چگونه رابطه ناامن را تشخیص دهیم و از آن خلاص شویم؟

ناامنی احساس بی‌کفایتی است که از عدم اعتماد به نفس زاییده می‌شود این باعث می‌شود که شما به توانایی‌ها، غرایز و روابط خود شک کنید و از طرفی خودباوری شما و اعتمادتان به دیگران را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

احساس ناامنی می‌تواند گاهی بسیار دردناک شود و سلامت روان شما را تحت‌تأثیر قرار دهد.

این مقاله به علل ایجاد ناامنی در روابط می‌پردازد و راهکارهایی را برای کمک به شما در برابر آن می‌آموزد.

در ادامه خواهیم داشت:

نشانه‌های ناامنی در روابط چیست؟

در روابط عاشقانه، ناامنی می‌تواند شما را به رفتارهای ناسالمی سوق دهد که شامل موارد زیر است:

  1. اگر زمانی از هم دور باشید، دائماً او را چک می‌کنید متوجه شوید کجاست.
  2. مدام نگران این هستید که به شما وفادار نباشد و خیانت کند.
  3. نسبت به دیگران حسادت می‌کنید و از اینکه دیگران به او نزدیک می‌شوند دلخور می‌شوید.
  4. بدون توجه به محتوای خواسته‌های پارتنرتان با آن‌ها موافقت می‌کنید.
  5. احساس می‌کنید که پارتنرتان هر لحظه ممکن است جدا شود.

دکتر سابرینا رومانوف روان‌شناس بالینی و استاد دانشگاه یشیوا در شهر نیویورک معتقد است این رفتارها منجر به دور شدن پارتنر شما می‌شود.

نشانه‌های ناامنی در روابط چیست؟

5 علت ناامنی در روابط چیست؟

1- رابطه ناموفق درگذشته

افرادی که درگذشته روابط ناسالمی را تجربه کرده‌اند مثلاً پارتنرشان غیرقابل‌اعتماد بوده یا با آن‌ها بدرفتاری شده است ممکن است این هیجانات و احساسات منفی را در خودشان حفظ کرده و در روابط بعدی هم آن را وارد کنند.

معمولاً این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که افراد در روابط قبلی نقش خود را در جدایی پردازش و تحلیل نکرده‌اند و آن را همراه آسیب‌های حل نشده دیگر وارد رابطه جدید می‌کنند.

2- اعتمادبه‌نفس پایین

افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند ممکن است در روابط خود دچار ناامنی شوند چرا که آن‌ها باورشان نمی‌شود دوست‌داشتنی هستند و تصور می‌کنند لایق عشق و حمایت پارت نشان نیستند.

در روزهای اول زندگی تجربیات آزار و اذیت توسط مراقبان اولیه می‌تواند این پیام را به شما بدهد که به اندازة کافی خوب نیستید. این تجربیات می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس شما و درنتیجه در روابط شما تأثیر بگذارد.

ناامنی می‌تواند منجر به یک پیش‌گویی غیرمنطقی شود که تنها ساخته ذهن شماست و پیامش این است که دیگری قرار است شما را ترک کند این پیشگویی باعث می‌شود شما برای محافظت از خودتان زودتر دست‌به‌کار شوید و آن‌قدر حالت تدافعی از خود نشان دهید که آن را تحقق ببخشید.

3- بی‌توجهی یا بدرفتاری

افرادی که تجارب مزمن و مستمر بی‌توجهی دارند، به دلیل اینکه میزان کمی از نیازهایشان برطرف شده است بیشتر در روابطشان نا‌امنی حس می‌کنند.

هنگامی که آن‌ها روابط سالمی را پیدا می‌کنند همواره ترس از دست دادنش را دارند چون در گذشته هیچ رابطه‌ای برایشان پایدار نمانده است.

احساس ناامنی در رابطه عاطفی

4- اضطراب اجتماعی

درحالی‌که بسیاری از افراد درجاتی از اضطراب اجتماعی را در موقعیت‌هایی مانند جلسات مهمانی‌ها قرار ملاقات و گردهمایی‌های بزرگ تجربه می‌کنند، برخی افراد آن را به شکلی شدیدتر و آنرمال‌تر تجربه می‌کنند که ناشی از اعتمادبه‌نفس پایین آن‌هاست. 

این اضطراب اجتماعی باعث می‌شود بیش از حد خودسرزنش‌گری کنند و به اعمال و رفتار پارتنرشان بی‌اعتماد شوند.

5- ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن هم باعث می‌شود افراد در یک رابطه احساس ناامنی کنند و اعتمادبه‌نفس پایین افراد را به طرد حساس می‌کند و حتی کمترین ناکامی‌ها باعث بدترین ترس‌ها در آن‌ها می‌شود.

ناامنی چه تأثیری بر سلامت روان دارد؟

وقتی که احساس ناامنی می‌کنید دائماً از خود می‌پرسید که شایسته هستم یا نه و این بر روابط شما با پارتنر همکار دوستان و فرزندان تأثیر می‌گذارد.

ازآنجایی‌که شما دائماً ارزش خود را زیر سؤال می‌برید ممکن است روابط ناسالم و سطح پایین را بپذیرید و این مکرراً این باور را در شما تقویت می‌کند که بر اساس این روابط ارزشی ندارید.

نشانه‌های ناامنی در روابط چیست؟

3 راهکار برای کاهش ناامنی در رابطه عاطفی

رومانف راهبردهایی را پیشنهاد می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا در روابط خود احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

محرک‌هایی که منجر به ناامنی شما می‌شوند را شناسایی کنید.

این‌گونه بهتر می‌توانید هنگام مواجهه با آن‌ها خودآگاه شوید و موضوعات زمینه‌ای که باعث آن می‌شود را تشخیص دهید و روی آن‌ها کار کنید.

احساس خود را بیان کنید و به صحبت‌های پارتنرتان گوش دهید

سعی کنید احساسات خود را بدون سرزنش پارتنرتان بیان کنید و تمرکز خود را بر بیان چیزی که خودتان تجربه کرده‌اید بگذارید مثلاً به‌جای اینکه بگویید تو به من استرس وارد می‌کنی بگویید من گاهی اوقات استرس را تجربه می‌کنم چون …

علاوه بر این به صحبت های پارتنر خود به خوبی گوش دهید، چرا که این کار باعث می‌شود دیدگاه او را به خوبی درک کنید.

یادداشت کنید

یادداشت کردن درباره ناامنی‌هایتان درک درست‌تری از موقعیت‌ها و عوامل ناامن‌کننده به شما می‌دهد و حتی می‌توانید یک دفتر یادداشت مشترک داشته باشید و آن را با هم بنویسید در این صورت اعتماد بیشتری هم در شما به وجود می‌آید.

مراجعه به درمانگر

گاهی هرچقدر که شما بینش پیدا کنید نیاز دارید که از متخصص راهنمایی بگیرید و به تنهایی نمی‌توانید از آن خلاص شوید. گاهی احساس ناامنی به داینامیک‌های ذهنی پیچیده‌ای گره‌خورده است که به‌تنهایی به آن پی نمی‌برید.

زندگی با تجربه مدام ناامنی بسیار سخت است و گاهی دردناک و می‌تواند این باور را به شما القا کند که بی‌ارزش و نالایق برای دریافت عشق هستید.

وقت‌گذاشتن برای درک ترس‌هایتان به کمک یک متخصص می‌تواند زندگی را برایتان بهتر کند.

آیا در رابطه خود احساس ناامنی می کنید؟ علت آن چیست؟ از تجربیات خود با ماروم صحبت کنید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *