اهمیت سلامت روان در محیط کار

کار برای سلامت روان مفید است اما محیط کاری منفی می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روانی شود.

آزار و اذیت و قلدری در محل کار معمولاً مشکلات گزارش شده است و می تواند تأثیر نامطلوب قابل توجهی بر سلامت روان داشته باشد.

اقدامات مؤثر بسیاری وجود دارد که سازمان ها می توانند برای ارتقای سلامت روان در محیط کار انجام دهند. چنین اقداماتی همچنین ممکن است به بهره وری کمک کند.

اختلالات سلامت روان یکی از سنگین ترین نگرانی های بهداشتی در دنیای امروز است. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان همچنین به مراقبت از سایر شرایط سلامت جسمی، از جمله بیماری قلبی، دیابت، بیماری تنفسی و اختلالاتی که بر عضلات، استخوان ها و مفاصل تأثیر می گذارد، نیاز دارند. هزینه های درمان افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان، 2 تا 3 برابر بیشتر از افراد بدون بیماری است.

محل کار می‌تواند مکان کلیدی برای فعالیت‌هایی باشد که برای بهبود رفاه در میان بزرگسالان طراحی شده‌اند. برنامه‌های سلامتی در محل کار می‌تواند افراد در معرض خطر را شناسایی کند و آن‌ها را به درمان متصل کند و برای کمک به افراد در کاهش و مدیریت استرس، حمایت‌هایی را ایجاد کند. با پرداختن به مسائل مربوط به سلامت روان در محیط کار، کارفرمایان می‌توانند هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را برای مشاغل و کارکنان خود کاهش دهند.

فهرست مطالب

بهداشت روانی در محیط کار چیست؟

مسائل مربوط به سلامت روان در محیط کار بر مشاغل و کارکنان آن‌ها تأثیر می‌گذارد. سلامت روان ضعیف و استرس می‌تواند تأثیر منفی در جنبه‌های زیر بر کارمندان بگذارد:

  • عملکرد و بهره وری شغلی.
  • درگیر شدن با کار.
  • ارتباط با همکاران.
  • توانایی بدنی و عملکرد روزانه.

از طرفی بیماری‌های روانی مانند افسردگی با نرخ بالاتر ناتوانی و بیکاری همراه است.

  • افسردگی حدود 20 درصد مواقع با توانایی فرد برای انجام وظایف شغلی فیزیکی تداخل می‌کند و در 35 درصد مواقع عملکرد شناختی را کاهش می‌دهد.
  • تنها 57 درصد از کارکنانی که افسردگی متوسط را گزارش می‌کنند و 40 درصد از افرادی که افسردگی شدید را گزارش می‌کنند، برای کنترل علائم افسردگی درمان دریافت می‌کنند.

حتی پس از در نظر گرفتن سایر خطرات سلامتی – مانند سیگار کشیدن و چاقی -، کارمندانی که در معرض خطر بالای افسردگی بودند، بالاترین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را در طول 3 سال پس از ارزیابی اولیه خطرات سلامت داشتند.

چگونه سلامت روانی در محیط کار را فراهم کنیم؟

کارفرمایان می‌توانند آگاهی در مورد اهمیت سلامت روان و مدیریت استرس را ارتقا دهند. برنامه‌های ارتقای سلامت در محل کار موفق بوده‌اند، به ویژه زمانی که مداخلات سلامت روانی و جسمی را ترکیب کنند.

محل کار یک محیط بهینه برای ایجاد فرهنگ سلامت است زیرا:

  • ساختارهای ارتباطی  به درستی ایجاد شده است.
  • برنامه‌ها و سیاست‌ها از یک تیم مرکزی می‌آیند.
  • شبکه‌های حمایت اجتماعی در دسترس هستند.
  • کارفرمایان می‌توانند مشوق‌هایی را برای تقویت رفتارهای سالم ارائه دهند.
  • کارفرمایان می‌توانند از داده‌ها برای ردیابی پیشرفت و اندازه‌گیری اثرات استفاده کنند.

اقداماتی که کارفرمایان می‌توانند انجام دهند عبارتند از:

  1. ابزارهای خودارزیابی سلامت روان را در دسترس همه کارکنان قرار دهند.
  2. غربالگری‌های بالینی رایگان یا یارانه‌ای را برای افسردگی از یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط ارائه دهند، به دنبال آن بازخورد مستقیم و در صورت لزوم ارجاع بالینی ارائه شود.
  3. برای داروهای افسردگی و مشاوره سلامت روان، بیمه درمانی را بدون هزینه یا کم هزینه ارائه دهند.
  4. برنامه‌های آموزشی، مشاوره، یا خود مدیریتی رایگان یا یارانه‌ای برای سبک زندگی ارائه دهند.
  5. مطالبی مانند بروشورها، و فیلم‌ها را در مورد علائم و نشانه‌های سلامت روان ضعیف و فرصت‌های درمان برای همه کارکنان توزیع کنند.
  6. سمینارها یا کارگاه‌هایی را برگزار کنند که به تکنیک‌های افسردگی و مدیریت استرس، مانند تمرکز حواس، تمرینات تنفسی، و مدیتیشن می‌پردازد تا به کارکنان کمک کند تا اضطراب و استرس را کاهش دهند و تمرکز و انگیزه را بهبود بخشند.
  7. ایجاد و نگهداری فضاهای اختصاصی و آرام برای فعالیت‌های آرامش بخش.
  8. به مدیران آموزش دهند تا به آن‌ها کمک کند علائم و نشانه‌های استرس و افسردگی را در اعضای تیم تشخیص دهند و آن‌ها را تشویق کنند تا از متخصصان بهداشت روان واجد شرایط کمک بگیرند.
  9. به کارکنان فرصت دهند تا در تصمیم‌گیری در مورد مسائلی که بر استرس شغلی تأثیر می‌گذارد، مشارکت کنند.

راهکارهایی برای مدیریت سلامت روان و استرس در محیط کار

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در مسیر سلامت روان در محل کار می‌توانند:

  • از بیماران در مورد هر گونه افسردگی یا اضطراب بپرسید و غربالگری، درمان و خدمات را در صورت لزوم توصیه کنید.
  • روانشناسان بالینی، مددکاران اجتماعی، فیزیوتراپیست ها و کاردرمانگران، و سایر متخصصان بهداشتی مرتبط را به عنوان بخشی از تیم های اصلی درمان برای ارائه مراقبت‌های جامع و جامع بگنجانید.

محققان بهداشت عمومی برای بهداشت روان در محیط کار می‌توانند:

  • برای کمک به طراحی، اجرا، و ارزیابی برنامه‌های بهداشت محیط کار که به مسائل مربوط به سلامت روان و استرس می‌پردازد، یک راهنمای «چگونگی» ایجاد کنید.
  • یک کارت امتیازی سلامت روان ایجاد کنید که کارفرمایان بتوانند از آن برای ارزیابی محیط محل کار خود و شناسایی مناطق مداخله استفاده کنند.
  • یک برنامه شناسایی ایجاد کنید که به کارفرمایانی که بهبودهای مبتنی بر شواهد را در معیارهای سلامت روان و رفاه و نتایج تجاری قابل اندازه‌گیری نشان می‌دهند، پاداش می‌دهد.
  • برنامه‌های آموزشی را با مشارکت مدارس بازرگانی ایجاد کنید تا به رهبران بیاموزید که چگونه یک نیروی کار سالم از نظر ذهنی ایجاد و حفظ کنند.

رهبران جامعه و مشاغل در ارتباط با سلامت روان در محیط کار می‌توانند:

  • برنامه‌های آموزشی بهداشت روان و مدیریت استرس را برای بزرگسالان شاغل از طریق بخش‌های بهداشت عمومی، پارک‌ها و آژانس‌های تفریحی و مراکز اجتماعی ترویج دهید.
  • از برنامه‌های اجتماعی که به‌طور غیرمستقیم خطرات را کاهش می‌دهند، به‌عنوان مثال، با افزایش دسترسی به مسکن ارزان قیمت، فرصت‌های فعالیت بدنی (مانند پیاده‌روها و مسیرها)، ابزارهایی برای ارتقای رفاه مالی، و محله‌های امن و عاری از دخانیات، حمایت کنید.
  • سیستمی ایجاد کنید که کارمندان، کارفرمایان و ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی بتوانند از آن برای یافتن برنامه‌های مبتنی بر جامعه (به عنوان مثال، در کلیساها و مراکز اجتماعی) استفاده کنند که به سلامت روان و مدیریت استرس می‌پردازد.
راهکارهایی برای مدیریت سلامت روان و استرس در محیط کار

کارمندان برای فراهم کردن بهداشت روانی در محیط کار می‌توانند:

  • کارفرمایان را تشویق کنید تا آموزش‌ها و برنامه‌هایی را که نیازها و علایق آن‌ها را برآورده می‌کنند، ارائه دهند، در صورتی که قبلاً وجود ندارند.
  • در برنامه‌ها و فعالیت‌های تحت حمایت کارفرما شرکت کنید تا مهارت‌ها را بیاموزید و حمایت لازم را برای بهبود سلامت روان خود دریافت کنید.
  • به عنوان قهرمانان اختصاصی سلامتی خدمت کنید و در آموزش هایی با موضوعاتی مانند برنامه ریزی مالی و نحوه مدیریت رفتارها و نگرش های غیرقابل قبول در محل کار به عنوان راهی برای کمک به دیگران در صورت لزوم شرکت کنید.
  • در صورت لزوم، تجربیات شخصی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا به کاهش انگ کمک کنید.
  • در مورد تجربیات و احساسات همکاران ذهنی باز داشته باشید. با همدلی پاسخ دهید، از همسالان حمایت کنید و دیگران را تشویق کنید که به دنبال کمک باشند.
  • رفتارهایی را اتخاذ کنید که مدیریت استرس و سلامت روان را ارتقا می دهد.
  • وعده های غذایی سالم و متعادل بخورید، به طور منظم ورزش کنید و 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید.
  • در فعالیت هایی شرکت کنید که مدیریت استرس و آرامش را افزایش می دهند، مانند یوگا، مدیتیشن، تمرکز حواس یا تای چی.
  • ارتباطات اجتماعی واقعی و رو در رو را ایجاد و پرورش دهید.
  • برای تأمل در تجربیات مثبت و ابراز خوشحالی و قدردانی وقت بگذارید.
  • اهداف شخصی، سلامتی و مرتبط با کار را تعیین کرده و برای آن تلاش کنید و در صورت نیاز کمک بخواهید.

سخن پایانی

بنیاد روانشناختی ماروم در زمینه کمک به ارتقای سلامت روان کارکنان مجموعه‌ها و بررسی وضعیت روانی افراد در محیط کار در کنار شماست. در صورت لزوم می‌توانید با شماره‌های  02188537875  و 02188537876 تماس بگیرید. ما در تیم ماروم به همراه متخصصین برتر در کنار شما هستیم.

معرفی نویسنده: شقایق آتشگاهی

معرفی نویسنده: شقایق آتشگاهی

کارشناسی روانشناسیم رو از دانشگاه بیرجند گرفتم و با سهمیه استعداد درخشان الان دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند هستم.
از وقتی خودم رو شناختم، دغدغه‌م کمک به حالِ خوب آدم‌ها بوده، برای همین روانشناسی رو انتخاب کردم و هم‌مسیر ماروم شدم‌‌. امیدوارم شما هم با همراهی ما حال خوب و آروم رو تجربه کنید...

آیا شما نیز به سلامت روان در محیط کار اهمیت می‌دهید؟ با ماروم از تجربیات خود صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *