چرا درمان‌های روان‌شناسی به درازا می‌کشد؟

یکی از گلایه‌هایی که درباره‌‌‌ی درمان‌های روان‌شناسی از سمت مراجعین بیان می‌شود، طولانی بودن مدت درمان است، یعنی آن‌ها توقع‌شان این است که همانند رجوع به یک متخصص حوزه سلامت جسم، با تعداد جلسات کم نتیجه حاصل شود.

در این مقاله از سایت ماروم، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا درمان‌های روان‌شناسی به درازا می‌کشد؟

فهرست مطالب

چرا طول جلسه‌های روانشناسی در افراد مختلف متفاوت است؟

به طور قطع طول درمان مشکلات روانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اساساً، درمان روانشناسی (نوع و مدت) باید همیشه به طور مناسب با ماهیت و شدت مشکلات ارائه شده توسط فرد مطابقت داشته باشد. مشکلات حاد معمولاً به جلسات درمانی کمتری نسبت به شرایط مزمن نیاز دارند. علاوه بر این، طول درمان روانشناسی نیز با نوع درمان ارائه شده متفاوت است. درمان‌های رفتاری شناختی، که بر روی یک مشکل خاص تمرکز دارند، عموماً کوتاه‌تر از روان‌درمانی‌هایی با تمرکز گسترده‌تر مثل رویکردهای تحلیلی هستند.

 از طرفی تقریباً به تعداد مشکلاتی که برای کمک‌گرفتن وجود دارد، انواع روان‌درمانی هم وجود دارد،‌ اما به نظر می‌رسد که اکثریت قریب به‌‌ اتفاق درمانگران، علی‌رغم خوشایند بودن آن برای مراجعین، در یک چیز توافق دارند: «پیشرفت زمان می‌برد، زمان زیادی.» برای کسانی که درگیر درمان روانشناسی هستند و حتی برای کسانی که در درازمدت به آن متعهد هستند، این به طول انجامیدن می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد و از نظر مالی هم هزینه‌بر باشد و وارد یک روند فرسایشی شود.

در واقع مشکل این نیست که درمان زمان می‌برد بلکه این است که افراد به جای درک کار سخت پیش‌رو، به دنبال تسکین فوری‌تری هستند. اینکه چقدر طول می‌کشد تا چیزی از درمان به دست آید، همه‌چیز به بیمار مربوط می‌شود.

دکتر نانسی ایروین روانشناس، می‌گوید: «بعضی از مراجعان نمی‌خواهند کار درمان حضوری‌ای را انجام دهند، که گاهی اوقات ممکن است دردناک باشد، و ترجیح می‌دهند برای تسکین افسردگی یا اضطراب از داروها استفاده کنند تا درمان یک کودکی آشفته‌ی درونی که صدایش خفه شده‌است و یا حل آسیب‌های حل نشده که ممکن است زمینه‌ساز آن شرایط باشد. او توضیح می‌دهد، تمرکز بر سرعت بهبود در واقع می‌تواند روند سلامت روانی را طولانی تر کند.

فرآیند کلمه کلیدی است. درمان از طریق گفتن کلمات توسط زیگموند فروید در قرن نوزدهم معرفی شد و از آن زمان توسط پژوهشگرانی مانند آلفرد آدلر و کارل یونگ که عمدتاً بر رویکردهای شناختی-رفتاری تمرکز داشتند که در مجموع از آن به بعد به عنوان درمان شناختی رفتاری نامیده می‌شوند، اصلاح و شکل گرفت. دهه 1970 برخلاف درمان سنتی فرویدی، CBT بر حل فوری مشکل و اصلاح رفتار متمرکز است. درمان CBT  معمولاً حداقل 20 جلسه انفرادی طول می‌کشد تا نتایج را نشان دهد و این بهترین سناریو است. مسائلی مانند اهمال‌کاری و اضطراب را می‌توان نسبتاً سریع حل کرد، اما این موضوع ساده‌ است، برای مسائلی که آسیب بیشتری را در بر داشته‌اند، اغلب در کانون درمان فرویدی قرار می‌گیرند که بیشتر یک فرآیند کند و کاوی  است. ممکن است سال‌ها و سال‌ها طول بکشد و نتایج آن کمتر از نظر بروز رفتاری قابل درک است. در موارد دشواری که مربوط به ترومای گذشته است، برای درمانگران بسیار مهم است که ابتدا اعتماد ایجاد کنند و سیستم‌های حمایتی و مهارت‌های مقابله سالم را توسعه دهند. درمانگران باید قبل از پرداختن به گذشته‌های دردناک این کار را انجام دهند، در غیر این صورت ممکن است افراد همیشه نتوانند با آنچه کشف شده کنار بیایند.

چطور از روند جلسات روانشناسی می‌توان فهمید درحال بهبود هستید؟

چطور از روند جلسات روانشناسی می‌توان فهمید درحال بهبود هستید؟

اغلب کسانی که درمان روانشناسی را شروع می‌کنند توقع دارند هرچه سریع‌تر زندگی شادشان را شروع کنند اما شروع رضایت از شرایط گام به گام به جلو می‌رود حتی گاهی شادی قرار نیست به وجد بیاید یا اینکه اضطراب‌ها محو شوند بلکه تاب‌آوری بالا می‌رود به صورت کلی شما در مسیر درمان باید به جسم و ذهنتان آگاه باشید و آن را بررسی کنید، مسیر درمان به این سادگی نیست باید آگاهی‌تان را بالا ببرید افکارتان و احساسات‌تان خود مسیر را نشان می‌دهند.

چطور متوجه تاثیر جلسات درمانی روانشناسی شویم؟

وقتی متوجه تغییری در وضعیت ذهنی خود شوید، متوجه خواهید شد که درمان برای شما مفید است. ممکن است متوجه شوید که به جای ابراز ناامیدی، شروع به تغییر رفتارهای منفی خود کرده اید. ممکن است شروع کنید به مروری سازنده در افکارتان یا به کار بردن پیشنهادی که درمانگرتان به شما داده احساس خوبی داشته باشید. پیشرفت شما همچنین می تواند از طریق قابل مشاهده بودن برای یک دوست یا یکی از نزدیکانتان برای شما مشخص شود. 

همچنین ممکن است از پیشرفت به سمت اهدافی که هنگام شروع درمان برای خود تعیین کرده اید احساس خوبی داشته باشید. نشانه‌های زیادی وجود دارد که به شما اطلاع می‌دهد که درمان برای شما مؤثر است، شما باید با بررسی خود و درمانگرتان، پیشرفت خود را کنترل کنید.

چه زمانی درمان روانشناسی تمام خواهد شد؟

مقدار زمانی که برای درمان روانشناسی صرف می‌کنید عمیقاً شخصی است و به نیازها، اهداف و منابع فردی شما بستگی دارد . تعداد جلسات توصیه شده بسته به شرایط و نوع درمان متفاوت است، با این حال، اکثر مراجعین روان‌درمانی پس از 3 ماه احساس بهتری دارند . افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب پس از بازه‌های زمانی کوتاه و طولانی‌تر، 1-2 ماه و 3-4ماه، بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

 

شرایطی مانند اختلال استرس پس از سانحه معمولاً حدود 15 تا 20 جلسه طول می‌کشد تا 50 درصد بیماران احساس بهبود کنند. مشخص شده است که افرادی که تحت درمان شناختی رفتاری قرار گرفته اند ، پس از حدود 10 تا 20 جلسه احساس بهتری دارند.

“با این حال، ذکر این نکته مهم است که درمان نه تنها راهی برای حل یک مشکل، بلکه راهی برای زندگی است.” همانطور که به باشگاه می‌رویم و ورزش می‌کنیم یا بدن خود را تقویت می‌کنیم، درمان مانند ورزش برای ذهن، قلب و روح ما است.

در طول درمان روانشناسی، توجه به موارد زیر ضروری است:

چه زمانی درمان روانشناسی تمام خواهد شد؟

درمان روانشناسی زمانی با موفقیت به پایان می‌رسد که بیمار به اهداف مورد توافق دوجانبه با درمانگر دست یابد. طول درمان مسئله‌ای است که باید شما و درمانگرتان سر آن به توافق برسید. طول درمان اغلب آزمایشی است و در طول دوره درمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولاً درمانگران چندین جلسه ارزیابی را قبل از پیشنهاد یک طرح درمانی انجام می‌دهند یا برای مدت آزمایشی درخواست درمان می‌کنند که در آن زمان نیاز به درمان مجدداً ارزیابی می‌شود. 

در برخی موارد، سپس اهداف درمانی اضافی و متوالی مورد مذاکره قرار می‌گیرند. تحقیقات به طور کلی یک رابطه مثبت بین طول درمان و نتایج بالینی نشان داده‌است به طوری که افراد بیش‌تری با افزایش طول درمان روانشناسی، تغییرات یا بهبودی قابل توجهی را نشان خواهند داد. بنابراین مهم است که قبل از اینکه تصمیم بگیرید درمان موثر نیست، مقدار کافی درمان و انتظارات منطقی برای طول درمان داشته باشید.

معرفی نویسنده: فائزه حاجی‌پور

معرفی نویسنده: فائزه حاجی‌پور

همیشه به دنبال کشف پیچیدگی‌های روان انسان بودم و هستم.
در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، روان‌شناسی خوندم و بعد برای ادامه‌ی این جستجو مقطع کارشناسی ارشد رو در دانشگاه بهشتی ادامه دادم.
نوشتن برای من نوعی خلق هست و من از خلق کردن لذت می‌برم.
با توجه به علاقه‌مندی‌هام سعی می‌کنم در مقالاتی که برای ماروم تهیه می‌کنم از «روان» و پیچیدگی‌هاش براتون بنویسم.

آیا شما نیز جلسات روان درمانی را گذرانده اید، که احساس کنید به درازا کشیده شده است؟ دلیل آن از نگاه شما چیست؟ با ماروم از تجربیات خود صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *