آیا بعد از ازدواج جداگانه خوابیدن درست است؟

گاهی برخی از زوج‌ها به بهانه‌هایی مثل خروپف، تکان خوردن در خواب و اصولاً تأکید اینکه تنهایی راحت‌تر می‌خوابم در طول شب از تخت جداگانه‌ای استفاده می‌کنند. برای درست یا غلط بودن این تصمیم قطعاً اولین مسأله بررسی تخصصی آن زوج و نتیجه‌گیری بر اساس شرایط منحصر به فرد آن زوج است اما یک جواب کلی نیز مورد نیاز است که واقعاً خوابیدن زوج‌ها روی یک تخت مزیت است یا خیر؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بین استفاده از تخت مشترک، خواب و سلامت روان رابطه وجود دارد.

بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه آریزونا، بزرگسالانی که با شریک یا همسرشان یک تخت مشترک دارند، بهتر از افرادی که تنها می‌خوابند، می‌خوابند. نتایج نشان می‌دهد کسانی که بیشتر شب‌ها با شریک زندگی خود در تختخواب مشترک بودند، نسبت به کسانی که گفتند هرگز با شریک زندگی خود در تختخواب مشترک نیستند، بی‌خوابی شدید کمتر، خستگی کمتر و زمان بیشتری را در خواب گزارش کردند. کسانی که با شریک زندگی خود می‌خوابیدند، سریع‌تر به خواب می‌رفتند، پس از به خواب رفتن مدت طولانی‌تری در خواب بوده‌اند و خطر ابتلا به آپنه خواب کمتری داشتند. در مقابل، کسانی که بیشتر شب‌ها با فرزندشان می‌خوابیدند، شدت بی‌خوابی بیشتر، خطر آپنه خواب بیشتر و کنترل کمتری بر خواب خود گزارش کردند.

محققان همچنین دریافتند که خوابیدن با شریک زندگی با افسردگی، اضطراب و استرس کمتر و حمایت اجتماعی و رضایت بیشتر از زندگی و روابط بهتر مرتبط است. خوابیدن با کودکان با استرس بیشتری همراه بود. تنها خوابیدن با نمرات افسردگی بالاتر، حمایت اجتماعی کمتر، رضایت کمتر از زندگی و رابطه ضعیف‌تر همراه بود.

براندون فوئنتس، سرپرست تیم تحقیق و پژوهشگر بخش روانپزشکی دانشگاه، می‌گوید: «خوابیدن با یک شریک یا همسر عاشقانه مزایای زیادی بر سلامت خواب دارد، از جمله کاهش خطر آپنه خواب، شدت بی‌خوابی کمتر، و بهبود کلی کیفیت خواب.

این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از 1007 بزرگسال از جنوب شرقی پنسیلوانیا که در سن کار کردن بودند، است. بررسی‌ها در زمینه فعالیت‌های مرتبط با خواب و سلامت، رژیم غذایی، محیط زندگی فرد و روابط اجتماعی وی انجام شد. در این مطالعه از ابزارهای رایجی مانند مقیاس خواب آلودگی Epworth، شاخص شدت بی‌خوابی و نمره آپنه STOP-BANG استفاده شد.

دکتر مایکل گراندنر، نویسنده ارشد این مطالعه، مدیر تحقیقات خواب و سلامت گفت: «مطالعات تحقیقاتی بسیار کمی این موضوع را بررسی می‌کنند، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد اینکه ما تنها بخوابیم یا با شریک زندگی، عضو خانواده یا حیوان خانگی ممکن است بر سلامت خواب ما تأثیر بگذارد. در دانشگاه آریزونا “ما از نتیجه بسیار شگفت زده شدیم از اینکه این موضوع چقدر می‌تواند مهم باشد».

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *