زود انزالی در آقایان و درمان آن

انزال زودرس نوعی اختلال عملکرد جنسی است که می‌تواند بر کیفیت زندگی جنسی مردان تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که یک فرد ارگاسم برایش زودتر از آنچه می‌خواهد اتفاق می‌افتد، دچار زود انزالی شده است.

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد انزال زودرس آورده شده است:

  • در اکثر موارد، ناتوانی در کنترل انزال به ندرت به دلیل یک وضعیت پزشکی است، اگرچه لازم است نخست پزشکان این مسئله را رد کنند.
  • انزال زودرس می‌تواند منجر به علائم ثانویه مانند پریشانی، خجالت، اضطراب و افسردگی شود.
  • گزینه‌های درمانی از اطمینان پزشک مبنی بر اینکه ممکن است مشکل به مرور زمان بهبود یابد تا روش‌های خانگی «آموزش» زمان انزال متغیر است.

اگر چه تعریف زود ازالی در آقایان متفاوت است، با این حال انجمن اورولوژی آمریکا انزال زودرس را اینگونه تعریف می‌کند که اگر ارگاسم زودتر از حد مطلوب، قبل یا کمی بعد از دخول رخ دهد و باعث ناراحتی یک یا هر دو طرف شود. انجمن روانپزشکی آمریکا سه سطح شدت (خفیف، متوسط، شدید) را بر اساس زمان انزال تعریف می‌کند که خفیف آن کمتر از یک دقیقه است. بسیاری از پزشکان زودرس بودن انزال را در عرض یک دقیقه پس از شروع رابطه جنسی تعریف می‌کنند. با وجود نظرات حرفه‌ای، احساسات شما در مورد زود بودن انزال نیز در نظر گرفته می‌شود.

فهرست مطالب

انواع انزال زودرس

دو نوع انزال زودرس وجود دارد:

  1. انزال زودرس اولیه: جایی که شما همواره دچار مشکل بوده‌اید.
  2. انزال زودرس ثانویه (یا انزال زودرس اکتسابی): جایی که اخیراً دچار مشکل شده‌اید.

علل انزال زودرس اولیه اغلب روانی هستند، مانند داشتن یک تجربه جنسی آسیب‌زا در سنین پایین. انزال زودرس ثانویه، هم می‌تواند ناشی از عوامل روانی و هم ناشی از عوامل فیزیکی باشد. دلایل فیزیکی می‌تواند شامل نوشیدن بیش از حد الکل و التهاب غده پروستات (پروستاتیت) باشد.

دلایل زود انزالی در آقایان

عوامل فیزیکی، شیمیایی و عاطفی/روانی می‌توانند باعث انزال زودرس شوند.

مشکلات فیزیکی و شیمیایی عبارتند از:

  1. تشخیص زمینه‌ای اختلال نعوظ
  2. یک مشکل هورمونی در سطح اکسی‌توسین که در عملکرد جنسی مردان نقش دارد. سایر سطوح هورمونی که در عملکرد جنسی نقش دارند عبارتند از هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، پرولاکتین و هورمون محرک تیروئید (TSH).
  3. سطوح پایین سروتونین یا دوپامین، مواد شیمیایی در مغز که در میل و هیجان جنسی نقش دارند.
  4. آلت تناسلی که به تحریک بسیار حساس است.

علل عاطفی یا روانی عبارتند از:

  1. اضطراب عملکرد (ممکن است به دلیل اضطراب و پریشانی از بودن با یک شریک جدید، اضطراب ناشی از رابطه جنسی مجدد پس از یک دوره طولانی پرهیز، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه یا دلایل دیگر باشد.)
  2. احساس فشار
  3. مشکلات موجود در رابطه
  4. افسردگی
  5. مسائل مربوط به کنترل و صمیمیت
  6. هیجان یا تحریک بیش از حد
  7. مشکلات مربوط به تصویر بدن

سایر عوامل:

  1. آموزش و تربیت جنسی سخت‌گیرانه
  2. تجربیات آسیب‌زا از رابطه جنسی
  3. شرطی‌سازی (به عنوان مثال، زمانی که یک نوجوان یاد می‌گیرد به سرعت انزال کند تا در حال خودارضایی دیده نشود.)
  4. علل پزشکی (مثل دیابت، MS (مالتیپل اسکلروزیس)، مصرف مواد مخدر، مشکلات تیرویید و…)
  5. به ندرت، ممکن است یک علت بیولوژیکی وجود داشته باشد.

زود انزالی در مردان از دیدگاه روانشناسی

از دیدگاه روانشناسی زود انزالی تنها زمانی به عنوان یک اختلال جنسی تعریف می‌شود که به شکل زیر باشد:

  • انزال با حداقل تحریک جنسی قبل یا اندکی پس از دخول و قبل از اینکه فرد بخواهد. این وضعیت پایدار است یا به طور مکرر رخ می‌دهد و باعث ناراحتی قابل توجهی می‌شود.

پزشک سؤالات خاصی را می‌پرسد که به آن‌ها کمک می‌کند علائم را ارزیابی کنند، مانند مدت زمانی که طول می‌کشد تا انزال رخ دهد و به عنوان تاخیر شناخته می‌شود. سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چند وقت یکبار انزال زودرس را تجربه می‌کنید؟
  • چه مدت است که این مشکل را دارید؟
  • آیا در هر برخورد جنسی اتفاق می‌افتد یا فقط در زمان‌های خاصی؟
  • چقدر تحریک باعث انزال می‌شود؟
  • انزال زودرس چگونه بر فعالیت جنسی شما تأثیر گذاشته است؟
  • آیا می‌توانید انزال خود را تا بعد از دخول به تاخیر بیندازید؟
  • آیا شما یا همسرتان احساس ناراحتی یا ناامیدی می‌کنید؟
  • چگونه انزال زودرس بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارد؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که انزال زودرس بین 15 تا 30 درصد از مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، موارد بسیار کمتری وجود دارد که از نظر پزشکی تشخیص داده شده و قابل تشخیص هستند. این اختلاف آماری به هیچ وجه از ناراحتی مردانی که معیارهای دقیق تشخیص را ندارند، نمی‌کاهد. تصور می‌شود که زود انزالی اولیه در آقایان حدود 2 درصد است.

زود انزالی در مردان از دیدگاه روانشناسی

درمان زود انزالی در آقایان

اگر انزال زودرس شما ناشی از یک وضعیت فیزیکی است، درمان بیماری زمینه‌ای کمک خواهد کرد. پزشک عمومی می‌تواند گزینه‌های درمانی احتمالی را با توجه به بیماری زمینه‌ای شما پیشنهاد کند.

درمان انزال زودرس ناشی از عوامل روانی می‌تواند چالش‌برانگیزتر باشد. اما اکثر مردانی که به درمان ادامه می‌دهند، مشکل را حل می‌کنند. اگر مسئله در آغاز یک شراکت جنسی جدید رخ دهد، مشکلات اغلب با ادامه رابطه برطرف می‌شوند. با این حال، اگر مشکل پایدارتر باشد، پزشکان ممکن است مشاوره از یک درمانگر متخصص در روابط جنسی یا «زوج درمانی» را توصیه کنند.

هیچ دارویی در ایالات متحده به طور رسمی برای درمان زود انزالی در آقایان مجوز ندارد، اما برخی از داروهای ضد افسردگی به برخی از مردان کمک می‌کنند تا انزال را به تاخیر بیندازند.

پزشک قبل از گرفتن شرح حال دقیق جنسی برای تشخیص واضح انزال زودرس هیچ دارویی تجویز نمی‌کند. درمان‌های دارویی می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد و بیماران باید همیشه قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنند.

درمان زود انزالی با روان‌درمانی

اغلب علل انزال زودرس معمولاً ابتدا با رفتاردرمانی و یا مشاوره برای کمک به نگرانی‌های عاطفی، اضطراب عملکرد یا عوامل استرس‌زا که ممکن است در ایجاد آن موثر باشند، درمان می‌شوند. اغلب ممکن است بیش از یک روش درمانی به طور همزمان به کار گرفته شود.

درمان زود انزالی در آقایان

1- رفتاردرمانی

شامل آزمایش روش‌های مختلف برای به تاخیر انداختن ارگاسم است. هدف آن این است که به شما یاد دهد چگونه بدن و احساسات خود را کنترل کنید. روش ها عبارتند از:

  1. شروع و توقف: با این تکنیک، شما یا شریک جنسیتان آلت تناسلی خود را در نزدیکی نقطه ارگاسم تحریک می‌کنید و سپس تحریک را برای حدود 30 ثانیه متوقف کرده تا زمانی که کنترل پاسخ خود را دوباره به دست آورید. این رویکرد «شروع و توقف» را سه یا چهار بار تکرار کنید قبل از اینکه به خود اجازه دهید به ارگاسم برسید. تمرین این روش را تا زمانی که کنترل خوبی به دست آورید ادامه دهید.
  2. فشار درمانی: با این روش، شما یا همسرتان آلت تناسلی خود را در نزدیکی نقطه ارگاسم تحریک می‌کنید و سپس به آرامی سر آلت تناسلی خود را برای حدود 30 ثانیه فشار می‌دهید تا نعوظ خود را از دست بدهید. قبل از اینکه به خود اجازه ارگاسم بدهید، این تکنیک را چند بار تکرار کنید. تمرین این تکنیک را تا زمانی که کنترل در به تعویق انداختن ارگاسم خود را بدست آورید ادامه دهید.
  3. تفکر حواس پرت: با استفاده از این تکنیک، در حالی که از نظر جنسی تحریک می‌شوید، توجه خود را روی چیزهای غیرجنسی معمولی متمرکز کنید. توالی نام‌گذاری راه خوبی برای تمرکز توجه شماست. به عنوان مثال، تجسم کنید که نام تمام مشاغلی را که در هنگام رانندگی به باشگاه می‌بینید، نام همه بازیکنان تیم ورزشی مورد علاقه خود یا نام بردن همه محصولات در راهروهای فروشگاه مورد علاقه خود را تجسم کنید.

2- مشاوره

اگر علت انزال زودرس شما روانی، عاطفی یا به دلیل مسائل مربوط به رابطه است – به دلیل اضطراب عملکرد، افسردگی، استرس، احساس گناه یا یک رابطه آشفته – از یک روانشناس، روانپزشک، زوج‌درمانگر یا درمانگر جنسی (سکس‌تراپیست) کمک بگیرید.

سخن پایانی

زود انزالی آقایان اغلب به راحتی با چند مرحله ساده درمان می‌شود؛ بنابراین اگر دچار انزال زودرس هستید، مهم است که به اورولوژیست یا سایر پزشکان و متخصصان سلامت روان مراجعه کنید. اگرچه ممکن است صحبت کردن با پزشکان در مورد مشکلات جنسی دشوار به نظر برسد؛ اما بدانید که آن‌ها حرفه‌ای هستند و می‌خواهند با توجه به شکایتتان، شما و همسرتان زندگی جنسی رضایت‌بخشی داشته باشید. به یاد داشته باشید، این یک مشکل رایج است و شما تنها نیستید!

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

کارشناسی روانشناسی رو از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گرفتم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه ایران مشغول به تحصیلم.
تولید محتوای علمی روانشناسی همیشه بخش جدانشدنی و مورد علاقه من بوده که این روزها برای تحقق بخشیدن بهش، قلم می‌زنم و می نویسم.

نظر شما درباره زود انزالی در مردان چیست؟ از تجربیات خود برای ماروم بنویسید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *