استرس در بحران ها

این روزها بحث ویروس منحوس کرونا بسیار داغ است و استرس این بحران حدود دو سال است که روز و شب را از بسیاری افراد گرفته؛ در نهایت این نیز بگذرد البته به بهایی سنگین برای خیلی از عزیزان از جمله همراهان ماروم

اما سؤال اینجاست که آیا برای همیشه از بین خواهد رفت یا بشر هر روز بیشتر از روز قبل با موارد این چنینی دست به گریبان خواهد بود؟ آیا پیشرفت روز به روز علم در کنار سودمندی فوق العاده آن که البته منکرش نیستیم، سبب ورود مواردی مشابه به دنیای ما نمی‌شود؟ قطعاً این پایان راه نیست و بحران‌های این چنینی پیشرو خواهیم داشت. اما چه کاری از ما بر می‌آید آیا نباید خود را مجهز به سلاحی در دسترس کنیم؟ آیا نباید به جای غافلگیر شدن آماده اتفاقات مشابه باشیم و اینبار خودمان را نبازیم و زندگی عادی خود را متوقف نکنیم؟ 

واقعیت این است که بحران چه بیماری باشد، چه وقایع طبیعی و چه از دست دادن فردی عزیز، غیر قابل حذف از زندگی ماست. در مقاله پیشرو می‌خواهیم بیشتر درباره‌ی چگونگی کاهش استرس و اضطراب در بحران‌های مختلف صحبت کنیم.

فهرست:

چطور در بحران‌ها استرس و اضطراب خود را کاهش دهیم؟

دنیا دائم در حال تغییر است و این خود جهان را جایی ترسناک و غیر مطمئن می‌کند. غیر مطمئن بودن زندگی برای برخی از مردم می‌تواند استرس و اضطراب را افزایش دهد و این افزایش اضطراب بخصوص در زمان بحران مشخص‌تر است. افرادی که از قبل در زمینه‌ی سلامت روان مشکلاتی داشته‌اند، به طور مثال درگیر اضطراب و افسردگی بوده‌اند در زمان بحران علائم اختلالشان شدیدتر می‌شود. به علاوه در مورد افرادی که اضطراب، افسردگی و … را تجربه نکرده‌اند باید گفت در اغلب موارد در طول بحران هم سلامت روانشان حفظ می‌شود. 

بحران می‌تواند در مقیاس بسیار بزرگ باشد به طوری که همه‌ی مردم جهان را تحت تأثیر قرار دهد یا مربوط به یک منطقه مانند مشکلات اقتصادی یک کشور و یا بحران می‌تواند محدود به زندگی شخصی یک نفر شود مانند تغییر در روابط و یا موقعیت زندگی. 

به هر حال بحران اتفاق می‌افتد و مهم آن است که آماده باشیم و بدانیم چطور با اضطراب در بحران به درستی مواجه شویم. در ادامه خواهیم گفت که طریقه‌ی مواجهه ما می‌تواند استرس را افزایش یا کاهش دهد و اینکه ما در بحران سلامت روان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.

استرس و اضطراب در دوره‌های سخت

یک اثر مشترک در همه‌ی بحران‌ها افزایش استرس است. استرس عضو جدا نشدنی زندگی روزمره است اما زمانی که بسیار شدید است و مدت طولانی همراه ماست می‌تواند به شدت آسیب‌زا باشد.

موارد زیر نشانه‌های مشترک در استرس شدید است که می‌توانید در خود و عزیزانتان بررسی کنید:

  • مشاهده تغییر در الگوی خواب و یا مشکلاتی در به خواب رفتن
  • مشاهده تغییر در اشتها و الگوی خوردن
  • مشکل در تمرکز کردن
  • احساس سراسیمگی و اضطراب داشتن
  • مشکل در آرام شدن

یکی دیگر از پاسخ‌های مشترک در بحران‌ها، افزایش اضطراب است. در طول بحران بسیاری از افراد احساس می‌کنند بر زندگی خود کنترل ندارند و همین عاملی برای افزایش اضطراب و حتی تجربه حمله پنیک می‌شود.خیلی از نشانه‌های استرس در افرادی که از اضطراب رنج می‌برند، دیده می‌‌شود. زمانی که اضطراب شدت یابد، برخی نشانه‌های دیگر که در زیر به آنها اشاره می‌شود هم بروز خواهند کرد:

  • نگرانی بیش از حد
  • بی‌قراری
  • تنش عضلات
  • حملات وحشتزدگی

در طول بحران اغلب تشخیص عامل استرس و اضطراب آسان است. اما دانستن دلیل اضطراب در بحران برای مقابله با اضطراب کمک کننده نیست. تکنیک‌های مطمئنی وجود دارد که تمرین آن‌ها به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند.

چطور اضطراب و استرس را کاهش دهیم؟

وقتی که ریشه شناسایی شود، گام بعدی پیدا کردن راهکارهای مقابله‌ای است. اگر در حال تجربه اضطراب در یک دوران سخت هستید در ادامه به گام‌هایی که می‌تواند به شما در کاهش سطح استرس کمک کند، اشاره شده است:

  • غذاهای سالم برای خوردن انتخاب کنید: غذای سالم کمک می‌کند تا از لحاظ فیزیکی احساس بهتری داشته باشید و در ادامه می‌تواند در بالا بردن خلق کمک کند. اگر اشتهایتان کاهش یافته شاید اجرای این مرحله سخت باشد اما همچنان غذای سالم بسیار مهم است و باید مدنظر گرفته شود.
  • ورزش کنید: قدم زدن در هوای تازه می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب کمک‌کننده باشد.انجام یوگا که ترکیبی از ورزش و مراقبه است می‌تواند بسیار مفید باشد. بکارگیری برخی فعالیت‌های فیزیکی در کاهش استرس و اضطراب و بهبود احساس شما از بدنتان مؤثر است.
  • زمانی را صرف خودتان کنید: زمانی را به انجام فعالیتی که از آن لذت می‌برید و با انجامش آرام می‌شوید، اختصاص دهید. فاصله گرفتن از فعالیت‌های روزمره می‌تواند در کاهش استرس و افزایش خلق مؤثر باشد. به طور مثال اگر از نقاشی لذت می‌برید روزانه نیم ساعت را به نقاشی کشیدن اختصاص دهید تا ذهنتان از درگیری با بحرانی که در حال تجربه آن هستید، فاصله بگیرد.
  • خواب کافی داشته باشید: در حالی که خوابیدن در زمانی که استرس زیادی را تجربه می‌کنید، دشوار است؛ برای شادی و سلامتی خواب کافی بسیار مهم است. اگر مشکل به خواب رفتن دارید قبل از خواب از تکنیک‌های مراقبه و تن‌آرامی استفاده کنید.
  • از عامل استرس فاصله بگیرید: اگر در مورد وقایع اخیر و یا بحران‌های بزرگ نگران هستید از اخبار و رسانه‌ها که می‌تواند منجر به اضطراب شود، فاصله بگیرید.

تمام این گام‌ها می‌تواند کمک کند تا با استرس و اضطراب در طول بحران به درستی مواجه شوید اما گاهی این تکنیک‌ها برای کمک به فردی که دچار بحران شدید در سلامت روان خود شده، کمک کننده نیست.

اگر شما در زمینه سلامت روان دچار مشکل جدی شده‌اید باید کمک حرفه‌ای دریافت کنید. متخصص سلامت روان رویکرد و درمان مناسب را در طول بحران به فرد ارائه می‌دهد.

فراموش نکنید هدف ما در ماروم آگاهی بخشی به همراهان عزیزمان است تا در شرایط سخت تصمیم‌های درست بگیرند و لذت زندگی را حتی برای مدتی کوتاه از دست ندهند. آنچه برای ما اهمیت دارد این است که شما مجهز باشید به اطلاعات و تکنیک‌هایی کاربردی و قابل اجرا که در طول زندگی از آنها بهره ببرید و در شرایطی که شاید احساس کنید تنها هستید بدانید دغدغه ما آرامش شماست.

 

آیا تا به حال در رابطه عاطفی خود اضطراب و استرس را تجربه کرده‌اید؟ از تجربیات خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *