آیا تجویز اسید فولیک می‌تواند به پیشگیری از خودکشی کمک کند؟

اخبار امریکا اعلام کرده است، بیش از 1 میلیون آمریکایی در سال 2020 اقدام به خودکشی کردند و یک مطالعه جدید به راه بالقوه‌ای برای کاهش این خطر اشاره می‌کند: تجویز اسید فولیک.

این مطالعه که بر روی بیش از 800000 آمریکایی در پایگاه داده مراقبت‌های بهداشتی انجام شد، نشان داد زمانی که افراد فولیک اسید مصرف می‌کردند، احتمال اینکه برای اقدام به خودکشی تحت درمان قرار گیرند تا 44 درصد کاهش می‌یابد.

اسید فولیک شکل مصنوعی فولات یا ویتامین B9 است که در مکمل ها استفاده می‌شود و به برخی غذاها اضافه می‌شود.

کارشناسان تاکید کردند که یافته‌های جدید ثابت نمی‌کند که اسید فولیک به خودی خود خطر خودکشی را کاهش دهد.

رابرت گیبون، محقق ارشد دانشگاه شیکاگو، می‌گوید: «نباید برای مصرف اسید فولیک عجله کرد و مطمئناً هیچ ارزیابی پزشکی یا مراقبت مداوم را نباید با یک مکمل جایگزین کرد.»

به گفته گیبون، برای اثبات اینکه اسید فولیک تأثیر مستقیمی بر رفتار خودکشی دارد، باید یک کارآزمایی بالینی انجام شود که در آن افراد به‌طور تصادفی از این ویتامین استفاده کنند یا نه.

اما به تازگی این مطالعه که در 28 سپتامبر در JAMA Psychiatry منتشر شد، به شواهد مرتبط با ویتامین B9 با سلامت روان اضافه کرده است.

تحقیقات گذشته سطوح پایین فولات در خون را با افسردگی مرتبط دانسته است. دکتر کریستین کرافورد، روانپزشک و دستیار مدیر پزشکی اتحاد ملی غیرانتفاعی بیماری روانی در مورد مطالعه جدید گفت شواهد از انجام یک کارآزمایی بالینی پشتیبانی می‌کنند. کرافورد در ادامه گفت: «اسید فولیک چیزی نیست که جایگزین درمان استاندارد برای شرایط سلامت روان شود. اما می‌توان از آن در کنار درمان‌های دیگر استفاده کرد.»

مطالعه فعلی ناشی از مطالعه دیگری است که گیبون و همکارانش در سال 2019 انجام دادند، جایی که آنها به بررسی رابطه بین تمام داروهای تجویزی موجود و خطر خودکشی پرداختند. مشخص شد که 44 دارو با کاهش خطر خودکشی مرتبط بودند و اسید فولیک نیز در میان آنها بود.

برای تجزیه و تحلیل جدید اطلاعات بیش از 866000 آمریکایی بررسی شد. افرادی که بین سال های 2012 تا 2017 اسید فولیک مصرف کرده بودند. از آنجایی که ممکن است تفاوت‌های زیادی بین افرادی که از اسید فولیک استفاده می‌کنند و افرادی که از اسید فولیک استفاده نمی‌کنند وجود داشته باشد، محققان به این سوال به گونه‌ای متفاوت نگاه کردند: خطر آسیب رساندن به خود یا اقدام به خودکشی در دوره‌ای که بیماران از اسید فولیک استفاده می‌کردند، در مقابل وقتی که اسید فولیک مصرف نمی‌کردند، بنابراین هر فرد به عنوان “کنترل” خود عمل کرد.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که میزان آسیب رساندن به خود/ اقدام به خودکشی زمانی که افراد از اسید فولیک استفاده کردند تقریباً به نصف کاهش یافت. اقدام به خودکشی به ازای هر 100000 نفر در ماه کمتر از 5 مورد مشاهده شد، این در مقایسه با نرخ بیش از 10 در هر 100000 نفر در طول ماه‌هایی که اسید فولیک استفاده نشده بود، رقم چشمگیری است

هنگامی که محققان سایر عوامل مانند سن، جنس و سابقه تشخیص سلامت روان را ارزیابی کردند، استفاده از اسید فولیک همچنان با کاهش 44 درصدی خطر اقدام به خودکشی مرتبط بود. محققان اکنون قصد دارند اسید فولیک را در یک کارآزمایی بالینی بزرگتر آزمایش کنند و بررسی کنند که آیا این مکمل می‌تواند افکار و رفتارهای خودکشی را کاهش دهد یا خیر. با توجه به اینکه اسید فولیک ارزان است و به طور گسترده در دسترس است و واقعاً عوارض جانبی خاصی ندارد، اگر این رابطه علت و معلولی قطعی شود، زندگی‌های زیادی به راحتی نجات داده خواهند شد.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *