اضطراب ناشی از بازگشت به مدرسه

ما باید به کودکانمان کمک کنیم تا با وجود اضطراب ناشی از کرونا بعد از حدود دو سال به مدرسه بازگردند. پیش از پایان سال 1400 بیشتر کودکان آموزش مجازی را کنار می‌گذارند و برای یادگیری حضوری به کلاس درس باز می‌گردند. پس از گذشت بیش از یکسال تحولات مرتبط با کووید 19 بازگشت به کلاس درس توسط بسیاری از کودکان و والدینشان که منتظر تجربه‌ی دوباره زندگی طبیعی بودند، جشن گرفته می‌شود. اما برای سایر کودکان بازگشت به مدرسه آن هم پنج روز در هفته اضطراب‌آور است. 

دکتر روانپزشک آلیسا ایمز سیکورا می‌گوید که داشتن برخی از پریشانی‌های روز اول طبیعی است، اگرچه امسال کودکان ممکن است بیش از حد نرمال نگران بازگشت به زندگی عادی باشند. کودکان ممکن است احساسات دوگانه داشته باشند، به این معنا که از بیرون آمدن از حباب کرونا خوشحالند اما ممکن است با ترس از دست دادن هم دست و پنجه نرم کنند به ویژه اگر یکی از اعضای خانواده خود را بر اثر کرونا از دست داده باشند. هر تغییری می‌تواند باعث اضطراب شود، بخصوص برای بچه‌هایی که در خانه راحت‌تر از مدرسه هستند یا ممکن است دستاورهای اجتماعی و تحصیلی خوبی نداشته باشند. 

در این مقاله می‌بینیم که چطور اضطراب بازگشت به مدرسه را تشخیص دهیم و چگونه والدین می‌توانند به کودک و نوجوان خود برای گذر از این شرایط کمک کنند.

فهرست:

چگونه می‌‌توان متوجه شد که کودک شما در مورد بازگشت به مدرسه مضطرب شود؟

کودکان و نوجوانان با سابقه اضطراب و اجتناب از مدرسه قبل از همه‌گیری کرونا ممکن است امسال بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر اضطراب داشته باشند. بچه‌هایی که قبل از کرونا هم اغلب از مدرسه رفتن سرباز می‌زدند، قبل از رفتن به مدرسه دچار اضطراب شدید می‌شدند، نشانه‌هایی از پریشانی در مدرسه نشان می‌دادند، مانند مراجعه مکرر به مربی بهداشت مدرسه و یا ارسال پیام به والدین که زودتر دنبالشان بیایند. همچنین این اضطراب ممکن است در کودکانی رخ دهد که در سال گذشته از فعالیت‌های جمعی، رفتن به مکان‌هایی مثل مغازه یا گذراندن وقت با دوستان خود اجتناب می‌کردند.

همدلی با کودک برای حضور در مدرسه

آیا در دوران کرونا اضطراب بازگشت به مدرسه طبیعی نیست؟

اضطراب و ترس احساسات طبیعی انسان هستند و زمانی می‌توانند مفید باشند که ما را از انتخاب‌های غلط حفظ کنند. با این حال، زمانی که اضطراب در سطح بالا، اما تهدید در محیط کم باشد، می‌تواند مشکل‌ساز شود. به دلیل این بیماری همه‌گیر، ماهیت اضطراب مشکل‌ساز در مقابل اضطراب طبیعی قدری تغییر کرده است. 

نگرانی در مورد بازگشت به مدرسه در پاندمی کرونا برای کودکان و نوجوانان طبیعی است. اگر اضطراب در یادگیری، ارتباطات اجتماعی، حضور در مدرسه برای دانش‌آموز اختلال ایجاد کند و یا شکایت‌های جسمانی مکرر مثل سردرد داشته باشد، باید بررسی بیشتری انجام شود. 

بازگشت به مدرسه در محیط فعلی خطراتی را به همراه دارد. با این حال برای بسیاری از دانش‌آموزان مزایای تحصیلی، اجتماعی و سلامت روانی بازگشت به مدرسه احتمالاً بر خطرات می‌چربد. با آموزش کودکان به پیروی از اقدامات احتیاطی و رعایت دستورالعمل‌ها می‌توانیم به آنها کمک کنیم تا خطرات را کاهش دهند و در عین حال به آنها اجازه دهیم در زندگی خود مشارکت کنند. مدرسه مکانی است که کودکان و نوجوانان در آن رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند.

والدین با چه اقداماتی می‌توانند بازگشت به مدرسه را برای فرزندشان راحت‌تر کنند؟

  • مراقب باشید که چگونه افکار و احساسات خود را در مورد بازگشت فرزندتان به مدرسه بیان می‌کنید. دلایل مهم بازگشت به مدرسه را با فرزندتان در میان بگذارید، اما از صحبت کردن درباره‌ی نگرانی‌ها و ترس‌هایتان در مقابل فرزندتان خودداری کنید.
  • روی چیزی که فرزندتان بیشتر در مدرسه دوست دارد تمرکز کنید، خواه معاشرت با دوستانش باشد یا انجام یک ورزش؛ مهم این است که شما برای انجام این کارها کمی هیجان ایجاد کنید.
  • حتی اگر در مورد بازگشت فرزندتان به مدرسه احساس ناراحتی و عدم اطمینان دارید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
  • با فرزندتان مطمئن و با همدلی برخورد کنید.
  • به فرزندتان برای موفقیت‌هایش در مدرسه پاداش دهید. به طور مثال اگر قرار است خانوادگی فیلمی تماشا کنید، بگذارید او فیلم را انتخاب کند یا یک بستنی آن هم بیرون از منزل مهمانش کنید. توجه از سوی والدین بسیار اثرگذار است.
  • در مدرسه به عنوان والدین فعال باشید. آموزش چگونگی کنار آمدن با اضطراب به فرزندان، مستلزم کمک به آنهاست که بیاموزند سطحی از عدم اطمینان و خطر را تحمل کنند. آنها می‌توانند بیاموزند که به جای تلاش برای حذف همه خطرات، رابطه سالمی (منطقی) با ریسک کردن داشته باشند. دیدن فرزندان در سختی برای والدین دشوار است اما هر مانعی که کودک و نوجوان با آن مواجه می‌شوند، آنها را قوی‌تر می‌کند.

همه‌گیری بیماری کرونا زندگی خانوادگی را برای بسیاری به دلیل تعطیلی مدارس و دورکاری به هم ریخته است. بسیاری از خانواده‌ها زمان زیادی را با هم در خانه گذراندند تا بتوانند از این موقعیت استرس‌زا و نامطمئن عبور کنند. بسیاری از کودکان عادت کرده‌اند در تمام ساعات روز والدین یا مراقب خود را در کنار خود داشته باشند. میزان ساعات با هم بودن و چگونگی گذراندن وقت در خانواده‌ها با هم متفاوت است اما با هر وضعیتی که هستید اگر خانواده شما با بازگشایی مهد کودک‌ها، مدارس و … تغییری پیشرو دارد، در اینجا به چند نکته برای کمک به فرزندتان در جهت کنار آمدن با اضطراب بازگشت به مدرسه اشاره می‌شود که بهتر است بدانید.

ترس و اضطراب از مدرسه

چگونه به فرزندم کمک کنم تا در بازگشت به مدرسه احساس امنیت کند؟

سوال تکراری که این روزها در ماروم از والدین زیاد می‌شنویم این است: چگونه می‌توانم به فرزندم کمک کنم تا در بازگشت به روال‌های قبلی احساس امنیت کند؟

کمک به فرزندتان برای بازگشت به مدرسه، ممکن است فرآیندی باشد که زمان و برنامه‌ریزی می‌خواهد. شما می‌توانید موارد زیر را انجام دهید تا این جدایی و بازگشت برای فرزندتان راحت‌تر شود:

  • به حرف فرزندانتان گوش دهید: نگرانی‌های آنها را جدی بگیرید و در مورد نگرانی‌هایشان با آنها صحبت کنید. با بچه‌های کوچکتر، می‌توانید نقش بازی کردن را به عنوان بازی امتحان کنید و در نقش‌های مختلف در یک نمایش نگرانی خود را بازگو کنند و یا از آنها بخواهید که تصویری از آنچه در سر دارند، بکشند.
  • به فرزند خود کمک کنید آماده‌ی شرایط جدید شوند: قوانین جدید بازگشت به مدرسه را بیاموزید و با فرزند خود آنها را کار کنید. از فرزندتان بپرسید که در مورد بازگشت به مدرسه چه احساسی دارد و اگر نگرانی مهمی داشت به معلمش اطلاع دهید.
  • آرام باشید: به یاد داشته باشید که کودکان کاملاً متوجه نشانه‌های رفتاری بزرگسالان هستند. برای کودکتان که آرام بماند و احساس امنیت کند، الگوبرداری از رفتار آرام خودتان مهم است.
  • برنامه خروج داشته باشید: به همان نسبت که رفتن به مدرسه و مهدکودک می‌تواند برای کودک اضطراب‌آور باشد، در شرایط فعلی خداحافظی از شما هم همان احساس را ممکن است در فرزندتان ایجاد کند.

برای اینکه خداحافظی راحت‌تر باشد، موارد زیر را امتحان کنید:

  • خداحافظی را مثبت کنید و تصویری خوشایند از خداحافظی برای کودک بسازید.
  • اعلام کنید که می‌روید.
  • توضیح خود را برای خروج واضح و کوتاه بیان کنید.
  • به فرزندتان یادآوری کنید که به خاطر او باز خواهید گشت.
  • هنگام خروج تردید نکنید.
  • تا زمان تعیین شده برنگردید.
  • سعی کنید، هر بار که فرزندتان را ترک می‌کنید همین روال را داشته باشید.

سخن پایانی

فراموش نکنید شرایطی که حدود دو سال همه ما درگیرش بودیم رو به اتمام است اما اثرات جانبی آن بر همه بخصوص کودکان قابل توجه است و همگی ما برای بهبودی حال روانمان به زمان و یک راهنمای درست نیاز داریم. تمام موارد مطرح شده در این مقاله به والدین کمک خواهد کرد تا در گذر از این شرایط ضمن اینکه راهکارهای کاربردی یاد گرفته‌اند، احساس تنهایی نکنند. ماروم شما را در تمام مراحل خوش و ناخوش زندگی همراهی خواهد کرد.

آیا شما نیز برای بازگشت فرزندتان به مدرسه نگران هستید؟ با چه چالش‌هایی برای حضور فرزندتان در مدرسه روبرو شده‌اید؟ در قسمت کامنت از تجربیات خود حرف بزنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *