استخدام روانشناس در خارج از کشور

رشته روانشناسی که از شاخه‌های علوم اجتماعی به ‌شمار می‌آید، از جمله رشته‌های مهم و تأثیرگذار در جامعه است که در کشور‌های پیشرفته از ارزش بالایی در جامعه برخوردار است. هر ساله می توان شاهد دانشجویان رشته روانشناسی و روان شناسان باتجربه‌ای بود که برای ساخت آینده‌ای بهتر، درآمد بالاتر و همچنین افزایش تجربه کاری به کشور‌های مختلف مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت روانشناسان بطور کلی به دو دسته‌ی مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی طبقه‌بندی می‌شود. در دسته اول شما برای یک موقعیت شغلی در کشور مقصد اقدام نموده و در دسته دوم برای پذیرش و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آن کشور اقدام می‌کنید. شرایط مهاجرت بسته به کشور مقصد دارای مقتضیات خاص خود است که باید بطور دقیق بررسی شود اما بطور کلی می‌توان گفت که در صورت تحصیل در کشور مقصد شانس بیشتری برای پیدا کردن شغل و پذیرش در آن جامعه وجود دارد، چرا که روانشناسی علم ارتباط با انسان‌ها است و وابستگی بسیار زیادی به درک فرهنگ افراد مختلف جامعه دارد و تحصیل در یک کشور می‌تواند فرصت مناسبی برای درک عمیق فرهنگ افراد جامعه بدست دهد. اما در هر صورت روانشناسان مهاجر ممکن است با چالش‌هایی در این خصوص مواجه شوند.

در انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت روانشناسان باید به چه مواردی توجه کرد؟

همواره موارد بسیار مشخصی وجود دارد که شما به عنوان یک روانشناس می توانید با بررسی آن‌ها بهترین شرایط و کشور را برای خود مهیا کنید. از این رو علاوه بر این موارد باید به مواردی همچون میزان حقوق، میزان مالیات، شرایط کار، شرایط اقتصادی، هزینه‌های زندگی، جاذبه‌های طبیعی، امنیت و…. توجه کنید.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید حتما توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید این است که تفاوت زبان و فرهنگ کشور مبدا و مقصد چالش برانگیز خواهند بود. اکثر افراد بومی کشور مقصد ترجیح می‌دهند به روانشناسی مراجعه کنند که بومی همان کشور باشد چرا که تقریبا تمام مسائل روانی انسان وابسته به فرهنگ هستند و برای حل این مسائل لازم است که رواندرمانگر درک عمیقی از آن فرهنگ داشته و حتی آن را زیسته باشد. علاوه بر این افراد معمولا با درمانگر هم زبان خود احساس بهتری خواهند داشت. به این دلایل کشورهای مهاجر پذیر مثل کانادا گزینه‌های بهتری هستند چرا که درمانگران مهاجر می‌توانند به سایر مهاجران هم زبان خود مشاوره ارائه دهند. همچنین روانشناسان مهاجر می‌توانند در حوزه‌های گسترده دیگری غیر از رواندرمانی مشغول به کار شوند.
نکته مهم دیگر این است که روانشناس در برخی از کشور ها حتما باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد تا بتواند مجوزهای لازم را برای انجام کارهای رواندرمانی اخذ کند. همچنین در برخی از کشور ها استرالیا اما اگر شما دانشجوی ایرانی هستید و در یکی از دانشگاه‌های ایرانی فارغ التحصیل شده‌اید ، مدارک و ریز نمره‌های شما باید به سازمان انجمن روانشناسان آن کشور ارسال شود تا مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و در صورت تایید این انجمن شما می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید.

مقصدهای مناسب برای مهاجرت روانشناسان

کشور مقصد مناسب برای هر فرد می‌تواند به فاکتورهای مختلفی بستگی داشته باشد. ما در این جا مرور مختصری به برخی از مقاصد پرطرفدار خواهیم داشت. اگر شما به عنوان یک روانشناس اطلاعات کاملی از زبان آلمانی داشته باشید و بتوانید مدرک این زبان را اخذ کنید، می‌توانید در کشورهایی همانند آلمان، اتریش و همچنین سوئیس مشغول به کار شوید. یا از سوی دیگر با اخذ مدرک آیلتس با نمره بالا می‌توانید در یکی از کشورهای اروپایی انگلیسی زبان و یا کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، آمریکا، نیوزلند و… مشغول به کار شوید. البته این تنها پایان کار نیست و شما با برخورداری از مدرک زبان انگلیسی می‌توانید به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز مهاجرت کنید.

درآمد روانشناسان در خارج از کشور

میزان حقوق دریافتی بسیار وابسته به نوع کار شما و اینکه در چه گرایشی از روانشناسی تحصیل کرده‌اید، سطح تحصیلات و میزان تجربه کاری شما می‌باشد. اما به عنوان مثال یک روانشناس عموما در کانادا می‌تواند سالانه حدود 70 الی 80 هزار دلار درآمد کسب کند. در استرالیا درآمد می‌تواند در طول سال به 80 الی 90 هزار دلار برسد. در عمان نیز حدوداً 60 الی 70 هزار دلار درآمد سالیانه روانشناس می‌باشد.

در صورتی که در این رشته مشغول به تحصیل هستید و قصد دارید به کشورهای خارجی مهاجرت کنید، می‌توانید ابتدا مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا را اخذ کنید و یا در غیر این صورت می‌توانید از طریق اپلای تحصیلی اقدام کنید و مدرک کارشناسی ارشد خود را در آن کشور دریافت نمایید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *