نکاتی که باید درباره کنکور ارشد روانشناسی وزارت بهداشت بدانید

آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های گروه پزشکی، در تاریخ 5 و 6 خرداد1401 برگزار خواهد شد. تاریخ ثبت نام این آزمون برای کسانی که به هر دلیلی جامانده‌اند تا فروردین 1401 تمدید شد. فرصت ثبت‌نام اولیه از 30 بهمن 1400 آغاز شده بود، مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرد با توجه به اتمام مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد و درخواست داوطلبان، فرصت مجدد ثبت‌نام  جدید یا ویرایش اطلاعات، از تاریخ 21 تا 23 فروردین ماه 1401 در نظر گرفته شده‌است.

تاکید می‌شود پس از اتمام ثبت‌نام نهایی و قبل از اتمام مهلت ثبت‌نام و ویرایش، از فرم ثبت‌نام پرینت گرفته و کلیه اطلاعات را بررسی کنید و از آن نگهداری کنید.

پس از اطمینان از صحیح بودن معدل، میانگین نمرات فراغت از تحصیل یا واحدهای گذرانده خود تا 31 اردیبهشت 1401،کارت ورود به جلسه خود را پرینت بگیرید. توجه بفرمائید که هر گونه اشتباه در اطلاعات قبولی شما را باطل می‌کند پس در وارد کردن اطلاعات دقت کنید.

منابع و ضرایب کنکور ارشد روانشناسی وزارت بهداشت

درس روان‌شناسی بالینی:

تعداد سوالات : 20 سوال

ضریب: 3

منابع: سه‌گانه کاپلان، اتمر، کرامر، مارنات، dsm-5 و روان‌شناسی سلامت.

درس نظریه‌های شخصیت و روان‌درمانی:

تعداد سوالات: 20 سوال

ضریب: 2

منابع: جرالد کوری، فیست

روان‌شناسی عمومی و رشد:

تعداد سوالات: 20 سوال

ضریب: 1.5

منابع: سه‌گانه کاپلان، هیلگارد، رشد لورا برک

درس کلیات روان‌پزشکی و روان‌شناسی فیزیولوژی:

تعداد سوالات: 20 سوال

ضریب: 2

منابع: کالات، مقدمات نوروسایکولوژی معظمی، dsm-5

درس آمار و روش تحقیق:

تعداد سوالات: 20 سوال

ضریب: 1.5

منابع: آمار و روش تحقیق مدرسان شریف، روش تحقیق دلاور

درس زبان:

تعداد سوال: 40 سوال

ضریب:3

منابع: درسنامه جامع زبان لزگی، نود پلاس

توضیحات تکمیلی برای منابع کنکور ارشد روان‌شناسی وزارت بهداشت

کاپلان مهم‌ترین و اساسی‌ترین منابع کنکور ارشد روانشناسی وزارت بهداشت است. اکثر سوالات درس روان‌شناسی بالینی از این منبع می‌آید.( چیزی حدود 60 تا 90 درصد).

این منبع تنها برای سوالات بخش بالینی به کار نمی‌رود، بلکه در بخش روان‌شناسی فیزیولوژیک، بخش نظریه‌های شخصیت و روان‌درمانی و حتی گاهی در بخش سوالات رشد هم سه‌گانه کاپلان سوال طراحی می‌شود. در نتیجه کاپلان مهم‌ترین منبع کنکور ارشد روانشناسی وزارت بهداشت است.

البته هر جلد از این سه‌گانه، اهمیت خاص خودش را دارد، مثلا جلد یک، از فصل 7 تا 12 که مربوط به فصول اختلالات است مهم‌ترین بخش از این مجموعه است. از جلد دوم فصول 13،14،15،16،20،21،22 از مهم‌ترین فصول هستند و در فصل سوم بخش روان‌پزشکی کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید بیشتر از بقیه فصول به آن اهمیت داد.

نکته‌ای که درباره کاپلان وجود دارد این است که بسیار نکات ریز و سنگینی دارد و مطالب هر صفحه بسیار متراکم و سخت پیش می‌رود، شاید در اوایل مطالعه کاپلان هر صفحه 20 دقیقه و یا بیشتر از شما وقت بگیرد پس نگران زمان نباشید کمی افت سرعت در خواندن این کتاب طبیعی است.

نکته‌ی دیگر درباره کاپلان این است که شاید نتوان به راحتی نکات مهم از غیر مهم آن را تشخیص داد و این مسئله مخصوصا برای شروع می‌تواند دغدغه فکری ایجاد کند. راه حل این مسئله آن است که قبل از شروع هر فصل به سراغ سوالات 10 سال اخیر بروید تا دید کلی نسبت به آن پیدا کنید.

رشد

مهم‌ترین بخش کتاب لورا برک، مربوط به تغییرات هیجانی، اجتماعی و شناختی است. باید بدانید که تغییرات یک فرد از نظر روانی در هر برهه از زمان به چه صورتی است.

سن‌ها مهم هستند، مثل اینکه سن لبخند اجتماعی کی هست و اضطراب غریبه کی رخ می‌دهد؟

نظریات رشد هر نظریه پرداز بسیار مهم است و از تک تک مراحل آن سوال طراحی می‌شود و علاوه بر آن هم‌پوشانی مراحل این نظریات هم باید مطالعه شود.

همچنین برخی از جدول‌ها هم مهم هستند اما لزومی به حفظ همه آن‌ها نیست.

فیزیولوژی

کالات و معظمی از مهم‌ترین درس‌های این بخش هستند. برای این درس 8 فصل اول معظمی اهمیت ویژه‌تری دارد و بهتر است آن را به صورت هم‌پوشانی با سایر فصل‌های کالات و کاپلان مطالعه کرد.

همچنین برای زبان تنها مهارتی که باید روی آن کار کنید reading  است و افزایش دامنه لغات، به ویژه لغات تخصصی.

اگر سطح زبان متوسط رو به پائین دارید بهتر است از 504 شروع کنید اما درصورتی که سطح متوسط رو به بالا دارید به سراغ کتاب لزگی بروید و 90 پلاس را در هر سطحی که هستید فراموش نکنید.

برای دروس باقی مانده سعی کنید بر منابع مسلط شوید تا نتیجه خوبی را بدست آورید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *