نوستالژی چگونه درد را کاهش می‌دهد؟

آیا تا به حال برای‌تان پیش‌آمده که با مرور خاطرات و دیدن عکس و فیلم‌های قدیمی دردتان کاهش پیدا کند؟ مطالعات نشان داده‌اند که مشاهده عکس‌های قدیمی، باعث کاهش فعالیت در مراکز درد مغز می‌شود.

گاهی اوقات مرور خاطرات احساسات مثبت را برمی‌انگیزد، برانگیخته‌ شدن احساس نوستالژیک خلق‌و‌خو را تقویت می‌کند و می‌تواند درد را کاهش دهد.

تحقیقات جدید مبتنی بر fMRI نشان می‌دهد که چگونه مشاهده تصاویر دوران کودکی که خاطرات شادی را در ما زنده می‌کند، درک درد را کاهش می‌دهد.

نگاه‌کردن به تصاویر خاطره‌انگیز، مکانیسم‌های تسکین درد را در مغز فعال می‌کند و اثر ضددردی بر دردهای خفیف و سطح پایین دارد. آن‌ها این قدرت را دارند که با یادآوری زمان‌های شادتر به ما کمک کنند تا از درد و رنجی که در زمان حال تجربه می‌کنیم، فرار کنیم. دیدن تصاویری که خاطرات ما را زنده می‌کنند، ما را به آن «مکان گرم و امن» در تصورات ذهنی‌مان می‌برد.

تصاویر fMRI نشان می‌دهد که عکس‌های نوستالژی، بیش‌تر از ایجاد یک احساس مبهم و گرم به ما کمک می‌کنند. آن‌ها مکانیسم‌های تسکین درد را هم در مغز فعال می‌کنند. محققان دریافتند که مشاهده تصاویر نوستالژیک، درجه‌بندی ذهنی ادراک درد را بیشتر از مشاهده تصاویر کنترلی که نوستالژی را برانگیخته‌اند، کاهش می‌دهد. این یافته‌ها ( ژانگ و همکاران، 2022 ) در 1 مارس در مجله تخصصی Neuroscience منتشر شد.

بر اساس این یافته‌ها، مینگ ژانگ و همکارانش حدس می‌زنند که مشاهده عکس‌های نوستالژیک، ممکن است راهی بدون دارو برای کاهش درد خفیف بدون مصرف مسکن‌های بدون نسخه یا با نسخه باشد.
پژوهش‌گران توضیح می‌دهند: «اثرات ضد درد ناشی از نوستالژی در پژوهش ما تأیید شد؛ با این حال، این اثر تنها برای محرک‌های دردناک نسبتاً ضعیف قابل توجه بود.»
اگرچه دیدن عکس‌های قدیمی احتمالاً درد شدید را کاهش نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد برانگیختن نوستالژی «مکانیسم‌های بی‌دردی نوستالژیک» را در مغز ایجاد می‌کند که می‌تواند ناراحتی با شدت کم و درد بالینی خفیف را کاهش دهد.
از این طریق، نوستالژی می تواند درد را از بین ببرد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *