاف‌پذیرتر و نسبت به خودتان مطمئن‌تر می‌کند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *