راه رفتن روی پوسته تخم مرغ

فهرست مقاله

در یک رابطه ایده آل انتظار می‌رود که ارتباط با پارتنر بسیار راحت، آزاد و بدون دغدغه‌ی فکری باشد او باید نقش یک دوست صمیمی و قابل اعتماد را ایفا کند؛ دوستی که با او محدودیت‌ها خیلی کم می‌شود.

 زمانی که در یک رابطه سالم هستید، پیش‌بینی خلق‌وخوی و ترجیحات شریک زندگی‌تان خیلی سخت نیست. بدون اینکه از یکدیگر واهمه داشته باشید می‌توانید اشتباهات و مشکلاتتان را به‌راحتی و بدون سوءنیت با یکدیگر حل کنید. اگر این نوع رابطه هیچ شباهتی به روابطی که شما دارید ندارد، این احتمال وجود دارد که تعامل با پارتنرتان با پیچیدگی‌های روانی و مکافات‌هایی همراه است که برهم‌زننده آرامش شماست و نفستان را تنگ می‌کند.

درک این موضوع که رابطه شما ناسالم است یا نه همیشه کار ساده‌ای نیست. بااین‌حال، اگر صحبت‌کردن و جواب پس دادن برای شما سخت است و وقتی در کنار او قرار می‌گیرید بیش از حد مراقب هستید، این می‌تواند به این معنی باشد که در رابطه‌تان احساس راه رفتن روی پوسته تخم مرغ را تجربه می کنید.

در این مقاله ما به این می‌پردازیم که یک رابطه ناسالم چه ویژگی‌هایی دارد تا بتوانیم بهتر آن را تشخیص دهیم و علایم آن را بررسی می‌کنیم.

راه رفتن روی پوسته تخم مرغ یعنی چه

راه رفتن روی پوسته تخم مرغ به چه معناست؟

همان‌طور که یک تخم مرغ برای جلوگیری از ترک خوردن نیاز به مراقبت زیادی دارد، فردی که در رابطه‌اش احساس راه رفتن روی پوسته تخم مرغ را دارد، برای جلوگیری از ناراحتی پارتنرش احتیاط زیادی را رعایت می‌کند. این ناراحتی ممکن است هنگامی که هیجانات بالا می‌رود یا حتی در هنگام صحبت‌کردن‌های عادی با پارتنرش ظاهر شود.

در این مدل رابطه خلق‌وخوی یکی از طرفین با کوچک‌ترین تحریکی از خوشحالی به عصبانیت و سرزنش یا ناراحتی عمیق تبدیل می‌شود و این رفتار طرف دیگر این رابطه را همیشه روی زمین‌های لرزان نگه می‌دارد و باعث می‌شود برای جلوگیری از فوران پارتنرش سکوت کند. این چرخه ممکن است تا مدت زیادی وجود داشته باشد.

شخصی که باعث می‌شود دیگری به رفتار راه رفتن روی پوسته تخم‌ مرغ متوسل شود، به دلیل سوءاستفاده عاطفی گناهکار است. زیرا پارتنرش را در اضطراب و احتیاط بی‌مورد نسبت به حرکات بعدی خود قرار می‌دهد.

این یک کنترل پلیدانه است. کنترلی که رفاه روانی دیگران را هدف قرار می‌دهد، درحالی‌که تمایل دارد آن‌ها را تحت سلطه خود درآورد.

علائم راه رفتن روی پوسته تخم مرغ چیست؟

این نوع خشونت معمولاً به چشم نمی‌آید و زود فراموش می‌شود اما رفته‌رفته، رفتارهایی را به وجود می‌آورد که در آن‌ یکی از طرفین تمایل دارد بااحتیاط کنار دیگری رفتار کند تا از مشکل جلوگیری کند.

علائم راه رفتن روی پوسته تخم مرغ عبارت‌اند از:

  • پارتنری که با کوچکترین تحریکی عصبانی می شود.
  • طغیان عصبانیت و شکایت که اغلب نامتناسب با موقعیت است.
  • منازعات لفظی یا حتی توهین که جزء اصلی رابطه می‌شوند.
  • یکی از زوجین در احتیاط دائمی با دیگری رفتار می‌کند.
  • دوستان و آشنایان هم معتقدند پارتنر شما خلق‌وخوی حساسی دارد.
  • دعوا یا ضربات فیزیکی به اتفاقات عادی در رابطه تبدیل می‌شود.
  • مشاجرات توهین آمیز یا رفتار هایی که به ندرت با عذرخواهی دنبال می‌شود.
  • شریک سواستفاده‌گر از پذیرفتن مسئولیت درد ایجاد شده خودداری می‌کند.
  • یکی از طرفین احساس ترس واقعی از دیگری دارد.
  • کاهش اعتماد به نفس و احساس درک نشدن.

وادار کردن دیگران به راه‌ رفتن روی پوسته تخم‌ مرغ یک رفتار سمی است و می‌تواند منجر به چرخه بی‌پایان بدرفتاری شود. 

5 گام مهم برای توقف راه رفتن روی پوسته تخم مرغ

علاوه بر ایجاد یک جو متشنج بین دو نفر در یک رابطه، رابطه‌ای که بااحتیاط بیش از حد از طرف یک فرد حفظ می‌شود، ممکن است خطر ابتلا به اختلالات جدی سلامت روان را نیز افزایش دهد.

اثرات سوء استفاده عاطفی مانند ترس آموخته شده از شریک زندگی ممکن است به شرایطی مانند افسردگی و اضطراب منجر شود. کمبود عزت نفس در قربانیان به این نوع ارتباطات دامن می‌زند و باعث می‌شود افراد در این روابط باقی بمانند هر چند که در این روابط هم احساس تنهایی می‌کنند، در این موارد، بحث در مورد آسیب و درد متحمل شده در رابطه با دیگران، بسیار دشوار یا حتی شرم آور می شود.

در ادامه راهکارهایی آورده‌شده است که هنگام برخورد با شریکی که منبع دائمی تنش است و به شما احساس راه رفتن روی پوسته تخم مرغ را القا می کند، می‌تواند کارآمد باشد. 

قدم اول: با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید

اگر رفتار شریک زندگی شما اخیراً در مراقبت، ارتباط و پذیرفتن نیازهای شما به دلایل مختلف تغییر کرده است در مورد آن بحث کنید و نزد متخصص بروید به‌ویژه درصورتی‌که تغییر رفتار با عوامل استرس‌زایی که به‌تازگی ایجاد شده است مانند ارتقای شغلی یا شاید مشکلات خانوادگی مرتبط باشد.

برای مطرح کردن مسائل و بیان اینکه چگونه رفتار او بر شما تاثیر می‌گذارد و مضطربتان می‌کند زمانی را پیدا کنید که اوضاع خوب است. مثل یک لحظه‌ی آرام و سرشار از حس خوب. بیان اینکه واکنش او بر شما و رابطه شما تأثیر می گذارد، می تواند به اعمال تغییر رفتار او کمک کند.

اگر او نسبت به رفتارهای گذشته خود پذیرا باشد و عذرخواهی کند، برای جلوگیری از تکرار چرخه سمی راه رفتن روی پوسته تخم مرغ باید به یک زوج درمانگر مراجعه کنید. در صورت مراجعه به درمانگر آسیب‌هایی که تاکنون ایجاد شده هم درمان می‌شود.

بااین‌حال، اگر سعی کرده‌اید با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنید و نگرانی‌های شما با مقاومت یا خشم مواجه شد، توصیه می‌شود به پایان‌دادن به این رابطه فکر کنید.

قدم دوم: نیازهای عاطفی واقعی خود را کشف کنید!

قطع رابطه با پارتنرتان به‌خصوص کسی که با شما بدرفتاری کرده است، می‌تواند بسیار دلهره‌آور باشد. برای روشن شدن اهمیت کناره‌گیری از یک رابطه ناسالم، تجسم رابطه ایده‌آل، می‌تواند به ایجاد انگیزه تغییر در شما کمک کند.

 تصور شریکی که حضورش ترس را القا نمی‌کند، کسی که می‌تواند خشم را بدون هدایت کردن به سمت شما کنترل کند، مشتاق عذرخواهی در صورت اشتباه است، و بیش از هر چیز با شما مهربان است، دورنمای ارزشمندی است که برای پایان‌دادن به این موقعیت آزاردهنده می‌تواند به شما کمک کند.

قدم سوم: برای حمایت با دوستان و خانواده صحبت کنید

اگر تصمیم به ترک یک رابطه سمی که احساس راه رفتن روی پوسته تخم مرغ را به شما القا می‌کند، گرفته‌اید، با دوستان و خانواده خود تماس بگیرید تا از شما حمایت کنند.

خواه برای داشتن جایی برای ماندن پس از پایان کارها، یا شانه‌ای برای گریه کردن در روزهای سخت. نیروی حمایت اضافی از جانب دیگران می‌تواند فشار را کاهش دهد و اراده شما را تقویت کند.

زوج درمانگر

قدم چهارم: به پارتنرتان توصیه کنید که به یک متخصص رجوع کند

در یک رابطه سمی، عضو قربانی مسئول مشکل و ناسالمی طرف مقابل نیست. بااین‌حال، اگر و تنها درصورتی‌که به اندازه کافی احساس امنیت می‌کنید، می‌توانید برای جلوگیری از آسیب در آینده، او را به رفتن نزد متخصص راهنمایی کنید.

قدم پنجم: با یک درمانگر صحبت کنید

زخم‌های روانی به‌جامانده از یک رابطه عاطفی آزاردهنده می‌تواند عمیق باشد. گاهی اوقات، حمایت دوستان و خانواده ممکن است برای کمک به شما در روند بهبودی کافی نباشد.

 

صحبت کردن با یک متخصص می‌تواند به غلبه بر درد و آسیب متحمل شده در رابطه‌ای که احساس راه رفتن روی پوسته تخم مرغ را به شما می دهد، کمک کند. در جلسات درمان، شما می‌توانید به سایر مسائل روانی که در نتیجه تروما ایجاد شده است، رسیدگی کنید و مکانیسم های مقابله ای سالم را بیاموزید.

در رابطه با پارتنرتان احساس راه رفتن روی پوسته تخم مرغ را دارید؟ از تجربیات خود با ما صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *