خواب ناکافی، جهان‌بینی ما را مختل می‌کند!

علاوه بر تغذیه و ورزش، خواب هم یکی از مواردی هست که بسیار بر سلامت روان ما تاثیر دارد. اختلال خواب واکنش‌ ما را هم به رویدادهای منفی و هم مثبت تغییر می‌دهد.

بر اساس پژوهش جدیدی که در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد، کم‌خوابی باعث می‌شود افراد روز بعد احساسات بیشتری نسبت به حوادث استرس زا از خود نشان دهند و حتی از بروز رویدادهای خوشایند آنقدر لذت نمی‌برند.

وقتی افراد اتفاق مثبتی مانند در آغوش گرفتن یا گذراندن وقت در طبیعت را تجربه می‌کنند، معمولاً در آن روز احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند.

اما محققان این پژوهش متوجه شدند که وقتی فردی کمتر از میزان معمول می‌خوابد، به اندازه دیگران از رویدادهای مثبت خود احساس خوشبختی نمی‌کند.

” نانسی سین ، استادیار گروه روانشناسی UBC.”

مردم معمولا در زندگی روزمره خود وقایعی استرس‌زا را تجربه می‌کنند. از جمله مشاجره، تنش‌های اجتماعی، استرس‌کاری، مشکلات خانوادگی و مورد تبعیض قرار گرفتن. وقتی افراد کمتر از حد معمول می‌خوابند، با از دست دادن احساسات مثبت بیش‌تر به این وقایع استرس‌زا پاسخ می‌دهند.

این مسئله پیامدهای مهمی در حوزه سلامت دارد. تحقیقات قبلی که توسط سین و همکارانش انجام شد نشان داد که عدم توانایی در حفظ احساسات مثبت در برابر استرس، افراد را در معرض خطر التهاب و حتی مرگ زودرس قرار می‌دهد.

سین با استفاده از داده‌های روزانه از یک نمونه ملی ایالات متحده با تعداد 1،982 نفر، مدت خواب و نحوه واکنش افراد به موقعیت‌های منفی و مثبت را در روز بعد مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. شرکت کنندگان در مصاحبه‌های تلفنی روزانه طی هشت روز ، از تجربیات خود و میزان خوابی که شب گذشته داشتند گزارش دادند.

میزان توصیه شده برای یک خواب خوب در شب حداقل هفت ساعت است، با این حال از هر سه بزرگسال یک نفر این استاندارد را رعایت نمی‌کند. تحقیقات گسترده‌ای نشان داده است که خواب ناکافی خطر ابتلا به اختلالات روانی، شرایط مزمن سلامتی و مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. 

“مطالعه من با نشان دادن اینکه حتی نوسانات جزئی در طول خواب نیز می‌تواند عواقبی در نحوه واکنش افراد به وقایع زندگی روزمره خود داشته باشد، به این شواهد می‌افزاید.” 

” سین”

مشکلات مزمن مرتبط با سلامتی

بیماری‌های مزمن – مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان – در میان بزرگسالان شیوع دارد، به خصوص با افزایش سن. تحقیقات گذشته نشان می‌دهد افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند دیابت و… هستند، در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا به دلیل اختلال در سیستم های مرتبط با فیزیولوژی استرس واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

ما همچنین دریافتیم که افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بیش‌تر از افراد سالم از خواب زیاد سود می‌برند.

به این معنا که خواب طولانی‌تر در کسانی که بیماری مزمن دارند، در مقایسه با مدت زمان خواب معمولی – منجر به پاسخ بهتر به تجربیات مثبت در روز بعد می‌شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *