اهمیت برنامه ریزی در زندگی روزمره

همه ما بارها و بارها درگیر برنامه ریزی بوده‌ایم و شاید در خیلی موارد عامل موفقیتمان همین برنامه‌ریزی بوده است.

اما برنامه ریزی چیست؟ در این مقاله ماروم سعی کرده تا اطلاعات زیادی در مورد اینکه برنامه‌ریزی چیست؟ چطور انجام می‌شود؟ دلایل اهمیت برنامه ریزی و حتی چگونگی برنامه ریزی برای سال جدید در اختیارتان قرار دهد. این نکات به شما کمک می‌کند تا سازماندهی شده عمل کنید و به اهداف خود برسید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را از دست ندهید.

فهرست مطالب

منظور از برنامه ریزی در زندگی چیست؟

برنامه ریزی زندگی چه برنامه ریزی روزانه باشد چه برنامه ریزی برای دراز مدت، نقشه راهی برای زندگی شماست که به شما کمک می‌کند آنچه را که برایتان مهم است اولویت‌بندی کنید، بر اساس اولویت‌هایتان تصمیم بگیرید و به سمت زندگی که می‌خواهید حرکت کنید. 

برنامه‌ریزی باید مسیر روشنی برای زندگی شما فراهم کند، اما همچنین باید انعطاف‌پذیر باشد. همانطور که زندگی شما تغییر می‌کند، ارزش‌ها و اولویت‌های شما نیز ممکن است تغییر کنند. برنامه زندگی یک سند زنده است که نیاز به توجه دوره‌ای دارد تا اطمینان حاصل شود که زندگی شما را به درستی منعکس می‌کند. 

ایجاد یک برنامه زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید. روند تهیه یک برنامه ریزی در زندگی با ایجاد فضایی برای ثبت افکار و ایده‌های شما شروع می‌شود.

منظور از برنامه ریزی در زندگی چیست؟

اهمیت برنامه ریزی در زندگی

 اهمیت برنامه ریزی در مدیریت زمان بر هیچ کس پوشیده نیست. در راستای اینکه برنامه ریزی چه فوایدی دارد باید گفت برنامه ريزي باعث می‌شود زمانی که با تصمیم‌گیری مواجه می‌شوید، گزینه‌های خود را با ارزش‌هایتان بسنجید و گزینه‌ای را انتخاب ‌کنید که به بهترین وجه با اولویت‌های شما همسو می‌شود یا شما را در مسیر انتخابی‌تان به جلو می‌برد. اهمیت برنامه ریزی در  زندگی در این است که کمک می‌کند تا به وضوح تصمیم بگیرید که چه چیزی مناسب شماست.

برنامه ریزی زندگی اغلب توسط مربیان مالی یا مربیان بهبود سبک زندگی ارائه می‌شود. در حالی که این مربیان مشاوره مالی ارائه می‌دهند، می‌توانند به مراجعین خود در مورد سایر جنبه‌های زندگی مانند مسائل خانوادگی و تغییرات شغلی نیز مشاوره دهند.

چگونه برای زندگی برنامه ریزی کنیم؟

با توجه به اهمیت برنامه ریزی روزانه و برنامه ریزی دراز مدت باید بدانید مراحلی وجود دارد که به شما در ایجاد یک برنامه زندگی کمک می‌کند:

  • یک چشم انداز ایجاد کنید.
  • خودارزیابی انجام دهید.
  • زندگی خود را در اولویت قرار دهید.
  • ارزش‌های خود را شناسایی کنید.
  • اهداف را تعیین کنید.
  • یک طرح اقدام را ترسیم کنید.

چگونه در 6 مرحله یک برنامه زندگی بسازیم؟

1) یک چشم انداز ایجاد کنید.

به خودتان اجازه دهید رویاهای بزرگ داشته باشید. تصور کنید در آینده کجا کار می‌کنید، چه نوع کاری انجام می‌دهید و چه درآمدی به دست می‌آورید. روابط خود را با دوستان و خانواده تصور کنید. شاید زندگی ایده‌آل شما به معنای کسب مهارت‌های جدید برای یافتن شغل رضایت بخش‌تر باشد. شاید باید برای یافتن شغلی با درآمد بالاتر، مهارت‌های خود را تقویت کنید. شاید بهتر باشد در خانه کار کنید تا زمان بیشتری را با خانواده خود بگذرانید.

2) خودارزیابی انجام دهید.

برای انجام یک ارزیابی کامل از زندگی، باید با خود و آنچه می‌خواهید صادق باشید. ارزیابی زندگی شامل در نظر گرفتن عواملی مانند نقش‌هایی که در زندگی دارید، رضایت شما از حوزه‌های مختلف زندگی‌تان و نقاط قوت و ضعف مختلف شماست. مرور زندگی خود از منظرهای مختلف به شما امکان می‌دهد یک ارزیابی کل‌نگر ایجاد کنید. حوزه های مختلف زندگی خود را در نظر بگیرید، مانند شغل، امور مالی، پیشرفت شخصی، جامعه، سلامت، روابط و ایمان. به هر بخش از زندگی خود نگاه کنید و رضایت خود را در آن زمینه در مقیاس 1 تا 10 رتبه‌بندی کنید، که 1 “به کار زیادی نیاز دارد” و 10 “بهترین” است.

درک نقاط قوت و ضعف به شما امکان می‌دهد تصمیم بگیرید که انرژی خود را در کجا متمرکز کنید. کدام نقاط ضعف را بهبود دهید یا کدام نقاط قوت را برجسته کنید.

3) زندگی خود را در اولویت قرار دهید.

اکنون که نقش‌هایی را که در زندگی بازی می‌کنید، حوزه‌هایی که می‌خواهید بهبود ببخشید و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را اولویت‌بندی کنید تا ببینید چه چیزی برایتان مهم است.

همچنین، زمینه‌های زندگی خود را اولویت‌بندی کنید تا مشخص کنید چه چیزی برای شما مهم است. به عنوان مثال، سلامتی و خانواده شما ممکن است مهمتر از کار یا سرگرمی‌های شما باشد. هنگام اولویت‌بندی حوزه‌های زندگی، مهم است که به نحوه ارتباط حوزه‌های مختلف نیز توجه کنید. به عنوان مثال، ممکن است خانواده را بر امور مالی اولویت دهید، اما برخی اهداف مالی برای مراقبت از خانواده شما ضروری است. تشخیص اینکه یکی برای شما مهم‌تر است، ارزش دیگری را کاهش نمی‌دهد.

4) ارزش‌های خود را شناسایی کنید.

هنگامی که ارزش‌های خود و آنچه در زندگی شما مهم است را شناسایی می‌کنید، آنها به ابزاری برای سنجش هر تصمیم تبدیل می‌شوند. تصمیم‌گیری‌ها بسیار آسان‌تر می‌شوند، زیرا می‌توانید به وضوح ببینید که چه چیزی با ارزش‌های شما هماهنگ است و چه چیزی مطابقت ندارد. به عنوان مثال، ممکن است برای کاری که رضایت بخش است و هدف شما را برآورده می‌کند، ارزش بیشتری نسبت به ارزش چک حقوق خود قائل شوید. درک این موضوع به شما کمک می‌کند تا جستجوی شغلی خود را به جای هر موقعیتی با حقوق بالاتر به فرصت‌های لذت‌بخش‌تر محدود کنید.

5) اهداف را تعیین کنید.

اکنون که ایده‌ای در مورد زندگی مورد نظر و آنچه در زندگی شما مهم است دارید، اهداف سطح بالایی را برای شخصی که می‌خواهید باشید تعیین کنید. این اهداف چیزهایی هستند که شما می‌‌خواهید طی چند ماه یا چند سال به آنها برسید. آنها ممکن است شامل مواردی مانند دستیابی به یک موقعیت مدیریتی در سطح اجرایی یا دریافت حقوق سالانه خاص در یک بازه زمانی خاص باشند.

برای هر نقش و زمینه‌ای از زندگی خود، اهداف بزرگی را که می‌خواهید به آن برسید در نظر بگیرید، اما آنها را واقع‌بینانه انتخاب کنید. شما می‌خواهید مطمئن شوید که آنها خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط با خواست شما و مناسب هستند.

6) یک طرح اقدام را ترسیم کنید.

اهداف سطح بالای شما شخصی است که می‌خواهید باشید و چیزهایی که می‌خواهید در زندگی به آنها برسید. اکنون باید آن اهداف را مهندسی معکوس کنید تا مراحل عملی را شناسایی کنید که با ارزش‌های شما همسو هستند و شما را به جلو می‌برند. این مراحل اقدام، اهداف سطح زمین شما برای اقداماتی هستند که برای دستیابی به اهداف سطح بالای خود انجام می‌دهید. به عنوان مثال، اگر یک هدف سطح بالا تغییر شغل است، یک هدف سطح پایه ممکن است کسب آموزش و مهارت‌های لازم برای حرفه جدید یا شروع سرگرمی‌هایی باشد که به شما در ایجاد مهارت‌های جدید کمک می‌کند. برنامه اقدام شما گام‌هایی است که باید برای رسیدن به زندگی مورد نظر خود بردارید.

10 روش عالی برای برنامه ریزی سالانه

آیا به دنبال شروع سال جدید متفاوت هستید؟ برنامه ریزی برای سال جدید راهی عالی برای اطمینان از این است که از زمان خود بهترین استفاده را می‌کنید و به اهداف خود می‌رسید.

برنامه ریزی کاری سال جدید می‌تواند دلهره آور باشد، اما در اینجا چند راه برای آسان‌تر کردن آن وجود دارد. زمانی را به تنهایی اختصاص دهید تا ارزیابی کنید که در سال گذشته چه چیزی برای شما خوب بوده است. همچنین در نظر بگیرید که چه چیزی می‌تواند بهبود یابد و چگونه می‌توانید کارها را به گونه‌ای متفاوت در آینده انجام دهید.

گذاشتن همه این موارد روی کاغذ باعث ایجاد احساس واقعی‌تر و دست یافتنی‌تر می‌شود. اگر در پایبندی به اهداف خود مشکل دارید، سعی کنید اهداف کوچکتری را تعیین کنید که بتوانید در مدت زمان کوتاه به آن‌ها برسید.

1) روابط را بررسی کنید.

به اهداف عاشقانه و دوستی خود فکر کنید. می‌خواهید با افراد زندگی خود به چه چیزی برسید؟ چگونه می‌توانید آن روابط را در سال جدید بهتر کنید؟

آیا امسال نسبت به سال گذشته دوستان بیشتری می‌خواهید؟ آیا دوستانی وجود دارند که دوست دارید بیشتر آنها را ببینید؟ شاید هدف شما این باشد که بیشتر قرار ملاقات بگذارید؟ اهداف رابطه شما هر چه که هستند، آنها را یادداشت کنید.

2) برنامه ریزی مالی

ابتدا به مسائل مالی خود فکر کنید و اینکه در سال جدید چه کاری می‌خواهید انجام دهید. با تهیه بودجه و پایبندی به آن، امور مالی خود را برای سال آینده برنامه ریزی کنید.

این به شما کمک می‌کند تا از پولی که استفاده می‌شود و همچنین پولی که وارد می‌شود، آگاه باشید.

یک حساب پس انداز راه اندازی کنید و به طور خودکار انتقال را به آن انجام دهید.

3) از اصل پارتو استفاده کنید.

طبق اصل پارتو، 20 درصد از فعالیت‌های شما 80 درصد از رضایت شما را به ارمغان می‌آورد. این قانون به عنوان قانون 20/80 نیز شناخته می‌شود و معتقد است که 20 درصد تلاش‌ها 80 درصد نتایج را به همراه دارد. ممکن است تعجب کنید که چگونه این در مورد کارهایی که باید برای سال جدید انجام دهید اعمال می‌شود. خوب، این قانون تقریباً برای هر عنصری از زندگی شما قابل اعمال است. حتی می‌توانید اصل پارتو را در دوستی‌ها اعمال کنید. بیشترین زمان را با کسانی بگذرانید که شما را بیشتر خوشحال می‌کنند.

4) یک لیست واقعی از تصمیمات سال نو بسازید.

تغییر عادات قدیمی و چسبیدن به عادات جدید دشوار است. اگر به سادگی فهرستی از موارد منفی بنویسید که مجاز به انجام آنها نیستید، مانند خوردن شکر، ممکن است خودتان را برای شکست آماده کنید.

درعوض، فهرستی از نکات مثبتی که می‌خواهید به آن‌ها برسید، تهیه کنید، مانند نوشیدن یک لیوان آب 30 دقیقه قبل از وعده‌های غذایی. سعی کنید اهداف را با ذکاوت تعیین کنید. به چند دوست نزدیک در مورد اهداف خود بگویید. مطالعات نشان داده‌اند که ما به احتمال زیاد به یک قطعنامه که با دیگران در میان گذاشته‌ایم  بیشتر پایبند هستیم.

5) کمد و خانه خود را خلوت کنید.

اگر به دنبال مهاجرت در سال جدید هستید، اکنون زمان خوبی برای شروع برنامه ریزی است. به محله‌های مختلف و آنچه ممکن است در آنجا موجود باشد نگاه کنید.

اگر می‌خواهید سر جای خود بمانید، اما می‌خواهید تغییراتی در خانه ایجاد کنید، به این فکر کنید که این تغییرات ممکن است چه باشد. ارزیابی کنید که چند بار از هر موردی که در اختیار دارید استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، شما احتمالاً در بیشتر مواقع حدود 20 درصد از کمد لباس خود را می‌پوشید.

بنابراین، به فکر خلوت کردن کمد خود باشید و فقط وسایلی که اغلب پوشیده می‌شوند را نگه دارید. این یک اصل مشابه برای خانه شما است و اگر خلاص شدن از شر چیزها برای شما دشوار است، از خود بپرسید که آیا یک کالا زیبا است یا مفید.

6) بر تغذیه سالم تمرکز کنید.

آیا روزانه پنج وعده خود را دریافت می‌کنید ؟ حداقل مقدار توصیه شده میوه و سبزیجات چقدر است؟ ما چند پیشنهاد داریم که ممکن است کمک کند. برای شروع درست روز، آبمیوه های سالم و خوشمزه را سرو کنید..

اگر هنگام غذا خوردن بیرون از خانه مقاومت در برابر وسوسه برایتان سخت است، به رستوران‌هایی بروید که فقط غذای سالم سرو می‌کنند تا زمانی که به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

7) به دنبال کسب تناسب اندام باشید.

آیا قصد کاهش وزن یا افزایش عضله در سال جدید را دارید؟ برای آن هم به یک برنامه نیاز دارید!

شروع سال جدید یک زمان عالی از سال برای پیوستن به باشگاه است، اما ابتدا از خود بپرسید که آیا این ورزش مورد علاقه شماست یا خیر. به احتمال زیاد به چیزی که واقعاً از آن لذت می‌برید پایبند هستید.

کلاس‌های رقص مانند زومبا یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای تناسب اندام هستند و کالری زیادی نیز می‌سوزانند. اگر دوست دارید در فضای باز باشید، دوچرخه سواری، دویدن و … را در نظر بگیرید. هدف خود را به مراحل کوچک و قابل دستیابی تقسیم کنید تا بهترین شانس موفقیت را داشته باشید.

8) چیز جدیدی یاد بگیرید.

سال نو را با برنامه ریزی برای یادگیری یک مهارت جدید غنیمت بشمارید. منابع زیادی به صورت آنلاین وجود دارد. چه یک ساز باشد، چه زبان یا یک مهارت ورزشی، امتحان کردن چیزهای جدید برای کل سال به شما انرژی می دهد.

9) برنامه ریزی سفر را شروع کنید.

شروع سال زمان خوبی برای برنامه ریزی سفر خود در سال است. می‌خواهید به چند سفر بروید؟ پیشنهاد می‌کنیم ابتدا تاریخ‌های کلیدی مانند تعطیلات ملی و تعطیلات مدرسه را وارد یک تقویم کنید.

10) اهداف خود را بنویسید.

هر روز عصر، آنچه را که می‌خواهید روز بعد به دست آورید، یادداشت کنید. قطعا به تمرکز ذهن کمک می‌کند. اگر اهدافتان گهگاهی از دست می‌روند، خودتان را جریمه نکنید اما هر بار که به آن رسیدید، به خودتان پاداش کوچکی بدهید. علاوه بر این، اهداف خود را برای 12 ماه آینده بنویسید و آنها را در جایی که قابل مشاهده است بگذارید تا هر روز به شما یادآوری شود.

فرآیند برنامه ریزی استراتژیک: نحوه طراحی، چگونگی توسعه و پیاده سازی

برنامه ریزی استراتژیک فرآیندی است که در آن رهبران سازمانی چشم انداز خود را برای آینده تعیین می‌کنند و همچنین اهداف و مقاصد خود را برای سازمان مشخص می‌کنند.

سازمان‌ها معمولاً وقتی درگیر برنامه‌ریزی استراتژیک هستند، به سه تا پنج سال آینده نگاه می‌کنند.

فرآیند برنامه ریزی استراتژیک منجر به یک برنامه استراتژیک می‌شود، سندی که هم تصمیمات اتخاذ شده در مورد اهداف سازمان و هم راه‌هایی را که سازمان از طریق آن به آن اهداف دست خواهد یافت، بیان می‌کند. برنامه راهبردی برای هدایت رهبران سازمان در تصمیم‌گیری آنها در حال حرکت به جلو در نظر گرفته شده است. کارشناسان در رشته برنامه ریزی استراتژیک می‌گویند کمیته برنامه ریزی استراتژیک باید شامل نمایندگانی از همه حوزه‌های شرکت باشد و باید به شیوه‌ای باز و شفاف کار کند که در آن اطلاعات از ابتدا تا انتها مستند شود.

کمیته برنامه ریزی استراتژیک با تحقیق و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای درک وضعیت فعلی سازمان و همچنین عواملی که در آینده بر آن تأثیر می‌گذارد، کار می‌کند. کمیته باید ورودی و بازخوردی را برای تایید یا به چالش کشیدن ارزیابی خود از اطلاعات بخواهد. تدوین استراتژی واقعی و بیان و ارتباط اقدامات مورد نیاز برای حرکت سازمان به سمت چشم انداز استراتژیک خود هدف بسیار مهم سازمان است. یکی دیگر از بخش‌های این فرآیند، ایجاد معیارهایی است که به سازمان اجازه می‌دهد در اجرای برنامه استراتژیک، تعیین کند که در برابر اهداف و مقاصد چقدر خوب عمل می‌کند.

علاوه بر این، این فرآیند برنامه ریزی باید تعیین کند که کدام مدیران مسئول اطمینان از انجام فعالیت‌های معیار در زمان‌های برنامه ریزی شده و همچنین برای حصول اطمینان از تحقق اهداف معین و خاص هستند.

سخن پایانی

آنچه در این مقاله مطالعه کردید با هدف افزایش موفقیت شما در سال 1401 با برنامه ریزی سال جدید است. فراموش نکنیم که بدون برنامه ریزی و مشخص کردن مسیر به مقصد نخواهیم رسید و یا آنقدر دیر می‌رسیم که زمان طلایی را از دست داده‌ایم. شیوه‌های متعددی برای برنامه ریزی زندگی برای سال جدید وجود دارد اما شیوه هر چه که باشد، برنامه باید متناسب با ارزش‌ها، اولویت‌ها و شرایط فردی و خانوادگی تهیه شود تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

اهمیت برنامه ریزی در زندگی چیست؟ آیا شما نیز برای سال جدید خود برنامه ریزی کرده‌اید؟ از تجربیات خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *