نکاتی که باید درباره ارشد روان‌شناسی بالینی وزارت علوم بدانید

در رشته روان‌شناسی در مقطع ارشد، دو کنکور متفاوت وجود دارد که از نظر زمان و منابع با هم متفاوت اند و در دانشگاه ها با رویکردهای متفاوتی ارائه می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اما در این مقاله به بررسی کنکور ارشد وزارت علوم می‌پردازیم که در یکی از روزهای  28 تا 30 اردیبهشت قرار است برگزار شود. البته با توجه به بی ثباتی وضعیت موج‌های کرونا معلوم نیست که این تاریخ به تویق می‌افتد یا خیر. اما لازم است تا نکات مربوط به این کنکور را بدانیم تا به تاریخ فعلی با آمادگی خوبی برسیم.

کنکور روان‌شناسی بالینی وزارت علوم، برخلاف کنکور وزارت بهداشت منابع گسترده‌تری دارد و با توجه به وقت محدود باید در انتخاب منابع هوشمندانه عمل کرد.

در ادامه این مقاله از روان خبر ماروم قرار است نکات کمک کننده‌ای درباره انتخاب منابع هوشمندانه به شما داده شود.

در ابتدا به سراغ ضریب دروس می‌رویم تا یک دورنمای کلی از اهمیت هرکدام داشته باشید.

تعداد سوالات و ضریب دروس ارشد روان‌شناسی بالینی وزارت علوم

زبان: 30 سوال، ضریب 2

آمار و  روش تحقیق: 20 سوال و ضریب 1

روان‌شناسی بالینی: 20 سوال و ضریب 3

روانشناسی رشد: 20 سوال، ضریب 2

علم النفس: 15 سوال، ضریب 1

فیزیولوژی و انگیزش هیجان: 15 سوال ، ضریب 1

روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی: 20 سوال، ضریب 2

زمان پاسخگویی به آن‌ها 165 دقیقه است.

منابع آزمون ارشد روان‌شناسی بالینی وزارت علوم

بالینی: فیرس پروچسکا، کری، شفیع آبادی، کرامر و شاملو.

رشد: کرین و لورا برک

آسیب‌شناسی مرضی: هالجین، گنجی و کاپلان

کودکان استثنائی: میلانی فر و گنجی

آمار و روش تحقیق: دلاور

فیزیولوژِی: خداپناهی، جیمزکالات، دکتر حائری

انگیزش و هیجان: مارشال ریو، خداپناهی

زبان:اگر سطح ضعیفی دارید می‌توانید از 504 استفاده کنید و اگر سطح خوبی دارید کتاب‌های تخصصی مثل سید محمدی، طالب زاده و هاشمیان پیش بروید.

علم النفس: کجباف، احدی بنی جمال

آیا لازم است تمام این منابع خوانده شود؟

پاسخ این سوال برای کسانی که برایشان مهم است حتما روان‌شناسی بالینی قبول شوند مثبت است حداقل برای درس روان‌شناسی بالینی که ضریب آن 3 است متاسفانه با خواندن یک کتاب یا اکتفا به خلاصه نمی‌شود درصد لازم را گرفت چرا که در سال‌های اخیر سوالات مفهومی و ترکیبی شده‌اند و البته از طرفی نمی‌توان تمام منابع را هم خواند چرا که بسیار زیاد هستند و وقت محدود، به سراغ همه منابع رفتن می‌تواند استرس‌آور باشد.

کتاب‌های رفرنس برای این درس: فیرس، پروچسکا، جرالدکری، شفیع آبادی، کرامر و شاملو است. که با توجه به شرایط خود بسته به اینکه چقدر تا کنکور زمان دارید، از میان این رفرنس‌ها گزینش کنید و فصل‌های مهم آن را بخوانید.

یادتان باشد برای هر درس باید به خوبی تست بزنید و چندین بار مرور کنید، به قول همان اصطلاح موفقیت در کنکور که می‌گوید 70 درصد کامل بهتر از 100 درصد ناقص، پس بهتر است به منابع محدود کاملا مسلط شوید تا همه منابع را دست و پا شکسته بخوانید.

برای درس رشد که از شیرین‌ترین منابع است بهتر است که از کرین شروع کنید چرا که بیش‌تر سوالات ازین کتاب می‌آید. کتاب ژنتیک منصور و لورا برک در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرند. این درس را جدی بگیرید چون با اندکی تلاش می‌توان درصد بالایی در آن گرفت.

برای درس مرضی بهتر است که از بین منابع با گنجی آغاز کنید و از یک کتاب کمکی به عنوان مکمل استفاده کنید.

برای کودکان استثنائی، هر دو کتاب منابع خوبی هستند که بر اساس علاه و زمان به همراه کتاب کمکی مکمل بهتر است یکی را انتخاب کنید.

برای آمار هرگز از زدن سوالات آن منصرف نشوید چرا که می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. کتاب‌های ئلاور به همراه مکمل‌های ویدیویی یا مکتوب می‌تواند کمک کننده باشد.

برای فیزیولوژی و انگیزش و هیجان بهتر است که آن را کنار نگذارید و حداقل از جزوات خلاصه آن‌ها را پیش ببرید.

زبان درس تعیین کننده‌ای است که هر یک از تست‌هایش می‌تواند تاثیر زیادی در جابجایی رتبه داشته باشد. اگر تصمیم دارید که زبان‌تان را صفر بزنید باید بقیه درس‌های‌تان را خیلی بالا بزنید تا جبران بشود.

بهتر است در هر سطحی که هستید زبان‌تان را آرام آرام اما با مداومت پیش ببرید.

برای درس علم النفس هم اگر زمان کافی ندارید می توانید از خلاصه استفاده کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *