چگونه به فرزندمان نحوه به دنیا آمدن بچه ها را توضیح دهیم؟

برای هر پدر و مادری که فرزندی دارد نگرانی درباره چگونگی پاسخ به سؤال‌هایی مانند نحوه به دنیا آمدن بچه ها، طبیعی است. دیر یا زود شما هم با این پرسش‌ها مواجه می‌شوید. برای شروع بهتر است سه نکته را بدانید. این سه مرحله اساسی می‌تواند به شما کمک کند با فرزندتان در مورد مسائلی مانند نحوه به دنیا آمدن بچه ها صحبت کنید.

  • آرامش خود را حفظ کنید. کودک هنگام پرسیدن این سؤالات به رفتار، گفتار و تغییر چهره شما بسیار دقت می‌کند. فراموش نکنید که کنجکاوی در مورد نحوه به دنیا آمدن بچه ها، تفاوت‌های دختر و پسر با هم و … کاملاً طبیعی است.
  • ابتدا آنچه را که فرزندتان از قبل می‌داند، بیابید. به عنوان مثال، “به نظر تو نوزادان از کجا می‌آیند؟” یا “در مورد اینکه بچه‌ها از کجا می‌آیند چه چیزی شنیده‌ای؟”
  • هرگونه اطلاعات نادرست را تصحیح کنید و حقایق را ارائه دهید. به عنوان مثال، “هیچ نوزادی در شکم رشد نمی‌کند.” آنها در محل مخصوصی به نام رحم رشد می‌کنند.

پاسخ به سؤالات کودکان و نوجوانان درباره بچه‌ دار شدن دغدغه‌ای برای همه والدین است در این مقاله سعی کردیم تا به توضیح بچه دار شدن برای کودک و نوجوان بپردازیم.

فهرست مطالب

چگونه به کودک بگوییم با چه فرآیندی به دنیا آمده است؟

نکات زیر می‌تواند صحبت کردن با کودکان در هر سنی را در مورد جنسیت و نحوه به دنیا آمدن بچه ها آسان‌تر کند.

1) مسائل را در سطح فهم و آگاهی فرزندتان توضیح دهید.

چیزها را در سطحی توضیح دهید که فرزندتان بتواند آن را درک کند. فرزند 3 ساله فقط کنجکاو است که نوزاد چطور وارد رحم شده در حالی که کودک 6 ساله می‌خواهد بداند که اصلاً چطور بچه درست شده است. به عنوان مثال، کودکان شش ساله توضیح طولانی در مورد تخمک گذاری نمی‌خواهند، اگرچه ممکن است مجذوب شوند که بدانند زنان تخمک‌های بسیار کوچکی دارند که می‌توانند بچه‌دار شوند. اگر می‌توانید، بهتر است توضیحات خود را مختصر، واقعی و مثبت نگه دارید. اگر فرزند شما اطلاعات بیشتری می‌خواهد، می‌تواند به شما مراجعه کند. بدون درخواست فرزندتان لزومی ندارد اطلاعات بیشتری در اختیارش بگذارید. 

پاسخ به کودک در مورد نحوه به دنیا آمدن بچه ها نباید طولانی و با حاشیه باشد یک پاسخ کوتاه و مستقیم بهترین گزینه است. گاهی والدین به سؤال فرزند خود با دقت گوش نمی‌دهند و اطلاعات اضافه در اختیار کودک قرار می‌دهند که شاید اصلاً زمان مطرح کردن آن نرسیده باشد و با این کار کودک را گیج می‌کنند. به فرزند خود تأکید کنید که سؤال‌هایی در این زمینه را فقط از شما بپرسد نه از همسالان خود یا بزرگسالان غریبه.

چگونه به کودک بگوییم با چه فرآیندی به دنیا آمده است؟

2) عجله نکنید.

خیلی مهم است که به خود فرصت دهید تا بهترین جواب را انتخاب کنید با پرسش درباره اینکه کودک شما خودش در مورد نحوه به دنیا آمدن بچه ها چه می‌داند، می‌توانید برای خود زمان بخرید. به هیچ وجه سؤال فرزندتان را نادیده نگیرید. می‌توانید از کتاب و تصاویر متناسب با سن کودک کمک بگیرید.

3) از نام‌های صحیح برای اعضای بدن استفاده کنید.

هنگامی که در مورد اعضای بدن صحبت می‌کنید، استفاده از نام‌های صحیح تنها گزینه درست است. به عنوان مثال، آلت تناسلی، بیضه، واژن. استفاده از نام‌های صحیح به ارسال این پیام کمک می‌کند که صحبت کردن در مورد این قسمت‌های بدن ما سالم و امکان‌پذیر است. اگر فرزند شما نام‌های صحیح اعضای بدن را بداند، می‌تواند در صورت نیاز با شما یا افرادی مانند پزشک به وضوح در مورد بدن خود صحبت کند و ارتباط برقرار کند.

4) اگر لازم است بگویید "نمی‌دانم".

فرزند شما نیازی به متخصص بودن شما ندارد. فرزند شما فقط باید بداند که می‌تواند هر چیزی را که نیاز دارد از شما بپرسد.

اگر نمی‌دانید چه بگویید، به فرزندتان بگویید خوشحال هستید که او از شما سؤال کرده است، پاسخ را نمی‌دانید و به دنبال اطلاعاتی می‌گردید و به او پاسخ خواهید داد. فرزند شما باید مطمئن شود که بازمی‌گردید یا می‌توانید به دنبال اطلاعات بیشتر با هم باشید. به عبارتی نباید این برخورد شما را طوری برداشت کند که گویی از پاسخ دادن فرار می‌کنید.

5) هر دو والد را درگیر کنید.

برای هر دو والد خوب است که در بحث‌های جنسی شرکت کنند. وقتی پدر و مادر درگیر می‌شوند، بچه‌ها یاد می‌گیرند که صحبت در مورد مسائلی مثل نحوه به دنیا آمدن بچه ها اشکالی ندارد. در این صورت به کودکان کمک می‌شود تا احساس راحتی بیشتری در صحبت کردن درباره بدن خود داشته باشند.

6) یک مکالمه را شروع کنید.

برخی از کودکان سؤالات زیادی نمی‌پرسند، بنابراین ممکن است لازم باشد مکالمه‌ای را شروع کنید. این ایده خوبی است که از قبل در مورد آنچه باید بگویید فکر کنید، سپس زمان مناسبی را برای مطرح کردن موضوع انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر کسی در تلویزیون در مورد بارداری صحبت می‌کند، می‌توانید بگویید: آیا می‌داند بارداری چیست؟

برای برخی از کودکان صحبت کردن بدون تماس چشمی آسان‌تر است، بنابراین می‌توانید برنامه ریزی کنید تا زمانی که شما و فرزندتان در ماشین هستید،  صحبت کنید.

7) خودتان را آماده کنید.

نوزاد چطور وارد رحم مادر می‌شود؟

ممکن است از صحبت در مورد مسائل جنسی یا استفاده از کلماتی مانند “آلت تناسلی” یا “واژن” هنگام صحبت در مورد بدن احساس خجالت یا ناراحتی کنید. هیچ اشکالی ندارد و کاملاً طبیعی است فقط کافیست با لغاتی که راحت‌تر هستید شروع کنید. پیش از صحبت در مورد آن فکر کنید تا آماده باشید.

برای کودکان مهم است که تفاوت بین لمس کردن خوب و لمس کردن بد را  بدانند. مطمئن شوید که فرزندتان می‌داند که می‌تواند به هر لمسی که نمی‌خواهد «نه!» بگویید. صحبت کردن با فرزندتان در مورد آزار جنسی به حفظ امنیت کودک شما کمک می‌کند.

نوزاد چطور وارد رحم مادر می‌شود؟

یکی از سؤالاتی که برای فرزند شما به وجود می‌آید نحوه به دنیا آمدن بچه ها و اینکه چطور به داخل رحم رفته است، می‌باشد. برای پاسخ به این سؤال بخصوص در مورد بچه‌های کوچک‌تر اصلاً لزومی ندارد که رابطه جنسی توضیح داده شود و می‌توان این داستان را داستانی عاشقانه و مملو از عشق نشان داد به طور مثال بابا و مامان عاشق همدیگر هستند و به همین دلیل از خدا خواستند تا فرزندی داشته باشند و به این صورت یک بچه در رحم مامان قرار گرفت. 

اگر کنجکاوی وی ارضا نشده و هنوز سوال دارد می‌توان گفت که یک اسپرم از بدن بابا وارد رحم مامان شد و جنین  به وجود آمد و کم کم در رحم مامان بزرگ شد تا اینکه انقدر بزرگ شد که دیگر باید از بدن مادر خارج می‌شد. اسم نوزاد در رحم مامان جنین است و وقتی در رحم زندگی می‌کند جای خیلی امن و راحتی دارد غذا می‌خورد، شستش را می‌مکد، سکسکه می‌کند و… فراموش نکنید نگاه جنسی که شما به این مسأله دارید و برایتان تداعی کننده رابطه جنسی است برای کودک شما اصلاً این طور نیست بنابراین راحت و بدون استرس صحبت کنید.

چگونه به کودک بگوییم با چه فرآیندی به دنیا آمده است؟

توضیح نحوه بچه دار شدن برای کودکان با نوجوانان متفاوت است و بسیار موضوع با اهمیتی است که یک پدر یا مادر توضیح چگونگی بچه دار شدن برای کودکان و نوجوانان را بدانند. همانطور که توضیحات پیچیده و گاهی ترسناک برای کودکان می‌تواند اثرات مخرب خود را داشته باشد، توضیحات کودکانه و غیر معقول برای نوجوان هم می‌تواند به شکاف عمیق بین والدین و نوجوان دامن بزند و حس اعتماد و راحتی را از نوجوان بگیرد. شما به عنوان والدین باید متناسب با سن کودک خود نحوه به دنیا آمدن بچه ها را توضیح دهید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر برای هر سن خواهیم پرداخت. پیش از دانستن نحوه به دنیا آمدن بچه ها در ابتدا کودک باید با اندام‌های خود آشنا شود و سپس آگاهی بخشی متناسب با سن وی پیش رود.

چگونه به کودک بگوییم با چه فرآیندی به دنیا آمده است؟

0-2 سال آشنایی با اندام‌ها

می‌توانید از لحظات روزمره برای کمک به کودک خود برای یادگیری بدن استفاده کنید برای مثال، زمان حمام کردن یا زمانی که به کودک خود کمک می‌کنید لباس بپوشد، زمان خوبی برای معرفی نام اعضای بدن است.

2-3 سال آشنایی با تفاوت‌ها در صورت کنجکاوی کودک

اکثر کودکان 2-3 ساله در مورد بدن خود و سایر کودکان بسیار کنجکاو هستند. آنها همچنین متوجه خواهند شد که بدن پسران و دختران متفاوت است. ممکن است فرزندتان از شما بپرسد چرا یا بگوید: «این چیست؟» می‌توانید به فرزندتان بیاموزید که هر عضوی از بدن یک نام و «وظیفه» خاص خود را دارد.

ممکن است متوجه شوید که نگاه کردن به کتاب با فرزندتان مفید است. می‌توانید از تصاویر برای کمک به فرزندتان برای یادگیری نام اعضای بدن و درک تفاوت‌های دختر و پسر استفاده کنید. توجه داشته باشید که بررسی کتاب و تصاویر پیش از ورق زدن آن با فرزندتان امری ضروریست.

4-5 سال آشنایی با نحوه به دنیا آمدن بچه‌ها

نحوه به دنیا آمدن بچه ها

کودکان 4-5 ساله اغلب می‌پرسند که نوزادان از کجا آمده‌اند و کنجکاوی در مورد نحوه به دنیا آمدن بچه ها آغاز می‌شود. آنها می‌توانند درک کنند که یک نوزاد در رحم مادر رشد می‌کند، و اینکه برای بچه‌دار شدن به اسپرم (مانند یک دانه ریز) از یک مرد و یک تخمک (مثل یک تخمک کوچک) از یک زن نیاز دارید.

اگر فرزندتان بپرسد «از کجا آمده‌ام؟»، می‌توانید بپرسید، «نظر تو چیست؟» این به شما کمک می‌کند بفهمید که فرزندتان واقعاً چه می‌پرسد و چقدر کودکتان می‌فهمد. شما می‌توانید یک توضیح ساده مانند “کودکان در جایی در داخل بدن مادر خود به نام رحم رشد می‌کنند”.

اگر باردار هستید، ممکن است فرزندتان بپرسد: «بچه از کجا بیرون می‌آید؟» یک پاسخ ساده اما دقیق مانند «خواهر یا برادر کوچک تو در رحم من رشد می‌کند» بدهید. وقتی رشدش تمام شد، از طریق کانال زایمان که واژن نامیده می‌شود، فشار می‌آورد. گاهی هم به کمک پزشک از شکم مادر خارج می‌شود. در این صورت اگر روی شکم خود جای زایمان قبلی هست می‌توانید به فرزندتان نشان دهید. معمولاً بچه‌ها بیش از این سؤال نمی‌پرسند اما فراموش نکنید اگر کودک شما بیش از این می‌داند یا دوست دارد بداند شما امن‌ترین فرد برای مطلع کردن وی هستید.

کلام پایانی

پاسخ به سؤالاتی مانند نحوه به دنیا آمدن بچه ها تحت تأثیر مسائل مذهبی و فرهنگی قرار می‌گیرد و نمی‌توان یک نسخه بین المللی برای آن پیچید تنها چیزی که در سطح دنیا اهمیت دارد حفظ کودک از آسیب‌های جنسی است که البته مرزهای آن هم متفاوت است. بنابراین هرگز نباید به دلیل اینکه در فلان کشور روابط جنسی به صورت کامل برای کودک اول دبستان مطرح می‌شود شروع به توضیح اضافه در این مورد کرد. فرزند شما باید از مراقبت جنسی آگاه باشد و لمس خوب و بد را بشناسد. 

او باید توانایی نه گفتن را آموزش ببیند و به هیچ وجه خود را مجبور به تحمل لمس کسی نکند. بیان حرف‌هایی مثل اینکه زشته نباید اعتراض میکردی که بغلت کنن یا تو را ببوسند نقطه آغاز آسیب است. طبیعی است که کودک با دیدن زنی باردار این سؤال برایش پیش بیاید که چطور کودک به شکم مادری وارد می‌شود؟ نحوه به دنیا آمدن بچه ها چگونه است؟ آیا داخل شکم زن راحت است؟ آیا داخل شکم بزرگ می‌شود؟ پس وقتی مادر غذا می‌خورد چه اتفاقی برای بچه می‌افتد؟ فراموش نکنید شما باید محل امن برای پرسش‌های دختر یا پسرتان باشید. 

عجله نکنید و اجازه دهید در مرحله اول آگاه شوید که چقدر اطلاعات دارد. آگاهی بخشی در این زمینه کاملاً تدریجی است.

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

معرفی نویسنده: پریسا ایازی

من کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد رو روانشناسی عمومی خوندم. علاقمند به حوزه مدیریت استرس و مراقبه هستم.
حدود ۱۵ سال سابقه کار در زمینه آموزش و کاربرد انواع تکنیکهای ریلکسیشن،مدیتیشن و مایندفولنس دارم.
در حال حاضر به عنوان درمانگر در زمینه‌‌های درمان انواع اختلالات اضطرابی، مشاوره نوجوان و بهبود روابط والدین و فرزند، مشاوره پیش از ازدواج فعال هستم.

چگونه به فرزندمان نحوه به دنیا آمدن بچه ها را توضیح دهیم؟ دیدگاه‌ خود را با ماروم در میان بگذارید.
حال خوب و آروم با ماروم
درخواست مشاوره

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *