درون گرایی در روانشناسی به چه معناست؟

دو واژه درون گرایی و برون گرایی رایج‌ترین واژه‌هایی هستند که در بین مردم هنگام اظهار نظر برای ویژگی‌های شخصیتی افراد استفاده می‌شوند و بسیاری افراد غیر روانشناس هم تا حدودی در مورد آن اطلاعاتی کلی دارند. درون گرایی یک سبک شخصیتی اساسی است که در مدل یونگ با ترجیح و توجه به دنیای درونی نسبت به توجه به دنیای بیرونی مشخص می‌شود و طرف دیگر طیف یکی از پنج بعد بزرگی است که همه شخصیت‌ها را تعریف می‌کند، یعنی برون گرایی. 

درون‌گرایی روی زنجیره‌ای قرار می‌گیرد که در نقطه مقابل آن برون‌گرایی است. در مقایسه با افراد برونگرا، درونگراها از تجربیات انفرادی لذت می‌برند. افراد درونگرا از دیگران نمی‌ترسند، از آنها متنفر نیستند، نه خجالتی هستند و نه گرفتار تنهایی می‌‌شوند. یک پارتی شلوغ ممکن است برای افراد درون گرا شکنجه باشد، اما آنها از تعامل یک به یک در محیط‌های آرام لذت می‌برند زیرا برای آرایش سیستم عصبی آنها مناسب‌تر است. در این مقاله سعی شده تا به زبان ساده شما را با درون گرایی بیشتر آشنا کنیم.

فهرست مطالب

درون گرایی چیست؟

وقتی کسی از شما می‌خواهد که یک درونگرا را توصیف کنید، ممکن است افکار شما به سمت محتاط‌ترین و متفکرترین فردی که می‌شناسید برود. درون گرایی به خودی خود یک ویژگی شخصیتی قابل اندازه گیری نیست. در عوض، درون گرایی به سطوح پایین برون گرایی اشاره دارد. افرادی که سطوح بالاتری از برون گرایی دارند، تمایل دارند:

  • به تعامل اجتماعی و گفتگو بپردازند.
  • در محیط های شلوغ رشد کنند.
  • خود را به راحتی بیان ‌کنند.
  • از بودن در جمع لذت ببرند.
  • تکانشی‌تر عمل‌کنند.
  • از گذراندن وقت به تنهایی خودداری کنند.

از آنجایی که درون گرایی در انتهای دیگر طیف قرار دارد، ویژگی‌های زیر در درونگراها دیده می‌شود:

  • در محیط‌های ساکت بهتر عمل می‌کنند.
  • از گذراندن وقت در تنهایی لذت می‌برند.
  • در محیط‌های اجتماعی اشتیاق کمتری دارند.

افراد درون گرا چه ویژگی هایی دارند؟

شاید در گذشته پاسخ به این سوال که افراد درون گرا چه کسانی هستند یا افراد درون گرا چه خصوصیاتی دارند راحت‌تر بود و یکسری ویژگی مشخص فرد را در قطب درون‌گرایی قرار می‌داد اما امروزه با توجه به اینکه افراد را در طیفی از برون گرایی تا درون گرایی قرار می‌دهند تنها می‌توان گفت که برخی از ویژگی‌ها در افراد با تمایل بیشتر به درون گرایی بیشتر دیده می‌شود.

  • فرد به زمان زیادی برای خودش نیاز دارد.
  • معاشرت زیاد وی را خسته می‌کند.
  • با درگیری مشکل دارد.
  • خودش بهتر کار می‌کند.
  • مرکز توجه بودن وی را وسوسه نمی‌کند.
  • حلقه دوستان نزدیک را ترجیح می دهد.
  • افراد را در سطح عمیق تری می شناسد.
  • زمان زیادی را صرف افکار خود می کند.
  • تمایل به گم شدن در افکار دارد بخصوص وقتی احساس هرج و مرج و خطر کند.
  • نوشتن را به صحبت کردن ترجیح می دهد.
  • احساسات را عمیقاً احساس می کند.

پرسشنامه درونگرایی

روانشناس کارل یونگ که برای اولین بار برونگرایی و درونگرایی را در دهه 1920 توصیف کرد، خاطر نشان کرد که درونگراها و برونگراها را می‌توان بر اساس نحوه بازیابی انرژی از هم جدا کرد. تعریف اولیه او گفت که درونگراها محیط‌هایی با حداقل محرک را ترجیح می‌دهند و برای شارژ مجدد نیاز به زمان تنهایی دارند. 

برونگراها با بودن در کنار دیگران سوخت‌گیری می‌کنند. امروزه، ما می‌دانیم که بیشتر مردم صرفا درون گرا یا برون گرا نیستند. افراد به طور کلی در جایی در طول طیف قرار می گیرند، با عناصر هر دو ویژگی. برخی از افراد عمدتا درونگرا ممکن است از بازیگری روی صحنه یا برگزاری مهمانی لذت ببرند، در حالی که افرادی که خود را برون گرا معرفی می کنند هنوز هم می توانند هر از گاهی به دنبال خلوت باشند، شاید زمانی که نیاز به تمرکز روی یک پروژه چالش برانگیز دارند. 

تست‌های گوناگونی برای بررسی برونگرایی افراد وجود دارد. یکی از مقیاس‌های معروف پرسشنامه برونگرایی هانس آیزنک است، افراد درون گرا در واقع کسانی هستند که ویژگی برون گرایی در آنها کمتر است. در مدل دیگری با عنوان مدل پنج عاملی شخصیت یا تست شخصیت نئو  نیز برون گرایی در یک طیف مطرح می‌شود و هر چه نمره فرد در این تست در مورد برون گرایی پایین‌تر باشد ویژگی‌های فرد درون گرا بیشتر مشهود می‌شود. سوالات در زمینه‌هایی مثل گرم بودن، اجتماعی بودن، صراحت و قاطعیت، فعالیت، هیجان خواهی و تجربه‌های هیجان‌های مثبت هستند.

آیا درونگراها انواع مختلفی دارند؟

در سال 2011، تحقیقاتی که توسط روانشناسان جنیفر گرایمز، جاناتان چیک و جولی نورم انجام شد، درونگرایی را به چهار نوع اصلی تقسیم کرد: درونگرای اجتماعی، درونگرای متفکر، درونگرای مضطرب و درونگرای محافظه‌کار یا محدود.

  • درون گرایی اجتماعی: ترجیح می‌دهد روابط نزدیک خود را با افراد کمی، صمیمی نگه دارد. این افراد تنهایی را دوست دارند.
  • درون گرای متفکر: افراد این گروه به شدت خوداندیش هستند. آنها در تجزیه و تحلیل ماهر هستند. بعد از تماشای یک فیلم یا مطالعه یک کتاب به شدت درگیر تفکر انتقادی می‌شوند.
  • درون گرای مضطرب: برخلاف درونگراهای اجتماعی این گروه در تعامل با افراد به شدت دچار چالش می‌شوند. ناآرامی درونی آنها آنقدر زیاد است که گاهی می‌تواند به اضطراب اجتماعی تبدیل شود.
  • درونگرای محافظه‌کار: درونگرای محافظه کار یا خویشتن دار فاصله خود را با بقیه حفظ می‌کند و مدتی طول می‌کشد تا با بقیه کمی گرم بگیرد. این افراد همیشه قبل از صحبت فکر می‌کنند و اگر اعتماد آنها را به دست آورید روی شما حساب خواهند کرد.

آیا درون گراها در زندگی خوشحال هستند؟

درون گراها از تفکر انرژی می‌گیرند و در مجامع اجتماعی انرژی خود را از دست می‌دهند. اکثر مردم نه صرفا درون گرا هستند و نه کاملا برون‌گرا و ویژگی‌های هر دو را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، تقریباً همه افراد برای تجدید انرژی خود، به تنهایی نیاز دارند. فرهنگ‌ها در ارزش‌گذاری برای برخی ویژگی‌های شخصیتی متفاوت هستند، به طور مثال آمریکا افراد برون گرا را دوست دارد. در چنین شرایطی به برون گرایی از طرف جامعه پاداش داده می‌شود و مردم را تشویق می‌کند که صحبت کنند. 

مطالعات نشان می‌دهد که افراد درون گرا کمتر از افراد برون‌گرا دیده می‌شوند و مطمئناً سروصدای کمتری دارند. درونگراها به دنبال فرصت‌هایی برای تفکر و تنهایی هستند و از آن لذت می‌برند و در تنهایی بهتر فکر می‌کنند. آنها در تعاملات اجتماعی بیش از حد تخلیه می‌شوند و اولین کسانی هستند که یک مهمانی را ترک می‌کنند. حتی در کودکی ترجیح می‌دهند ابتدا مشاهده کنند و بعد عمل کنند.

یکی از سرنخ‌هایی که نشان می‌دهد درون‌گراها خوشحال هستند، از مطالعاتی ناشی می‌شود که نشان می‌دهد آنها نسبت به برون‌گراها به محرک‌های مختلف واکنش متفاوتی نشان می‌دهند. به عنوان مثال، افراد درون گرا نسبت به فعالیت‌های مغزی تولید شده درونی، از برنامه ریزی از قبل تا یادآوری گذشته، واکنش بیشتری نشان می‌دهند. آنها از افکار خود راضی هستند و برای تجربه لذت نیازی به یک جریان تازه و برانگیختگی عاطفی ندارند. آنها آرامش را به اوج شادی ترجیح می‌دهند.

آیا درون گراها تغییر می‌کنند؟

به نظر می‌رسد علل درون گرایی مانند همه ویژگی‌های شخصیتی ژنتیک و محیط است. درون گرایی یک جنبه پایدار از شخصیت است. مطالعات تصویربرداری عصبی الگوهای متفاوتی از فعال‌سازی مغز را در افراد درون‌گرا و برون‌گرا نشان می‌دهد که بیان کننده تفاوت‌های اساسی بیولوژیکی در به اصطلاح سیم‌کشی مدارهای مغزی است. با این وجود، مطالعات نشان می‌دهد که درون‌گراها می‌توانند یاد بگیرند که به شیوه‌ای برون‌گراتر عمل کنند، اگر برنامه‌ای برای تغییر رفتارهای خاص داشته باشند  مثلاً تلاش کنند تا گفتگو با یک فرد آشنا را آغاز کنند.

چه چیزی باعث درونگرایی می شود؟

ترکیب ژنتیکی شما، یا ویژگی‌هایی که از والدین بیولوژیکی به شما به ارث رسیده‌ است، نقشی کلیدی در تعیین محل قرارگیری شما در زنجیره شخصیتی بازی می‌کند. برخی شواهد نشان می دهد که شیمی مغز نیز ممکن است نقشی داشته باشد. محیطی که در آن بزرگ می‌شوید نیز تأثیر مهمی دارد. به طور خلاصه، مشاهده نحوه رفتار و واکنش اعضای خانواده در محیط‌های اجتماعی می‌تواند به شکل‌گیری شخصیت شما کمک کند.

سایر عوامل محیطی شامل موارد است:

  • سبک فرزندپروری
  • نوع آموزشی که دریافت می‌کنید.
  • تجربیات با همسالان
  • تجربیات زندگی به خصوص در دوران کودکی

تفاوت درون گرایی با کمرویی

درونگرایی اغلب با کمرویی اشتباه گرفته می‌شود زیرا هر دو با تعامل اجتماعی محدود مشخص می‌شوند، اما شباهت در همین جا متوقف می‌شود. در درونگرایی اثری از احساس خجالت برای معاشرت نیست. کسانی که خجالتی هستند معمولاً می‌خواهند با دیگران درگیر شوند اما از انجام این کار می‌ترسند. آنها بسیار خودآگاه هستند و به راحتی توسط دیگران مهار می‌شوند. از سوی دیگر، بسیاری از افراد درون گرا به راحتی معاشرت می‌کنند. آنها فقط به شدت ترجیح می‌دهند این کار را در گروه‌های بسیار کوچک انجام دهند یا حتی به تنهایی.

آیا درون گرایی خوب است؟

چه چیزی باعث درونگرایی می شود؟

درون گرایی می‌تواند مثبت و سالم باشد. درون گراها علاقه به صحبت‌های سطحی ندارند و اغلب از این مسأله دوری می‌کنند و در مقابل از گفتگوهای عمیق و معنادار لذت می‌برند. درون گراهای برجسته‌ای مانند آلبرت انیشتین و جی.کی. رولینگ (خالق هری پاتر) نمونه‌ای از مزیت خلاقانه است که می‌تواند از تعامل قوی با دنیای درون فرد حاصل شود. گویی خلوت این افراد و تفکراتشان در تنهایی عاملی است برای یک تغییر بزرگ برای کل اجتماع.

درون گراها می‌توانند رهبران عالی باشند، زیرا تمایل دارند با ارزش‌های خود هدایت شوند و می‌توانند بدون احساس نیاز شدید به تایید اجتماعی، از طریق تجزیه و تحلیل دقیق تصمیم‌های دشواری بگیرند. آنها بر دیگران تأثیر می‌گذارند و آنها را با قدرت و با آرامش به سمت اهداف مهم سوق می‌دهند. افراد درون گرا ممکن است بهترین عملکرد را در هنگام هدایت افرادی که فعال هستند انجام دهند، در حالی که رهبران برون گرا می‌توانند چنین افرادی را تهدید کننده ببینند.

آیا درون گراها و برون گراها می‌توانند باهم کنار بیایند؟

این باور وجود دارد که مخالفان جذب می‌شوند و بسیاری از ازدواج‌ها جفت‌های شاد درون‌گرا و برون‌گرا هستند. اما به‌ویژه در محیط‌های اجتماعی جدید، درون‌گراها و برون‌گراها در معرض سوتفاهم هستند. به طور مثال گاهی در برخورد یک درون گرا و برون گرا و صحبت آنها با یکدیگر فرد درونگرا در حال طراحی یک استراتژی خروج است و از نگاه طرف مقابل سکوت وی با گوش دادن عمیق اشتباه می‌شود و همین مسأله فرد برون‌گرا را تشویق می‌کند به صحبت کردن ادامه دهد. به همین ترتیب در روابط عاطفی که یک فرد بیشتر تمایل به درونگرایی دارد و دیگری بیشتر ویژگی‌های برون گرایی دارد رعایت برخی نکات می‌تواند در به حداقل رساندن مشکلات کمک کند.

در اینجا چند نکته برای حفظ رابطه درون گرا و برون گرا آورده شده است:

  • نیازهای خود را مشخص کنید.
  • مرزهای خود را مشخص کنید.
  • زمان با کیفیت برای با هم بودن را در نظر بگیرید.
  • در مورد نحوه معرفی شریک زندگیتان به دوستان خود فکر کنید.
  • معاشرت‌ها را با صحبت و توافق طوری پیش ببرید که هر دو از آن لذت ببرید.
  • با هم دوستی‌های جدیدی ایجاد کنید.

سخن پایانی

اگر درونگرایی بخشی از شخصیت شماست، این یک نقص یا چیزی نیست که نیاز به تغییر داشته باشد. هیچ اشکالی ندارد که به زمان زیادی برای تنهایی نیاز داشته باشید یا فقط چند دوست داشته باشید. آنچه واقعاً اهمیت دارد این است که با شخصیت خود احساس راحتی کنید و خود را همانگونه که هستید بپذیرید. همچنین به خاطر داشته باشید که در حالی که شخصیت در طول زندگی شما نسبتاً ثابت می ماند، اما کاملاً ثابت نیست. اگر می‌خواهید راه‌های جدیدی برای ارتباط با دیگران کشف کنید، می‌توانید از مقالات و راهکارهایی برای تعامل بیشتر با دیگران و برقراری ارتباط مؤثر استفاده کنید.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

نظر شما درباره درون گرایی چیست؟ آیا شما هم درونگرا هستید؟ از تجربیات خود برای ماروم بنویسید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *