چرا مشاجرات در رابطه عاطفی مفید است

در یک رابطه هرچقدر که افراد به هم نزدیک شوند و درد‌ها و رازهای یکدیگر را بشنوند، باز جایی فرا می‌رسد که آن‌ها باهم متفاوت‌اند و ممکن است موقعیت‌ها را متفاوت از هم تفسیر کنند. در مواردی این اختلافات می‌توانند منجر به مشاجره شوند و خب طبیعتاً این لحظات لذت‌بخش نیستند اما اگر بلد باشید که چگونه مشاجره کنید این مشاجرات خود باعث تقویت پیوند می‌شود.

در این مقاله به موارد زیر می‌پردازیم:

چگونه مشاجرات را شروع و حل کنیم؟

تقریباً مسلم است که دعواها و مشاجرات در نقطه‌ای از رابطه شروع می‌شود و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که شما زمان زیادی را با شخصی سپری کنید.

خبر خوب این است که عصبانی شدن با شریک زندگی خود کاملاً طبیعی و حتی سالم است اما اگر خوب و به‌درستی طی شود می‌تواند سودمند هم باشد.

هنگامی که اولین شعله‌های خشم را احساس کردید، نفس عمیق بکشید و یک‌قدم به عقب بروید و نکات زیر را امتحان کنید.

چگونه مشاجرات را شروع و حل کنیم؟

کلمات خود را بادقت بیان کنید

اگر چه در طول یک مشاجره هیجانات بالاست، اما این خیلی مهم است که اظهارات سنجیده داشته باشید و به همسرتان آرام پاسخ بدهید. این به معنای آن است که کلمات تند و زننده که بوی اهانت دارند را دور بریزید و کلمات را با شناخت بیشتر انتخاب کنید. این مرحله بسیار مهم است چرا که انتخاب کلمات اشتباه می‌تواند شعله کوچک را به انفجار تبدیل کند.

از دیدگاه پارتنرتان به مسائل نگاه کنید

این را بیاموزید که پس از هر مشاجره، بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی مقصر است و چه کسی نیست. خوب است که آن را تحلیل کنید و از زاویه‌ی نگاه یکدیگر به آن بیندیشید.

آیا او نکته‌ای دارد؟ آیا بیشتر از این می‌توانستم نقش خود را ایفا کنم؟ آیا می‌توانستم بیشتر نیازهایش را برآورده کنم؟ شاید باید بیشتر او را درک کنم و بدانم که پس از یک روز کاری خسته است و حوصله بحث ندارد.

با این کار نه‌تنها به خودتان فرصتی می‌دهید تا همه ابعاد را بررسی کنید، بلکه نیازها و درک یکدیگر را بر پیروزی در یک بحث ترجیح می‌دهید.

با ذهن باز گوش دهید

اگر مشاجرات برای این باشد که ثابت کنید حق با شماست به رابطه آسیب می‌زند و این نه‌تنها شریک شما را برای صحبت‌کردن درباره مشکلات منصرف می‌کند بلکه شکاف عمیقی بین رابطه شما ایجاد می‌کند.

پس بهتر است که به او همدلانه گوش دهید و سؤالات لازم و کافی را برای درک بیشتر دیدگاه او بپرسید.

به‌جای شکایت کردن از او درخواست کنید

اگر به‌جای اینکه شکایت کنید، خواسته‌تان را شفاف و با لحن درخواست بیان کنید پیام شما بهتر و مؤثرتر منتقل می‌شود.

مثلاً به‌جای اینکه بگویید چرا هیچ‌وقت اتاق را تمیز نمی‌کنی بی‌نظم! بگویید ممکن است وسایلت را مرتب کنی چون کم‌کم اتاق دارد نامرتب می‌شود.

صحبت مستقیم می‌تواند از تنش جلوگیری کند و به حفظ احترام کمک کند.

به یکدیگر زمان کافی برای صحبت‌کردن بدهید

برای اینکه به‌خوبی نگرانی‌های شما رفع شود باید به یکدیگر فضای کافی برای ابراز بدهید و تا جای امکان از ایجاد وقفه بپرهیزید مگر در مواردی که نیاز به توضیح است، این کار باید مؤدبانه صورت بگیرد.

برخی مواقع حل و فصل یک مشاجره ممکن است بیشتر از یک روز طول بکشد مخصوصاً زمانی که هیجانات شما در نوسان‌اند و ناگهانی شعله‌ور می‌شوند در چنین شرایطی ممکن است نیاز داشته باشید زمان توافقی دیگری را برای ادامه بحث خود به طور سالم در نظر بگیرید.

راه‌های اشتباهی که مشاجرات شما را به انفجار تبدیل می‌کند

زمانی که در یک رابطه مشاجرات سالم جای خود را به مشاجرات ناسالم می‌دهند می‌توانند رابطه را ویران کنند و تأثیرات گسترده‌ای را بر روان یکدیگر بگذارند. مطالعات نشان داده است که تعارضات درون رابطه‌ای می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب و حتی اختلالات خوردن شوند و این تأثیر زمانی شدیدتر می‌شود که فرزندان هم وجود داشته باشند و حتی بر روابط آن‌ها با یکدیگر هم مؤثر است.

در اینجا با چند روش تخریب‌کننده در روابط آشنا می‌شویم:

  1. تهدیدکردن
  2. با توهین و فحش یکدیگر را مورد خطاب قراردادن
  3. مقایسه پارتنر خود با دیگران
  4. درگیرکردن فرزندان در دعواها
  5. طولانی بودن سکوت و قهر بین افراد

علاوه بر این‌ها اگر دعواها به خشونت فیزیکی تبدیل شود رابطه بسیار ناسالم می‌شود و بهترین کار برای حفظ امنیت خود ترک پارتنرتان است تا فکر بهتری برای رابطه بکنید و از متخصص کمک بگیرید.

مراجعه به متخصص و زوج درمانگر

چرا مشاجرات مفیدند؟

وقتی مشاجرات به درستی و سالم انجام شوند یک تجربه‌ی سرشار از یادگیری است و به بهبود رابطه کمک می‌کند و این مشاجرات نشان‌دهنده این است که شما به رابطه خود اهمیت می‌دهید.

مشاجرات و دعواها راه آسانی است برای فهمیدن این نکته که آیا زندگی با پارتنرتان می‌تواند ادامه پیدا کند یا نه؟

تا به حال با پارتنر خود مشاجره کرده‌اید؟ چه ملاحظاتی در هنگام بحث و مشاجره باید رعایت شود؟ از تجربیات خود با کارشناسان ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *