روابط اجتماعی در دوران کرونا چگونه است؟

همه‌گیری کووید 19 زندگی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. با شیوع بیماری کرونا افراد زیادی خانه نشین شدند. روابط عمومی در دوران کرونا به حداقل ممکن رسید. 

قطع ارتباطات اجتماعی که بسیاری برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پیش گرفتند عاملی برای افسردگی و کاهش شادی شد. در کنار از دست دادن عزیزان کم شدن روابط اجتماعی در دوران کرونا یکی دیگر از موارد مهمی بود که بسیاری از افراد از دست دادند. در سطح جهانی، دولت‌ها تلاش کرده‌اند با ترویج دستورالعمل‌های «فاصله‌گذاری اجتماعی»، از جمله دوری حداقل2 متر از افراد خارج از خانواده، شیوع این بیماری را کاهش دهند.

در اوایلِ اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که اصطلاح «فاصله‌گذاری فیزیکی» جوهر دستورالعمل‌ها را بهتر نشان می‌دهد، به گونه‌ای که افراد باید از نظر فیزیکی اما نه از نظر اجتماعی از دیگران فاصله بگیرند. اگرچه اصطلاح «فاصله‌گذاری اجتماعی» همچنان به طور گسترده استفاده می‌شود. از آنجایی که موضوع مقاله پیش رو در مورد روابط اجتماعی در دوران کرونا و حفظ ارتباطات در حین فاصله گذاری است، توصیه WHO را برای استفاده از “فاصله گذاری فیزیکی” اتخاذ می‌کنیم. 

در ادامه ماروم سعی خواهد کرد تا راهکارهایی را برای این شرایط تحمیل شده و گذر راحت‌تر از آن ارایه دهد.

فهرست مطالب

شرایط در ابتدای شیوع کرونا چطور بود؟

بیماری مرتبط با کروناویروس جدید که در اوایل سال 2020 در سطح جهانی گسترش یافت و سازمان بهداشت جهانی را به اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین المللی در 30 ژانویه 2020 و یک بیماری همه‌گیر در 11 مارس 2020 رساند. 

ماهیت عفونی و تأثیر آن بر افراد و خدمات بهداشتی باعث شد بسیاری از کشورها اقدامات فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی را آغاز کنند و مشاغل و خدمات غیر ضروری را تعطیل کنند. در 16 مارس 2020، به مردم بریتانیا توصیه شد از هرگونه تماس اجتماعی غیرضروری که شامل رفتن به کلوپ‌ها، سینماها و رستوران‌ها بود، اجتناب کنند. 

یک هفته بعد در 23 مارس 2020 یک ماندن در خانه اجباری در بریتانیا اعلام شد. این آیین نامه تصریح می‌‌کرد که افراد به جز برای ورزش روزانه یکبار، نیازهای پزشکی، خریدهای ضروری یا کار نباید از خانه خارج شوند. تجمع بیش از دو نفر ممنوع بود. این قانون در 1 ژوئن 2020 تغییر کرد، زمانی که افرادی که به تنهایی زندگی می‌کردند اجازه یافتند با یک نفر دیگر در خارج از خانه ملاقات کنند، سپس دو خانواده تک بزرگسال اجازه یافتند با یکدیگر جفت شوند و تماس نامحدودی داشته باشند و بعد از زمانی کوتاه به دو خانواده اجازه داده شد در داخل خانه و چندین خانواده  در فضای باز ملاقات کنند. 

این‌ها همه مواردی از شرایط ابتدایی شیوع کووید 19 بود که تا امروز تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته و امید است ایت تغییرات در جهت نابودی کامل کووید 19 اتفاق بیوفتد.

شرایط در ابتدای شیوع کرونا چطور بود؟

آسیب‌های احتمالی فاصله‌گذاری فیزیکی

جدایی فیزیکی شیوع ویروس را محدود می‌کند، با این حال تمرین فاصله‌گذاری فیزیکی به طور ذاتی تعاملات اجتماعی افراد را محدود می‌کند.کاهش در دسترس بودن فیزیکی ارتباطات اجتماعی نگران‌کننده است، زیرا بیش از یک قرن تحقیق ثابت کرده است که ارتباط اجتماعی برای سلامت چقدر حیاتی است. 

محققان علوم اجتماعی، رفتاری و بالینی با آگاهی از پیامدهای منفی احتمالی ناشی از کووید-19 و پیامدهای آن برای سلامت روان، درخواست‌های فوری برای اقدام در جهت کاهش آسیب‌های احتمالی این بیماری منتشر کرده‌اند. 

یکی از آسیب‌های بالقوه قابل توجه و مرتبط که توسط این محققان مورد بحث قرار گرفته است، افزایش احتمالی انزوای اجتماعی و نزاع در روابط صمیمانه است که می‌تواند توسط منابع متعدد استرس (اجتماعی، مالی، بهداشتی و غیره) مرتبط با همه‌گیری تشدید شود. 

روابط اجتماعی در دوران کرونا کمتر شده است اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که فاصله‌گذاری فیزیکی که امکان تعامل اجتماعی با هم خانه‌ها و تعاملات دیجیتالی با دنیای بیرون را فراهم می‌کند با انزوای اجتماعی یکسان نیست.

به این ترتیب، کووید 19 پیامدهای بی‌شماری را برای سلامتی در سطح جهان تحمیل کرده است. با توجه به مسیر ناشناخته آن، درک اینکه چگونه و چرا بهزیستی به دلیل بیماری همه‌گیر تغییر کرده، بسیار مهم است. در واقع، اگرچه واکسن‌ها در سطح جهانی توزیع می‌شوند، اما با توجه به تداوم افزایش موارد در سراسر جهان، مشخص نیست که چه زمانی زندگی روزمره به دوران قبل از همه‌گیری باز می‌گردد. 

علاوه بر این، بررسی‌های منتشر شده در مورد همه‌گیری‌های گذشته نشان داده است که قرنطینه کردن یا جدا کردن افرادی که ممکن است آلوده باشند برای به حداقل رساندن شیوع یک بیماری، منجر به اثرات روان‌شناختی منفی طولانی‌مدت می‌شود.

سلامت روان در دوران کرونا

مراقب سلامت روان خود باشیم. تأثیر کرونا بر روابط خانوادگی و اجتماعی به قدری زیاد بود که بسیاری افراد ماه‌ها عزیزان خود را ندیدند. این دوری منجر به تجربه احساس غم و ناامیدی شد. همه این احساسات بخش طبیعی از زندگی در لحظه‌ای است که ما سعی می‌کنیم همه چیز را کنترل و مدیریت کنیم. با استرسی که بسیاری از ما در حال حاضر احساس می‌کنیم از افراد زندگی خود فاصله گرفته‌ایم. در حالی که تماس با دوستان می‌تواند به ما کمک کند در مورد احساسات خود صحبت کنیم و این دوران را راحت‌تر سپری کنیم.

همه این موارد می‌تواند در طول زمان بر سلامت روان تأثیر بگذارد. اگر در درک نقش روابط عمومی در دوران کرونا احساس ضعف دارید و حال خوب از لحاظ روانی را تجربه نمی‌کنید، همین الان برای پیدا کردن راه حل درست قدم بردارید. درست است که روابط اجتماعی در دوران کرونا بسیار کم شده است اما با توجه به اینکه اصلاً مشخص نیست چه زمانی کرونا به پایان خواهد رسید ما نمی‌توانیم چندین سال عزیزترین‌هایمان را نبینیم. ضمن اینکه اگر ارتباطات به صورت مجازی با دوستان، محل کار و تحصیل وجود داشته باشد و خانواده درجه یک در کنارمان باشند احتمال آسیب‌های روانشناختی به حداقل ممکن خواهند رسید.

4 راهکار ساده برای بهبود روابط اجتماعی در دوران کرونا

همه‌گیری کووید 19 به معنای تغییرات بزرگی برای جامعه ما بوده است. در حال حاضر زمان چالش برانگیزی برای همه است، اما مواردی وجود دارد که حداقل در خانه و بین اعضای خانواده می‌تواند به روابط اجتماعی در دوران کرونا کمک کند:

  • در مورد اینکه چگونه می‌توانید فضای خانه و کارهای خانه را به طور عادلانه به اشتراک بگذارید و نحوه تعامل روتین‌هایتان با یکدیگر صحبت کنید.
  • سعی کنید با یکدیگر صبور و مهربان باشید و به احساسات یکدیگر توجه کنید
  • در برخی از فعالیت‌ها تلاش و برنامه‌ریزی کنید. به عنوان یک خانواده به هم ‌بپیوندید تا کاری سرگرم‌کننده انجام دهید و سعی کنید استرس زمان فعلی را برای مدتی فراموش کنید.
  • روابط با دوستان و دیگران را در فضای مجازی ادامه دهید. چه با دوستان از طریق تماس‌های تلفنی، پیام ها یا ویدیوها، چه برای یادگیری آنلاین.
4 راهکار ساده برای بهبود روابط اجتماعی در دوران کرونا

تأثیر کرونا بر روابط اجتماعی خانواده‌ ها

تأثیر مخرب بالقوه تغییرات در روابط اجتماعی ناشی از قرنطینه بر سلامت روان، از جمله کاهش دفعات تماس اجتماعی و حمایت اجتماعی ناکافی، تأیید شده است. با توجه به کاهش روابط اجتماعی در دوران کرونا پرداختن به این موضوع اهمیت زیادی دارد.

روابط اجتماعی را می‌توان به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری کرد:

  • روابط اجتماعی ساختاری (یعنی تعداد و نوع افرادی که فرد با آنها در تعامل است)
  • جنبه‌های عملکردی (به معنای تجربه کیفی آن تعاملات، مانند درک حمایت اجتماعی)

داشتن روابط اجتماعی ساختاری یا عملکردی بهتر با بهبود سلامت روان مرتبط است. بررسی سیستماتیک مطالعات مشاهده‌ای نشان داد که حمایت درک شده از سوی دیگران با کاهش خطر افسردگی و علائم افسردگی مرتبط است. همچنین داشتن شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر با خطر کمتر افسردگی مرتبط است. این ارتباطات در طول دوره زندگی از جمله در افراد مسن و کودکان و نوجوانان بیشتر یافت می‌شود.

تجربه روابط اجتماعی در طول همه‌گیری کرونا تغییر کرد. مردم به روش‌های ارتباطی از راه دور روی آوردند، برای مثال میانگین مدت تماس از ژانویه تا آوریل 2020 در بریتانیا از 3.7 به 5.4 دقیقه افزایش یافت، در ایران عدد دقیقی در دسترس نیست اما به طور واضح برقراری ارتباط مجازی افزایش یافته است. این مهم است که در نظر بگیریم، آیا این رویکردها برای حفظ روابط با سلامت روانی بهتر مرتبط است یا خیر؟

آیا ارتباط با دیگران در زمان کرونا برای سلامت روان مفید است؟

شواهدی وجود دارد که روابط اجتماعی غنی‌تر برای سلامت روان مفید است. مشخص نیست که آیا شرایط منحصر به فرد همه‌گیری کووید 19 که در آن کاهش تماس اجتماعی بر همگان تحمیل شد بر میزان تأثیر انزوای اجتماعی بر روان تأثیر گذاشته است یا خیر. 

افراد فعال اجتماعی ممکن است بیشتر از افرادی که قبل از شیوع بیماری همه‌گیر تماس اجتماعی کمی داشتند، از کاهش روابط اجتماعی در دوران کرونا رنج برده باشند. نگرانی بیش از حد همدلانه برای دیگران با سلامت روان بدتر همراه است، در حالی که توانایی بالاتر در  درک و گرفتن دیدگاه دیگران با سلامت روانی بهتر مرتبط است. بنابراین همدلی ممکن است تأثیر روابط اجتماعی کم بر سلامت روان را تعدیل کند.

شواهد نشان می‌دهد کسانی که در طول قرنطینه تماس چهره به چهره بیشتری داشتند علائم افسردگی کمتری نشان دادند. ارتباط تلفنی یا ویدیویی سودمند بود اما کمتر. افرادی که معمولاً اجتماعی‌تر بودند یا از همدلی بالاتری برخوردار بودند، در طول کاهش تماس اجتماعی اجباری، احتمال بیشتری داشت که علائم افسردگی داشته باشند.

سال نو بیش از هر زمان دیگری مشتاقانه در انتظار است

با این همه‌گیری ماه‌هاست که با ناشناخته‌ها زندگی می‌کنیم و همه برنامه‌های ما را بهم ریخته است. امروز با نزدیک شدن به تعطیلات عید به نظر می رسد که حتی افراد کم شور در میان ما نیز از جادوی این زمان از سال لذت می برند، اما چرا؟

فراتر از هدایا، سال نو زمانی برای دیدار مجدد، در آغوش گرفتن، بوسه و محبت است. احتمالاً این تعطیلات کمترین سازگاری با قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی است که ما به آن عادت کرده‌ایم. امسال هم مثل پارسال ممکن است هیچ خرید لحظه آخری برای خریدن عیدی اتفاق نیوفتد و احتمالاً عجله و آماده‌سازی لحظه آخری وجود نخواهد داشت. امسال فرصتی خواهد بود برای شادی از برکات حضور در کنار عزیزترین‌هایتان. اگرچه برای برخی سال نو استرس زا است، اما معمولاً ما را در خلق و خوی خوب قرار می دهد و به ما فرصتی می دهد تا درباره جایی که هستیم فکر کنیم و برای آینده و اهدافمان برنامه‌ریزی کنیم و به طور کل معمولاً نوروز همراه است با شور و شوق و انگیزه‌ی مضاعف برای پیگیری اهداف.

دید و بازدید عید و کرونا

تعطیلات جدا از هم اما اقوام از همیشه به هم نزدیک‌تر

نوروز 1401 چگونه خواهد بود؟ قرنطینه و مقررات منع آمد و شد هنوز هم می‌تواند بخشی از جشن‌ها باشد، اما ما اجازه نخواهیم داد که مژده‌های این فصل را از بین ببریم. اگرچه امسال هم مثل سال گذشته تعطیلات کمی متفاوت خواهد بود، اما به این معنی نیست که نوروز مثل همیشه خاص نخواهند بود. بله، احتمالاً افراد کمتری دور میز خواهند بود اما چند ماه گذشته، چشمان ما را به برخی واقعیت‌ها باز کرده است. اینکه زندگی خیلی کوتاه‌تر و غیر قابل پیش‌بینی‌تر از آنچه فکر می‌کردیم است. همه قلب هایمان در کنار هم خواهد بود و عشق قوی حاکم خواهد شد.

کووید 19 هنوز وجود دارد اما اجازه ندهید جشن‌های شما را خراب کند یا مانع از خاطره‌سازی شما شود. با آن به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاشتن عشقی که به خانواده و دوستان خود دارید و در عین حال تلاش می‌کنید به دستورالعمل‌ها احترام بگذارید، نگاه کنید.

دید و بازدید عید و کرونا

ممکن است پس از دو سال مبارزه با ویروس کووید 19 و حذف دید و بازدید عید در کرونا و نابود نشدن آن احساس ناامیدی کنید. ممکن است دید و بازدید عید در دوران پاندمی تا حد زیادی از بین رفته باشد اما هنوز راه‌هایی برای لذت بردن از سال نو در کنار خانواده درجه یک وجود دارد.

  • اخبار را برای مدتی خاموش کنید.
  • کمی از رسانه های اجتماعی یا تلفن خود فاصله بگیرید.
  • مدتی را تنها بگذرانید.
  • با یکی از اعضای خانواده گپ بزنید، به گونه‌ای که احساس امنیت و حمایت کنید.
  • کاری انجام دهید که حواستان را پرت کند، مانند تماشای فیلم، خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی در کنار خانواده.

سخن پایانی

واقعیت این است که آینده کووید 19 فقط در حد چند مقاله و حدس پزشکی مشخص است و هیچ کس نمی‌داند در نهایت چه زمانی زندگی به روال عادی خود باز خواهد گشت. تنها چیزی که به طور قطع می‌توان گفت آسیب‌هایی است که پس از این دوران بر روان افراد باقی خواهد ماند. 

نبود روابط اجتماعی در دوران کرونا می‌تواند منجر به آسیب‌های بزرگی شود. بنابراین سعی کنید با نزدیکان خود در تماس باشید و اخبار را در حد کمی دنبال کنید. استرس از مواردی است که وجودش به سیستم ایمنی به شدت آسیب می‌زند و در بسیاری مقالات علمی اثبات شده است. پس با انزوای اجتماعی و حذف حمایت اجتماعی استرس را افزایش ندهید. با این کار نه تنها در جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری حرکت نمی‌کنید بلکه خود را آماده بیماری می‌کنید. 

اگر در طی این همه‌گیری دچار اضطراب، وسواس و افسردگی شده‌اید حتما سری به رزومه کار درمانگران ماروم بزنید. ما مفتخریم به اینکه در طی این دو سال به افراد زیادی در جهت مدیریت استرس ناشی از ترس ابتلا به کرونا کمک کرده‌ایم.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

آیا روابط اجتماعی شما نیز در دوران کرونا با مشکل مواجه شده‌است؟ از تجربیات خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *