Portrait of attractive, nice looking girl with long brunette hair. Watching at the camera and holding her hands with palms up, copy space, isolated over pastel pink background. Wearing emerald dress


فهمیدن این که شریک عاطفی شما، در حال فریب دادنتان است، می‌تواند ویرانگر باشد. یک تحقیق در سال 2017 که در مجله The Journal of Sex Research منتشر شده بود، در یک نظرسنجی آنلاین از 495 نفر از افرادی که در رابطه عاطفی خود خیانت کرده بودند، خواست تا دلایل خیانت خود را بیان کنند.

از بین این شرکت‌کنندگان، 295 نفر آن‌ها زن، 213 نفر از آن‌ها مرد و 23 نفر از آن‌ها جنسیت خود را بیان نکرده‌ بودند.

87.9 درصد آن‌ها، غیرهمجنسگرا، اکثر آنان جوان بودند و میانگین سنیشان 20 بود و 51.8 درصد آن‌ها گزارش کردند که به نوعی در یک رابطه عاطفی هستند.

این تحقیق نشان داد که 8 عامل محرک وجود دارند که در خیانت کردن، نقش مهمی دارند. البته این عوامل همه نوع از خیانت را تبیین نمی‌کنند. اما آن‌ها یک چارچوب کمک‌کننده برای درک اینکه چرا افراد خیانت می‌کنند، ارائه داده‌اند.

در این بخش نگاهی به این 8 محرک و اینکه تا چه حد ممکن است در یک رابطه عاطفی پیش بیایند، نگاهی می‌اندازیم.

8 محرک خیانت

. خشم یا کینه‌توزی

مردم گاهی از روی خشم و یا کینه‌ورزی، دیگری را فریب می‌دهند. شاید شما به تازگی متوجه خیانت همسرتان شده باشید. شما مات و مبهوت و آسیب‌دیده هستید. ممکن است بخواهید کاری کنید که همسرتان، احساساتی که شما در حال تجربه کردن آن هستید و او علت ایجاد آن‌ها بوده است را تجربه کند.

به عبارت دیگر، شما می‌گویید “او به من آسیب رسانده، پس من هم به او آسیب می‌رسانم.” در واقع این نگرش، گرایش به تلافی کردن خیانت را بیدار می‌کند.

خیانتی که حاصل خشم باشد، می‌تواند به دلایلی غیر از انتقام رخ دهد:

  • ناامیدی در یک رابطه به دلیل آن که شریک عاطفی به نیاز‌ها‌ی شما توجه نمی‌کند یا شما را درک نمی‌کند.
  • عصبانیت نسبت به شریکی که زیاد در کنار شما نیست.
  • عصبانیت نسبت به شریکی که به لحاظ جسمی و روحی چیز زیادی برای ارائه ندارد.
  • عصبانیت پس از ناامید شدن از شریک عاطفی بعد از مشاجره کردن

صرف نظر از علت اصلی، خشم می تواند به عنوان یک محرک قدرتمند برای صمیمی شدن با شخص دیگر عمل کند.

  1. فارغ شدن از عشق

احساس عاشق کسی شدن، گرچه نشاط‌آور است اما بطور کلی می‌توان گفت برای همیشه دوام ندارد. وقتی برای اولین بار عشق را تجربه می‌کنید، با یک پیام ساده از معشوق، اشتیاق، هیجان و هجوم دوپامین را تجربه می‌کنید. اما شدت این احساسات معمولا در طول زمان کمرنگ می‌شود. قطعا عشق‌ها‌ی پایدار نیز وجود دارد اما شوقی که در اولین دیدار بوده، شاید فقط در همان زمان تجربه شود.

هنگام کمرنگ شدن عشق، ممکن است دریابید عشق، در جایی غیر از این رابطه نیز وجود دارد و یا شاید دریابید که عاشق فرد دیگری هستید.

این امر می‌تواند ترک رابطه‌ای را که در آن خانواده، دوستان، ثبات و امنیت را احساس می‌کنید، سخت تر کند. اما این را هم بدانید که بودن در رابطه‌ای که در آن عشقی وجود ندارد، ممکن است انگیزه‌ای برای خیانت را فراهم کند.

  1. عوامل موقعیتی و فرصت

داشتن فرصت برای خیانت، ممکن است زمینه آن را فراهم کند. البته این بدین معنا نیست که هر کسی که فرصت خیانت دارد، قطعا آن را انجام می‌دهد. عوامل دیگری با این عامل دست به دست می‌دهند تا انگیزه‌ برای خیانت ایجاد می‌شود.

این موقعیت را در نظر بگیرید: شما به دلیل دوری‌ای که در رابطه عاطفی کنونی خود و همچنین عزت نفس پایینی که نسبت به ظاهر خودتان دارید، ناامید شده‌اید. یک روز، همکارتان برای گپ دوستانه‌ای پیش شما می‌آید و به شما می‌گوید”واقعا برای من جذاب هستی.چطوره که بعضی اوقات هم رو ببینیم؟”

ممکن است دلایل خیانت کردن افراد تنها به یک یا دو عامل خلاصه نشود. در موردی که مثال زدیم، احساس دوری در رابطه، احساساتی که نسبت به ظاهر خودتان دارید و گرفتن توجه از سمت همکارتان ممکن است عواملی باشند که زمینه عهدشکنی در رابطه را فراهم کنند.

  1. مسائل مربوط به تعهد

افرادی که تعهد سختی دارند ممکن است در برخی موارد بیشتر عهدشکنی کنند. بعلاوه، تعهد برای همه معنای یکسانی ندارد. ممکن است دو نفر در یک رابطه نگرش های بسیار متفاوتی در مورد وضعیت رابطه داشته باشند، مانند اینکه این رابطه، یک رابطه غیرجدی، محدودکننده و غیره است.

این نیز ممکن است که شما واقعا فردی را دوست داشته باشید اما از این که بخواهید به او متعهد شوید، بترسید. در این حالت، ممکن است یک طرف رابطه برای اجتناب از تعهد، به عهدشکنی بپردازد، اما همچنان نیز بخواهد در رابطه‌ای که دارد بماند.

دلایل دیگر خیانت مرتبط با تعهد موارد زیر است:

  • عدم علاقه به تعهد طولانی مدت
  • خواستار بودن یک رابطه غیرجدی
  • داشتن راهی برای خروج از رابطه
  1. نیاز‌ها‌ی برآورده نشده

گاهی نیاز‌ها‌ی یک یا هر دو طرف رابطه برای داشتن صمیمیت نادیده گرفته می‌شود. خیلی از افراد انتخاب می‌کنند که در رابطه بمانند و امیدوارند تا مسائل بهبود یابند.

اما نیاز‌ها‌ی برآورده نشده می‌توانند منجر به ناامیدی شوند که این ناامیدی، نه‌تنها اوضاع را بهتر، بلکه بدتر نیز می‌کند. این مسئله می‌تواند این انگیزه را ایجاد کند که این نیاز‌ها در جای دیگری ارضا شوند.

نیاز‌ها‌ی جنسی برآورده نشده ممکن است در این شرایط بروز یابند:

  • تمایلات متفاوت جنسی
  • یک طرف رابطه نمی‌تواند رابطه جنسی داشته باشد یا به آن علاقه ندارد
  • یکی از دو طرف رابطه زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری می‌کند

نیاز‌ها‌ی عاطفی برآورده نشده نیز می‌توانند زمینه‌ای برای عهدشکنی باشند. تعریف خیانت عاطفی تا حدی سخت است، اما به طور کلی می‌تواند به این معنا باشد که فرد علاوه بر سرمایه‌گذاری عاطفی بر شریک زندگی خود، انرژی عاطفی زیادی را صرف فرد دیگری کند.

اگر شریک عاطفی شما، علاقه‌ای به اینکه شما به چه چیزی فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و یا می‌خواهید بگویید، نداشته باشد، ممکن است شما شروع به به اشتراک گذاشتن این مسائل با فردی کنید که مشتاق است شما را بشنود. این می‌تواند منجر به ایجاد یک رابطه صمیمی با فرد دیگر که شبیه رابطه عاطفی است، شود.

  1. تمایلات جنسی

یک میل ساده برای داشتن رابطه جنسی، می‌تواند دلیلی برای عهدشکنی افراد باشد. بقیه عوامل، شامل داشتن فرصت یا نیاز‌ها‌ی جنسی برآورده نشده ممکن است در عهدشکنی مرتبط با تمایلات جنسی نقش بازی کند.

اما گاهی نیز پیش می‌آید که تنها دلیل فرد خواستار رابطه جنسی بودن باشد؛ بدون آن که دلیل یا عوامل دیگری وجود داشته باشد.

بعضی افراد با وجود داشتن رابطه جنسی در رابطه خود، خواستار تجربه بیشتر آن با افراد دیگری هستند. این ممکن است ناشی از سطح بالایی از میل جنسی باشد ، نه لزوماً وجود هر گونه مسئله جنسی یا مشکل صمیمیت در رابطه.

  1. تنوع طلبی

در متن یک رابطه ، تمایل به تنوع اغلب به رابطه جنسی مربوط می‌شود. به عنوان مثال، کسی ممکن است علاقه‌مند به  امتحان انواع رابطه‌های جنسی باشد که شریک زندگی او علاقه‌مند به آن نیست، حتی اگر در غیر این صورت با همسر خود در بقیه مسائل توافق داشته باشد.   

تنوع ممکن است به این معنی باشد:

  • مکالمات یا سبک های مختلف ارتباطی
  • فعالیت‌های مختلف غیر جنسی
  • جذب شدن به افراد دیگر
  • روابط با افراد دیگر علاوه بر شریک زندگی فعلی آنها

جذابیت قسمت عمده دیگری از تنوع است. افراد می‌توانند مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرند، و این لزوما فقط به این دلیل که شما در یک رابطه هستید، متوقف نمی‌شود.

  1. عزت نفس پایین

خواستار افزایش عزت نفس بودن می‌تواند دلیل دیگری برای عهدشکنی باشد. رابطه جنسی با شخص جدید می‌تواند منجر به احساسات مثبت شود. ممکن است احساس قدرت، جذابیت، اعتماد به نفس یا موفقیت کنید. این احساسات می‌توانند عزت نفس شما را تقویت کنند.

بسیاری از افرادی که به دلیل مشکلات عزت نفس عهدشکنی می‌کنند ، شرکایی دوست داشتنی و حامی دارند که آن‌ها را تشویق می‌کنند و مورد محبت قار می‌دهند. اما این افراد ممکن است فکر کنند، “او چون با من در رابطه است، باید این حرف را بزند” یا “او فقط نمی‌خواهد که من نسبت به خود احساس بدی داشته باشم.”

دریافت تحسین و تمجید از یک فرد جدید، متفاوت و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. این ممکن است برای فردی که دارای عزت نفس پایین است، بیشتر به چشم بیاید و همچنین بیشتر احتمال دارد که این تعریف را واقعی ببیند. زیرا او فکر می‌کند چون فرد جدید با او رابطه متعهدانه‌ای ندارد، نیاز نیست به شکل غیرواقعی از او تعریف و تمجید کند یا درباره او دروغ بگوید.

بازسازی آسیب

اگر یک نتیجه مهم در این مطالعه وجود داشته باشد، آن این است که عهدشکنی اغلب ارتباطی با فرد دیگر ندارد. خیلی از افرادی که به شریک عاطفی خود خیانت می‌کنند، قلبا دوست ندارند که به او آسیب برسانند. به همین دلیل است که خیلی از شرکا‌ی عاطفی، عهدشکنی خود را از همسرشان پنهان می‌کنند. گرچه این شرایط نیز می‌تواند برای یک رابطه آسیب‌زا باشد.

خیانت، به معنا‌ی پایان یک رابطه عاطفی نیست؛ اما ادامه دادن این نوع از روابط آسیب دیده، نیاز به کار شدن روی آن‌ها دارد.

اگر شریک عاطفی‌تان به شما خیانت کرده است…

اگر شما فردی باشید، که طرف مقابلتان عهدشکنی کرده است، ممکن است از متوجه شدن این قضیه کمی گیج شوید. ممکن است بخواهید هر کاری بکنید تا رابطه را بازسازی کنید. یا ممکن است شما علاقه‌ای به ادامه رابطه نداشته باشید.

اگر شما مطمئن نیستید که چگونه باید این شرایط را مدیریت کنید، از اینجا شروع کنید:

  • با شریک عاطفیتان درباره اتفاقی که افتاده است، صحبت کنید.

یک مشاور یا یک شخص ثالث بی‌طرف را برای صحبت در نظر بگیرید. فهمیدن انگیزه‌های شریک زندگی ممکن است در تصمیم‌گیری به شما کمک کند، اما به طور کلی توصیه می‌شود از پرسیدن جزئیات ریز وقوع این اتفاق اجتناب شود.

  • از شریک عاطفی‌تان بپرسید که آیا می‌خواهد رابطه را ادامه دهد یا خیر.

خیلی از افراد عهدشکنی می‌کنند، چون می‌خواهند رابطه را به اتمام برسانند. بنابراین مهم است که احساس او را دریابید.

  • از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید به شریک عاطفیتان دوبار اعتماد کنید یا خیر.

آیا شما واقعا شریکتان را دوست دارید و می‌خواهید با او روی ریشه‌یابی مسائل کار کنید؟ یا شما می‌ترسید که شروعی تازه با فرد دیگری داشته باشید؟ آیا فکر می‌کنید این رابطه ارزش بازسازی کردن دارد؟

  • با مشاور صحبت کنید.

مشاوره زوجی، بعد از وقوع عهدشکنی در رابطه تا حد زیادی توصیه می‌شود. البته مشاوره فردی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات و عواطف خودتان را در این موقعیت بهتر درک کنید.

 

اگر شما به شریک عاطفی‌تان خیانت کرده‌اید…

اگر شما مرتکب عهدشکنی شده‌اید، بسیار مهم است که محرک‌ها‌ی کار خود را با دقت در نظر بگیرید و با شریک عاطفی‌تان به شکل صادقانه‌ای صحبت کنید. شریک شما همانطور که ممکن است بخواهد که رابطه را بازسازی کند، همچنین ممکن است خواستار بازسازی رابطه نبوده و ترک رابطه را انتخاب کند؛ بنابراین شما باید به تصمیم او احترام بگذارید، حتی اگر دوست دارید در این رابطه بمانید.

برای بررسی موارد زیر کمی وقت بگذارید:

  • آیا خود شما هنوز خواستار رابطه هستید؟

اگر خیانت شما به آن دلیل بوده است که تمایل داشتید تا رابطه را قطع کنید، بهترین حالت این است که با شریک عاطفی‌تان روراست بوده و واقعیت را با او در میان بگذارید. نسبت به انگیزه خودتان مطمئن نیستید؟ پس بهتر است با یک درمانگر کار کنید تا دریابید انگیزه شما چه بوده است.

  • آیا می‌خواهید روی حل کردن دلایلی که باعث بروز خیانت شده است، کار کنید؟

روان درمانی فردی، زوج درمانی، و روابط اجتماعی بهتر، همه و همه می‌توانند به ارتقا و رشد یک رابطه عاطفی و همچنین کم شدن احتمال خیانت در آینده کمک‌ کند. اما اگر شما عهدشکنی کرده‌اید به این دلیل که شریک عاطفی شما علاقه‌مند به مدل خاصی از رابطه جنسی نبوده و یا او هیچگاه در خانه نیست، اگر دوباره چنین موقعیتی تکرار شود، چه خواهید کرد؟ آیا می‌توانید به جای آن که واقعا به او خیانت کنید، درباره تمایل به عهدشکنی در این شرایط با او صحبت کنید؟

  • آیا تصورتان این است که دوباره خیانت خواهید کرد؟

عهدشکنی منجر به آسیب، دلشکستگی و آسیب‌ها‌ی عاطفی می‌شود. اگر شما فکر می‌کنید که ممکن است دوباره خیانت کنید، قول وفاداری به شریک عاطفی‌تان ندهید. به جای آن، به او بگویید که فکر نمی‌کنید که متعهد بمانید.

  • آیا شما می‌توانید به رواندرمانی وفادار باشید؟

اگر شما به شریک خود خیانت کرده‌اید، روان درمانی فردی به شما کمک می‌کند تا دلایل زیربنایی انجام آن را متوجه شوید. زوج‌درمانی نیز به شما و شریک عاطفی‌تان کمک می‌کند تا با هم به بازسازی رابطه بپردازید. هر دو‌ی این درمان‌ها بعد از وقوع عهدشکنی در رابطه، پیشنهاد می‌شود؛ البته اگر شما در هدایت مسائل زندگیتان به راه درستشان جدی باشید.

کلام آخر

شما ممکن است این جمله را شنیده باشید که “کسی که یه بار خیانت کنه، همیشه خیانکاره” . این جمله برای توصیف کردن این که افراد وفادار نیستند، به کار برده می‌شود. اما در حالی که بعضی از افراد مکررا عهدشکنی می‌کنند، بعضی دیگر این کار را نمی‌کنند.

کار کردن روی رابطه بعد از وقوع خیانت، اغلب رابطه را محکم می‌سازد. اما این نکته ضروری است که شما و شریک عاطفی‌تان در اینکه آیا می‌توانید در رابطه وفادار بمانید یا نه، با خودتان صادق باشید.

منابع:

.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *