چگونه انتظار نتیجه منفی را در روان درمانی تغییر دهیم؟

این تحقیق نشان می‌دهد که صمیمیت و شایستگی یک درمانگر ممکن است بر انتظارات نتیجه منفی بیمار برای درمان‌های روان‌شناختی غلبه کند و در نتیجه منجر به نتایج درمانی مطلوب شود. سیوالد و ریف بررسی کردند که چگونه رفتار بین فردی یک درمانگر می‌تواند انتظارات پیامد منفی را تغییر دهد. پس از القای انتظارات منفی در یک آزمایش آنلاین، آنها ویدئوهای مختلفی از تعاملات درمانگر و بیمار ارائه کردند تا این انتظارات را نقض کنند. در ویدئوها، محققان اطلاعات را ثابت نگه داشتند اما گرمی و شایستگی درمانگر را دستکاری کردند. 

نتایج نشان داد که گرم بودن و توانمند بودن درمانگر بیشترین انتظارات را به دنبال دارد. درمانگران باید به انتظارات پیامد منفی نزدیک شوند و در حالت ایده آل آنها را به انتظارات پیامد مثبت‌تر تبدیل کنند. نتایج تأثیر قابل‌توجهی از صمیمیت و شایستگی درمانگر بر نقض انتظارات را تأیید کرد، که منجر به مثبت‌ترین انتظارات نتیجه زمانی شد که درمانگر هم خونگرم و هم با کفایت بود. برخلاف تحلیل‌های همبستگی قبلی، مطالعه تجربی فعلی نقش علی رفتار بین فردی درمانگر و تأثیر آن بر تغییر انتظارات پیامد منفی بیماران را تأیید می‌کند. بر اساس این یافته‌ها، رویکردهای قدرتمندتری برای بهینه‌سازی انتظارات پیامد حیاتی می‌تواند توسعه یابد.

جملاتی مثل «نمی‌توانم باور کنم که درمان‌های روان‌شناختی برای مشکل من مفید هستند» باورهای پیش‌آگهی بدبینانه درباره اثربخشی درمان را نشان می‌دهد، به اصطلاح انتظارات نتیجه منفی. بنابراین انتظارات نتایج منفی باید با ارائه تجربیات جدیدی که انتظارات منفی درمان را نقض می کند، در فرآیند درمانی مورد هدف قرار گیرد.

این مطالعه سهم قابل توجهی در زمینه اصلاح انتظارات بیماران در روان درمانی داشت. اگرچه بسیاری از مفروضات در مورد نقش رفتار بین فردی روان درمانگران مبتنی بر تحلیل های همبستگی با پیامدهای محدود برای علیت است، در این مطالعه ابتدا رشد انتظارات منفی استاندارد شده  و سپس رفتار بین فردی درمانگر در امتداد ابعاد گرما تغییر داده شد. نتایج نشان داد که گرما و شایستگی با نقض انتظارات منفی رابطه علّی دارند. 

این بینش‌ها می‌تواند به درمانگران راهنمایی‌های رفتاری مفیدی برای بهبود انتظارات منفی داشته باشد. هدف مطالعات آینده باید بررسی این باشد که بهبود انتظارات نتیجه با بهینه‌سازی صمیمیت و شایستگی درمانگران در نهایت منجر به نتایج بهینه درمانی می‌شود.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *