تفاوت افسردگی زنان و مردان چیست؟

محققان برای سال‌ها می‌دانستند که زنان تقریباً دو برابر مردان در معرض ابتلا به افسردگی هستند و افسردگی علت اصلی بار بیماری در بین زنان است. اما تفاوت افسردگی زنان و مردان به همین جا ختم نمی‌شود. افسردگی در مردان نیز متفاوت به نظر می‌رسد. 

آیا تا به حال دقت کردید که وقتی مرد افسرده است چگونه رفتار می‌کند؟ دکتر اندرو آنجلینو، رئیس روانپزشکی در بیمارستان عمومی هاوارد کانتی، می‌گوید: «زنان مبتلا به افسردگی ممکن است گریه کنند؛ مردان ممکن است با عصبانیت وارد عمل شوند. ما به پسرها یاد داده‌ایم که گریه نکنند، بنابراین به جای گریه کردن، عصبانی می‌شوند». در ادامه به بررسی دقیق‌تر و جالب‌تر تفاوت افسردگی زنان و مردان خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

تشخیص تفاوت افسردگی در زنان و مردان

تفاوت افسردگی زنان و مردان در اوایل نوجوانی ظاهر می‌شود و دختران افسرده بیشتر از پسران از تصویر بدن خود ناراضی هستند و احساس گناه، احساس شکست، مشکل در تمرکز و غمگینی دارند. 

از سوی دیگر، پسران افسرده تمایل به فعالیت‌های معمول خود را از دست داده‌اند و صبح‌ها بیشتر سرخورده و خسته هستند. با افزایش سن، زنان بیشتر در هنگام افسردگی دچار استرس، ناراحتی و مشکلات خواب می‌شوند، در حالی که مردان به سمت تحریک پذیری و عصبانیت تکانشی گرایش دارند. 

مردان و زنان به طرق مختلف با افسردگی کنار می‌آیند و زنان بیشتر به دنبال کمک هستند. مردان چهار برابر بیشتر از زنان دست به خودکشی می‌زنند، با این حال، زنان به مراتب بیشتر در معرض افکار خودکشی هستند. یکی از دلایل نرخ بالاتر خودکشی در مردان این است که آنها بیشتر از روشهای کشنده‌تر استفاده می‌کنند، در حالی که زنان به احتمال زیاد کمتر از وسایل کشنده فوری استفاده می‌کنند.

فرصت‌هایی برابر برای کاهش احتمال افسردگی در زنان و مردان

فارغ از تفاوت افسردگی زنان و مردان، یکی از کلیدهای کاهش خطر ابتلا به افسردگی اساسی، انجام اقداماتی برای پیشگیری از این بیماری است، به‌ویژه اگر سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را داشته باشید. در اینجا برخی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار آورده شده است.

  • سالم زندگی کنید.

زندگی سالم یعنی پیروی از یک رژیم غذایی سالم، یافتن راه‌هایی برای مدیریت استرس و ورزش منظم.

مزایای ورزش فراتر از کنترل وزن است. ورزش به شما احساس موفقیت می‌دهد که هنگام مبارزه با احساسات افسردگی مفید است. در واقع، تحقیقات اخیر نشان داده است که فعال ماندن، حتی در مقادیر کم، خودکارآمدی بزرگسالان را افزایش می‌دهد یک اصطلاح علمی برای احساس “من می‌توانم این کار را انجام دهم”.

  • تعادل و حمایت‌های اجتماعی را حفظ کنید.

تفاوت افسردگی زنان و مردان در اینجا مطرح نیست بلکه به طور کلی مردم زمانی که زندگی‌شان از کنترل خارج می‌شود، به دلیل کار، مسائل خانوادگی یا مشکلات سلامتی، بیشتر احتمال دارد افسرده شوند. داشتن فهرستی از اولویت‌ها و پایبندی به آن به شما کمک می‌کند از غرق شدن و احساس گیر افتادن یا ناامیدی جلوگیری کنید.

  • هر روز سر کار بروید.

لازم نیست شغلی با درآمد بالا باشد، اما باید کاری باشد که ساختاری برای روز شما و حس هدفمندی و مسئولیت پذیری ایجاد کند. بازنشستگی خطر افسردگی بالینی را تا 40 درصد افزایش می‌دهد.

  • مهارت حل مسئله را یاد بگیرید. 

جدای از تفاوت افسردگی زنان و مردان ، برای مرد و زن حل مسئله در هر نوع کاری حس موفقیت را ایجاد می‌کند، که تقویت عزت نفس را به همراه دارد.

عوامل مؤثر در ابتلا به افسردگی در زنان و مردان

مجموعه‌ای از هنجارهای اجتماعی که ویژگی‌های خاصی را به زن یا مرد مرتبط می‌کند یعنی هویت جنسیتی به عنوان یک تأثیر احتمالی در ظاهر برخی از مسائل سلامت روان عمل می‌کند، که افسردگی نیز در میان آنها است.

باید توجه داشت که جنسیت به هیچ وجه تنها عامل تعیین‌کننده چگونگی شکل گیری سلامت روان فرد نیست. سایر عوامل مرتبط با افسردگی عبارتند از:

  • تجربیات نامطلوب دوران کودکی
  • گرایش به روان رنجوری (پاسخ دادن با عاطفه منفی به رویدادهای استرس زا)
  • پیوند ژنتیکی به یکی از بستگان درجه یک با تشخیص اختلال افسردگی اساسی MDD

گفته می‌شود، جنسیت می‌تواند عامل مهمی در نحوه رشد و شکل گیری سلامت روان فرد باشد. بنابراین تفاوت افسردگی زنان و مردان مسئله‌ای ثابت شده است. طبق گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا زنان 1.5 تا 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. این تفاوت افسردگی زنان و مردان مبتنی بر جنسیت تنها، در سن ده سالگی قابل توجه می‌شود و تا میانسالی ادامه می‌یابد و در آن زمان میزان افسردگی در بین زنان و مردان بار دیگر مشابه می‌شود. تفاوت در میزان افسردگی در بین زنان و مردان در سراسر جهان به خوبی ثبت شده است و در کشورها و فرهنگ‌ها ظاهر می‌شود. در کل تحقیقات به چندین عامل احتمالی اشاره می‌کند که در مجموع نگاهی به نحوه مقابله زنان و مردان با این وضعیت و شاید سلامت روان به طور کلی ارائه می‌دهد.

عمده‌ترین جنبه‌های تفاوت افسردگی زنان و مردان

عمده‌ترین جنبه‌های متفاوت افسردگی در زنان در مقابل مردان، در زیر فهرست شده است. در لیست زیر می‌توانید از علائم شایع افسردگی در زنان و علائم شایع افسردگی در مردان در حیطه‌های مختلف آشنا شوید:

1- شیوع افسردگی در زنان 1.5 تا 3 برابر بیشتر از مردان است.

2- علل خاص جنسیتی برای افسردگی در زنان شامل موارد زیر است:

  • نوسان سطح هورمون
  • بارداری و زایمان
  • قاعدگی زنان
  • یائسگی
  • عوارض جانبی قرص‌های کنترل بارداری/درمان جایگزینی هورمون

3- الگوی کلی افسردگی در زنان در مقابل مردان شامل موارد زیر است:

  • نرخ بالاتر افسردگی فصلی در زنان
  • نرخ بالاتر الگوهای افسردگی غیر معمول در زنان با تاکید بر افراط، با علائمی مانند پرخوابی، افزایش غذا خوردن و افزایش وزن

4- علائم عاطفی رایج در زنان شامل: احساس گناه، بی‌ارزشی،  ناامیدی، آنهدونیا (ناتوانی در احساس شادی)،  نوسانات خلقی و در مردان شامل عصبانیت، تحریک‌پذیری و بی‌قراری است.

5- علائم رایج شناختی در زنان شامل انتقاد از خود، حس کنترل و در مردان شامل الگوهای فکری وسواسی، مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز، افکار رقابتی است.

6- علائم رفتاری رایج در زنان شامل گریه بدون دلیل مشخص، کاهش اشتها، اقدام به خودکشی است در حالی که در مردان شامل مصرف بیش از حد الکل/مواد مخدر، رفتار پرخطر، تکمیل خودکشی است.

7- علائم فیزیکی رایج در زنان شامل دل درد، فشار در قفسه سینه، ضعف فیزیکی و خستگی است و در مردان شامل تنگی نفس، مشکلات نعوظ و دیگر اختلالات جنسی، مشکلات گوارشی، تپش قلب، تستوسترون پایین است.

نگرش زنان به افسردگی

شاید برای علامت اصلی افسردگی در زنان احساس غم و عدم لذت را بتوان اشاره کرد، اما نمی‌توان تنها یک مورد خاص را بیان کرد زیرا برای تشخیص افسردگی مجموعه‌ای از علائم مدنظر قرار می‌گیرند. در بحث تفاوت افسردگی زنان و مردان، زنان بیشتر از مردان می‌توانند تشخیص دهند که آیا ممکن است با افسردگی سر و کار داشته باشند یا خیر. 

از طرف دیگر، زنان بیشتر احتمال دارد روی احساسات منفی و علائم پریشانی نشخوار فکری کنند (یا به شدت و به طور نامطلوب تمرکز کنند) که مشخص شده است با نرخ بالاتر افسردگی مرتبط است. علاوه بر این در ادامه بحث تفاوت افسردگی زنان و مردان، زنان بیشتر احتمال دارد که نیاز خود را به حمایت از سلامت روان، از جمله در موارد افسردگی، بیان کنند. در نتیجه زنان بیشتری برای این بیماری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، زنان با تعدادی از تغییرات فیزیکی و هورمونی مرتبط با باروری و مادری خود مواجه هستند که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در بروز افسردگی داشته باشد.

در نهایت، تحقیقات نشان داده است که زنان تمایل دارند احساس تسلط کمتری داشته باشند، همبستگی بین جنسیت، تسلط و ظهور علائم افسردگی شاید از طریق نشانه ناامیدی آشکارتر باشد: با این که زنان بیشتری معتقدند کنترل کمی بر سلامت روان خود دارند، بسیاری از آنها احساس می‌کنند که اوضاع بهبود خواهد یافت یا اینکه آنها بهبود خواهند یافت و روزی احساس بهتری خواهند داشت.

نگرش مردان به افسردگی

نگرش مردان به افسردگی

برای علامت اصلی افسردگی در مردان شاید بتوان به عصبانیت و پرخاش اشاره کرد اما نمی‌توان فقط یک مورد خاص را برای تشخیص، خیلی جدی گرفت زیرا برای تشخیص افسردگی مجموعه‌ای از علائم مدنظر قرار می‌گیرند. 

یک فرضیه اصلی در مورد تفاوت در میزان افسردگی مرتبط با جنسیت نشان می‌دهد که بسیاری از موارد افسردگی در میان مردان تشخیص داده نمی‌شود و میزان واقعی مردانی که با این وضعیت دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار بالاتر است. دلایل عدم تشخیص افسردگی مردان عمدتاً به علائم آشکار آنها و درخواست کمک مربوط می‌شود. 

در تفاوت افسردگی زنان و مردان باید گفت، اول اینکه، مردان کمتر متوجه می‌شوند که ممکن است با افسردگی دست و پنجه نرم کنند. ثانیاً، کسانی که می‌دانند رنج می‌برند، اغلب تمایلی به درخواست کمک برای سلامت روان ندارند. اعتراف به آسیب‌پذیری می‌تواند با تصویر سنتی مردانه، که بسیاری از مردان با آن همذات پنداری می‌کنند، دشوار باشد. در نتیجه، همه مردانی که با مسائل مربوط به سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند، تصمیم می‌گیرند که به تنهایی با آن کنار بیایند، نه اینکه از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرند.

در نهایت، علائم افسردگی که در بین مردان شایع‌تر است، مانند عصبانیت، بی‌قراری و درگیر شدن در رفتارهای پرخطر، می‌تواند یک اثر “استتار کننده” ایجاد کند، که گاهی باعث می‌شود متخصصان سلامت روان تشخیص افسردگی را از دست بدهند و در عوض علائم خود را به استرس یا شخصیت فرد ربط دهند.

کلام پایانی

افسردگی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان می‌تواند به شدت بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد و جنبه‌هایی از زندگی آنها مانند کارآمدی مکانیسم‌های مقابله‌ای، روابط آنها با دیگران و عملکرد روزانه آنها را مختل کند. از آنجایی که انگ سلامت روان همچنان به چالش کشیده می‌شود، بیشتر کسانی که با مشکل سلامت روان روبرو هستند، صرف نظر از جنسیتشان، برای کمک به دیگران مراجعه می‌کنند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان ممکن است از یک بیماری روانی رنج ببرید، لطفاً با پزشک خود صحبت کنید، درمان‌های افسردگی موجود را که از نظر ایمنی و اثربخشی شناخته شده‌اند، بررسی کنید و از متخصصین ماروم کمک بگیرید.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *