چگونه خیانت را تشخیص دهیم؟

خیانت شکستن عهد وفاداری با یک شریک عاطفی است؛ چه این قول بخشی از عهد ازدواج بوده، چه توافق خصوصی بین عشاق یا یک فرض ناگفته باشد. هر چقدر هم که تصور شکستن چنین وعده‌هایی در زمان انجام آن‌ها غیرقابل تصور باشد، خیانت امری رایج است، و زمانی که اتفاق می‌افتد، چالش‌های سختی را ایجاد می‌کند: آیا باید بمانم؟ آیا می‌توان اعتماد را بازسازی کرد؟ یا چاره‌ای جز جمع کردن وسایل و رها کردن نیست؟

قضاوت نادرست از شخص دیگر به ویژه در مورد شریک عاطفی که خیانت می‌کند دردناک است؛ به خصوص اگر ما به پرچم‌های قرمز توجه نکنیم. نشانه‌های خیانت قابل دیدن هستند، کافی است بدانید به دنبال چه باشید و کجا جستجو کنید. تشخیص خیانت به فرد کمک می‌کند تا به دنبال راه چاره باشد.

منلائوس آپوستولو، در اثری با عنوان «اگر می‌توانی مرا بگیر» (2022)، راهبردهای پنهان کردن خیانت را مورد بحث قرار می‌دهد. او 53 عملی را که مردم برای پنهان کردن خیانت، و 11 راهبرد پنهان کردن خیانت را که هم مردان و هم زنان انجام می‌دهند، شناسایی کرد. با مطالعه این راهبردها و اقدامات دریافتند که بیش از 70 درصد از شرکت‌کنندگان در پژوهش تمایل به استفاده از حداقل هفت مورد از آن‌ها را داشتند. هدف این مطالعه شناسایی راهبردهایی بود که افراد برای پنهان کردن خیانت خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

فهرست مطالب

چرا افراد خیانت می‌کنند؟

اکثر مردم از تاثیرات و هزینه‌هایی که خیانت در یک رابطه می‌تواند ایجاد کند، به ویژه در ازدواج آگاه هستند. خیانت می‌تواند منجر به طلاق و مختل شدن رابطه والدین شود؛ همچنین خیانت پیش‌بینی‌کننده افسردگی، اضطراب و خشونت خانگی است. در نظرسنجی از افرادی که خیانت کرده‌اند، از بین رفتن عشق، تنوع‌طلبی، و احساس نادیده گرفته شدن، جز متداول‌ترین دلایل ذکر شده بود و پس از آن تحمیل موقعیت، میل به افزایش عزت‌نفس و خشم نسبت به شریک زندگی از دلایل به شمار می‌رود.

چرا افراد خیانت می‌کنند؟

استراتژی‌های مورد استفاده فرد خیانت‌کار

  1. محرمانه بودن: استراتژی مخفیانه‌ای که به احتمال زیاد برای پنهان کردن خیانت در مطالعه آپوستولو مورد استفاده قرار می‌گیرد، «محرمانه بودن» بود. بیش از 95٪ از شرکت‌کنندگان در مطالعه مایل به استفاده از آن بودند. محرمانه بودن شامل ملاقات عشاق در مکان‌هایی دور و پنهانی می‌شد که بررسی آن‌ها را برای شرکای رابطه دشوار می‌کرد. آپوستولو همچنین خاطرنشان می‌کند که محتاط بودن از به جا گذاشتن شواهد فیزیکی مبنی بر خیانت جلوگیری می‌کند و جاسوسی کردن را برای شرکای قانونی یا اصلی سخت‌تر می‌کند.
  2. شواهد را به من نشان بده: گاهی اوقات، کمبود داده‌ها مشکوک است. آپوستولو دومین استراتژی محبوب پنهان کردن خیانت را «حذف شواهد دیجیتالی» یافت. اما در عمل چه کسی این کار را انجام می‌دهد و با چه نیتی دست به چنین کاری می‌زند؟ از آن‌جایی که اکثر مردم حافظه تلفن‌های خود را با عکس و پیام‌های متنی پر می‌کنند، اگر ناگهان پاک شوند، جای تعجب دارد.
  3. ثبات، سوظن را سرکوب می‌کند: آپوستولو خاطرنشان می‌کند که در سلسله‌مراتب مخفی‌کاری- عدم تعهد، استراتژی‌های «حفظ رفتار قبلی» و «روتین یکسان» بود که شامل تلاش فریبکاران برای جلوگیری از تغییر نگرش و رفتار نسبت به شریک عاطفی و همچنین روال معمول آن‌ها است؛ یعنی به شکلی عیان تلاش می‌کنند تا در رفتارشان تغییری مشاهده نشود.
  4. ضربه خوردن ناگهانی: آپوستولو استراتژی دیگری را اینگونه توصیف می‌کند: «به شریکم علاقه بیشتری نشان بدهم». در این استراتژی متقلبان سعی می‌کنند از طریق ابراز علاقه و عشق، خیانت را استتار کنند. او خاطرنشان می‌کند که این استراتژی، افراد متقلب را در برابر استراتژی تشخیص خیانت «مشاهده تغییرات در رفتار او» آسیب‌پذیر می‌کند؛ زیرا ممکن است شریک زندگی به طرز طعنه‌ای اما دقیق، ابراز عشق ناگهانی را به عنوان نشانه‌ای از خیانت تفسیر کنند. اگرچه آپوستولو بیان می‌کند که این استراتژی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 46 درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه او اظهار داشتند که از آن استفاده خواهند کرد، و اشاره کردند که برخی از شرکا ممکن است واقعاً معتقد باشند که همسرشان به طرز قابل توجهی عاشق آن‌ها است.

پرچم‌های قرمز خیانت

قبل از خواندن این نشانه‌ها، حتما در نظر داشته باشید که لزوما وجود آن‌ها به تنهایی نشانگر خیانت و عدم وفاداری نیست و نیازی به واکنش شدید شما ندارد. صرفا آگاه و هشیار باشید.

پرچم‌های قرمز خیانت

1. ظاهر و سرگرمی‌ها

مطمئناً مراقبت از خود و اختصاص دادن بخشی از زمان خود به تفریح، سرگرمی‌ و علایق جدید یا حتی کار می‌تواند مثبت باشد؛ اما وقتی با سایر رفتارهای مشکوک ترکیب شود، تغییرات زیر ممکن است باعث نگرانی شود.

  • همسرتان زیباتر لباس می‌پوشد یا علاقه‌ ناگهانی به ظاهرش افزایش می‌یابد.
  • همسر شما سرگرمی جدیدی را انتخاب می‌کند که نیاز به چند ساعت تعهد در روز دارد.
  • وقتی به سرگرمی جدید آن‌ها علاقه نشان می‌دهید، پاسخ آن‌ها مبهم به نظر می‌رسد و یا شما را ناامید می‌کنند.
  • همسرتان ساعت‌های بیشتری در محل کارش کار می‌کند.

2. تغییرات نگرش

همسر شما ممکن است استرس کاری یا مشکلاتی در روابط دیگر داشته باشد که می‌تواند منجر به تغییر نگرش شود. موارد زیر ممکن است نشانه‌های خیانت باشند، اما می‌توانند نشانه مسئله دیگری هم باشند:

  • همسر شما نشانه‌هایی از عزت نفس پایین از خود نشان می‌دهد.
  • متوجه می‌شوید که همسرتان نسبت به خودش احساس سردرگمی دارد.
  • به نظر می‌رسد همسر شما خواهان خطر یا هیجان در زندگی‌اش است.
  • همسرتان نسبت به قبل افکار منفی‌تری را بیان می‌کند.
  • همسرتان بیش از پیش از شما انتقاد می‌کند.
  • او بیشتر با شما دعوا و بحث می‌کند.
  • اگر از خیانت یا روابط نامشروع صحبت کنید، همسرتان بسیار حالت تدافعی می‌گیرد.
  • وقتی در مورد خیانت اطمینان‌جویی می‌کنید، از پاسخی که می‌شنوید احساس رضایت نمی‌کنید.

3. دروغگویی و اجتناب

عدم صداقت در ازدواج یک خط قرمز است. این راهبردهای اجتنابی ممکن است نشان دهد که همسر شما ممکن است خیانت کند.

  • این احساس را دارید که از شما دوری می‌کند.
  • او دیگر نمی‌خواهد با شما فعالیت مشترکی انجام دهد.
  • متوجه می‌شوید که شریک زندگیتان در مورد چیزهای مختلفی به شما دروغ گفته است.
  • دوستان همسرتان در اطراف شما مضطرب به نظر می‌رسند.
  • به نظر می‌رسد همسر شما رازدارتر است.
  • شریک زندگی شما ایمان و اعتقاد مذهبی خود را ترک می‌کند.
  • نگاه سرگردان همسرتان به نظر خارج از کنترل است.
  • همسرتان شما را متهم به خیانت می‌کند.

4. بی‌تفاوتی

زمانی که همسرتان نسبت به چیزهایی که قبلاً عاشقشان بود، بی‌علاقگی یا عدم علاقه نشان داد، با او ارتباط برقرار کنید تا ببینید آیا دلیل دیگری برای این تغییر وجود دارد یا خیر. این تغییرات شامل:

  • به نظر می‌رسد همسرتان از شما، شغل، فرزندان، سرگرمی‌ها یا حتی زندگی به طور کلی خسته شده است.
  • همسرتان به خصوص در خانه تنبل شده است.
  • هر چه به او می‌گویید هیچ حسادتی نسبت به شما نشان نمی‌دهد.
  • همسر شما نسبت به رویدادهای خانوادگی مانند زادروزها و تعطیلات بی تفاوت است.
چگونه با دروغ و خیانت کنار بیاییم؟

5. تغییرات در زندگی جنسی شما

نوساناتی در فراوانی رابطه جنسی در ازدواج شما غیرمعمول نیست. اما این علائم ممکن است نشان‌دهنده احتمال وجود یک رابطه دیگر باشد.

  • در رابطه شما صمیمیت یا ارتباط بسیار کمی نسبت به قبل وجود دارد.
  • زندگی جنسی شما عملاً مختل شده است.
  • چیزهای جدیدی در رابطه جنسی معرفی شده است که قبلاً هرگز وجود نداشت.
  • متوجه یک عفونت مقاربتی می‌شوید که علت دیگری برایش پیدا نمی‌کنید.

6. مسائل مالی

تقریباً همه زندگی‌های مشترک در یک زمان تحت فشار مالی قرار می‌گیرند. اما ممکن است بخواهید زمانی که برخی از مسائل مالی را در ازدواج خود دیدید، آن را بیشتر بررسی کنید.

  • متوجه هزینه‌هایی در صورت‌حساب‌های کارت اعتباری خود می‌شوید که منطقی نیستند.
  • پول تبدیل به یک مسئله بین شما دو نفر می‌شود.
  • همسر شما برنامه‌ریزی برای خریدهای بزرگ (مانند سفر، خرید خانه، شروع به بازسازی کردن و غیره) را متوقف می‌کند.

7. تغییر در استفاده از فناوری

خیانت اغلب به صورت آنلاین، در پیام‌های متنی یا پیام‌های تلفنی آشکار می‌شود. این تغییرات ممکن است نگران‌کننده باشد:

  • همسر شما به طور ناگهانی در ساعات خاصی از روز غیر قابل دسترس است.
  • همسرتان رمز عبور خود را تغییر داده یا آن را با شما به اشتراک نخواهد گذاشت.
  • همسر شما همیشه در حال پیامک دادن یا گرفتن تماس تلفنی به صورت مخفیانه است.
  • متوجه می‌شوید که اشتراک‌گذاری ابری (cloud sharing) به طور ناگهانی در دستگاه‌های شما غیرفعال شده است.
  • همسر شما به طور کلی استفاده از دستگاه‌های مشترک را متوقف می‌کند.
  • همسر شما استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.
  • شریک شما تاریخچه مرورگر را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ پاک می‌کند.
  • ردیاب تناسب اندام همسرتان ورزش را در زمان‌ها و ساعت‌های عجیب و غریب نشان می‌دهد!

چگونه با دروغ و خیانت کنار بیاییم؟

در بیشتر موارد، حتی زمانی که شریک زندگی خود را با اتهام خیانت مواجه می‌کنید، رد می‌شود. بسیاری از این افراد به خیانت خود اعتراف نخواهند کرد، مگر اینکه شواهد محکم یا شواهد انکارناپذیر داشته باشید.

چند راه وجود دارد که می‌توانید بفهمید همسرتان دروغ می‌گوید. اگر زمانی که سعی می‌کنید نگرانی‌های خود را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید، مدام انکار و عقب‌نشینی می‌کند، ممکن است نیاز به کمک حرفه‌ای برای حل کردن مسائل داشته باشید. مشاوران زوج یا زوج‌درمانگرها بی‌طرفانه به شما کمک خواهند کرد و می‌توانند به شما در مورد آنچه دقیقاً در ازدواجتان می‌گذرد، بینش دهد.

اگر شریک زندگی شما از حضور در جلسه امتناع کرد، مشاوره فردی را برای کمک به پردازش احساساتی مانند آسیب، شوک، ترس، افسردگی، شرم و بی‌اعتمادی که احتمالاً تجربه می‌کنید، در نظر بگیرید.

مراقبت از سلامت روانی و جسمی خود در این دوران پر استرس ضروری است. علاوه بر ناراحتی عاطفی، ممکن است واکنش‌های فیزیکی مانند اختلالات خواب و غذا خوردن (افزایش یا کاهش اشتها)، مشکلات گوارشی (تهوع یا اسهال) و مشکل در تمرکز را تجربه کنید. برای حفظ قدرت و عزم خود، تمام تلاش خود را بکنید که آب زیادی بنوشید، ورزش کنید، برنامه خواب منظمی داشته باشید و یک رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید.

سخن پایانی

بهترین کار این است که در ابتدای یک رابطه به آرامی و با دقت شریک زندگی را بشناسید. به عبارت دیگر پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود. با شناخت و بررسی بیشتر، زودتر پرچم‌های قرمز را خواهید دید و کمتر احتمال دارد در رابطه بلندمدت خود دچار مشکل شوید

در اینجا لازم است تاکید کنیم که هیچ راه قطعی برای تشخیص اینکه آیا شریک زندگی شما خیانت می‌کند یا نه، بدون اینکه مستقیماً بپرسید یا او را در جریان افکار خود قرار دهید، وجود ندارد. چیزی که ممکن است در یک رابطه یک علامت هشدار باشد، ممکن است در رابطه دیگر نگران‌کننده نباشد. در واقع، بیشتر نشانه‌های خیانت کاملاً ظریف هستند. تنها زمانی که دروغ‌ها و دست به سر کردن‌ها دیگر رخ ندهند، معمولاً تقلب و خیانت آشکار می‌شود.

سعی نکنید به تنهایی با بی‌وفایی و عدم تعهد کنار بیایید. قبل از اینکه تصمیمی در مورد پایان دادن به ازدواج خود بگیرید، لازم است که به دنبال بهبود رابطه در کنار هم یا به تنهایی باشید.

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

معرفی نویسنده: مبینا مقدم

کارشناسی روانشناسی رو از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گرفتم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت از دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه ایران مشغول به تحصیلم.
تولید محتوای علمی روانشناسی همیشه بخش جدانشدنی و مورد علاقه من بوده که این روزها برای تحقق بخشیدن بهش، قلم می‌زنم و می نویسم.

نظر شما درباره خیات چیست؟ در مواجه با خیانت باید چه کار کرد؟ از تجربیات خود برای ماروم بنویسید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *