تاثیر و فواید آرزوها در زندگی چیست؟

آرزوها، رویاها، امیدها یا جاه‌طلبی‌ها برای رسیدن به هدفی در زندگی هستند.

 آن‌ها را می‌توان به عنوان اهداف کلی زندگی در نظر گرفت که می‌تواند به ایجاد حس هدفمندی و جهت‌دهی کمک کنند.

در حالی که این اصطلاح اغلب به صورت مترادف با «اهداف» استفاده می‌شود، تفاوت‌های مهمی میان آن‌ها وجود دارد. اهداف معمولاً توسط اقدامات پشتیبانی می‌شوند و اغلب در کوتاه مدت یا به آینده نزدیک متمرکز هستند. امیدها بیشتر بر آینده دورتر متمرکز هستند و اغلب کلی‌تر هستند.

 

این مقاله انواع مختلف آرزوها، تأثیر آن‌ها بر زندگی شما و چگونگی رسیدن به آرزوهایی را مورد بحث قرار می دهد که به شما کمک می‌کند تا برای زندگی کامل خود انگیزه داشته باشید.

در این مقاله از ماروم می‌خواهیم به تاثیر و فواید آرزوها در زندگی بپردازیم.

فهرست مطالب

آیا آرزوهای بزرگی دارید؟

امیدهایی که شما دارید می‌تواند بر حسب این‌که در مورد چه چیزی هستند و چقدر بزرگ هستند متفاوت باشد. برخی از افراد امیدهای ساده ای دارند که بر اهدافی متمرکز هستند که دستیابی به آنها نسبتاً آسان است. افراد دیگر امیدهای بزرگی دارند که ممکن است روی دستیابی به چیزهایی تمرکز کنند که بسیاری از مردم اغلب فقط آرزویش را دارند.

برخی از علائمی که نشان می‌دهد امیدهای زیادی برای زندگی دارید عبارتند از:

 

  • رویاپردازی در مورد اهداف عالی
  • همیشه به گام بعدی خود برای رسیدن به رویاهایتان فکر می‌کنید.
  • فکر کردن به رویای بزرگ
  • نقاط ضعف خود را ارزیابی می‌کنید تا قوی‌تر شوید.
  • سخت کارکنید تا به بهترین چیزی که می‌توانید باشید تبدیل شوید.
  • به عنوان جاه طلب یا حتی موفق توصیف می‌شوید.

سطح امید شما ممکن است با احساس ارزشمندی شما مرتبط باشد. داشتن اهداف بالا می‌تواند انگیزه دهنده باشد و ممکن است نشان دهنده این باشد که شما به توانایی خود برای دستیابی به آن جاه‌طلبی‌ها اعتقاد قوی دارید. از سوی دیگر، اهداف پایین نیز می‌تواند منجر به موفقیت کم شود و ممکن است نشان دهنده کمبود خودباوری باشد.

ارزو چند نوع دارد؟

معرفی انواع آرزوها

محققان می‌گویند که دو نوع اصلی آرزو وجود دارد:

  1. آرزوهای درونی: آن‌هایی هستند که به ارضای نیازهای روانی کمک می‌کنند. این اهداف نقش مهمی در افزایش رفاه فرد دارند.
  2. امیدهای بیرونی: آن‌هایی هستند که بر دستیابی به یک نتیجه ابزاری مانند ثروتمند شدن یا مشهور شدن متمرکز هستند. این اهداف گاهی اوقات می‌توانند به رفاه آسیب بزنند و منابعی را مصرف کنند که تقویت کننده‌‌ی آرزوهای درونی است.

امیدهای درونی و بیرونی اغلب بر روی برخی موضوعات مشترک تمرکز دارند. برخی از انواع مختلفی از آرزوهایی که ممکن است داشته باشید در زیر ذکر شده است.

آرزوهای بیرونی

امیدهای بیرونی اغلب بر دستیابی به چیزهایی مانند جذابیت فیزیکی ، ثروتمند شدن یا محبوب بودن تمرکز می‌کنند.

  • آرزوهای مالی : امیدهای مرتبط با پول نیز رایج هستند که اغلب بر روی دستیابی به یک هدف مالی خاص (مانند استقلال مالی) یا به دست آوردن مقدار مشخصی پول متمرکز می‌شوند.
  • امیدهای محبوبیت : مورد احترام دیگران قرارگرفتن یک آرزوی بیرونی رایج است. ممکن است بر محبوب شدن در مقیاس بزرگ متمرکز شود، اما همچنین می‌تواند بر محبوب شدن در یک گروه اجتماعی محدودتر تمرکز کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ارزش خود را بر اساس موفقیت مالی قرار می‌دهند، بیشتر مستعد استرس ، اضطراب و کاهش استقلال هستند.

امیدهای درونی

آرزوهای درونی اغلب بر مواردی مانند ایجاد روابط معنادار با دیگران، کمک به جامعه و جهان ( تولید )، داشتن رفاه جسمی و روانی خوب (سلامت)، و رشد به عنوان یک فرد (رشد شخصی) متمرکز هستند. نمونه‌هایی از آرزوهای درونی عبارتند از:

 

  • آرمان‌های اجتماعی : امیدهای اجتماعی ممکن است بر انجام کارهایی مانند دوست‌یابی، ایجاد روابط، داوطلب‌شدن برای یک هدف یا انجام کاری برای کمک به جامعه شما متمرکز باشد.
  • آرزوهای خانوادگی : امیدهایی که بر خانواده متمرکز است ممکن است شامل انجام کارهایی مانند شروع یک رابطه، ازدواج و بچه دار شدن باشد.
  • آرزوهای مهارتی : گاهی اوقات امیدها بر مهارت یا استعدادیابی در چیزی است که به آن علاقه دارید. برای مثال، ممکن است امید داشته باشید که یک موسیقیدان یا هنرمند با استعداد شوید.

آرزوهای شغلی اغلب می‌توانند عناصر بیرونی و درونی داشته باشند. “آرزوهای شغلی شما چیست؟” سوال رایجی است که ممکن است در طول مصاحبه شغلی از شما پرسیده شود. این امیدها بر چیزهایی مانند کسب مهارت‌ها، تجربیات یا دستاوردهای مرتبط با شغل متمرکز هستند.

 

گاهی اوقات این اهداف بر روی عوامل بیرونی مانند تصویر یا ثروت متمرکز می‌شوند، اما می‌توانند با رشد شخصی، خودآگاهی و مشارکت جامعه نیز مرتبط باشند.

 پایبندی اجتماعی به گروه‌ها متمرکز شده‌اند، آرمان‌های بیرونی هستند، در حالی که آن‌هایی که بر میل به تسلط و ابراز وجود متمرکز شده‌اند، آرمان‌های درونی هستند.

چگونه امیدها را توسعه دهیم؟

گاهی اوقات مردم امیدهای گسترده و فراگیر برای زندگی خود دارند. دیگران دیدگاه بسیار خاصی برای آنچه می‌خواهند دارند. اما این غیرعادی نیست که افراد واقعاً مطمئن نباشند که آرزوهایشان چیست.

اگر در تلاش برای توسعه امیدهای زندگی هستید که می‌توانند به عنوان منبع الهام عمل کنند، کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که این چشم انداز زندگی شما تأثیر مثبتی خواهد داشت.

راهکارهایی برای توسعه آرزوها

راهکارهایی برای توسعه امید و آرزو

  1. از خود سوالاتی بپرسید :برخی از چیزهایی که امیدوارید روزی به دست آورید یا تجربه کنید چیست؟ برخی از فعالیت‌هایی که دنبال می‌کنید و بیش‌ترین احساس هیجان یا اشتیاق به آن‌ها را دارید چیست؟ فکر کردن در مورد رویاها یا علایقتان می‌تواند به شما اشاره‌ای به نوع چیزهایی که ممکن است به آن‌ها امید کنید بدهد.
  2. به خودتان زمان بدهید : مهم است که به یاد داشته باشید اگرچه آرزوها می‌توانند انگیزه‌بخش و الهام‌بخش باشند، نیازی نیست که اکنون برای فهمیدن همه چیز به خودتان فشار بیاورید. در عوض، به خود فرصت یادگیری و رشد بدهید. چیزهای جدید را امتحان کنید، اطلاعاتی در مورد خودتان جمع آوری کنید و سپس به این فکر کنید که چگونه آموخته‌هایتان ممکن است به امیدهای شما کمک‌کند.
  3. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید : امیدها برای مهم بودن نیازی به بزرگ یا بلند بودن ندارند. افراد دیگر ممکن است آرزوهای بسیار بالایی داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که آن اهداف برای شما یا زندگی شما مناسب است. در عوض، باید روی یافتن امیدهایی تمرکز کنید که به شما کمک می‌کند در زندگی خود احساس رضایت و رضایت کنید.
  4. هدف خود را پیدا کنید . فهمیدن اینکه چه چیزی به زندگی شما معنا و هدف می‌دهد نیز می‌تواند به شما در توسعه آرزوها کمک کند.
  5. با یک متخصص صحبت کنید : گاهی اوقات کمبود امیدها ممکن است با یک وضعیت سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی مرتبط باشد. اگر برای احساس انگیزه تلاش می‌کنید یا علاقه خود را به کارهایی که قبلاً از انجام آن‌ها لذت می‌بردید از دست داده‌اید، مهم است که با یک پزشک یا متخصص بهداشت روان صحبت کنید. درمان‌های مؤثر، از جمله دارودرمانی و روان‌درمانی ، می‌توانند به تسکین این علائم کمک کند.

این اهداف شخصی بلندمدت می‌تواند به شما در انتخاب زندگی و انجام رفتارهای خاصی کمک کند که می‌تواند شما را در مسیر دستیابی به آن آرزوهای زندگی قرار دهد.

برای مثال، فردی که امید دارد پزشک شود، در طول زندگی خود انتخاب‌های آموزشی انجام می‌دهد که به او کمک می‌کند تا در نهایت به آن هدف دست‌یابد یا حداقل شانس موفقیت خود را افزایش دهد .

امیدها همچنین می توانند به هدف و معنا بخشیدن به زندگی کمک کنند. آنها می‌توانند چیزی را به شما بدهند که به آن امیدوار باشید و به سمت آن هدف بگیرید. حتی اگر این آرزوها گاهی اوقات بیشتر شبیه رویاهای روز باشد ، نگاهی اجمالی به نوع زندگی شما در آینده ارائه می‌دهند.

داشتن چشم‌اندازی برای آینده نیز می‌تواند به شما کمک کند انگیزه و الهام بیشتری داشته باشید. وقتی تصویری از آنچه می خواهید در ذهن خود دارید، می تواند به شما کمک کند تا روی کارهایی که باید انجام دهید تا در نهایت آن رویا را محقق کنید متمرکز بمانید.

داشتن امیدها همچنین می تواند به شما کمک کند تا در انجام وظیفه و جهت‌گیری به سمت اهداف خود بمانید. به جای صرف وقت بر روی اقدامات بیهوده‌ای که به شما کمک نمی‌کند به جلو بروید، کار کردن به سمت اهدافتان، هر چند آهسته، به حفظ پیشرفت شما کمک می‌کند.

نکاتی برای رسیدن به امیدهایتان

اگر به دنبال راهی برای رسیدن به آرزوهای خود هستید، در این‌جا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • روی ایجاد خودآگاهی کارکنید و سرانجام و نتایج کارهارا پیش‌بینی کنید: وقتی برای رسیدن به امیدهایی کار می‌کنید که نیازهای شما را برآورده می‌کند، می‌تواند به شما کمک کند از تعقیب چیزهایی که در نهایت به رفاه روانی شما کمک نمی‌کند اجتناب کنید.
  • هماهنگ شدن با تغییرات و کنار نکشیدن: همه آرزوها به نتیجه نمی‌رسند. گاهی اوقات شرایط تغییر می‌کند یا متوجه می‌شوید که رویایی که قبلا دیده‌اید چیزی نیست که دیگر بخواهید دنبالش کنید. منعطف بودن و باز بودن برای تعویض دنده می‌تواند به شما کمک کند تا برای رسیدن به اهداف جدید کار کنید.
  • کاری را که دوست دارید انجام دهید: تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی افراد اهدافی را دنبال می‌کنند که ذاتاً خودانگیزه‌ای برای دنبال کردن آن‌ها دارند، زمانی که کارها دشوار می‌شوند، تداوم بیشتری خواهند داشت مهم است که بدانیم امیدها همیشه مفید نیستند.

مثال‌هایی درباره آرزو که ممکن است مفید یا حتی مخرب باشند

  • آرزوی چیزها به این دلیل که جامعه یا فرهنگ آن‌ها را ایده‌آل می‌دانند، صرف نظر از این‌که آیا آن چیزها واقعاً برای شما خوشبختی می‌آورند یا خیر؟
  • امیدی چیزهایی غیر واقعی یا خارج از حوزه امکان.
  • امیدی چیزهایی که در زندگی روزمره شما درگیری ایجاد می‌کند یا به روابط شما با افراد دیگر آسیب می‌رساند.

آ‌ن‌ها همچنین می‌توانند منجر به احساس ناامیدی و غم و اندوه زمانی شوند که افراد در رسیدن به امیدهای خود ناکام باشند. شما می‌توانید با تلاش برای حفظ یک دیدگاه خوش بینانه و ایجاد حس قوی انعطاف پذیری از خود محافظت کنید .

هنگامی که یک رویا یا هدف به نتیجه نمی‌رسد، اعتماد به توانایی خود در رسیدن به اهداف به طور کلی و ادامه دادن با نگرش مثبت می‌تواند به شما کمک کند راه‌های جدیدی برای رسیدن به اهداف خود بیابید یا راه‌های جدیدی را برای رسیدن به آن‌ها بدانید.

آیا تا به حال تاثیر آرزو و امید در زندگی‌تان فکر کرده‌اید؟ نظر شما درباره آرزو و امید چیست؟ از احساس و افکار خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *