ارتباط مصرف شیر مادر در کودکان نارس و نتایج بهتر در مدرسه

در مطالعه‌ای نوزادان نارس را به مدت هفت سال دنبال کردند، محققان دریافتند کودکانی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) و مدتی پس از آن مقادیر بیشتری شیر مادر دریافت ‌کردند، پیشرفت تحصیلی بیشتر، ضریب هوشی بالاتر و کاهش علائم ADHD داشتند.

کودکانی که زودتر از موعد متولد شده‌اند در معرض خطر پیشرفت تحصیلی پایین‌تری در ریاضیات، خواندن و سایر مهارت‌ها و همچنین در معرض خطر بیشتر اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی (ADHD) هستند. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مداخله در هفته‌ها و ماه‌های اول زندگی یک نوزاد نارس ممکن است منجر به نتایج رشد عصبی بهتری در سال‌های بعد شود. در مطالعه‌ای که نوزادان نارس را به مدت هفت سال دنبال کردند، محققان بیمارستان زنان بریگهام به همراه همکاران موسسه تحقیقات بهداشتی و پزشکی استرالیای جنوبی دریافتند کودکانی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان مقادیر بیشتری شیر مادر دریافت کرده‌اند. پیشرفت تحصیلی بیشتر، IQ بالاتر و کاهش علائم ADHD داشتند.

مندی براون بلفورت از دپارتمان پزشکی نوزادان و اطفال، می‌گوید: «مطالعه ما نشان می‌دهد که تأمین شیر مادر برای نوزادان نارس ممکن است فواید درازمدت رشد عصبی داشته باشد. “بسیاری از خانواده‌ها با مصرف شیر مادر برای نوزاد موافق هستند اما ممکن است با چالش‌های شدیدی روبرو شوند. یافته‌های ما بر اهمیت حمایت برای شروع و تداوم شیردهی تاکید دارد زیرا شیر مادر در این سنین پایین می‌تواند سال‌ها بعد برای کودک فوایدی داشته باشد.”

بلفورت و همکارانش پیامدهای رشد عصبی 586 نوزاد متولد شده در کمتر از هفته 33 بارداری در یکی از پنج مرکز پری ناتال استرالیا را بررسی کردند. کودکان در سن 7 سالگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. این تیم از داده‌های مربوط به دوز شیر مادر (حجم شیر مادر دریافتی هر روز) و مدت زمان شیر مادر (مدت زمانی که والدین به شیردهی ادامه دادند) چندین پیامد رشد عصبی را پیش‌بینی کردند. این پیامدها شامل پیشرفت تحصیلی، هوش کلامی و عملکردی، علائم ADHD، عملکرد اجرایی و رفتار بود.

به طور کلی، تیم دریافت که مصرف شیر مادر با ضریب هوشی بالاتر و نمرات خواندن و ریاضی بالاتر مرتبط است. والدین همچنین علائم ADHD کمتری را برای کودکانی که شیر مادر بیشتری در دوران شیرخوارگی مصرف می‌کردند، گزارش کردند. مدت زمان مصرف شیر مادر نیز با نمرات خواندن، املا و ریاضی بالاتر همراه بود. محققان عوامل مخدوش‌کننده از جمله عوامل بالینی و اجتماعی را کنترل کردند. این ارتباطات مفید برای نوزادانی که در کمترین سن حاملگی به دنیا می‌آیند، به‌ویژه آنهایی که زیر 30 هفته بارداری به دنیا می‌آیند، قوی‌تر بود.

نویسندگان خاطر نشان می‌کنند که مطالعه آنها مشاهده‌ای است آنها نمی‌توانند علیت را تعیین کنند، زیرا ممکن است عوامل غیرمنتظره دیگری وجود داشته باشد که بر توانایی ارائه شیر مادر و پیشرفت تحصیلی تأثیر بگذارد. نقاط قوت این مطالعه شامل نمونه بزرگ، طیف وسیعی از نتایج بررسی شده و اینکه محققان می‌توانند نتایج سن مدرسه را ارزیابی کنند، می‌باشد. مطالعات دیگر فقط کودکان را در سنین پیش دبستانی دنبال کرده اند که ارزیابی طیف کامل پیامدهای رشد عصبی را دشوار می‌کند.

به طور کلی، بلفورت یافته‌های تیم را تأییدی بر راهنمایی‌های آکادمی اطفال آمریکا و سازمان بهداشت جهانی می‌داند که هر دو شیر مادر را برای نوزادان توصیه می‌کنند.

بلفورت گفت: “مطالعه ما راهبردهای توصیه شده برای حمایت از والدین را برای تامین شیر مادر برای نوزادان نارس تایید می‌کند.”

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *