وظایف مربی مهد کودک چیست؟

معلم مهد کودک با آموزش مهارت‌های اجتماعی، بهداشت فردی، مهارت‌های اولیه خواندن، هنر و موسیقی، مسئول ورود کودکان خردسال به دنیای یادگیری است. مربی مهد کودک، کودکان را برای مقاطع بالاتر دبستان و همچنین جنبه‌های خاصی از زندگی خارج از سیستم آموزشی آماده می‌کند.

مربی مهد کودک بودن به معنای آموزش دادن به کودکان کوچک است که برای اولین بار در زندگی خود در محیطی شبیه به مدرسه قرار می‌گیرند. معمولاً محدوده سنی کودکان در مهد کودک از چهار تا شش سال است. برای این معلمان هوش هیجانی بالا مهم است زیرا کمک می‌کند تا نحوه برخورد با کودکان با خلق و خوهای متفاوت و نحوه ارتباط آنها را با تکالیف مهد بدانند.

کار به عنوان مربی مهد کودک می‌تواند تجربه فوق العاده‌ای باشد، اما باید مطمئن شوید که قبل از این که این نقش را برعهده بگیرید، برای چالش‌های مرتبط با آموزش به کودکان آماده هستید. موفقیت در این شغل  به صبر و مهربانی، زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، اما نتایج ارزشش را دارد.

فهرست مطالب

وظایف مربی مهد کودک به طور کلی چیست؟

مهد کودک پل ارتباطی بین مراقبت از دوران کودکی و مدرسه ابتدایی است. سال‌های بسیار مهمی برای دانش آموزان است و مربی مهد نیاز به دانش خاصی دارد. به جرات می‌توان گفت که این معلمان یکی از مهم‌ترین مربیانی هستند که یک کودک در دوران تحصیل خود خواهد داشت.

مربی مهد کودک وظایف زیادی مانند سایر معلمان دارد، اما باید در نظر داشته باشد که بیشتر دانش آموزان برای اولین بار محیطی شبیه به مدرسه را تجربه می‌کنند.

مربی مهد مهارت‌های اساسی خواندن و نوشتن را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد و به آنها نشان می‌دهد که چه در یک محیط گروهی چه در انجام کارهای هنری به صورت انفرادی چگونه در کلاس رفتار کنند و با دیگران خوب بازی کنند. روش‌های آموزشی معلم می‌تواند با توجه به نیازهای هر دانش آموز تغییر کند.

یک مربی مهد کودک مسئول برنامه‌ریزی برنامه درسی برای هر روز و برای سال تحصیلی جمعی است. وی به کودکان اجازه می‌دهد تا یک فعالیت را مشاهده کنند و در عین حال به آنها فرصت می‌دهد تا سؤال بپرسند و به دنبال پاسخ باشند.

دستورالعمل‌های مربی مهد کودک باید چگونه باشد؟

وظایف مربی مهد کودک به طور کلی چیست؟

دستورالعمل‌ها باید بسیار دقیق و در عین حال قابل درک باشند. مربیان مهد با استفاده از درس‌های عملی و بازی‌های خلاقانه، پایه‌ای برای یادگیری آینده می‌گذارند. اشکال و رنگ‌های مختلف و همچنین نحوه تشخیص حروف مختلف الفبا و اعداد آموزش داده می‌شود. مربی مهد کودک، او را برای کلاس‌های بعدی در مقطع ابتدایی آماده می‌کند، جایی که مفاهیم پیشرفته را در این زمینه‌ها یاد می‌گیرد. مربی مهد به والدین زمینه‌هایی را که فرزندشان در آن موفق است و همچنین جایی که کودک می‌تواند از کمک بیشتری استفاده کند گزارش می‌دهد. در صورت وجود زمینه‌هایی که کودک به کمک نیاز دارد، مربیان مهدکودک با والدین همکاری می‌کنند تا برنامه‌ای ارائه کنند که کودک را به همان سطح بقیه کلاس برساند. اگر کودکی مشکلات رشدی یا عاطفی داشته باشد، به والدین کمک می‌شود تا برنامه‌ای را تنظیم کنند که به فرزندشان فرصت‌های آموزشی مشابهی مانند سایر کودکان داده شود.

مربی مهد کودک برای تقویت و تسهیل رشد فکری و اجتماعی کودکان تلاش می‌کند. تدریس در مهدکودک شامل برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی دروس است. مربی مهد با حوصله و خلاقیت به کودکان آموزش می‌دهد. وظایف مربی مهد کودک شامل طراحی برنامه آموزشی و استفاده از فعالیت‌ها و روش‌های آموزشی برای ایجاد انگیزه در کودکان است.

مربی مهدکودک وظیفه دارند به کودکان در مهد در یادگیری اصول مدرسه کمک کند و آنها را برای کلاس اول آماده کند.

شرح وظایف مربیان مهد کودک در زمینه برنامه‌های درسی

  • مواد، درس‌ها و پروژه‌ها را آماده کند( طراحی و پیروی از یک برنامه آموزشی کامل)
  • یک برنامه آموزشی کامل طراحی و دنبال کند.
  • درس‌ها را تازه، جذاب و جالب نگه دارد.
  • آموزش مهارت‌های اساسی در تحصیل و رفتار به کودکان.
  • از روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای ارائه درس استفاده کند.
  • از انواع فعالیت‌ها و روش‌های آموزشی (آهنگ‌ها، داستان‌ها، رسانه‌ها، بازی‌های ساختاری، هنری، فعالیت‌های خارج از منزل و غیره) برای ایجاد انگیزه و تحریک توانایی‌های کودکان استفاده کند.
  • سازماندهی مواد و منابع آموزشی داشته باشد.
  • آموزش حروف الفبا و اعداد همراه با مهارت‌های فردی، اجتماعی و عاطفی
  • اهدافی را برای دانش آموزان در سطح فردی و گروهی ایجاد کند.
  • درس‌ها را در صورت نیاز برای برآوردن انواع نیازها و قابلیت‌های یادگیری تنظیم کند.
  • استانداردهای آموزشی و مقررات ایمنی را رعایت کند.

شرح وظایف مربیان مهد کودک در زمینه آموزش روابط بین فردی و مهارت‌های اجتماعی

شرح وظایف مربیان مهد کودک در زمینه برنامه‌های درسی
  • یک خط ارتباطی باز با والدین داشته باشد و اطلاعات مناسب را ارائه دهد.
  • عملکرد، مهارت، رفتار و رشد اجتماعی را مشاهده و ارزیابی کند.   در واقع عملکرد و پیشرفت دانش آموزان را ارزیابی کند تا از تسلط آنها بر مهارت‌ها به طور منظم اطمینان حاصل کند.
  • به دنبال مسائل بالقوه‌ای مانند نگرانی‌های سلامتی، رشدی یا عاطفی باشد.
  • بسیار ارتباط قوی برقرار کند و در دانش آموزان خود اعتماد ایجاد کند.
  • به طور دوره‌ای با والدین کودکان ملاقات کند تا در مورد پیشرفت و نگرانی‌ها صحبت شود.
  • بر تعاملات کودکان نظارت کند و همکاری و اشتراک گذاری را تقویت کنید. به کودکان کمک کند. مهارت‌های بین فردی را بیاموزند و به آنها بیاموزد که چگونه با کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند.
  • با کارکنان اداری همکاری کند.
  • در طول تعطیلات و ناهار بر کلاس خود نظارت کند تا از ایمنی دانش آموزان خود اطمینان حاصل کند.
  • وضعیت کلاس خود را به مدیران مدرسه گزارش دهد.
  • زمانی را خارج از کلاس برای تهیه و توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های درسی و نمره دادن به تکالیف دانش آموزان صرف کند. 

الزامات و مهارت‌های لازم یک مربی مهد کودک

  • تجربه کاری ثابت شده به عنوان مربی مهد کودک، دستیار مهد کودک یا کمک معلم
  • دانش عالی از رشد کودک و آخرین تئوری‌ها و شیوه‌های آموزشی
  • توانایی تدریس خلاقانه و هنری
  • مهارت‌های آموزشی و سازماندهی
  • صبر و انعطاف پذیری
  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  • در جریان آخرین روندها و بهترین شیوه‌ها باشد.
  • ترجیحاً مدرک لیسانس در رشته‌ای مرتبط

محل کار مربی مهد کودک چگونه است؟

محیط کلاس می‌تواند مکانی فوق العاده باشد. در این محل کار، مربی مهدکودک می‌تواند خلاقیت خود را بروز دهد و ذهن‌های جوان را به شکلی درآورد که فرآیند یادگیری را دوست داشته باشند. مربیان مهدکودک عمدتاً افراد اجتماعی هستند. اینکه این ویژگی شخصیتی در این حرفه معمولی است، تعجب آور نیست. آموزش روزانه به کودکان سه تا شش ساله نیازمند عشق به کودکان است.

یک محیط سرگرم کننده با رنگ‌های روشن، پر جنب و جوش و سایر اجزای محرک ذهنی، نمونه کلاس درس مهد کودک است. یکی از سرگرم کننده‌ترین جنبه‌های محیط کلاس مهد کودک برای معلمان، توانایی طراحی کلاس درس خود و گنجاندن قطعاتی از شخصیت خود در محیط است. برخی از معلمان مهدکودک در کل روز یک کلاس از دانش آموزان دارند در حالی که برخی دیگر یک کلاس صبح و کلاس دیگر بعد از ظهر برای برنامه‌های نیم روزه دارند.

آیا باید مربی مهدکودک شوم؟

ماموریت مربی مهد کودک این است که پایه مناسب مورد نیاز برای توسعه مهارت‌های یادگیری مادام العمر را در کودکان پرورش دهد. در طول این ماموریت بزرگ، معلمان با طیفی از شخصیت‌ها، خصلت‌ها، سطوح نگرانی، حساسیت و اشتیاق مواجه می شوند. تصمیم برای ورود به عرصه و بر عهده گرفتن چنین مسئولیت‌هایی را نباید ساده گرفت.

آموزش مهد کودک آسان نیست. بسیاری از مربیان باتجربه به سرعت به شما خواهند گفت که مهد کودک چالش برانگیزترین سطح برای آموزش است. یک مربی مهد کودک مسئول باز کردن کلیدهای یادگیری در دانش آموزانی است که عموماً بدون دانستن هیچ حرف یا عدد وارد کلاس می‌شوند. این خیلی فراتر از ABC‌های ساده و 123 است. به این موارد، لزوم القای آداب اولیه و مهارت‌های اجتماعی در مورد صف کشیدن، دستشویی رفتن، نشستن، کنار گذاشتن چیزها، نوبت گرفتن، گفتگو با همسالان، رسیدن به مسیر و مدیریت احساسات را اضافه کنید. این موارد را باید هر روز در مهد کودک آموزش و سپس پرورش داد.

متاسفانه ناآگاهی افراد منجر به بیان صحبت‌هایی نظیر «تمام روز بازی با بچه‌ها باید سرگرم کننده باشد»می‌شود. وقتی کودکان با کتاب، بلوک و لگو درگیر هستند، فقط بازی نمی‌کنند. آنها می‌خوانند، ریاضی انجام می‌دهند، یاد می‌گیرند که به اشتراک بگذارند، پرسشگر می‌شوند، الگوها را تشخیص می‌دهند، ارتباط برقرار می‌کنند و روی مهارت‌های حرکتی ظریف کار می‌کنند. اینکه مربی مهد چه کارهایی انجام میدهد بسیار متنوع است او دائماً در حرکت است، مگر اینکه در حال خواندن داستان باشد یا با یک گروه کوچک کار کند. مربی کمک می‌کند، مشاهده می‌کند، ارزیابی می‌کند، پرورش می‌دهد. وی به بچه‌های سه تا شش ساله‌ای که گاهی خسته، بداخلاق، گریان و عصبانی هستند، آموزش می‌دهد که چگونه در این دنیای حرکت کنند.

مربی مهد کودک باید چگونه باشد؟

برای تبدیل شدن به یک مربی عالی مهدکودک چه چیزهایی لازم است:

شور: معلمانی که عاشق کاری هستند که انجام می‌دهند و احساس می‌کنند که در حال انجام کاری مفید هستند احساس موفقیت خواهند کرد که در زمان‌های چالش برانگیز آنها را باانگیزه نگه می‌دارد.

صبر: بچه‌های کوچک غیرقابل پیش بینی هستند، به راحتی حواسشان پرت می‌شود و گاهی اوقات مزاحم بقیه کودکان کلاس هستند. همه بچه‌ها با سرعت یکسان یاد نمی‌گیرند، که این مسأله ممکن است هنگام تلاش برای تکمیل یک درس خسته کننده باشد. تعامل با والدین نیز می‌تواند به صبر قابل توجهی نیاز داشته باشد.

خلاقیت: اکثر معلمان در مورد آموزش در کلاس ایده‌های خوبی دارند. با این حال، هنگامی که منابع محدود موانعی را ایجاد می‌کنند، آنها باید راه‌هایی خلاقانه برای استفاده از منابع در دسترس خود بیابند. آنها باید کودکان را برای یادگیری تحریک و درگیر نگه دارند.

انعطاف‌پذیری: توانایی نظارت بر شرایط و تنظیم درس‌ها بسیار مهم است. به طور مثال باران می‌تواند باعث شود که یک درس برنامه‌ریزی شده در فضای باز لغو شود. این فقط یک مورد است که نیاز به تغییر فوری در یک طرح درس لازم می‌شود.

توجه: برخورد با هر دانش آموز و خانواده به عنوان یکی از اعضای مهم جامعه یادگیرنده باعث تقویت ارتباط و احترام متقابل می‌شود. دانش آموزان در این نوع محیط شکوفا خواهند شد و یاد خواهند گرفت که با احترام با یکدیگر رفتار کنند.

انرژی بالا: قطعا برای مربی مهد کودک مفید است که انرژی و اشتیاق بالا و هماهنگ با دانش آموزان خود داشته باشد. بچه‌های خردسال برای یادگیری چیزهای جدید هیجان زده به مهد کودک می‌آیند و وقتی معلم پرتحرک و سرگرم کننده است، پاسخ مثبت به یادگیری می‌دهند.

مربی مهد کودک باید چگونه باشد؟

چگونه مربی مهد کودک شویم؟

برای مربی مهد کودک شدن در ایران متقاضی باید کارت مربی‌گری مهد کودک داشته باشد، دوره‌های تئوری و عملی مربوطه توسط جهاد دانشگاهی و بهزیستی برگزار می‌شوند. فرد با مدرک دیپلم هم میتواند اقدام کند اما افرادی با مدرک روانشناسی و علوم تربیتی شانس بیشتری دارند. در واقع مدارک لازم کارت مربیگری؛ کارت بهداشت اصناف؛ مدرک تحصیلی حداقل دیپلم و شناسنامه و کارت ملی است. البته برخی مهد کودک‌ها شرط داشتن مدرک تحصیلی مرتبط دارند و یا در مهدهای دو زبانه تسلط به زبان انگلیسی الزامی است.

سخن پایانی

اگر تصمیم دارید که فرزند خود را در مهد کودک ثبت نام کنید حتما در مورد آن مهد تحقیقات لازم را انجام دهید و ترجیحاً این کار را بعد از اینکه کودک آداب توالت رفتن را یاد گرفت و به درستی صحبت می‌کرد انجام دهید. مربی مهد کودک یکی از تأثیر گذارترین افراد زندگی کودک شماست بنابراین سلامت روان وی بسیار اهمیت دارد. حتما با وی ملاقات داشته باشید و کمی با دقت بیشتر روی رفتار، طرز برخورد با کودکان، چگونگی صحبت کردن، بهداشت فردی و … تمرکز و توجه کنید. شاید در ظاهر این موارد خیلی مهم جلوه نکنند اما می‌توانند بر فرزند شما تأثیر منفی داشته باشند. اگر هم شما جزو آن دسته عزیزانی هستید که علاقه به مربی مهد کودک شدن دارید حتما در مورد این حرفه تحقیق کنید و واقع بینانه در شرایطی که از سختی کار آگاه هستید وارد این حوزه شوید. فرزندان دیگران امانت دست شما هستند باید صبور و مهربان باشید. ماروم در این مقاله سعی کرد تا هم اطلاعاتی برای متقاضیان این شغل مطرح کند و هم والدین بدانند که چه انتظاراتی باید داشته باشند.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

از نگاه شما مربی مهد کودک چه وظایفی دارد؟ درباره نظرات و تجربیات خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *